وقتی که غذا می خوریم و بعد از اون چیزی به عنوان دسر نخورده ایم، مانند اون هستش که گمشده ای داریم یا اون وعده غذایی رو نا تموم گذاشته ایم. بله این درسته دسرها، از کشوری به کشور دیگه، تفاوتایی دارن. از موچی ژاپنی تا رُلای شامل دانه های گیاهی لهستانی، بعضی از این دسرها سبک تر و شامل میوه بیشتر و بعضی غنی تر، پرکالری تر و شکلاتی ترن.

در بخش اول این مقاله به ۱۲ دسر معروف و شناخته شده از کشورای جور واجور جهان می پردازیم و ۱۲ مورد دیگه رو با همین عنوان و در بخش دوم تقدیم حضوتون می کنیم:

کرم برول فرانسوی؛ Crème brûlée

این دسر در تموم نقاط فرانسه طرفداران خاص خود رو داره.
در لایه فوقانی اون کاستارد که ترکیبی مثل فرنی خودمونه، با مقداری خامه و کارامل ترد که کمی هم قهوه ای شدن دیده می شه.

پنکیک اندونزیایی؛ Dadar gulung

در زبون اندونزی، دادار به معنی پنکیکه و گولونگ به معنی رُله. تعجب آور هم نیس که اینجور ترکیبی، دسر مورد علاقه مردم جاوای جزیره اندونزی باشه. رنگ این نوع پنکیک، سبزه چون که در جفت و جور اون از برگای پاندانوس که به دور شکر نارگیل رُل شده، استفاده گشته است. (پاندانوس یه جور گیاه استواییه)

پای سیب آمریکایی؛ Apple pie

نمیشه خوردنی لذیذتر از پای سیب رو در آمریکا شمرد. این دسر از تیکه سیبایی تشکیل شده که در داخل لایه ای از کیکی ترد قرار گرفتن و می تونه به همراه خامه، بستنی وانیلی و یا حتی پنیر چدار سرو شه.

باقلوای ترک؛ Baklava

باقلوا، یکی از معروف ترین دسرهای کشور ترکیه س. واسه جفت و جور این دسر، لابه لای خمیر شیرینی پزی رو با مخلوطی از آجیل پر می کنن و از شربت یا عسلی که روی قطعه های مربعی شکلی اون می ریزن، از باز شدن سریع اونا از هم جلوگیری می کنن و حالتی از چسبندگی رو به اون میدن.

گلاتوی ایتالیایی؛ Gelato

در تموم کوچه ها و خیابونای کشور ایتالیا و در نزدیکی رستورانا، گلاتو سرو می شه که در واقع یه جور بستنی ایتالیایی هستش.
این بستنی از بستنیایی که در کشور آمریکا وجود دارن، به مراتب نرم تره. گلاتو طعمای بسیار متنوعی از تمشک، پسته و بقیه مزه ها رو داراس.

این نوشته را هم از دست ندهید :   نشانه های خاموشِ عدم وجود «ویتامین بی ۱۲» کافی در بدن

پیکارُنِس پرویی؛ Picarones

پیکارُنِس در واقع همون دونات پروییه که با سرخ کردن زیاد سیب زمینی شیرین، کدو، آرد، مخمر، شکر و رازیانه طبخ می شه.

سیرنیکی روس؛ Syrniki

این دسر که بسیار مورد علاقه روس هاست، یه جور پنکیک هستش که در اون طور ای ماست خامه ای به نام quark استفاده می شه.
این ماده که جزء لبنیات هستش، در میان کشورای آلمانی زبون و شمالی اروپا بسیار رواج داره و طعم اون مانند پنیر ترشه. این پنکیک سرخ و با مربا، سس سیب، خامه ترش و یا عسل سرو می شه.

تارتا دِ سانتیاگوی اسپانیایی؛ Tarta de Santiago

این کیک بادامی، از خوردنیای تاریخی کشور اسپانیا و مربوط به قدیسی به نام سنت جیمزه. گذشته این دسر اسپانیایی به قرون وسطی برمیگرده و مربوط به منطقه ای به نام گالیشیا در شمال غربی این کشوره.

موچی ژاپن؛ Mochi

موچی نام خود رو از یه جور برنج به نام موچیگُومه گرفته که به صورت خمیر و گرد در اومده. این نوع برنج که مخصوص آسیای شرق و جنوب شرقیه، ارزش غذایی چندانی نداره و رنگش هم کمی کدره اما در همه فصول سال پیدا میشه. با این حال در طول سال جدید ژاپنی بیشتر از بقیه زمانا دیده می شه.
بیشتر با پیچیده شدن به دور یه اسکوپ کوچیک بستنی سرو می شه.

پاستلیتُوس آرژانتینی؛ Pastelitos

این دسر در روز استقلال آرژانتین بیشتر از همه زمانای دیگه خورده می شه. پاستلیتُوس، خمیر پف کرده ایه که بیشتر با بِه یا سیب زمینی شیرین پر می شه.
بعد گرما بسیاری می بینه و وقتی به طور کامل سرخ شد، روی اون شکر الک شده پاشیده می شه.

پای بانُفی انگلیسی؛ Banoffee pie

انگلستان مکان اصلی مصرف این نوع کیک خوشمزه س. یه جور پای که تشکیل شده از موز، خامه و تافیه که بعضی وقتا هم شکلات یا قهوه به اون اضافه می شه.

بریگادیرُس برزیلی؛ Brigadeiros

در هر جشن و بزرگداشتی در کشور برزیل، بریگادیرُس خورده می شه. این دسر بسیار به تروفِل شباهت داره و در اون از پودر شکلات، شیر غلیظ و کره استفاده می شه.
این ترکیب می تونه به اشکالی چون توپ، دربیاد و با در نظر گرفتن ذائقه افراد، پودرهایی با طعمای جور واجور روی اون پاشیده شه.