در مورد «ویتامین بی ۱۲» چه میدونیم؟

 

در کل هشت نوع «ویتامین بی» هست که همه این شکلای جور واجور واسه سلامتی لازمن و به تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می کنن. این نوع از ویتامین خصوصا واسه تولید «دی اِن اِی» و سالم نگه داشتن عصبا و گلبولای قرمز اهمیت زیادی داره.

یکی از این شکلای جور واجور مراقبت از گلبولای قرمز، جلوگیری از یه جور کم خونی به نام آنمیه. در این نوع کم خونی، خون اکسیژن کمتری رو در خود حمل می کنه که می تونه با کمبود ویتامین «بی ۱۲» به وجود بیاد.

روزانه مصرف ۲٫۴ میلی گرم از «ویتامین بی ۱۲» به هر فرد پیشنهاد می شه که می تونه از راه مصرف پروتئین به بدن رسونده شه.
«ویتامین بی ۱۲» اگه به اندازه کافی به بدن نرسه و یا به هر دلیلی بدن نتونه این مقدار رو جذب کنه، واسه فرد دلخواه مشکلاتی به وجود میاد.

در ادامه این نوشته به مخاطرات احتمالی کمبود این ویتامین پرداخته و در آخر هم یکی از راهکارهای برطرف کردن این کمبود رو بر خواهیم شمرد.

  دست یا پاهای تون خواب میره و مور مور می شه

«ویتامین بی ۱۲» به ساخته شدن ماده ای به نام «میلین» کمک می کنه.
این ماده به عنوان پوشش مراقبت کننده اعصاب نقش مهمی داره و نبود وجود اون باعث می شه که اعصاب خوب شکل نگیرند و مراقبت مناسبی هم از اونا صورت قبول نکنه.

دکتر «سونیا اَنگلون»، متخصص تغذیه و سخنگوی «آکادمی تغذیه و دیابت» در این مورد میگه: “وقتی که اعصاب شروع به آب رفتن می کنن، بسیار طبیعیه که احساس سوزن سوزن شدن رو داشته باشین.”

از اونجایی که بی حسی عضلات یکی از نشونه های مشترک کمبود ویتامین بی ۱۲ و مریضی «اِم اِس» است بخاطر این بهتره واسه بررسی کامل به دکتر متخصص مراجعه شه.

 احساس خستگی و بی حوصلگی می کنین

احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس می کنین؟ از اونجایی که «ویتامین بی ۱۲» در سلولای خونی تون نقش مهمی رو رو دوش دارن، کمبود اون ممکنه انگار کم خونی به نام «آنمی» منجر شه.

در این صورت بدن شروع به ساختن گلبولای قرمز بزرگ خون می کنه که خوب توانایی حمل اکسیژن رو ندارن. همین کمبود اکسیژن موجود در خونه که اینجور خستگیایی رو واسه تون به وجود می آورد.

 رنگ پوست تون پریده و زرد شده

وقتی که پوست شروع به تغییر رنگ می کنه ممکنه نشونه ای از کمبود ویتامین باشه. اَنگلون در این باره میگه: “خیلی از سلولای خونی تون قادر به حمل اندازه لازم انرژی نیستن بخاطر اینم رنگ پریده میشین.”

محققان هندی بر این باور هستن که مریضی زردی هم می تونه یکی از نشونه های کمبود شدید «ویتامین بی ۱۲» باشه.

گیاهخوار یا خام خوار هستین

گیاهخواران محترم باید به شما گوشزد کنیم که گیاهان اصلا «ویتامین بی ۱۲» ندارن. این نوع از ویتامین فقط در گوشت، تخم مرغ، مرغ و بقیه کالاهایی که همه از حیوانات گرفته می شن، وجود دارن. پس گیاهخواران خصوصا خام خوارها، در خطر بیشتر کمبود این ویتامین قرار دارن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   رژیم غذایی ۷ روزه برای آقایان؛ پروتئین میل کنید و تنها در ۴ هفته لاغر شوید [روز اول]

حتی اگه از مکملای غذایی واسه جبران استفاده می کنین یا کورن فلکسا و یا ماستای شامل این ویتامین رو میل می کنین شاید بازم نتونین اندازه لازم بدن رو تامین کنین.

اَنگلون میگه حتما موقع خرید مواد غذایی برچسب روی اونا رو بخونین چون که در خیلی از مواد غذایی ارگانیک این ماده وجود نداره.

گرفتار به دیابت هستین

با اینکه بیشتر افراد گرفتار به دیابت به کمبود «ویتامین بی ۱۲» گرفتار هستن، با این وجود روی اینکه در کدوم نوع از دیابت یعنی نوع اول یا دوم اون این کمبود بیشتره مناقشاتی هست.

در پژوهشی در انگلستان این نتیجه به دست اومد که از ۲۸۳ مریض گرفتار به نوع دوم دیابت که از دُوز بالای قرصای «متفورمین» استفاده می کنن، ۳۳ درصد اونا با کمبود ویتامین بی ۱۲ مواجه هستن.

محققان هندی هم با مطالعه روی ۹۰ مریض گرفتار به نوع اول دیابت به این نتیجه رسیدن ۴۵ درصد اونا به با کمبود یکی از مواد لازم بدن مواجه هستن.

داروهای مربوط به سوزش معده رو مصرف می کنین

مصرف داروهایی که واسه سوزش معده تجویز می شن با اینکه این سوزش رو تا حد زیادی رفع می کنن، اما بهای اون با کمبود «ویتامین بی ۱۲» به وسیله مریض پرداخته می شه چون که «ویتامین بی ۱۲» به فضای اسیدی معده نیاز داره تا بتونه خوب جذب شه.

در آدمایی که داروهای مربوط به نابود کردن این اسید رو مصرف می کنن، «ویتامین بی ۱۲» نمی تونه خوب جذب بدن شه و درنتیجه فرد دلخواه با کمبود این ویتامین در بدنش مواجه می شه.

دپرس شدین

«سروتونین» ماده ایه که واسه کارکرد مغز لازمه. محققان بر این باور هستن که کمبود این ماده در مغز باعث تغییر اخلاق افراد و در نتیجه افسردگی می شه.
هم اینکه کمبود «ویتامین بی ۱۲» می تونه باعث کمبود این ماده هم شه و به دنبال اون دلیل بروز افسردگی شه.

فراموش خاطر شدین

از اونجایی که ویتامین بی ۱۲ در کارکرد مغز نقش بسیار مهمی اجرا می کنه، کمبود اون خصوصا در سنین بالا می تونه باعث فراموشی و بروز نشونه های مریضی به نام «دیمِنشا» که یکی از شکلای جور واجور فراموشی هاست شه.
دکتر اَنگلون تایید می کنه که در مواردی که فراموشی بر اثر کمبود این نوع از ویتامین باشه می تونه خیلی راحت درمان شه.

سن تون بالای ۵۰ ساله

همونجوریکه سن مون بالاتر میره اندازه اسید معده هم به دنبال اون کم میشه. از اونجایی که قبلا هم شمردیم در صورت نبود وجود اسید معده کافی، ویتامین بی ۱۲ نمی تونه خوب جذب بدن شه.
دکتر اَنگلون در این باره میگه حتما با مراجعه به دکتر و مصرف مکملای دارویی می تونی تا حدودی این مشکل رو بر طرف کنین.

و در آخر اگه با کمبود این ویتامین مواجه باشین باید چیکار کنین؟

دکتر اَنگلون میگه: “خیلی از آدما به جای اینکه از دکتر معالج شون کمک بگیرن از پیشنهادای دوستای خود در مصرف ویتامینا کمک می گیرن.” اما بهتره مثل کمبود هر ویتامین دیگری، این درمان هم زیر نظر دکتر انجام شه.

مهم ترین نکته اون هستش که با مشورت گرفتن از دکتر متخصص، دلیل کمبود «ویتامین بی ۱۲» رو دریابید و بعد مبادرت به درمان اون کنین.