یه چند وقت پیش در گزارشی، به معرفی فهرست برنامه های سی و دومین دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر ایران پرداختیم و ده ها برنامه ای که در هفته پایانی دی ماه ۹۵ در پایتخت اجرا می شه، ارائه شد.
درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی دلیل شد تا برگزاری جشنواره این دوره با ۲ روز تاخیر  شروع شه.

تهران در این روزا، شبای پر هیاهویی رو می گذرونه و از تالار وحدت تا تالار نیاوران، استیجای موسیقی پایتخت، پر مخاطب و میزبان موزیسینایی از ایران و بقیه نقاط دنیاس که جدید ترین نتیجه های خود رو در میدون موسیقی سنتی و ملل، در برابر دید عاشقان استیج قرار میدن.

حضور بانوان نوازنده در جشنواره ۹۵، که بعضی از اونا با لباسای محلی به اجرای برنامه می پردازن، از نکات قابل توجه جشنواره امساله.

واسه باخبر شدن از آخرین برنامه های سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که تا یکم بهمن ماه تو تهران ادامه داره، نگاهی داشتیم به اجراهای چند روز گذشته و متن و حاشیه اونو تقدیم حضوتون می کنیم.

با ما در گزارش امروز همراه باشین.

شهید خان، چراغ اول رو روشن کرد.

سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که معتبر ترین جشنواره موسیقیایی کشور حساب می شه، از ۲۴ دی ماه سال جاری در تالار رودکی تهران کار خود رو شروع کرد.
در مراسم افتتاحیه، پرویز شهید خان، نوازنده سی تار هندی، قطعاتی از موسیقی هندی رو اجرا کرد که با استقبال علاقمندان روبرو شد.

ایشون در این مراسم از حضور در ایران بیان خوشحالی و راضی بودن کرد و موسیقی سنتی هندی که در مراسم افتتاحیه نواخت، به صورت زنده و مستقیم از راه سامانه حام پخش شد.
این واسه اولین باره که یه نوازنده هندی، چراغ موسیقی فجر رو با قطعاتی از موسیقی ملل روشن می کنه.

پیام وزیر جدید ارشاد به جشنواره موسیقی فجر

سید رضا صالحی امیری که تازگیا سکان دار هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد ارسلامی دولت روحانی رو رو دوش گرفته، یه چند وقت پیش در پیامی، موسیقی رو مردمی ترین جلوه ذوق و خلاقیت و اندیشه اهالی این وسعت دونست. در پیام آقای وزیر اومده بود:

در سایه توجه و پشتیبانی هدف دار از گروه‌های پویای هنر موسیقی در گونه‌های جور واجور، مخصوصا بخش‌های هویت‌مدار آیینی، مقامی و سنتی و هم اینکه مؤسسات فعال در این میدون می‌توان در این موقعیت و شرایط نقش مؤثری ایفاد کرد و این مهم چشم‌اندازیه که همیشه مورد تأئید و پشتیبانی دولت تدبیر و امید بوده.

امیده «سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر» فرصت و امکان مناسبی واسه مرور و تماشای برداشت‌ها و ارائه‌های موسیقی امروز کشورمون از داشته‌های غنی فرهنگی – هنری ایران سربلند، همراه با جلوه‌های امیدبخش هنرمندان جوون، در سایه‌سار حضور وزین پیشکسوتان‌مون باشه.

بهترین لباسای جشنواره انتخاب می شن

جشنواره امسال، جشنواره اولینا بود. هم از نظر پخش مستقیم اجراها به صورت آنلاین واسه اولین بار در تاریخ جشنواره و هم اینکه انتخاب و معرفی بهترین لباس گروه های موسیقی واسه اولین بار.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد اعلام کرد، کارشناسان این بخش به کنسرتای جشنواره فجر امسال اعزام شدن تا بهترین لباس اعضای گروه های موسیقی امسال رو بررسی کنن.

قراره، بهترین لباسای استفاده شده در جشنواره موسیقی فجر امسال در اختتامیه معرفی شه.
به نظر می رسه، لباس بانوان گروه ژیوار، که معیارهای ستاد از جمله پارچه و نقش و طرح ایرونی رو داراس، بتونه در فهرست پایانی قرار بگیره که در ادامه گفتار تصاویری از اونو مشاهده می کنین.

روز اول: اجراهای پر شور در ۷ استیج تهران

اولین روز سی و دومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تماشاگر برگزاری اجراهای مختلفی از هنرمندان در تالار وحدت، تالار رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی و برج میلاد بود که در تصاویر زیر، نگاهی داریم به اجراهای این روز شلوغ جشنواره.

پخش مستقیم کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و گروه رستاک

یکی از اتفاقات مهم این دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر رو باید در پخش آنلاین کنسرتای موسیقی دونست که از شب اول، این مهم در دستور کار برگزار کنندگان قرار گرفت. البته شنیدن پخش مستقیم کنسرتا از راه سامانه آنلاین رایگان نیس و شما باید با عضویت در سایت و پرداخت هزینه مشاهده هر برنامه، در زمان مقرر، نسبت به تماشای برنامه دست به کار شین.

در میان اجراهای بخش بین الملل، اجرای گروه رامبرایت تریو از هلند، حسام اینانلو و شهید پرویز خان از هندوستان و گروه آوازی تهران و کنسرت ارکستر سمفونیک ایران به طور زنده و آنلاین پخش شد.

کنسرتای پارس ناصر نظر، کر فلوت تهران، آوای موج با قدسیان، پرواز همای و ژیوان گاسپاریان به صورت آفلاین امکان دانلودش در اختیار عاشقان موسیقی قرار گرفت.

سامانه حام که پخش مستقیم و آنلاین اجراهای موسیقی فجر امسال رو رو دوش داره، در شبای گذشته، یکی از پر بیننده ترین شبکه هاییه که اهالی موسیقی، واسه شنیدن قطعاتی از موسیقی سنتی و پاپ ایران و جهان به اون مراجعه می کنن.

از رقص مجارستانی تا سمفونی مردگان؛ اجرای طوفانی ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران در دومین شب از برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، شامگاه ۲۵ دی به رهبری شهرداد روحانی در استیج تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال حاضران مواجه شد.
این گروه ۵۰ نفره، اولین اجرای خود رو با اثری از احمد پژمان، واسه جانفشانان ایران یعنی “پوئم سمفونی آزادگان” شروع کرد.

این اثر در ۵ بخش، به اسمای: نیایش، شروع جنگ، در بند دشمن، جنگ دلیران و جشن آزادگان خلق شده بود. از جمله قطعاتی که گروه در مراسم اجرا کرد، قطعاتی از مارش اسلاو، اثر چایکوفسکی، پاوان اثر گابریل فوره و سمفونی مردگان، اثری تشویق بر انگیز از کامیل سن سان بود که با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد.

در اون شب طوفانی، قطعاتی از شبی بر فراز کوه سنگی، اثر مودست موسورسکی هم نواخته شد.
نواختن قطعه رقص مجارستانی به وسیله ارکستر سمفونیک تهران، از جمله قطعاتی بود که شور و حال خاصی رو به تالار وحدت تهران داد.

در این مراسم شور انگیز، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و مدیرعامل بنیاد رودکی هم حضور داشتن.

اگه دوست دارین تا آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران رو در جشنواره امسال گوش کنین، فردا (۵ شنبه ۳۰ دی) رو یادتون نره که از راه سامانه آنلاین میشه به این مراسم جذاب گوش کرد.
آخرین اجرای ارکستر سمفونیک تهران، ۵ شنبه به طور مشترک با ارکستر ایتالیا برگزار می شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   شعله ابدی «یانار داغ»؛ چگونه آذربایجان به سرزمین آتش های چهار هزار ساله تبدیل شد؟

آخرین خبرها از اجراهای این گروه رو در سایت اینترنتی اون دنبال کنین. قطعاتی از اجراهای ارکستر سمفونیک تهران که ماه گذشته تو تهران نواخته شد رو در ویدیو زیر ببینین.

گروه دیلمون، تراژدی رعنا رو اجرا کرد

یکی دیگه از برنامه های دومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر امسال، اجرای گروه موسیقی دیلمون بود که قطعاتی از تراژدی رعنا و داستان موسیقی گیلان رو روایت کرد.
این گروه که کار خود رو در استیج برج آزادی تهران شروع کرد، به سرپرستی محمود فرضی نژاد به روی صحنه رفت و آوازهای: رعنا، آه بگو، کونسکه رو اجرا کرد.

سرپرست گروه دیلمون درباره داستان آوازهای آه بگو گفته بود که این ترانه مربوط به موسیقی کاره و زنان و مردان در بین شالیکاری اونو زمزمه می کردن. آه بگو به معنی خسته نشوه.

اونم اینکه درباره ترانه رعنا هم گفت که گروه های موسیقی گیلانی هر جا که می رن حاضران درخواست می کنن ای رو مشکی رعنا، برگرد بیا رعنا رو اجرا کنن، باید بگم وقتی شخصی اونقدر معروف می شه که براش ترانه به وجود میاد شک نداشته باشین رو مشکی نیس.
تنها مشکل رعنا این بود که در دوران مرد سالاری که زن جایگاهی نداشت زندگی می کرد.

اجرای کامل ترانه گیلکی رعنا که به استقبال مخاطبان در جشنواره امسال همراه شد رو در ویدیو زیر تماشا کنین که مربوط به اجراهای قبله.

لالایی قشقایی هم نواخته شد

جشنواره موسیقی فجر، بخشی به نام نواحی داره که در اون، موسیقی اقوام به اجرا در میاد. حاوا، نام اولین گروهی بود که در بخش موسیقی نواحی جشنواره امسال، روی استیج رفت و سالن سیصد نفره برج آزادی تهران رو با بخش کوتاهی از قطعه لالایی پروین بهمنی، به وجد آورد که از موسیقی جذاب قشقایی روایت می کنه.

در برنامه امسال این گروه، ابراهیم کهندل پور، خواننده پر آواز قشقایی، این گروه رو همراهی می کنه که صدای با نوای ساز یادی و تشویق حاضران مواجه شد.
قطعه دیگری که گروه حاوا اجرا کرد، قطعه بویر احمدی بود که با صدای موسی موسوی اجرا شد.

در این مراسم موسیقی نواحی ایران، با حضور نمایندگان مردم آباده و فیروزآباد در مجلس شواری اسلامی، دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر از ابراهین کهندل پور و پروین بهمنی تقدیر کرد.

ابراهیم کهندل‌پور (خواننده)، موسی موسوی (خواننده قطعات بویراحمدی)، هوشنگ سلیمی (کمانچه)، امین پوستکار (تنبک)، فرزاد محمودی (رباب)، حسین کریمی (سرنا و کرنا قشقایی)، آرش عزیزی (تار و یکی)، دامون شش‌بلوکی (نقاره و یکی) و پیران نورانی (سه‌تار قشقایی) پروین بهمنی، سرپرست و یکی گروه حاوا رو در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر که ۲۵ دی در برج آزادی به صحنه رفت، همراهی می‌کردن.

واسه آشنایی با موسیقی نواحی که به وسیله این گروه اجرا می شه، بخشایی از قطعاتی که گروه در بهمن سال گذشته اجرا کردن، ببینین.

شب سوم: شب سالار عقیلی

در سومین شب سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، گروه های موسیقی مختلفی از جمله ارکستر مهر به رهبری ناصر ایزدی، ارکستر بادی کارا به رهبری بردیا کیارس، گروه سالار عقیلی، کیان پور تراب و بمرانی، آثار خود رو روی اسیتج بردن که روایت تصویری ایسنا از اونا رو مشاهده می کنین.

بانوان پیشکسوت آواز و استیجای شب سوم

شب سوم جشنواره امسال، شبی بود که بانوان پیشکسوت آواز کشورمون در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران، به روی صحنه رفتن. نسرین ناصحی، شهلا میلانی، فریبا اسدی و آتوسیان، اعضای کنسرت نگین بودن که قطعاتی از ایران ایران ساخته محمد سریر و انوشیروان روحانی رو اجرا کردن.

در کنار اجرای قطعات فوق، بعضی از قطعات سنتی فیلمای قدیمی هم نواخته شد که واسه اولین بار در کشور اجرا می شد.
گل سنگ، عاشقانه، رویای جوونی، دلیار، دزدی خزان، من هم گریه کردم، مادر و چند قطعه انگلیسی از جمله قطعاتی بودن که این گروه روی استیج نیاوران برد.

موسیقی کردستان با ساز زنان ژیوار

گروه موسیقی ژیوار، سومین اجرای بانوان در جشنواره امسال بود که در فرهنگسرای نیاوران روی استیج رفت. این گروه واسه شناساندن لباس و موسیقی کردی، تا کنون اجراهای زیادی در سفارتخانه و در روز ملی کشورای جورواجور داشته و در جشنواره امسال هم بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در بخش اول اجرای این گروه قطعات «ترمه»، «گورانی»، «ضرب گورانی»، «دل شیدا»، «ژیوارانه»، «رنگ ژیوارانه» و «دیوان عشق» نواخته شد.

بخش دوم اجرا با حرکات آیینی چهرزاد شیخ‌الاسلامی شروع شد که حاضران از اون استقبال زیادی کردن و درخواست اجرای دوباره اونو داشتن.

«کوه‌های مه‌آلود»، «زمونه»، «من زنم»، «ماه و مهتاب»، «نازمه که»، «ضربی نازمه که» قطعاتی بودن که در بخش دوم اجرا شدن که با یدونه‌نوازی دف، برگشت و تنبک همراه بود. شمسی فضل‌اللهی – بازیگر – نسرین ناصحی و شهلا میلانی از پیشکسوتان آواز موسیقی زنان ایران از جمله مهمانان این اجرا بودن.

از نکات حاشیه‌ای این اجرا ورود تماشاگران با گذشت نیم‌ساعت از کنسرت در سالن بود. هم اینکه در این اجرا قطعات اجرا شده گروه ژیوار با چیزی که در دفترچه راهنمای سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر ثبت شده بود، فرق داشت. البته «ژیوار» بروشوری که خودش جفت و جور کرده و اطلاعات گروه در اون درج شده بود رو بین حاضران پخش کرد.

برگشت علیرضا افتخاری به استیج

در چهارمین شب برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در حالی به استیج رفت که وزیر ارشاد فعلی و قبلی، مهمانان خاص مراسم بودن. در اول این کنسرت، قطعه بی کلام اجرا شد و پس از اون علیرضا افتخاری پس از چند سال دوری از صحنه، به عنوان خواننده به این ارکستر اضافه شد.

در بخش اول قطعات “اوور تو آوار” اثر فریدون شهبازیان، “نیلوفرانه”، “بهشت یاد”، “در هوای تو” و “کوی بی نشون” اثر عباس خوشدل و “سبک بال” اثر حسین دهلوی اجرا شد.

واسه اجرای دو قطعه “شور عشق” (۱ و ۲) در بخش دوم کنسرت، گروه کر به ارکستر ملی اضافه شد و از همون اول افتخاری همراه با شهبازیان روی صحنه اومد.

قطعه چهار مضراب شوشتری واسه ویولن و ارکستر اثر حسین دهلوی، قطعه بعدی بود که به وسیله این ارکستر اجرا شد.
پس از اون به ترتیب “نغمه محرم راز”، “ساقی نامه” و “شور عاشقانه” اثر شهبازیان اجرا شدن.

در این مراسم شور انگیز، وزیر ارشاد قول داد که واسه پشتیبانی از اجراهای ارکستر سمفونیک و  ملی ایران در سال ۹۶، ۱۲ میلیارد تومن بودجه اختصاص داده شه.

******************************************************

واسه باخبر شدن از جدید ترین برنامه کنسرتای موسیقی فجر در دو روز آخر هفته، از جدولی که در تصویر زیر مشاهده می کنین، استفاده کنین.