دیگه فقط از هفته های مد و لباس و طراحی در میلان و پاریس و نیویورک و لندن، خبرای داغ و هیجان انگیز نخوایم شنید. هفته مد دبی و هفته طراحی دبی، دو اتفاق مهمیه که هر سال، این شهر ساحلی رو به یکی از مقصدای مد و طراحی آسیا تبدیل می کنه.

دبی که روزگاری فقط به واسطه آسمون خراشا و هتلای شیک و فرصتای گردشگری و خرید، مقصد هیجان انگیزی واسه گردشگران از اقصی نقاط جهان به حساب می رفت، چند سالیه که تلاش می کنه تا چهره دیگری از خود بروز دهد که یه جور اهتمام جدی هم جهت با معرفی این شهر به عنوان بستری واسه تبادلات فرهنگی و هنری کشورای جور واجور جهان تلقی می شه.

برنامه های جور واجور فرهنگی و هنری به خصوص در میدون مد و لباس و طراحی،‌ بحث ایه که این سلطان نشین حاشیه خلیج فارس رو راضی کرده تا در این بخش، از خیلی از کشورای قاره قدیمی عقب نمونده و از ظرفیتای گردشگری و شهری مدرن خود واسه بستر سازی فرهنگی  و جذب طراحان مد هم استفاده کنه.

دنیای مد و طراحی، جهانی پر مخاطب بوده که حالا، عربا رو واسه کسب درآمدای بسیار در کنار صنعت نفت و گاز و گردشگری، به سرمایه گذاری وسعت، تشویق کرده و تلاش می کنن تا دنیای مد و فناوری رو بیشتر از قبل در خاورمیانه به همدیگه پیوند بدن.

در دبی، مانند پاکستان، شورای طراحی مد و لباس هست که با پشتیبانی مقامات فرهنگ و هنر امارات متحده عربی هم همراه شده.
سرپرستی این فعالیتا رو لطیفه، دختر محمد بن رشید آل مکتوم، معاون وزیر فرهنگ این کشور رو دوش داره که خود در مورد مد و لباس و طراحی، تحصیل کرده و تلاش می کنه تا دبی رو پایتخت مد و طراحی خاورمیانه کنه.

به همین منظور، در دبی، هفته ای واسه طراحی و یادآوری این میدون خلاق  و مهم در زندگی بشر امروز در دستور کار مجموعه ای قرار گرفته که به گروه هنری دبی در رابطه بوده و شرکت سرمایه گذاری مشترک، بین مرکز مالی بین المللی دبی و گروه نمایشگاه های خاورمیانه اونو برگزار می کنه.

واسه باخبر شدن از چند و چون برگزاری این اتفاق هنری جدید این شهر که در مهر ماه اجرا شد، با ما درگزارش امروز همراه باشین.

درباره هفته طراحی دبی

در دبی، هر ساله دو اتفاق بزرگ برگزار می شه که شاید خیلی واسه دبی گردای ایرونی و حتی علاقمندان به هنر، شناخته شده نباشه. جالبه که بدونین از سال ۲۰۱۳ میلادی، با هدف جذب و تشویق طراحان بین المللی واسه حضور در این شهر و ارائه طرحای خلاقانه خود در پیشرفت مبلمان شهری و معماری دید این شهر مدرن، منطقه ای به نام منطقه طراحی (District Design) راه اندازی گردید.

در طول این هفته، برنامه های بسیاری انجام می شه که از اون جمله میشه به سخنرانیای تخصصی در میدون مد و لباس و طراحی جواهرات و مبلمان شهری و خونه تا اجراهای مردمی اشاره کرد.
برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی واسه عاشقان طراحی به وسیله تئوریسینای طراحی اروپا، از دیگر بخشای جذاب این مراسمه.

این هفته معمولا از بخشای دانشجویی و بخش ۳ بعدی تشکیل می شه که بخش دانشجویی، در واقع نمایشگاهی از خلاقیتای طراحی ۱۰ مدرسه برتر طراحی دنیاس. بخش طراحیای سه بعدی، از جذاب ترین قسمتای این اتفاق هنری کم تر شناخته شده دبی بوده که سازه های اون، در بخشای جور واجور دبی به نمایش گذاشته می شه.

هدف برگزار کنندگان این اتفاق، گسترش خلاقیت و نوآوری در شهریه که خود رو مظهر مدرنیسم و نوآوری دیجیتالی و یکی از شهرای هوشمند خاورمیانه به حساب می آورد. بیشتر از ۱۵۰ اتفاق هنری در مراسم امسال برگزار شد.

صنعت طراحی در زمینه های جور واجور، روز به روز نقش خود رو در بخشای جور واجور زندگی بشر نمایان می کنه و بخاطر این، دبی تلاش کرده تا با ساخت منطقه طراحی، بستری واسه فعالیت و رد و بدل کردن نظر کارشناسان صنعت طراحی در بخشای جورواجور جفت و جور کنه.
در واقع، منطقه طراحی دبی رو باید هاب بین المللی خاورمیانه در میدون این صنعت رو به رشد دونست که در پیشرفت اقتصادی این کشور، نقش زیادی داره.

هفته طراحی دبی دارای پرتال اینترنتی بوده که در این نشانی در دسترسه. این مجموعه دارای صفحه اینستاگرام بوده که در این لینک قابل مشاهده میشه. بیشتر از ۳۷ هزار کاربر، مخاطب این صفحه اینستاگرامی بوده و تا حالا بیشتر از ۵۸۰ پست در این صفحه به اشتراک گذاشته شده که نگاهی داره به رویدادای فرهنگی و هنری که در هفته طراحی دبی در محیطای رو باز و سر بسته برگزار می شه.

تصاویری که در این صفحه منتشر شده، واسه گرافیستا و علاقمندان به طراحی و مشاهده روشای طراحی مبلمان شهری و معماری نکات خیلی مهمی داره.
این عکس به وسیله نیکان گراسیا (Nicano Gracia) در اکتبر سال جاری میلادی در شهر دبی گرفته شده و سازه ای به نام هگزاتایل (Hexatile) رو نشون میده که از بین اون میشه برج خلیفه دبی، بلند ترین برج دنیا رو دید.

جواهر سازی سواروسکی اتریش (Swarovski) از جمله جواهر سازی معروف بوده که از این هگزاتایل واسه طرحای جدید خود در سال ۲۰۱۶ استفاده کرد.
البته این شکلای شش وجهی که با کریستال ساخته شده و به عنوان یکی از سازه هایی که در هفته طراحی دبی به نمایش در اومد، به وسیله زینب الهاشمی طراحی گردید که از اون به عنوان یکی از طرحای ماجراجویانه خلاق نام بردن. اینستاگرام طراح رو واسه مشاهده طرحای سال ۲۰۱۶ اون در این نشانی دنبال کنین.

طراحی صنعتی در دبی، شهری که تلاش داره تا نمونه ای از مدرن ترین و عجیب ترین شهرای قرن بیست و یکم در خاورمیانه باشه، چیزی مهم و حیاتی به نظر می رسه.

پارکای آبی، آسمون خراشایی بر فراز ابرا و برندایی که اعتبار جهانی دارن (برج العرب و برج الخلیفه)، بخشی از ظرفیت هاییه که واسه جهانی شدن این شهر معروف دنیای عرب، در سه دهه گذشته در دستور کار قرار گرفته.

ایتالیاییا در هفته طراحی دبی

هر ساله در آخر ماه اکتبر، هفته طراحی دبی برگزار می شه که میزبان بهترین طراحان مبلمان شهری و خونگی از اقصی نقاط دنیاس. ایتالیاییا که در میدون هنر و مد و لباس و طراحی، یکی از موفق ترین و صاحب نام ترین کشورای جهان هستن، در هفته طراحی دبی در چند سال گذشته، حضور فعال و پر رنگی رو از خود نشون دادن که بازتابای زیادی هم به دنبال داشت.

این نوشته را هم از دست ندهید :   با جالب ترین و مفرح ترین مشاغل دنیا آشنا شوید

طراحان مد و دکور این کشور، از جمله کشورهایی بودن که مراسم امسال رو با جذابیت خاصی همراه کردن. ۱۶ شرکت ایتالیایی در نمایشگاه امسال شرکت کردن. ایتالیا هرساله صدا میلیون یورو، اجناس طراحی و ساخته شده مربوط به خونه و سازه های شهری و فروشگاهی رو به امارات متحده عربی صادر می کنه.

حال و هوای دبی در «هفته طراحی» عوض می شه؛ طراحان آخرین تولیدات خود رو نمایش میدن.
فرشایی که شرکت «منیفستو دیزان» طراحی و تولید کرده با مواد کامل طبیعی بافته شدن تا آسیبی به محیط وارد نکنن. دیوار پوشایی از سنگ مرمر و موزائیک تزئینی از طرف شرکت فانتینی به نمایش دراومده.

این شرکت ایتالیایی همکاری نزدیکی با طراحان داره و پیوسته در جستجوی مواد و مصالح و روشای کاری تازه س. یکی دیگه از نمونه های صنعتگری ایتالیا که در این نمایشگاه حاضر بود شیشه گری استادکارانیه که حافظ یکی از معروف ترین سنتهای این فن در جهان ان.

غوغای سوئدیا در هفته طراحی دوبی

سوئدیا، به عنون ملتی خلاق در میدون کار و کاسبی و تولید در شمال  اروپا هستن و انگار، خلاقیت و نوآوری، در ابعاد جور واجور زندگی مردمون سرزمینای سرد شمالی، مشاهده می شه.
سوئدیا به خصوص شرکت IKEA، در طراحی مبلمان شهری و طراحی و ساخت وسیله و لوازم مهندسی، یکی از خلاق ترین کشورای صنعتی جهان هستن و بخاطر این، سبک زندگی خاصی رو به واسطه این نوع نگاه نوآورانه در طراحی، در اختیار دارن که اونا رو با بقیه مردمون اروپا، متفاوت می کنه.

در نمایشگاه دبی امسال هم،‌ تماشاگر حضور خلاقانه تیم طراحی IKEA در ساخت پاویلونی بودیم که با طراحی خاص، دلیل شد تا نگاه های زیادی رو به سمت خود جذب کنه.

در روزای پایانی سال ۲۰۱۶ میلادی و درزمان برگزاری هفته طراحی و مد دبی، شرکت معظم IKEA سوئد که از بزرگ ترین تولید کنندگان لوازم خونگی در جهان هستش، بیست و پنجمین سال فعالیت فروشگاهی خود رو در هفته طراحی دبی با ارائه سازه زیر، جشن گرفت. این شرکت تلاش کرد تا در هفته طراحی دبی، سبک جدیدی از مبلمان رو ارائه کنه که در اون، چیزای مهم زیست محیطی و پیشرفت پایدار در طراحی و ساخت اونا دید شده باشه.

ویترین دیدنی این شرکت به گفته مسئولانش در هفته طراحی دوبی، به سه موضوع: دیروز، امروز و فردا تاکید می کنه.
اگه می خواین وضعیت نور پردازی این ویترین خلاقانه و طرح نوآورانه یکی از کارآفرینان برتر اسکاندیناوی رو در هفته طراحی دبی ببینین، تصویر زیر، بخشی از این واقعیت رو نشون میده.

همونجوریکه شاید باخبر باشین، شرکت سوئدی آیکیا، در طراحی و ساخت اجناس صاف (FLAT) و ارزون، یکی از شناخته شده ترین شرکتای لوازم خونگی جهان بوده که صاحبش، اینگمار کمپارد ۹۰ ساله، یکی از میلیاردرای اروپا هستش.

اجناس صاف دلیل می شه تا مونتاژ و نصب قطعات به وسیله افراد غیر فنی، خیلی راحت و در کم ترین زمان ممکن انجام شه.

بیشتر فروشگاه های بزرگ این شرکت در سراسر اروپا، با طراحی خاصی همراه شده طوریکه مشتری وقتی وارد فروشگاه می شه، از زمان ورود تا زمان خروج، کلیه بخشای فروشگاه رو مشاهده کرده و هیچ بخشی از فروشگاه از نگاه ایشون، دور نیس.

در واقع، این شرکت سوئدی به چیدمان اجناس در فروشگاه های خود توجه بسیاری داره و تلاش می کنه تا مشتری، مجبور به مشاهده همه کالاای ارائه شده، از درب ورود تا درب خروج شه که در شکل زیر مشاهده می کنین.

همه فروشگاه های این شرکت، دارای نقشه ورود بوده که مشتری رو در حرکت در سالنای طراحی شده در فروشگاه، راهنمایی می کنه.
همونجوریکه در شکل بالا مشاهده می کنین، فلشی در کف سالنای فروشگاهی این شرکت به رنگ زرد رنگ قرار داره تا ادامه راه حرکتی مشتری رو بهش نشون داده و اونو تا بخش صندوق و بخش خروج، همراهی کنه.

نکته باحال تر درباره این فروشگاه ها اون هستش که در طراحی فروشگاه تلاش شده تا چیدمان هر کالا در فروشگاه، با در نظر گرفتن قرار گرفتن اون در خونه مشتری ارائه شه تا تصور مطلوب و شفافی تو ذهن مشتری واسه کاربرد محصول، ایجاد شه.

مثلا وسایل اتاق خواب کودک، به طور کامل در داخل اتاق خواب کودک در فروشگاه طراحی و ارائه شده تا مادران و پدران، بتونن جانمایی مطلوبی از وسایلی که واسه اتاق کودک خود نیاز دارن، تو ذهن داشته و نسبت به خرید اجناس، تشویق شن.

سرویس علمی ما بزودی گزارشی درباره این شرکت خلاق سوئدی ارائه می کنه که ایده های خوبی واسه طراحان و فعالان کار و کاسبی داره.

درسای خیلی ساده از هفته طراحی دبی

نکته های خیلی از هفته طراحی دوبی میشه فرا گرفت که واسه پیشرفت کار و کاسبی طراحان مد و لباس و مبلمان شهری و معماری دید ایرونی، ارزشمنده.

۱- هفته طراحی دبی نشون داد که چقدر دنیای مد و لباس و صنعت طراحی، می تونه یکی از بسترهای کارآفرینی خلاق رو واسه نسل جوون نوآور، جفت و جور کنه.

۲- هفته طراحی دبی، بستری واسه فرصت آفرینیای تولید کننده مدرسه های طراحی جهان واسه نمایش آثار خود در جشنواره بین المللی از طرحای خلاق و نوآور بود که پیشرفت گردشگری و صنعت طراحی امارات رو نوید میده.

۳- هفته طراحی و مد دبی، برندینگ صنعت گردشگری این کشور رو در دراز مدت به ارمغان میاره که باید از خروجیای اون واسه مدل سازی اجرا اینجور برنامه های فصلی در کشور استفاده کرد.

۴- هفته طراحی ایران، یکی از مهم ترین مقولاتیه که باید مورد نظر و بررسی فعالان صنعت مد و لباس و طراحی کشور در بخش خصوصی و دولتی قرار بگیره تا دراین بستر، ظرفیتای ناب گردشگری ایران زمین به دنیا معرفی شه.

۵- پیشنهاد می شه، کمیته مشترکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری رایزنای فرهنگی ایران در بیرون مرز کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بسترای عملیاتی و ساختاری واسه طراحی و راه اندازی هفته بین المللی طراحی و مد ایران رو در دستور کار بذارن تا ظرفیتای فوق العاده طراحان زیر دست ایرونی در میدونای جورواجور، در کانون توجهات جهانی قرار بگیره.

۶- هفته طراحی و مد ایران، فرصت خوبی واسه برندینگ ظرفیتای صنایع دستی، گردشگری و تعامل نخبگان طراحی و مد ایران با فعالان این رشته در سراسر دنیاس.

با امید به اینکه، با در نظر گرفتن آرزو جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۱۴۰۴ میلادی، از اینجور رویدادای خلاقانه و هیجان انگیز واسه جذب گردشگران و برندینگ صنعت گردشگری رو به رشد ایران استفاده شه.

شمام واسه برگزاری هفته بین المللی مد و لباس ایران، پیشنهادی دارین؟

[ منابع: خبرگزاری یورو نیوز، آیکیا، هافتینگتون پست، فایننشیال تایمز، درگاه هفته طراحی دوبی ]