چوب از جمله متریال های طبیعی است که پیشینه استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد. در گذشته بیشتر نیازهای مردم از جمله سرپناه، ابزارهای جنگ و شکار، ظروف غذاخوری، گاری ها، قایق ها و … به واسطه چوب تامین می شدند زیرا این متریال به وفور در جنگل ها یافت میشد و دسترسی به آن آسان بود. وزن چوب نسبت به سایر متریال ها سبک تر است و استحکام و مقاومت آن بالا میباشد. این ماده دارای خواص فیزیکی و مکانیکی فراوانی میباشد از جمله:

دسترسی آسان
قابلیت برش, کنده کاری و رنگ پذیری
عایق صوتی (آکوستیک)
عایق حرارتی و برودتی
تجدیدپذیری در طبیعت
مقاومت مکانیکی بالا
مقاومت خمشی
سختی زیاد
قابلیت شکل پذیری
با گذشت زمان چوب جایگاه ویژه ای در صنایع گوناگون پیدا کرد و با پیشرفت علم و تکنولوژی راه های مقاوم سازی آن کشف شد و امروزه از آن به عنوان متریالی ایده آل برای کاربردهای مختلف خصوصاً طراحی داخلی و طراحی نمای چوبی ساختمان استفاده می شود. در حال حاضر معماران و طراحان از نوعی چوب به نام چوب ترمو وود که نوعی چوب حرارت دیده است استقبال می نمایند زیرا این چوب علاوه بر زیبایی فوق العاده از مقاومت بالایی نیز برخوردار است.

 

ترمووود چیست؟
ترمووود ( Thermowood) که ترمو وود یا چوب ترمو نیز نامیده می شود همان چوب طبیعی است که در اثر حرارت، ساختار سلولی آن دچار تغییر شده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر متوجه شد که اگر چوب با حرارت اصلاح شود ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آن بهبود خواهد یافت، از این رو با استفاده از فناوری خاص چوب را در مجاورت بخار آب قرار می دهند تا میزان رطوبت آن کاهش یافته و به زیر ۶ درصد برسد. با انجام اینکار میزان رطوبت چوب متعادل می گردد و اسیدی که در بافت چوب وجود دارد تبخیر شده و دیگر اثری ازجانوران میکروسکوپی در آن دیده نخواهد شد. فرآیند اصلاح حرارتی طول عمر چوب را افزایش می دهد زیرا دیگر شرایط مناسب برای رشد قارچ و کپک وجود ندارد. ترمووود بهترین جایگزین انواع چوب طبیعی برای استفاده در فضاهای باز است و مقاومت آن به حدی بالاست که می توان از آن برای پوشش نمای ساختمان استفاده کرد.

فروش ترمو چوب - نما چوب

استانداردهای ترمووود

در بحث استانداردهای ترمووود، ترمو-اس ها با استاندار EN 113 مطابقت دارند. و در برابر شرایط جوی الزامات پوسیدگی کلاس شماره ۳ را برآورده میکنند. از کاربردهای آن به استفاده در اجزای ساختمانی، مبلمان داخلی و… اشاره کرد.

استاندارد ترمو-دی (Thermo-D) نشان دهنده دوام زیست‌شناختی علاوه بر حفظ شکل ظاهری و هم در کاربرد نهایی است .محصولات ترمووود ترمو- دی (Thermo-D) به میزان رطوبت موجود در هوا و محیطی که مورد استفاده قرار میگیرند به طور متوسط ممکن است بین ۵ تا ۶درصد تغییر ابعاد داشته باشند

فرآیند تولید چوب ترمو
طی فرآیند thermal modification یا اصلاح حرارتی, چوب در معرض حرارت بالا قرار میگیرد و دیواره سلولی آن اصلاح حرارتی میشود. در این فرآیند اجزای دیواره سلولی چوب تخریب میشود و با ساماندهی مجدد, رطوبت آن کاهش می یابد. این امر باعث کاهش واکشیدگی چوب شده و دوام و طول عمر آن بالا می رود. در فرآیند اصلاح حرارتی رنگ چوب تیره میشود و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و رطوبتی نسبت به چوب معمولی بالاتر می رود.

 

نما چوب

نمای ترمووود
ترمو وود در مقایسه با چوب طبیعی مقاومت بالاتری دارد، از این رو بهترین گزینه برای اجرای نمای چوبی ساختمان و یا دکوراسیون داخلی در نظر گرفته می شود. اجرای نمای ترمووود توسط متخصصین و افراد ماهر صورت می گیرد زیرا آن ها به طور کامل با خواص ترمودد آشنایی دارند و به بهترین شکل نمای ترمو وود را اجرا می نمایند. ترمووود نما از نظر زیبایی بی نظیر است و به دلیل قابلیت جذب پایین آب عمر طولانی دارد، از این رو با خیالی آسوده می توان از آن در مناطق مختلف جغرافیایی استفاده نمود. این نوع چوب در برابر عوامل مختلف جوی مقاومت خود را حفظ کرده و همانند یک عایق دمایی عمل می کند. نمای چوبی ترمو وود از هدررفت حرارت ساختمان جلوگیری می نماید، در نتیجه منجر به حفظ اعتدال دمایی محیط می شود. اگر اجرای نمای چوب ترمو وود به درستی انجام شود، این نما سال ها بدون آسیب باقی خواهد ماند زیرا نه تنها آب در آن نفوذ نمی کند بلکه روند پوسیدگی و فرسایش آن به نسبت سایر چوب ها طولانی تر است. شما می توانید تصاویر زیبای نمای ترمووود را در سایت مشاهده نمائید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   بهترین سایت های معماری

 

 

مزایای ترمووود یا چوب ترمو
ترمودد یا چوب حرارت دیده از مزایا و قابلیت های منحصر بفردی برخوردار است که آن را از سایر چوب ها مستثنی می کند. این مزایا به شرح زیر می باشند:

فرآیند اصلاح حرارتی ترمو وود بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی صورت می گیرد، از این رو می توان گفت چوب ترمو دوستدار محیط زیست است و به آن هیچ آسیبی وارد نمی کند.
با اعمال فرآیند حرارت دهی، میزان رطوبت ترمووود به حدالقل رسیده و متعادل می شود. به همین دلیل این متریال از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییرات جوی برخوردار است و روند پوسیدگی و یا فرسایش آن به کندی و در طی سال های طولانی صورت می گیرد.
ابعاد چوب ترمووود ثابت هستند و دچار تغییر شکل نخواهند شد.
حرارت دهی چوب منجر به از بین رفتن مواد مغذی آن می شود، از این رو امکان رشد قارچ، کپک، باکتری و حشرات در ترمو چوب وجود ندارد.
رنگ ترمووود ثابت است و اگر در معرض نور خورشید قرا گیرد رنگ پریده نمی شود.
میزان رطوبت چوب ترمووود حدود ۶ درصد است و همین امر خاصیت عایق بودن به چوب می بخشد. تعادل رطوبتی چوب ترمو باعث کاهش تبادل حرارتی چوب و محیط می شود، از این رو ترمووود را می توان نوعی عایق به شمار آورد.
چوب های ترمو وزن بسیار سبکی دارند و نگهداری, نصب و استفاده از آنها به راحتی انجام میشود.
اصلاح حرارتی صورت گرفته بر روی چوب باعث کاهش تمایل آن به تورم, خش و جذب آب در محیط های مختلف با میزان رطوبت متفاوت میشود. چوب های ترمو در مقایسه با چوب های معمولی از پایداری بالاتری در برابر رطوبت برخوردار هستند.
در فرآیند ترمو رنگ چوب به قهوه ای تیره تبدیل میشود و این رنگ جلوه زیبایی به ظاهر چوب می بخشد.
کاربرد چوب ترمووود
ترمووود چوبی ایده آل برای مصارف گوناگون است که این روزها طرفداران بسیاری به خود جلب نموده و مورد استقبال معماران قرار می گیرد. از نمای ساختمان گرفته تا کفپوش و دیوارپوش ساختمان از ترمووود استفاده می شود. اگر بخواهیم به سایر موارد کاربرد چوب ترمو اشاره می کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

ساخت سایه بان و آلاچیق
انواع کفپوش ترمووود
نمای چوب ترمووود
ساخت درب و پنجره
ساخت راه پله
ساخت قرنیز
استفاده در دکوراسیون داخلی
ساخت سونا و استخر
قیمت ترمووود
قیمت چوب ترمووود بر اساس متر مربع محاسبه می شود و میزان ضخامت آن تاثیر بسیاری در قیمت این محصول می گذارد. واحد متر مربع معیاری دقیق و آسان برای محاسبه ترمووودهای به کار رفته در کفپوش ترمووود یا نمای ترمووود است و معماران ساختمانی با توجه به نقشه طرح می توانند میزان مصرف چوب و قیمت آن را تخمین بزنند. لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیز ممکن است در قیمت ترمووود تاثیر بگذارند. برای مثال اگر بخواهیم ترمووود فنلاندی را با ترمووود ایرانی مقایسه کنیم می توان گفت که ترمووود فنلاندی با به کارگیری نیروهای متخصص تر و ماشین آلات پیشرفته پرداخت تولید می شود و مسلماً کیفیت بالاتری به نسبت ترمووود ایرانی دارد.