مقدمه

تغییرات شناختی در میان افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) شایع است که 40 تا 60 درصد از جمعیت ام اس را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیار شبیه به نشانه های فیزیکی ام اس, تغییرات شناختی به طور گسترده ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که بسیاری از افراد با تجربه ام اس سرعت پردازش به عنوان مشکل شناختی غالب خود را کند, دیگران ممکن است مشکلات در سراسر تعدادی از مناطق شناختی از جمله یادگیری را تجربه, حافظه, حل مشکل, و کلمه یابی. با توجه به طیف گسترده ای از مشکلات شناختی, درمان برای اختلال شناختی در ام اس یک رویکرد یک اندازه متناسب با همه نیست.

توانبخشی شناختی چیست؟

توانبخشی شناختی یک برنامه درمان سیستماتیک طراحی شده برای کمک به افراد مبتلا به ام اس بهبود عملکرد در فعالیت های روزمره است, از جمله اما نه محدود به برقراری ارتباط موثر تر با دیگران, تکمیل وظایف دقیق تر و یا موثر, و ماندن سازمان یافته. درمان های توانبخشی شناختی می توانند ترمیم و بهبود عملکرد شناختی را تشویق کنند و همچنین استراتژی های خاصی را برای جبران اختلال شناختی بیاموزند. تعادل بین استراتژی های ترمیمی و جبرانی متفاوت خواهد بود و توانبخشی شناختی را به یک درمان کاملا تخصصی تبدیل می کند. چنین تغییرپذیری مطالعه اختلال شناختی و توانبخشی شناختی در ام اس را برای محققان دشوار کرده است خوشبختانه تحقیقات نوظهور کارشناسان این حوزه از توصیه های جدید برای توانبخشی شناختی در ام اس پشتیبانی می کند همانطور که در زیر توضیح داده شده است.

استانداردها و رهنمودهای جدید تمرین برای توانبخشی شناختی در ام اس

در طول دهه گذشته گروه های تحقیقاتی متعددی به دنبال توسعه درمان های برای توانبخشی شناختی ام اس بوده اند اما کیفیت این درمان ها و همچنین روش های تحقیقاتی مورد استفاده برای بررسی اثربخشی خود به طور گسترده ای متفاوت بوده است. در یک بررسی سیستماتیک اخیر از شواهد علمی برای توانبخشی شناختی بیش از گذشته 10 سال ها, تنها شش (15%) به نمایش گذاشته با کیفیت بالا (کلاس اول) رتبه بندی از نظر طراحی و روش های خود را.2 بنابراین اگرچه توانبخشی شناختی یک زمینه هیجان انگیز و رو به رشد است اما بیماران باید برنامه ها یا مداخلات را که ادعا می کنند عملکرد شناختی را بهبود می بخشند به ویژه برنامه های “تمرین مغز” که معمولا تبلیغ می شوند با دقت ارزیابی کنند.

تا به امروز یک درمان توانبخشی شناختی از نظر اثربخشی برای بهبود اختلال شناختی – تکنیک حافظه داستان اصلاح شده-از بقیه متمایز بوده است.3 ام اس ام تی یک مداخله 10 جلسه ای است که شامل استفاده از استراتژی های ذهنی خاص برای بهبود یادگیری کلامی و حافظه است. نشان داده شده است که ام اس ام تی در سه مطالعه جداگانه از جمله یک مطالعه تصویربرداری از مغز که افزایش فعالیت در مناطق مغز درگیر در یادگیری و حافظه را نشان می دهد موثر است.4 بر اساس مرور سیستماتیک 2 ام اس ام تی تنها مداخله توانبخشی شناختی است که در حال حاضر یک استاندارد عملی محسوب می شود – به این معنی که شواهد به اندازه کافی قوی هستند که نشان می دهد ام اس ام تی از بالاترین کیفیت و کارایی برخوردار است و برای استفاده در افراد مبتلا به ام اس و اختلال شناختی توصیه می شود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   مجموعه قالیشویی فارسی

دو درمان توانبخشی شناختی اضافی, تمرین پردازش توجه (مناسب) و ریهاکوم,5,6 نیز وعده قابل توجهی برای بهبود توجه نشان داده شده است (مناسب) و توانایی های شناختی عمومی (رهاکوم) در خانم با این حال, با توجه به تعداد محدودی از مطالعات در این درمان, مناسب و ریهاکوم در حال حاضر دستورالعمل عمل در نظر گرفته – به این معنی که اگرچه شواهد برای این مداخلات تشویق, مطالعات با کیفیت بالا اضافی مورد نیاز قبل از این مداخلات می تواند عمل در نظر گرفته استانداردهای.

کجا برای کمک به نوبه خود

 

تیم درمان ام اس شما یک منبع خط اول برای پرداختن به تغییرات شناختی است. صحبت با متخصص مغز و اعصاب یا پزشک مراقبت های اولیه در مورد تغییرات شناختی اولین قدم مهم است. اینها می توانند به شما کمک کنند تا به یک روانشناس مغز و اعصاب – یک روانشناس بالینی که در ارزیابی و درمان اختلالات شناختی تخصص دارد-مراجعه کنید. او با شما کار خواهد کرد برای شناسایی مناطق خود را از قدرت, تعیین عوامل اضافی در زندگی خود را که ممکن است تشدید مشکلات شناختی خود را, و مهمتر, توصیه های درمانی برای کمک به بهبود و یا برای مشکلات شناختی خود را جبران. فراهم کنندگان شما همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا برای ارزیابی و درمان توانبخشی شناختی با پاتولوژیست های زبان گفتاری ارتباط برقرار کنید. مراجعه به کاردرمانگران برای کاربرد عملکردی راهبردهای شناختی در فعالیتهای روزمره و یادگیری راهبردهایی مانند حفظ انرژی و مدیریت خستگی نیز می تواند نقش بسزایی در مدیریت اختلالات شناختی داشته باشد.

شناخت به عنوان قطعه ای در پازل سلامتی

سرانجام, ما بدون تاکید بر که عملکرد شناختی از اهمیت بالایی برخوردار, نشان دهنده تنها یک جنبه از سلامت کلی و سلامتی. حفظ فعالیت بدنی منظم, انتخاب تغذیه سالم, گرفتن خواب کافی, و بهره گرفتن از حمایت از دوستان, خانواده, و دیگران در زندگی شما تمام اجزای کلیدی برای حمایت از سلامت و سلامتی است که همچنین پیامدهای مهمی برای سلامت شناختی و عاطفی خود را دارند.