روسیه، کشور اولینا و ترینا هستش.
لقب اولین آدم فضانورد و پهناور ترین کشور کره زمین، واسه سرزمین سردسیر روسیه س که نقش موثری در تاریخ معاصر جهان اجرا کرده و حالا، در گروه ۵ قدرت برتر صنعتی جهان هستش.

روسیه، قدرت نظامی و صنعتی خود رو در دو قرن گذشته، مدیون دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی زیاد و جور واجور خود می دونه که سنت پترزبورگ قشنگتر، یکی از اونا بوده و هرساله، میلیاردها دلار از بودجه کشور، صرف پشتیبانی از پروژه های تحقیقاتی و بین المللی اون در میدونای مختلفی فنی و مهندسی و پزشکی تا علوم زیستی و انسانی می شه.

از دیربار، دانشگاه های روسیه، یکی از پاتوقای علمی جدی و قوی دانشجویان و محققان بین المللی بوده و این روش گر چه در نیمه دوم قرن بیستم کمی به دلیل فراز و نشیبای سیاسی و اجتماعی این منطقه از دنیا، با کندی همراه بوده، اما به نظر می رسه، قابلیتای فناورانه و ساختاری روسا در زمینه های جورواجور، بازم جذابیتای بسیاری رو واسه محققان و دانشجویان خارجی به دنبال داره.

واسه آشنایی علاقمندان به تحصیل در روسیه، در گفتار امروز و فردا، فرصتای تحصیلی در ۲۰ دانشگاه ممتاز روسیه رو ارائه می کنیم.
جالبه که بدونین، اداره کل علم آموختگان وزارت علوم کشورمون، از بین صدها دانشگاه روسیه، نزدیک به ۱۵۵ دانشگاه رو در فهرست ارزشیابی خود قرار داده.

از این بین، ۲۰ دانشگاه در فهرست الف یعنی فهرست ممتاز وزارت علوم قرار میگیره و همیشه به دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در روسیه پیشنهاد می شه که واسه ادامه تحصیل در کشور تزارا، یکی از این ۲۰ دانشگاه رو در اولویت تحصیلی خود بذارن.

با ما در گزارش امروز همراه باشین.

به چه دلیل روسیه؟

قبلاً در سلسله مطالبی که در سرویس دانشگاه گردی ما در ۱۰ ماه گذشته ارائه کردیم،‌به این موضوع گفته شد که علاقمندان به تحصیل در بیرون مرز کشور، قبل از هر اقدامی، باید هدف خود رو از ادامه تحصیل در بیرون مرزها مشخص کنن. این هدف، باید هم جهت با چشم اندازه های دراز مدت تعریف و راهبری شه.

مثلاً اگه کسی قصد فعالیت در مورد تخصصی زلزله رو داشته و علاقمنده در این بخش در کشوری که یکی از زلزله خیز ترین نقاط جهان هستش، کار کنه، یادگیری زبون ژاپنی و تحصیل در ژاپن، پایتخت زلزله شناسی جهان، اقدامی موثر و مهم میشه و هدفی توجیه آور داره.

یا اگه شما علاقمند به تحصیل در رشته های مربوط به مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی در سطوح عالیه با فرصتای کارآموزی در بهترین شرکتای جهان هستین، تحصیل رایگان در نروژ چه به زبون نروژی چه به زبون انگلیسی، توجیه داره.

در واقع، انتخاب دانشگاه، انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب کشور مقصد، همه و همه به هدف شما واسه تحصیل و آینده ای که واسه خود رسم کردین ربط داره.

روسیه واسه اون دسته از آدمایی که علاقه مند تحصیل در بزرگ ترین و مجهز ترین دانشگاه ها و لابراتورهای تحقیقاتی پیشرفته و فوق پیشرفته جهان هستن، به خصوص در رشته های پزشکی، هوا فضا و بعضی از رشته های مهندسی و حتی ادبیات و حقوق، پیشنهاد می شه.

صدها دانشگاه که با ده ها میلیون دانشجوی روس و صدها هزار دانشجوی بین المللی در این کشور همراه شده، ظرفیتای خوبی واسه تحصیل و زندگی در محیطای دانشگاهی چند ملیتی رو واسه علاقمندان ایرونی جفت و جور می کنه.

از طرفی، بعضی از دانشگاه های روسیه با اعضای هیات علمی متخصص همراه هستن که نامزدهای جایزه نوبل بوده و این فرصت تعامل و مشورت و فعالیت علمی زیر نظر نخبگان علمی یکی از بهترین قطبای علمی و فناوری جهان رو در اختیار دانشجویان قرار میده که این فرصت، در لهستان یا پرتغال و حتی اسپانیا و برزیل و مالزی جفت و جور نیس.

از طرفی، تحصیل در روسیه واسه ایرانیان به خصوص در رشته های فنی و مهندسی این حسن رو داره که با زبون و فرهنگ کاری و استانداردها و روشای صنعتی و تحقیقاتی و برنامه ریزی روسا در طول روند تحصیلی خود آشنا شده و این موضوع، بحث ای فرصت آفرین واسه علم آموختگان روسیه س.

چون که تبادلات علمی و تجاری ایران با روسیه چه در بخشای بالادستی و چه پایین دستی، در دهه آینده رو به رشد میشه و به نظر می رسه، آدمایی که در فضای روسیه تحصیل  وتحقیق کردن و با شرکتای روس در تعامل هستن، از ظرفیتای کاری و عملیاتی خوبی در داخل کشور بهره مند می شن.

حضور روسا در خیلی از پروژه های نفت و گاز و هسته ای ایران، فرصت خوبی واسه کسانیست که دوست دارن در آینده، جایگاهی واسه خود در این میدون جفت و جور کنن.

روسا بر خلاف سوئدیا و نروژیا و حتی آلمانیا، تسلط خوبی به زبون انگلیسی ندارن و به خاطر همین، تحصیل به زبون انگلیسی در این کشور در دانشگاه های بسیاری جفت و جور نیس.
البته یادگیری زبون روسی هم بر خلاف تصور عام، خیلی آسونه و فردی می تونه با ۶ تا ۹ ماه کار اصولی، زبون روسی رو در حد ورود به دانشگاه ها یاد بگیره.

زبون روسی حالا یکی از ۷ زبون رسمی سازمان ملل هستش.

به هر حال اگه به دلایل نزدیکی فاصله روسیه با تهران، نبود مشکلات روادید، تشابهات فرهنگی و اجتماعی و دانشگاه های جور واجور و صدها دلیل دیگه، روسیه رو واسه تحصیل انتخاب کردین، پیشنهاد می کنیم، ۱۰ دانشگاه ممتاز این کشور رو در ادامه در نظر داشته باشین.

دانشگاه Bashkir State

دانشگاهی با قدمت بیشتر از ۱۰۰ سال، یکی از بهترین دانشگاه های روسیه هستش که در فهرست ۲۰ دانشگاه ممتاز ارزشیابی شده به وسیله اداره کل علم آموختگان وزارت علوم کشورمون قرار گرفته.

این دانشگاه، مرکزی واسه تحصیلات تکمیلی (post graduate)  بوده و حالا بیشتر از ۵۰ رشته کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۰ رشته دکترا و پسا دکترا رو در اختیار دانشجویان بین المللی قرار میده. بیشتر از ۱۰ تن از علم آموختگان این دانشگاه، در فهرست نوابغ و افتخارات جامعه علمی روسیه هستن که از اون جمله میشه به خیرالله مورتازین و ریناد یولموخامتوف که ریاضی دانان معروف این کشور هستن، اشاره کرد.

سایت این دانشگاه رو در این لینک دنبال کنین که به زبون انگلیسی هم در دسترس شما قرار داره.
اگه خواهان تحصیل در مقطع دکترا و ارشد در این دانشگاه هستین، به این لینک مراجعه کنین. بعضی از علم اموختگان این دانشگاه در این نشانی معرفی شدن که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر واسه تحصیل در اون، مطالعه صفحه مربوطه پیشنهاد می شه.

گشتی در این دانشگاه رو در کانال اختصاصی اون در یوتیوب دنبال کنین.

دانشگاه دولتی فنی بومان مسکو

دانشگاه دولتی فنی بومان Bauman Moscow State Technical University  از جمله مراکز تحقیقاتی معروف در مسکو، پایتخت روسیه هستش.

اگه قصد تحصیل در پایتخت روسیه رو دارین، دانشگاه دولتی بومان، انتخاب خوبی واسه علاقمندان به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی میشه. کتابخونه این دانشگاه در میان کتاخبانهای روسیه، یکی از برترینا هستش که تاریخی بیشتر از ۱۶۰ سال داره.

۱۶ رشته فنی و مهندسی در این دانشگاه ارائه می شه که فهرست اون واسه مشاهده تکمیلی به توضیح زیره:

۱- رشته فناوری لیزر و الکترونیک

۲- رشته علوم بنیادی

۳- رشته فناوری مهندسی

۴- رشته مهندسی قدرت

۵- رشته مهندسی رباتیک

۶-رشته مهندسی رایانه و سیستمای کنترل

۷- رشته فناوریای بیو پزشکی

۸- رشته مدیریت و کار و کاسبی مهندسی

۹- رشته علوم نظامی

۱۰- علوم اجتماعی و انسانی

۱۱- زبون شناسی

۱۲-علوم ورزش

۱۳- علوم معدن

۱۴- مهندسی رادیو

۱۵- علوم هوا فضا

۱۶-علوم ساخت لوازم دقیق

قبل از اقدام واسه بررسی این دانشگاه، از راه انجمنای علمی دانشجویی بین المللی دانشگاه، با دانشجویان فعلی دانشگاه در رشته مورد نظر خود مشورت کرده و اطلاعات تکمیلی رو به دست بیارین. واسه آشنایی با استادان دانشگاه بومان مسکو و اگاهی از ظرفیتای بورسیه هر یک، به این صفحه مراجعه کنین.

فهرست ده ها موسسه تحقیقاتی دانشگاه بومان رو هم می تونین در این نشانی ببینین که فرصت خوبی واسه تنظیم کردن بیانه هدف (SOP) به خاطر اخذ بورسیه و پذیرش دکترا میشه.

به هر حال تحصیل در این دانشگاه علم بنیان، یکی از بهترین انتخابای ممکن واسه دانشجویان فنی ومهندسی ایران میشه. بیشتر از ۶۴۷ هزار صفحه ایندکس شده در اینترنت درباره این دانشگاه، بخشی از اهمیت علمی اونو در سرزمین دیجیتال یادآوری می کنه.

اگه واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی و بورسیه این دانشگاه با پرسشی مواجه شدید، اطلاعات لازم رو از این نشانی: bauman@bmstu.ru به دست بیارین.

دانشگاه نفت و گاز گوبکین

دانشگاه نفت و گاز گوبکین رو باید یکی از بهترین مراکز تحصیل در رشته های مربوط به مهندسی نفت و گاز در روسیه دونست. روسیه، یکی از ذخایر نفت و گاز جهان رو در اختیار داره و در گروه کشورای فعال در میدون نفت هستش.
این کشور مثل نروژ، از زمانای قدیم، یکی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در رشته های مربوط به نفت و گاز و دریانوردی بوده.

سایت این دانشگاه در این نشانی ارائه شده که زبون انگلیسی، بخشی از ظرفیتای اطلاعاتی اون هستش.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، ایندکس پرتال این دانشگاه، دارای ۳ بخش مهمه ارائه فرصتای تحصیلی، بخش پذیرش و قسمت معرفی دانشگاه که هر یک اطلاعات مختلفی رو ارائه می کنه.

زبون تحصیل در این دانشگاه، روسیه و بخاطر این، به علاقمندان تحصیل در این دانشگاه پیشنهاد شده که قبل از اقدام واسه پذیرش، نسبت به یادگیری این زبون دست به کار شن. دوره زبون روسی به مدت یکسال در این دانشگاه ارائه می شه و کلیه آزمونای کتبی دانشگاه، به زبون روسی میشه.

به خاطر همین اگه علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه معتبر نفت و گاز روسیه هستین، دوره های آمادگی زبون رو در دستور کار بذارین که در این نشانی، اطلاعات مربوطه ارائه شده.
فهرست رشته ها رو می تونین در این بخش توجه کنین.

اگه واسه کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا قصد تحصیل در این دانشگاه دارین. به لینکای معرفی شده برید. واسه باخبر شدن از شهریها و فرصتای بورسیه در این دانشگاه، به این قسمت مراجعه کنین.

کلا، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه، هرساله بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار روبل روسیه متغیر  است.

این دانشگاه معروف مسکو رو می تونین در فیس بوک هم پیدا کرده و با ادمین صفحه اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در اونو دریافت کنین.

دانشگاه فدرال کازان روسیه

دانشگاه فدران کازان (Kazan Federal University) از جمله دیگه دانشگاه های مطرح و معتبر روسیه بوده که در فهرست ۲۰ دانشگاه پیشنهاد شده وزارت علوم قرار گرفته. سایت دانشگاه در این نشانی ارائه شده.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، پرتال دانشگاه دارای ۴ قسمت اصلی به اسمای : اپلای، معرفی دانشکده ها،معرفی قسمتای دانشجویی و هم اینکه موسسات همکاره.

مهم ترین واحدای این دانشگاه رو در لینکای زیر ببینین که هر یک می تونه شما رو با فرصتای تحقیقاتی و کارآموزی دانشگاه کازان روسیه آشنا کنه.

  • Institute of Geology and Petroleum Technologies
  • Institute of Fundamental Medicine and Biology
  • Institute of Environmental Sciences
  • Alexander Butlerov Institute of Chemistry
  • Higher School of Information Technologies and Information Systems
  • Institute of Engineering
  • Institute of Computational Mathematics and Information Technologies
  • I. Lobachevsky Institute of Mathematics and Mechanics
  • Institute of Physics
  • Faculty of Law
  • Institute of International Relations, History and Oriental Studies
  • Leo Tolstoy Institute of Philology and Intercultural Communication
  • Institute of Psychology and Education
  • Institute of Social and Philosophical Sciences and Mass Communications
  • Institute of Management, Economics and Finance
  • Higher School of Public Administration
  • Higher School of Business
  • Physical Education and Sports Academic Unit

رشته های پزشکی، اقتصاد و کار و کاسبی از جمله رشته های فعال در این دانشگاه هستش که با استقبال دانشجویان بین المللی هم همراه شده.
واسه گشتی در این دانشگاه به این ویدیو مراجعه کنین.

این دانشگاه در سال ۱۸۰۴ تاسیس شد و از جمله قدیمی ترین دانشگاه های روسیه هستش که در جمهوری تاتارستان قرار داره که پذیرای بیشتر از ۴۲ هزار دانشجوه.

نام دیگه این دانشگاه: Vladimir Ulyanov-Lenin Kazan State Universityه.

دانشگاه فنی و مهندسی کازان

این دانشگاه که Kazan National Research Technical University after A.N.Tupolev – KAI   اسمشه، در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد و حالا یکی از بهترین و بزرگ ترین دانشگاه های مهندسی روسیه هستش.

سایت دانشگاه در این نشانی قرار داره.
ظرفیتای علمی و تحقیقاتی ممتاز به خصوص در میدونای فنی دلیل شده تا این دانشگاه یکی از دوازده دانشگاه بزرگ مهندسی و معتبر روسیه باشه. بیشتر از ۸۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی از این دانشگاه علم اموخته شده و حالا فرصتای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه، با استقبال گسترده علاقمندان به تحصیل در رشته های فنی در این کشور مواجه شده.

این دانشگاه از ۷ موسسه و دانشکده تشکیل  شده.

فهرست ده ها رشته مهندسی در مقاطع کارشناسی تا دکترا رو می تونین در این بخش توجه کنین.

بد نیس بدونین که در خیلی از سایتای دانشگاه های روسیه از دانشجوی بین المللی، مدرک IELTS, TOEFL. GRE, GMAT درخواست نمی شه و اجباری مبنی بر پیدا کردن سوپروایزر (SYPERVISOR) واسه پشتیبانی مقطع تحصیلی شما نیس.

ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود رو باید به تایید سفارت روسیه تو تهران برسونین.

دانشگاه لوباچفسکی روسیه

دانشگاه لوباچفسکی، یکی دیگه از دانشگاه های ممتاز کشور روسیه س که در فهرست الف نظام ارزشیابی اداره کل علم آموختگان وزارت علوم قرار داره.
سایت دانشگاه در این نشانی قرار داره.
اطلاعات پذیرش دانشگاه در این قسمت و همیچن فهرست ده ها رشته در مقطع ارشد و دکترا رو در این لینک پیگیری کنین.

رشته هایی که در زیر اومده، مربوط به رشته های ارشد و کارشناسی دانشگاه بوده که به زبون انگلیسی ارائه می شه.
اگه خواهان تحصیلی به زبون انگلیسی در این دانشگاه هستین، رشته های زیر رو بررسی کنین.

  • Bachelor’s Programme “Economics”
  • Bachelor’s Programme “Information Technology”
  • Bachelor’s Programme “International Relations”
  • Master’s Programme “Mathematics and Computer Science”
  • Master’s Programme “Management”
  • Master’s Programme “Supercomputer Technologies and High Performance Computing”
  • Master’s Programme “Neuroscience”

اگه علاقمند به تحصیل به زبون انگلیسی در مقطع دکترای این دانشگاه هستین، فهرست زیر کمک خوبی میشه. زیر هر عنوان، اطلاعات مربوط به گرایشای تحصیلی هر رشته اومده.

Computer and Information science

  • ۰۵٫۱۳٫۱۸ – Mathematical modelling, numerical methods and program complexes

Electronics, radio engineering and communications systems

  • ۰۵٫۲۷٫۰۱ – Solid-state electronics, radioelectronic components, micro- and nanoelectronics, quantum effect-based devices

Psychological sciences

  • ۱۹٫۰۰٫۰۱ – General psychology, personality psychology, history of psychology
  • ۱۹٫۰۰٫۰۳ – Psychology of labour, engineering psychology, ergonomics
  • ۱۹٫۰۰٫۱۳ – Developmental psychology, acmeology

Economics

  • ۰۸٫۰۰٫۰۱ – Economic theory
  • ۰۸٫۰۰٫۰۵ – Economics and management of national economy
  • ۰۸٫۰۰٫۱۰ – Finance, circulation of money and credit
  • ۰۸٫۰۰٫۱۲ – Accounting, statistics
  • ۰۸٫۰۰٫۱۳ – Mathematical and instrumental methods of economics
  • ۰۸٫۰۰٫۱۴ – World economy

Sociological sciences

  • ۲۲٫۰۰٫۰۳ – Economic sociology and demography
  • ۲۲٫۰۰٫۰۴ – Social structure, social institutes and processes
  • ۲۲٫۰۰٫۰۶ – Sociology of culture
  • ۲۲٫۰۰٫۰۸ – Sociology of management

Law

  • ۱۲٫۰۰٫۰۱ – Theory and history of law and state; history of law and state doctrines
  • ۱۲٫۰۰٫۰۲ – Constitutional law;

با دقت، گرایشایی که به زبون انگلیسی توضیح داده شده رو بررسی کنین تا بدونین در مقطع دکترا، در هر رشته، با چه گرایشا و تخصصیایی مواجه میشین. اگه در بررسی گرایشای بالا، با پرسشی مواجه شدید، سوال خود رو به صورت شفاف با این پست الکترونیک:‌ info@unn.ru در میان بذارین.

اگه از اینستاگرام استفاده می کنین، پیشنهاد می شه که صفحه این دانشگاه معتبر روسیه رو فالو کنین. پاسخگویی انلاین به زبون انگلیسی درباره فرصتای تحصیلی، بورسیه و پذیرش دانشگاه لوباچفسکی رو از راه ادمین اون در فیس بوک دنبال کنین.

پیشنهادایی واسه تحصیل در روسیه

۱- دانشگاه lomonosove مسکو و دانشگاه دولنی روابط بین المللی مسکو،واسه علاقمندان به رشته های حقوق و علوم سیاسی پیشنهاد می شه.

۲- یادگیری زبون روسی در روسیه، هرساله حدود ۳ هزار دلار هزینه به دنبال داره.
تلاش کنین تا اگه خواهان تحصیل به زبون روسی در این کشورین، بخشی از زبون لازم رو در ایران یاد بگیرین.

۳- فرصتای اقامتی در دانشگاه های روسیه جفت و جوره و کافیه با accommodation officer در دانشگاه مقصد مشورت کنین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   اوقات شرعی تهران در ماه رمضان ۹۸