آزمون زبون انگلیسی تولیمو  (TOLIMO)  یکی از مهم  ترین آزمونای زبون انگلیسی در داخل کشوره. خواهندگان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سراسر جهان، باید یکی از مدارک مهمی که واسه ثبت نام و بررسی پرونده تحصیلی به دانشگاه مقصد ارائه میکنن، مدرک زبون باشه تا علم اونا در بخش زبون انگلیسی گرفتن شه.

در واقع همه دانشگاه ها که زبون انگلیسی، زبون رسمی تدریس اونا حساب می شه، بخشی به نام نیازمندی  های زبون  انگلیسی  یا ENGLISH LANGUAGE REQUIREMENT  دارن که دانشجویان بین المللی با مراجعه به اون، دست کم نمره لازم واسه ورود به مقاطع کارشناسی تا دکترا رو باخبر شن.

همونطور که می دونین، واسه ورود به مقطع کارشناسی دانشگاه های انگلیسی زبون، معمولا آیلتس ۵.۵ آکادمیک یا تافل اینترنتی ۷۰ و واسه وورد به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، آیلتس ۶.۵ از ۹ یا تافل اینترنتی ۸۵ از ۱۲۰ لازم میشه. اگه قصد تحصیل در دانشگاه های آمریکای شمالی هم دارین، مدرک GRE /GMAT هم باید ضمیمه APPLICATIN form شما شه.

در ایران، داوطلبان ورود به مقطع دکترای تخصصی پزشکی یا داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون PhD رشته های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و هنر رو دارن، معمولا در اختیار داشتن مدرک زبون از چیزای مهم پذیرش در دانشگاه های داخل کشوره. آزمون زبون اختصاصی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میکنه، MHLE بوده و آزمونی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کنه، MSRT اسمشه.

آزمون زبون دیگری هم هست که واسه ورود به دانشگاه ها، بعضی از داوطلبان مجبور به گذروندن اون هستن. در این گفتار شما رو با آزمون زبون تولیمو آشنا می کنیم.

با ما همراه باشین.

درباره تولیمو

تولیمو یا THE TEST OF LANGUAGE BY THE IRANIAN MEASUREMENT ORGANIZATION در واقع آزمون امتحان زبون داوطلبان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی یا بورسیه اعزام به خارجه که به وسیله سازمان امتحان و آموزش برگزار می شه.
آزمون پیشرفته زبون انگلیسی که واسه تعیین سطح زبون دانشجویان ایرونی طراحی شده و ۱۴۰ سوال رو داوطلب باید در عرض ۱۲۰ دقیقه جواب دهد.

جواب گویی به سوالات

شما باید ظرف ۱۲۰ دقیقه به ۱۴۰ سوال زبون جواب بدین. بخش شنیداری شامل ۵۰ سوال که باید در ۳۵ دقیقه جواب بدین. بخش ساختار و نوشته زبانی که شامل ۴۰ سوال و نیم ساعت و بخش درک مطلب × ۵۰ سوال داره که باید در ۵۵ دقیقه جواب داد. ساختاری مثل MSRT اما دامنه نمره کل، از ۳۱۰ تا ۶۷۷ه.

نمره بالاتر از ۶۰۰، عالی در نظر گرفته می شه و نمره بین ۵۲۰ تا ۶۰۰، نمره خوب و بین ۴۸۰ تا ۵۲۰ متوسطه. اگه نمره شما در آزمون زبون انگلیسی تخصصی تولیمو کمتر از ۴۸۰ شد، حتما سطح زبون قابل قبولی ندارین و باید واسه افزایش سطح گرامر و دایره لغات خود بیشتر تلاش کنین.

این آزمون فرقی که با آزمون MSRT داره در بخش نوشتاریه که مثل بخش نوشتاری آیلتس و جی آر ایی هست.
نمره بخش نوشتاری بین ۱ تا ۶ هستش.
کسایی که آیلتس در سطح ۶ دارن، معمولا تا ۳ نمره میتونن از این بخش بدست بیارن. واسه رسیدن به بیشتر در بخش نوشتاری تولیمو، باید مقاله زیاد بنویسین و متنای حرفه ای با ساختارهای جمله بندی پیچیده رو یاد بگیرین و مقالات شما به وسیله استادان زبون اصلاح و اشکالات به شما اعلام شه.

نمره هر قسمت این آزمون در اندازه عادی محاسبه می شه و ۱۰ برابر مانگین این نمرات، نمره کل رو تشکیل میده. اما مثل آزمون جی آر ایی، نمره بخش نوشتاری، جمع بندی نمی شه.
پس در آزمون تولیمو، شما ۲ دفترچه دارین: یکی واسه سوالات ۴ گزینه ای زبون انگلیسی و دیگری واسه بخش نوشتاری.

چگونگی ثبت نام تولیمو

واسه ثبت نام در این آزمون باید به سایت سازمان امتحان مراجعه کرده و در این بخش ثبت نام کنین. اگه داوطلبان قبلا ثبت نام کرده باشن، نیاز به ایجاد حساب کاربری جدید نیستن و با حساب کاربری قبلی میتونن واسه ورود به سامانه دست به کار شن. پس از وورد به سامانه، گزینه ثبت نام درآزمون رو کلیک کنین تا آزمونای مورد نظر واسه شما نشون داده شه.
بعد بین آزمونایی که ثبت نام فعال داره، آزمون تولیمو رو انتخاب و هزینه ثبت نام رو پرداخت کنین. اگه بیخیال شید، هزینه عودت نمیشه.

۴۸ ساعت قبل از برگزاری آزمون، کارت ورود به جلسه رو پرینت گرفته و با خود به جلسه آزمون در شهر انتخابی ببرین.

انصراف و اعلام یافته های تولیمو

اگه قصد انصراف از شرکت در آزمون تولیمو رو دارین و بخواین در تاریخ دیگری در آزمون شرکت کنین، درخواست کتبی رو به سازمان امتحان، بیشترین حد ۱۵ روز قبل از برگزاری آزمون تسلیم کنین تا به اطلاع اداره ثبت نام در مرکز اجرای آزمونای سازمان امتحان ارسال شه.
معمولا تا ۳۰ روز پس از برگزاری آزمون، یافته های روی سایت سازمان امتحان و در پروفایل شما قرار میگیره.

تذکرات مهم

۱-در جلسه آزمون، سوالات بخش شنیداری فقط از بلندگو پخش می شه.
داوطلبان باید با در نظر گرفتن متن سوال که از بلندگو پخش می شه، نسبت به انتخاب یکی از ۴ گزینه که در مورد سوال مربوطه به این بخش درج گردیده اقدام کنه.
سوالات بخش شنیداری تکرار شدنی نیس.

۲-هر دانشگاه، حد نصاب خاصی واسه قبولی داوطلبان در آزمون تولیمو داره.

سوال و جواب واسه شرکت در آزمون تولیمو

۱-واسه موفقیت در آزمون تولیمو چیکار باید کرد؟

جواب: بهترین راه حل، افزایش سطح زبون انگلیسی و دایره واژگان و تسلط به مفاهیمیه که در آزمون از اون سوال مطرح می شه  و با مرور سوالات آزمونای دوره های قبل میشه به ساختار و بخش موضوعی اون تسلط پیدا کرد.
تقویت مهارت شنیداری و نوشتاری، دو بحث مهم در آزمون تولیموه. تا شما زیاد ویدیو و فیلم نگاه نکنین و تا زیاد نسبت به موضوعات جور واجور، مقاله استاندارد ۵ پاراگرافی ننویسین و اصلاح نشه، نمره خوبی در بخش نوشتاری و شنیداری کسب نمی کنین.

واسه افزایش مهارت در بخش درک مطلب، باید مهارت تست زنی رو زیاد کرده و با چند تا نکته مهم در انتخاب blueprint‌و حذف گزینه های انحرافی آشنا شید. به خصوص در بخش TRUE-FALS. پس، پیشرفت دایره واژگان عمومی و تخصصی مربوط به رشته خود رو هم باید در دستور کار بذارین.

۲-واسه انصراف در آزمون چیکار باید کرد؟

جواب: ۱۵ روز قبل از برگزاری آزمون،  درخواست کتبی خود رو تسلیم سازمان امتحان و آموزش بکنین.

۳-واسه تغییر تاریخ و شهر محل برگزاری آزمون انتخابی چیکار باید کرد؟

جواب: جهت تغییر آزمون می توانید تا ۱۵ روز قبل از روز برگزاری آزمون به صفحه «آزمون های من» در پروفایل خود مراجعه کرده و آزمون مورد نظر رو ویرایش کنید.

تذکر مهم

  • با در نظر گرفتن محدود بودن ظرفیت مراکز برگزاری، اگه ظرفیت آزمونی که قصد تغییر به اونو دارید تکمیل شده باشه، سامانه اجازه تغییر نمیده.
  • ۲- امکان به تاخیر انداختن آزمون به آزمونهای همون سال شمسی بلامانعه ولی انتقال به آزمون سال شمسی بعد وجود نداره. ۳- امکان جلو انداختن آزمون و تغییر تاریخ آزمون ماه های بعد به آزمونی که فایل ثبت نام اون بسته شده وجود نداره.(فایل ثبت نام ۱۵ روز قبل از روز برگزاری آزمون بسته می شه)

۴- محدودیتی در ثبت نام آزمون تولیمو هست؟

جواب: محدودیتی برای تعداد دفعات شرکت در آزمون وجود نداره و همچنین شرکت در چند آزمون الزامی نیست. به عبارت دیگر آزمون های تولیمو جداگونه از یکدیگر هستن و نمرات کسب شده در اونا در آزمون های دیگر تاثیری نداره و در صورتی که داوطلب در هر یک از آزمونا، نمره مورد نیاز خود بدست آورد می تونه در آزمون های پس از اون ثبت نام نکند.

۵- تولیمو نمره منفی داره؟

جواب: خیر

۶-چه وسایلی مجاز  هستیم به جلسه ببریم؟

جواب: داوطلبان در روز آزمون بایستی ﻛﺎرت ﺷﺮﻛﺖ در ﺟﻠﺴﻪ آزﻣﻮن، ﻛﺎرت ﻣﻠﻲ ﻳﺎ گذرنامه و نوشت افزار جهت پاسخگویی ﻫﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. همچنین همراه داشتن وﺳﺎﻳﻞ اﺿﺎﻓﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻴﻒ، ﻛﻮﻟﻪﭘﺸﺘﻲ ﻳﺎ ﺳﺎک، ﻛﺘﺎب، ﺟﺰوه، ﻣﺎﺷﻴﻦ ﺣﺴﺎب، ﺗﺒﻠﺖ، ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه، ﭘﻴﺠﺮ، ﺑﻲﺳﻴﻢ، ﻳﺎدداﺷـﺖ و ﻏﻴﺮه … غیرمجاز می باشه و فردی که اینگونه وسایل همراه داشته باشه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﺨﻠﻒ ﺗﻠﻘﻲ و ﺑﺮاﺑﺮ ﻗﺎﻧﻮن رﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺗﺨﻠﻔﺎت و ﺟﺮاﻳﻢ در آزﻣﻮنﻫﺎی ﺳﺮاﺳﺮی ﺑﺎ وی رﻓﺘﺎر ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

۷- میشه با کارت ملی یا گذرنامه بقیه در آزمون شرکت کنیم؟

جواب: خیر – در صورت تخلف، داوطلب به مدت ۲ تا ۴ سال از شرکت در آزمون هایی که سازمان امتحان آموزش کشور برگزار کننده یا ناظر اون می باشه مانند TOEFL ، GRE و IELTS و … محروم می شه.

۸- امکان افزایش ظرفیت شهر محل برگزاری آزمون واسه علاقمندان جدید هست؟

جواب: خیر؛ با در نظر گرفتن اینکه برگزاری آزمون تولیمو دارای شرایط خاصی(سیستم صوتی و ..) است، پیشرفت سالن برگزاری آزمون یا افزایش صندلی نیز پیرو قوانین کنترلی و کیفی مربوطه س؛ به همین دلیل در صورت تکمیل ظرفیت، امکان افزایش ظرفیت وجود نداره. از این رو خواهشمنده از مراجعه حضوری به سازمان خودداری کنید.

۹- با مدرک دیپلم هم میشه در آزمون تولیمو شرکت کرد؟

جواب. بله

۱۰-چیجوری از شماره صندلی خود باخبر شوم؟

جواب: بعد از تموم شدن ثبت نام تاریخ آزمون و شهر آزمون در بخش «آزمون های من» میشه دید و نشانی دقیق محل برگزاری آزمون و همچنین شماره صندلی حدودا ۴۸ ساعت قبل از آزمون از طریق نرم افزار اینترنتی چاپ کارت ورود به جلسه که بر روی سایت سازمان امتحان به نشانی www.sanjesh.org قرار میگیرد، قابل دسترس میشه.

۱۱- داوطلبان ورود به مقطع دکتر در دانشگاه های داخل کشور باید در این آزمون شرکت کنن؟

جواب. بله. داوطلبان ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی غیر پزشکی دانشگاه های سراسر کشور.

۱۲- فرق کلی ای بین TOLIMO و MSRT هست؟

جواب. تقریبا ساختار مشابهی دارن. اما آزمون زبون انگلیسی MSRT، بخش نوشتاری نداره.

واسه اینکه بفهمین که واسه ورود به مقطع دکترای رشته مورد در دانشگاه داخل، چه سطح نمره تولیمو نیازه و چه امتیازی در روند مصاحبه دکترای غیر پزشکی داخل کشور دارین، به سایت سازمان امتحان مراجعه کنین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   طوفان استیج های پایتخت با ساز بانوان نوازنده