بعضی از خواهندگان تحصیل در  بیرون مرز کشور، کشور نه خیلی مطرح پرتغال رو در قاره سبز انتخاب می کنن که انتخاب شایسته ایه و در این گفتار، شما رو با ظرفیتای علمی و آموزشی گسترده این کشور کوچیک آشنا می کنیم.
اگه خواهان تحصیل ارزون قیمت هستین، با ما همراه باشین.

بعضی از کشورای نه خیلی مطرح دنیا رو به واسطه شخصیتای ورزشی و هنری و سیاسی اون می شناسیم. مثل پرتغال که اونو با کریستینانو رونالدو، ستاره پرتغالی کهکشانیای رئال مادرید می شناسیم یا آرژانتین رو که چند دهه هست با دیگو مارادونا و لیونل مسی، اسطوره های فوتبال جهان به خاطر داریم. پرتغال، کشوری کوچیک و همسایه اسپانیا هستش.

هر چند مساحت پرتغال به اندازه چند شهر اسپانیاییا بیشتر نیس، اما زبون و فرهنگ متفاوت اون دلیل شده تا پرتغال دنیایی متفاوت با اسپانیا به حساب آید.

پرتغال، کشور مطرحی در اروپا نیس و در دنیای علم و فناوری هم، برند شاخص و نام بیاری از ان سراغ نداریم. اما بعضی از دانشگاه های قدیمی و مطرح اروپا در این کشور قرار دارن که از جمله اونا میشه دانشگاه لیسبون و دانشگاه کویمبرا رو نام برد. بر خلاف مردم سوئد و نروژ که آشنایی خوبی به زبون انگلیسی دارن، مردم پرتغال با این زبون آشنا نیستن و زندگی در پرتغال بدون آشنایی به زبون پرتغالی کمی مشکله.

تحصیل در پرتغال با وجود اون که مردم زبون انگلیسی نمی دونن، خیلی آسونه. چون که دانشگاه های زیادی به زبون انگلیسی هست که شرایط تحصیلی خوب و ارزون قیمتی رو واسه دانشجویان خارجی جفت و جور می کنن. مثلا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه Coimbra پرتغال هرساله ۲ هزار یوروست که این رقم به مراتب کم تر از هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان، نروژ ، هلند و دانمارک هستش.

از طرفی، هزینه زندگی در پرتغال به مراتب کم تر از هزینه های زندگی روزمره در این کشور هاست. واسه دانشجویان، هزینه های جانبی زندگی خیلی با اهمیته و به نظر می رسه، با افزایش اندازه ارز و هزینه ها در اروپا، اسپانیا و پرتغال بتونه یکی از مقصدای جدید تحصیلی ایرانیان در بیرون مرز کشور باشه.

درباره پرتغال

اول کمی درباره پرتغال بدونیم. تلاش کنین قبل از انتخاب کشور و دانشگاه در کشورای جور واجور دنیا، کمی درباره فرهنگ و سیاست و سیستمای اجتماعی و حقوقی و قانونی اونا کسب اطلاع کنین و سایتای دولتی مهم اونو واسه ارتباطات بعدی چه قبل از حرکت و چه در زمان تحصیل و زندگی در اون جا در اختیار داشته باشین تا در مواقع ضرورت، با مراکز رسمی در تعامل باشین.

واسه ما ایرانیا، پرتغال کشور شناخته شده ای نیس و شاید ۵ درصد کسایی که واسه سفر و تحصیل به قاره اروپا می رن، این کشور در فهرست اونا قرار نداشته باشه. به هر حال پرتغال، همسایه اسپانیا در جنوب قاره سبزه که اگه شما روادید یکی از کشورای عضو پیمان شنگن رو در اختیار داشته باشین، میتونین به این کشور سفر کرده و مدت ۹۰ روز در اون جا اقامت داشته باشین. در واقع پرتغال، عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن بوده و واحد پول اون یوروه.

این کشور حدود ۱۱ میلیون جمعیت داره که در ۹۲ هزار کیلومتر مربع قرار گرفتن. پرتغال، یه هجدم مساحت ایرانه و تمرکز جمعیت در اون بالاست. آب و هوای خوب و آرامشی که در این کشور هست دلیل شده تا پرتغال یکی از مقصدای جدید اروپاییا واسه تعطیلات باشه.

به چه دلیل پرتغال؟

این که به چه دلیل پرتغال رو به عنوان مقصد تحصیلی جدید ایرانیان میشه در نظر گرفت، دلایل زیادی داره که بعضی از اون عبارتند از:

  • تحصیل در کشوری ارزون با امکانات گسترده
  • امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپا که در این کشور قرار دارن.
  • امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر آمریکای شمالی طرف قرارداد با دانشگاه های پرتغال. مانند دانشگاه پورتو.
  • امکان تحصیل ارزون قیمت به نسبت دیگه قسمتای اروپا و آمریکا.
  • امکان تحصیل به زبون انگلیسی در کلیه دانشگاه های این کشور واسه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا.
  • امکان دریافت بورس تحصیلی از موسسات و سازمانای این کشور واسه رشته های فنی و مهندسی.
  • دارای چندین دانشگاه مورد تایید اداره کل علم آموختگان وزارت علوم ایران.
  • سطح روابط سیاسی، اقتصادی و صنعتی و فرهنگی مطلوب با ایران در ۵۰۰ سال گذشته.
  • سهولت دریافت روادید تحصیلی از سفارت پرتغال تو تهران.
  • سهولت دریافت پذیرش تحصیلی از بیشتر دانشگاه های پرتغال با کمتری چیزای لازم.

دانشگاه های پرتغال، از جمله دانشگاه های معتبر اروپا هستن. هر چند به نسبت چالمرز و دانشگاه سلطنتی استکهلم و دانشگاه اسلو و هلسینگی و آکسفورد،  اعتبار جهانی ندارن، اما تحصیل در این محیط بین المللی چند زبانه، فرصت خوبی واسه علاقمندان به تحصیل در محیطی اروپایی، ارزون و با کیفیت و امنه.

مقصد خیلی از دانشجویان ایرونی در این کشور، دانشگاه های لیسبون، کویمبرا و پورتو بوده که رشته های جور واجور و سطح دانشگاهی معتبر دارن. در ادامه به نکاتی درباره تحصیل در این کشور می پردازیم که می تونه واسه خواهندگان تحصیل در این کشور به درد بخور ثمر باشه.

فهرست دانشگاه های پرتغال

همه دانشگاه هایی که در این فهرست قرار دارن، مورد تایید وزارت علوم ایران واسه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستن. ۲۰ دانشگاهی که در زیر ارائه شده، قدمت طولانی در اروپا داشته و دارای آزمایشگاها و ظرفیتای تحقیقاتی و عملی گسترده س.

Universidade da Beira Interior (Covilhã)

•    Universidade de Coimbra (Coimbra)

•    Universidade de Évora (Évora)

•    Universidade de Lisboa (Lisbon)

•    Universidade da Madeira (Funchal)

•    Universidade do Minho (Braga (the headquarters) and Guimarães)

•    Universidade Nova de Lisboa (Lisbon)

•    Universidade do Porto (Oporto)

دانشگاه های پلی تکیک پرتغال

• Instituto Politécnico de Bragança (Bragança)

• Instituto Politécnico de Castelo Branco (Castelo Branco)

• Instituto Politécnico de Coimbra (Coimbra)

• Instituto Politécnico de Leiria (Leiria)

• Instituto Politécnico de Lisboa (Lisbon)

• Instituto Politécnico de Portalegre (Portalegre)

• Instituto Politécnico de Santarém (Santarém)

• Instituto Politécnico de Setúbal (Setúbal)

• Instituto Politécnico de Tomar (Tomar)

• Instituto Politécnico de Viana do Castelo (Viana do Castelo)

• Instituto Politécnico de Viseu (Viseu)

• Instituto Politécnico do Cávado e do Ave (Barcelos)

شاید واسه شما تحصیل در کشوری که زبون پرتغالی داره کمی عجیب باشه!

نکته اول این که زبون این کشور کوچیک جنوب اروپا، در فهرست ۱۰ زبون پر صحبت دنیا قرار داره و در قاره آمریکا به خصوص آمریکای جنوبی مخاطبان زیای رو به خود جذب کرده. حواستون باشه که یادگیری این زبون به عنوان یه زبون خارجی، هر چند کم تر از یادگیری و تسلط به زبون چینی، آلمانی و فرانسوی فواید تحصیلی، تجاری و اقتصادی واسه شما به ارمغان می‌آورد، اما دلیل می‌شه تا بتونین در چندین کشور در قاره اروپا، آفریقا و آمریکا، فرصتای تحصیلی و شغلی داشته باشین.

یادتون نره که پرتغالی، زبون رسمی در کشور دویست میلیونی برزیل، به عنوان یکی از کشورای نوظهور در اقتصاد جهانیه و بخاطر این، حتی یادگیری زبون پرتغالی در دانشگاه های این کشور بی فایده نیس.

تحصیل در مقاطع کارشناسی و بعضی وقتاً کارشناسی ارشد پرتغال دارای شهریه س و واسه دانشجویان خارجی رایگان نیس.
اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و حتی پسا دکترا، فرصتای تحصیلی زیادی واسه دانشجویان خارجی در رشته های جور واجور تدارک دیده شده که بعضی وقتاً با بورسای تحصیلی کوتاه مدت و دراز مدت هم همراه س. پس اگه خواهان تحصیل در این کشورین، با تأمل بیشتر و دقت بهتر به تعامل با استادان و دانشگاه های هدف بپردازید تا به نتیجه مورد علاقه برسین.

دانشگاه های دولتی کویمبرا

دانشگاه پلی فوت وفن کویمبرا پرتغال، یکی از مقاصد دانشگاهی ایرانیان تو یه دهه گذشته بوده که تعداد خیلی از ایرانیان رو در خود جای داده. این دانشگاه دولتی بزرگ و مشهور پرتغال که در شهر کویمبرا قرار داره، در اواخر قرن ۱۲ میلادی تأسیس شد و الان بیشتر از سی و چهار هزار دانشجو در مقاطع جور واجور در این دانشگاه تحصیل می‌کنن.

دانشگاه کویمبرا رو یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های جهان می‌دانند. دانشکده هنرای قشنگتر، مهندسی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم طبیعی و زیستی، علوم اجتماعی، پزشکی و فناوری و ورزش، از جمله دانشکده های این دانشگاه معتبر پرتغاله. در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی، سازمان یونسکو، این دانشگاه رو در فهرست میراث جهانی UNESCO World Heritage قرار داره.

زبون تحصیل در این دانشگاه ترکیبی از پرتغالی و انگلیسیه و رشته های مختلفی در مقاطع ارشد و دکترا واسه تحصیل به این زبانا در این دانشگاه هست.

خواهندگان ایرونی علاقمند به تحصیل در این دانشگاه اول بخش خواهندگان بین المللی رو توجه کنن و از چند و چون تحصیل در این دانشگاه معتبر با خبر شن. دانشگاه کویمبرا چند بار در سال فرصت پذیرش رو واسه علاقمندان جفت و جور می کنه.

اگه درباره پذیرش تحصیلی در این دانشگاه با پرسشی رو به رو شدید، مستقیم به نشانی پست الکترونیک: international-applications@uc.pt مراجعه کنین.

اگه این دانشگاه رو واسه ادامه تحصیل اننتخاب کردین، واسه پیدا کردن فرصتای اقامتی و خونه دانشجویی به بخش زندگی مراجعه کنین. طبق جدولی که دانشگاه اعلام کرده و با واقعیت هم نزدیکه، بیشترین حد هزینه زندگی دانشجویان در این شهر دانشگاهی بزرگ، هرساله کم تر از ۶ هزار یورو اعلام شده.

البته اگه شما بخواین اتاق تکی (single private room) در اختیار داشته باشین، هزینه اجاره ماهانه ۲۶۰ یورو میشه که هزینه معمولی و مقرون به صرفه ای هستش اما هزینه های اجاره در بیرون دانشگاه تقریبا ۲ برابر کمپای خود دانشگاهه.

به هر حال، شهر کویمبر شهری تاریخیه که بیشتر از ۳۰ هزار دانشجو در اون زندگی می کنن. اینستاگرام دانشگاه کویمبرا رو می تونین در این نشانی دنبال کنین.

پارک فناوری معتبر و بزرگ دانشگاه کویمبرا، فرصت خوبی واسه تعامل فعالان در پارکای فناوری کشورمونه که با این مجموعه در اروپا در رابطه بوده و فرصتای تجاری و تحقیقاتی مشترک رو پایه ریزی کنن. پارک فناوری این دانشگاه فرصت تحقیقاتی خوبی واسه خواهندگان تحصیل در این دانشگاهه تا با پروژه های فعلی آشنا شن.

همه اطلاعات مربوط به خواهندگان بین المللی دانشگاه معتبر کویمبرا، در بخش بین الملل دانشگاه در دسترسه که شما به عنوان درخواست کننده تحصیل در این دانشگاه، باید اول این بخش و شرایط اونو توجه کنین. شناسایی دانشجویان ایرونی فعال در این دانشگاه رو از راه گوگل انجام داده و براساس روش ‌های تعامل با دانشجویان، با اونا واسه ارتقای شانس پذیرش خود در رابطه باشین.

موسسه MIT پرتغال

یکی از مراکز معتبر تحصیلی در این کشور، ام آی تی پرتغاله که در این نشانی در دسترس میشه. این مرکز آموزشی، در واقع با موسسه های جور واجور علمی و تحقیقاتی در اروپا در تعامله و دوره های تحصیلی مشترکی رو در این مرکز برگزار می‌کنه.

این موسسه علمی پرتغال هم رشته های متنوعی رو در اختیار علاقمندان به تحصیل قرار داده که از اون جمله میشه به رشته‌هایی هم چون فناوری زیستی، طراحی و مهندسی تولید پیشرفته، سیستمای انرژی پایدار، سیستمای حمل و نقل و مدیریت خلاقیت و کارآفرینی، اشاره کرد.

اگه علاقمند به تحصیل در رشته مهندسی پیشرفت پایدار (SUSTAINABLE ENERGY SYSTEMS) باشین، باید به مدت یکسال، کورسای مربوط به رو بگذرونین و یکی از سه موضوع محیط زیست پایدار، برنامه ریزی انرژی سبز و شبکه های انرژی هوشمند رو به عنوان موضوع پایان نامه تحقیقاتی انتخاب کنین.

دانشگاه پورتو

یکی دیگه از دانشگاه های معتبر این کشور، دانشگاه PUه. این دانشگاه مثل دانشگاه کویمبرا، فرصتای تحصیلی متنوعی رو در اختیار مشتاقان به تحصیل در این مرکز علمی معتبر قرار داده. بیشتر از ۴۸ میلیون نتیجه جست و جو درباه این دانشگاه ارائه شده.

هزاران دانشجوی بین المللی و حتی ایرونی شاغل به تحصیل در این کشور، فرصتی واسه زندگی و تحصیل تو یه محیط چند فرهنگی در کشور ارزون پرتغاله که اطلاعات تکمیلی در بخش بین المللی دانشگاه ارائه شده.
تحصیل در محیطای چند فرهنگی و چند ملیتی رو نباید از ذهن دور کرد.
فرصتی که شاید در کشور خود در اختیار نداشته باشین و بتونه فرصتای متنوعی رو واسه شما در دوران تحصیل بوجود بیاره.

رشته های بین المللی رشته کارشناسی ارشد دانشگاه پورتو فرصتای تحصیلی خوبی رو واسه علاقمندان جفت و جور کرده که در نظر داشته باشین.

نزدیک به ۱۰۰ رشته در این بخش ارائه شده که همه سلایق و علاقمندیای تحصیلی و تحقیقاتی خواهندگان تحصیل در این دانشگاه رو پوشش میده. مثلا رشته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در این بخش قرار داره.
هزینه تحصیل واسه رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود ۱۰۰۰ یورو در سال هست.

دانشجویان خارجی در این دانشگاه از ملیتای جور واجور آسیایی و اروپایی و حتی امریکایی هستن و این قضیه نشون دهنده وجهه بین المللی ممتاز این دانشگاه معتبر در پرتغاله باید در نظر داشته باشین. همیشه این دانشگاه رو در سر لیست دانشگاه های مورد نظر در پرتغال بذارین. این دانشگاه می خواد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، در فهرست ۱۰۰ دانشگااه برتر جهان قرار بگیره.

همیشه بخش بین الملل اونو توجه کنین.

الان دانشگاه پورتو، در گروه ۱۵۰ دانشگاه برتر در قاره سبزه که تا کنون میزبان کار و کاسبیای مختلفی در ۵۰۰ رشته بوده.
بیشتر از ۹۰ رشته در مقطع دکترا در این دانشگاه تدریس می‌ شه که اطلاعات دقیق تر و به روز اونو می‌تونید در بخش دکترا توجه کنین. شهریه دانشجویان دکترا، هرساله حدود ۲۷۵۰ یورو تعیین شده که به صورت اقساط هم قابل پرداخته.

این شهریه به نسبت شهریهای دانشگاه های سوئد و هلند، بسیار ناچیزه. می تونیم بگیم که طول مدت تحصیل در مقطع دکترا در این دانشگاه، ۳ سال برآورد شده.
از حقوق تا مهندسی محیط زیست، واسه علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه فرصت‌هایی هست

نکاتی واسه تحصیل در دانشگاه های پرتغال

  • به این نکته توجه کنین که در مقاطع کارشناسی، بیشتر رشته های به زبون پرتغالی ارائه می‌ شه که بر همین پایه، به خواهندگان پیشنهاد می‌شه مقاطع بالاتر از کارشناسی رو در این کشور بگذرونن تا از امکان تحصیل به زبون غیر پرتغالی بهره مند شن! البته این پیشنهاد واسه اون دسته از علاقمندانیه که قصد یادگیری زبون پرتغالی رو ندارن. چون که اگه بخواین مقطع کارشناسی رو در این کشور بخونین، حتما باید به زبون پرتغالی تسلط داشته باشین یا در دوره های ۶ ماهه شرکت کنین.
  • به این موضوع توجه کنین که دانشگاه کویمبرا پرتغال، در میان ۴ هزار دانشگاه اروپا، در گروه قدیمی‌ ترین دانشگاه های اروپا (و حتی جهان) است که در بیست سال گذشته، یکی از مقاصد اصلی تحصیلی دانشجویان ایرونی در پرتغال هم هستش.
    رشته های مختلفی در این دانشگاه در زمینه های علوم انسانی، علوم ورزشی، فنی مهندسی و شاخه های علوم تجربی تدریس می‌شه که از اعتبار بین المللی مطلوبی هم برخورداره.
  • دانشگاه پورتو همونجوریکه گفته شد، مثل دانشگاه کویمبرا، مورد توجه دانشجویان ایرونی در رشته های جور واجور بوده.
    این دانشگاه با دانشگاه های معتبر اروپا و جهان دوره های مشترک متنوعی رو در مقاطع جور واجور تحصیلی برگزار می‌کنن که این عامل دلیل جذب دانشجوی زیادی واسه این دانشگاه مخصوصا از کشورای آسیایی، علی‌الخصوص ایران شده.
    این دانشگاه بیش‌ترین تعداد دانشجو در میان مراکز آکادمیک کشور پرتغال رو دارا می‌باشه و فعالیتای علمی انجام شده به وسیله این دانشگاه، اثر زیادی در پیشرفت اقتصادی و صنعتی این کشور در قرن بیستم داشته.
  • کشور پرتغال واسه تحصیل در بعضی از رشته ها مانند زیر شاخه های پزشکی، معماری و بعضی از رشته های فنی و مهندسی مانند نفت و گاز، پیشنهاد نمی‌شه. اما در ده ها زمینه علمی، فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور در اروپا صاحب نام و معروفیت هستن. پس در انتخاب دانشگاه های این کشور به این موضوع راهبردی هم توجه کنین.

  • دانشگاه های پرتغال رو قبل از انتخاب با اداره کل علم آموختگان وزارت علوم چک کنین تا اعتبار لازم رو داشته باشن. چون که واسه دریافت ارز دانشجویی، نیاز دارین که این دانشگاه ها ارزشیابی شده باشن.
  • هزینه تحصیل و زندگی در کشور پرتغال به مراتب کم تر از کشورهایی مانند سوئیس و نروژ و فرانسه می‌باشه. این قضیه در بحران اقتصادی امروز دنیا، دلیلی مهم در انتخاب دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در قاره اروپا هستش.
  • شاید یکی از مهم‌ترین مزیتای انتخاب کشور پرتغال واسه تحصیل، هزینه زندگی پایین و در اختیار داشتن روادید شنگن جهت تردد آزاد در این محدوده س که فرصتای اشتغال و تحقیق زیادی رو واسه دانشجویان و محققان جفت و جور می‌کنه.
  • یکی از روشای افزایش شانس پذیرش و تعامل با استادان در دانشگاه ها، رابطه با علم اموختها و دانشجویان ان دانشگاه ها از راه شبکه های اجتماعیه. دانشگاه های پرتغال و دانشجویانش رو در این شبکه ها پیدا کنین و با اونا در تعامل باشین.
  • یکی از مشکلاتی که دانشجویان ایرونی درخواست کننده روادید دانشجویی از سفارت پرتغال تو تهران با اونو به رو می‌شن، ارائه مدرک پشتیبانی مالیه. این مدرک باید به تأیید فردی که خارج از ایران قرار داره و دارای تمکن مالی براساس شرایط اعلامی سفارته، صادر و به سفارت تحویل داده شه.
  • واسه جفت و جور این مدرک، اگه دوست یا خویشاوندی در بیرون مرز کشور دارین که می‌تونه در نامه ای، براساس دلایل دارای دلیل، شما رو به مدت مشخصی پشتیبانی مالی بکنه، درخواست روادید دانشجویی بدین وگرنه، تجربه نشون داده که سفارت از دادن روادید جلوگیری می‌کنه. به هر حال این شروط عجیب و غریب در میان سفارتخانه های اروپایی هست و هر سفارتخانه، شرایط خاص خود رو داره.
    همیشه با مراجعه به پرتال سفارتخانه ها، آخرین اطلاعات مربوط به دریافت روادید دانشجویی رو به دست بیارین و از مشورت با افراد غیر باخبر که ذهن شما رو پریشون می‌کنه، دوری کنین.
  • معمولا  روادید دانشجویی واسه ایرانیان درخواست کننده تحصیل در این کشور به مدت کم تر از شش ماه صادر می‌شه و دانشجویان یا استادان مهمون موظف به تمدید روادید خود به محض ورود به این کشور می‌باشن. پس اگه واسه دوره دکترا سه ساله در پرتغال پذیرش دریافت کرده‌اید، سیستم ثبت نام آنلاین روادید سفارت این کشور، اجازه تعیین مدت اقامت در این کشور به اندازه بیشتر از ۱۲۰ روز رو به شما نمیده.
  • بعضی وقتا سفارت پرتغال تو تهران از دانشجویان ایرونی قبل از فرستان روادید، درخواست ارائه بلیط الکترونیکی معتبر می ‌کنه. این بلیط رو که مشخصات خاص خود رو داره از آژانسای معتبر مسافرتی جفت و جور کنین.
  • یکی از مسائل خوب درباره تحصیل در این دانشگاه ها مربوط به مدرک زبون هست.
    اگه یکی از مقاطع تحصیلی رو در بیرون مرز کشور گذرونده‌اید و مدرک زبون در اختیار ندارین، واسه اخذ پذیرش تحصیلی از پرتغال در مقطعی بالاتر، می‌تونید گواهی تحصیل به زبون انگلیسی در دانشگاه قبلی رو به عنوان جانشین مدرک زبون ارائه کنین. بیشتر دانشگاه های پرتغال اینجور گواهی رو می‌پذیرن.
  • پرتال بازدید از پرتغال در این نشانی یه منبع توریستی واسه سفر به این کشوره. اما شامل اطلاعات مهم و متنوعی درباره سکونت در شهرهای جور واجور و معرفی امکانات شهری و لازم لازم گردشگران و دانشجویان خارجی در این کشوره که خواهندگان تحصیل به این کشور، از اینجور پرتال‌هایی در وب می‌تونن راهنمایی بگیرن. در این پرتال، اطلاعات خوبی درباره زندگی و تحصیل در این کشور ارائه‌شده که واسه دانشجویان خارجی، راهنمای مطلوبی به حساب می‌رود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون تولیمو