بی خوابی از جمله اختلالاتیه که در خیلی از افراد دیده می شه.
سبک زندگی مدرن در کنار اضطرابای حاصل از اون واسه داشتن کیفیتی بالاتر از زندگی می تونه دلیل شه که خیلی از افراد قادر نباشن ۷ تا ۸ ساعت خواب پیشنهاد شده به وسیله پزشکان رو خوب رعایت کنن.

البته همیشه هم این عوامل نیستن که در خوابیدن ایجاد مشکل می کنن بلکه بعضی از بیماریا و مشکلات ژنتیکی و غیرژنتیکی هم می تونن دخالت داشته باشن.

در ادامه این نوشته به بررسی عادی ترین دلایل پزشکی بی خوابیای شبونه می پردازیم. شاید با دونستن این دلایل بتونیم در درمان اون توفیق بیشتری داشته باشیم. با ما همراه باشین:

بی اختیاری ادرار 

دکتر «ادِم رامین» جراح و متخصص اورولوژی و سرطان در این باره میگه: “بی اختیاری ادرار که زنان بیشتر از مردان به اون گرفتار می شن، میلیونا زن و مرد در جهان رو تحت تاثیر قرار داده که می تونه در روند خوابیدن اونا هم مخاطراتی رو به وجود آورد.”

ایشون اضافه می کنه: “در میان آدمایی که در بزرگسالی به این مشکل گرفتار می شن در وقتی تا آخر عمرشون تحت تاثیر این مشکل قرار دارن. در میان اینجور گروهی بهتره که سبک زندگی به همراه تغییراتی چون مصرف کمتر کافئین باشه.

دکتر رامین اضافه می کنه: “از اونجایی که کافئین باعث تحریک بیشتر مثانه می شه، مصرف کمتر یا حذف اون می تونه در بهبود بی اختیاری ادرار کمک کنه.”

میگرن 

دکتر «ورنون ویلیامز» نورولوژیست و رئیس کلینیک Kerlan-Jobe Orthopedic در لوس آنجلس در مورد این مریضی میگه: “تحمل میگرن به خودی خود دشواریای فراونی داره چه برسه به وقتی که با بی خوابیای شبونه هم همراه شه.”

ایشون عقیده داره که بیشتر بیدار موندن موقع شب می تونه وضعیت رو واسه فرد گرفتار به میگرن بدتر هم کنه.
دکتر ویلیامز پیشنهاد می کنه که واسه بهبود این روند، بهتره بدن با کم آبی روبرو نشه و رژیم غذایی متعادلی خصوصا در وعده شام در نظرگرفته شه.

کمبود مگنزیم

دکتر «کارولین دین» دکتر عمومی و مشاور پزشکی در این باره میگه: “تحقیقات فراوون و پژوهشای انجام شده نشون داده که اندازه کافی مگنزیم می تونه در بالابردن وضعیت روحی، کاهش اضطراب و داشتن خواب عمیق تر بسیار اثر داشته باشه.”

داده های انجمن بررسی سلامت آمریکا روشن میکنه که بیشتر مردم آمریکا به اندازه کافی مگنزیم دریافت نمی کنن و همین امر هم می تونه در وضعیت خواب اونا تاثیرگزار باشه.

دکتر دین ادامه میده: “کمبود مگنزیم، دلیل تحریک عضلات و عصبا شده، اندازه تولید هورمون «سروتونین» رو کاهش داده و ایجاد گرفتگیایی در عضلات هم می کنه.
البته به این معنی نیس که این ماده تنها دلیل بی خوابی باشه. در صورت ضرورت، دکتر پودر مگنزیم رو تجویز می کنه که با ریختن داخل آب سرد یا گرم و نوشیدن اون در طول روز میشه این کمبود رو جبران کرد.”

به تعویق افتادن ریتم طبیعی بدن

دکتر «میایکل هول» رئیس موسسه خواب «ادینا» در مینه سوتا به اهمیت ریتم شبانه روزی بدن اشاره میکنه. زمانایی که در برابر نور قرار می گیریم اونم در زندگی مدرن که با به کار گیری گوشیای هوشمند، لپ تاپ، تبلت و بقیه وسایل نشونه هایی از دریافت نور رو در اختیار بدن قرار می دیم، ریتم طبیعی بدن رو با خطر روبرو می کنیم.

این بدون معناست که به کار گیری اینجور تکنولوژیایی مثلا در ساعت ده شب، به مغز القا می کنه که هنوز روزه و بدن آمادگی خود واسه خوابیدن رو از دست میده. از طرف دیگه وقتی که شب دیرتر می خوابید و ساعت رو واسه بیدار شدن صبح تنظیم می کنین به دلیل به تعویق افتادن ریتم طبیعی بدن تون نمی تونین با زنگ ساعت بیدار شید و بیشتر می خوابید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   رژیم غذایی ۷ روزه برای آقایان؛ پروتئین میل کنید و تنها در ۴ هفته لاغر شوید [روز اول]

یکی از راه هایی که می تونه در بیدار شدن صبح کمک رسان باشه قرار گرفتن درمعرض نوره. هم اینکه با به دور موندن از وسایل اشاره شده تنها چند ساعت قبل از خواب می تونی در زودتر خوابیدن به خود کمک کنین.

تحریک داروها

دکتر هول عقیده داره که خیلی از داروها می تونن در عقب انداختن خواب نقش داشته باشن. از اون جمله میشه به prednisone، داروهای ضدافسردگی چون bupropion و venlafaxine، محرکای دارویی ای دیگری چون methylphenidate و modafinil، adrenal، داروهای جانشین تیروئید و داروهای مربوط به آسم از جمله beta agonists و theophylline اشاره کرد.

یه سریای دیگه از داروها مثل داروهای ضدآلرژی و اجناس لاغرکننده که دارای کافئین و بقیه محرکا هستن، هم می تونن خواب رو دچار مشکل کنن.

دکتر هول پیشنهاد می کنه در مورد مشکلات جانبی داروهایی که مصرف می کنین با دکتر خود مشورت کنین.

بعضی بیماریای تنفسی

پرفسور «فردیک ژاف» استادیار دانشکده پزشکی «تمپل» در «لویس کانتس» میگه: “بعضی از بیماریای تنفسی از جمله COPD ،emphysema، برونشیتای طولانی و آسم می تونه یه خواب عمیق و خوب شبونه رو از فرد گرفتار به اون بگیره.”

ایشون پیشنهاد می کنه که در صورت دچار شدن به مریضی COPD و در صورت مشاهده مشکلات بد اون حتما با دکتر تون مشورت کنین.

مشکلاتی در بینی

دکتر «هوتن چابکی» از جراح پلاستیک شهر واشنگتن دی سی، میگه که خیلی از بیماران اون که انحراف تیغه بینی دارن و یا از مشکلات سینوزیتی رنج می برن، بیشتر نمی تونن خوب بخوابن.

ایشون ادامه میده: “از اونجایی که تنفس اصلی از راه بینی انجام می شه، اینجور آدمایی قادر به خوب نفس کشیدن نیستن و در نتیجه ممکنه در خواب خروپف هم بکنن. مریضایی با انحراف تیغه در بدترین حالت نسبت به جاذبه زمین قرار می گیرن و نمی تونن خوب بخوابن.”

دکتر چابکی میگه: “انحراف تیغه بینی هم می تونه از راه ژنتیک به فرد انتقال پیدا کنه و هم بر اثر ضربه یا آسیب به وجود میاد. امکان داره اینجور مریضایی با داروهای ضدآلرژی درمان شن اما بعضی وقتا هم باید حتما تحت عمل جراحی قرار گیرند.”

افسردگی و اضطراب 

خیلی از آدمایی که در شرف دچار شدن به افسردگی هستن، نمی تونن شبا خوب بخوابن. دکتر «امشیا آرتور» دراین باره میگه: “اگه این بی خوابی با بقیه نشونه هایی چون تغییر حالات روحی، نبود علاقه به انجام فعالیتای روزمره، افزایش یا کاهش یهویی وزن و فکرا بسیار منفی ای چون خودکشی همراه باشه بهتره که حتما به یه دکتر مراجعه شه.”

ایشون به این موضوع هم اشاره میکنه که بعضی از شکلای جور واجور اضطرابا از جمله GAD می تونه خواب افراد رو به خطر بندازه. اگه این مشکلات اضطرابی با نگرانیای بسیار شدید، درد عضلات و خارش همراه شه حتما باید با یه دکتر مشورت کرد.

اگه به مطالب روانشناسی علاقمند باشین می تونین مقاله نشونه های خاموش «مشکل دو قطبی شخصیتی» که مورد غفلت قرار می گیرن رو هم بخونین.

 یائسگی 

یائسگی همراه با تغییراتی در هورمونا هستش.
این تغییرات هم در مراحل قبل از یائسگی و هم پس از اون می تونه وجود داشته باشه. از جمله دشواریایی که خیلی از زنان تحمل می کنن، بی خوابیه.

انجمن ملی خواب آمریکا (NSF) در این مورد گزارش میده: “گُر گرفتن، بی خوابی و مشکلات تنفسی از جمله مسایلیه که در زنان یائسه دیده می شه.
بی خوابی در اونا به همراه افسردگی و اضطرابه.”

از روشای درمانی میشه به مکملای استروژن (ERT) یا ترکیب استروژن و پروژسترون و یا در کل هورمون درمانی (HRT) اشاره کرد که می تونه در وضعیت خواب اونا کمک بزرگی باشه.

سندروم پای ناآرام (Restless leg syndrome)

یکی دیگه از عواملی که می تونه خواب رو دچار خطر کنه همین سندروم پاهای ناآرامه. از جمله نشونه های اون، تکون دادن بیشتر از اندازه پاها خصوصا قبل از خوابیدنه. در این مورد حتما باید با دکتر مشورت کرد.