شما برای این که بتوانید محتوای موردنیاز کسب و کار خود را تولید کنید، چندین انتخاب دارید که یکی از آن‌ها گرفتن خدمات از یک شرکت تولید محتوا است. در این مطلب به طور مفصل توضیح می‌دهیم که چگونه یک تیم تولید محتوا برای خود انتخاب کنید، تا محتوای با کیفیت و به‌روزی برای شما ایجاد کنند.

 

اول از هر چیز این نکته را گوشزد می‌کنیم که هیچ اجباری نیست با گروه‌های تولید محتوا کار کنید. شما خودتان هم می‌توانید کار تولید محتوای کسب و کارتان را انجام دهید؛ ولی باید تخصص لازم را در این زمینه را کسب کنید.

شما در انتخاب تولید کننده محتوا گزینه‌های متفاوتی پیش رو دارید:

۱ – شرکت‌ تولید محتوا

گروهی از افراد حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا افرادی از قبیل: کپی رایتر، مترجم، ویراستار، عنوان نویس، بارگذاری کننده در سایت، مدیر محتوا، استراتژیست محتوا و … هستند. همین تیم‌های تولید محتوا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف – در یک مکان ساکن هستند، ساعت کاری مشخصی در شرکت دارند و به صورت فیزیکی باید حضور داشته باشند.

ب – همگی دورکار هستند و کارهایشان را در محل کار شخصی یا منزل خود انجام می‌دهند.

۲ – استخدام تولید کننده محتوا

در این روش یک یا چند متخصص تولید محتوا را در شرکت خود استخدام می‌کنید، تا فقط برای شما تولید محتوا انجام دهند.

۳ – استخدام فریلنسر یا دورکار تولید محتوا

در این روش یک یا چند متخصص تولید محتوا به صورت غیرحضوری کار شما را انجام می‌دهند.

حالا که با انواع روش‌های استخدام متخصص تولید محتوا آشنا شدید، باید بگوییم که در این مقاله فقط با مورد اول کار داریم و می‌خواهیم به طور کامل توضیح ‌دهیم که چگونه یک شرکت تولید محتوای عالی انتخاب کنید.

تعریف کامل شرکت تولید محتوا

این نوع شرکت‌ها، هیچ تفاوتی با شرکت‌های دیگر ندارند و همه اجزای اصلی مثل مدیر، معاون، کارمندان و… را دارا هستند. در واقع این شرکت‌ها را گروهی از افراد تشکیل می‌دهند که هر کدام از آنها مسئولیتی را در تولید محتوا بر عهده دارد. فقط تفاوت شرکت‌های تولید محتوا با سایر شرکت‌ها در این است که حول یک تخصص خاص فعالیت می‌کنند.

حالا بیایید با هریک از وظایف اعضای اصلی در شرکت‌های تولید محتوا آشنا شویم.

مدیر شرکت

وظیفه مدیر شرکت این است که فعالیت‌ها و سیاست‌های کلی را جهت ‌دهد. این فرد درباره هرکدام از تخصص‌های تولید محتوا آگاهی لازم دارد؛ ولی کار جزئی انجام نمی‌دهد. مثلاً ویراستاری بلد است، ولی هیچ وقت زمانش را صرف ویراستاری یک متن ۵ هزار کلمه‌ای نمی‌کند. مدیر شرکت، باید در زمینه‌های رهبری، تبلیغات، فن مذاکره، مدیریت بودجه و هزینه‌ها، تولید محتوا، کپی رایتینگ، ویراستاری و … آگاهی و تسلط مورد نیاز را داشته باشد.

استراتژیست محتوا

قبل از معرفی وظیفه ایشان باید بدانید که استراتژی محتوا چیست؟ به طور خلاصه نقشه حرکت تولید محتوا از صفر تا صد یعنی روزانه، هفتگی، ماهانه، سالانه و حتی پنج ساله را تعیین می‌کند. همچنین تعداد، نوع و زمان بارگذاری محتواها را تعیین می‌کند.

استراتژیست محتوا با توجه به بودجه، نوع محتوا و نکات مهم دیگری که مربوط به تولید محتوا است، استراتژی محتوای سایت را تعیین می‌کند. باید بگوییم که استراتژیست محتوا یکی از کلیدی‌ترین مشاغل در حوزه تولید محتوا است. زیرا با استراتژی محتوا همیشه می‌دانید چه هدفی دارید، کجا هستید، چقدر با هدف‌هایتان فاصله دارید. به طور کلی مثل یک نقشه در کنار شماست، تا راهتان را گم نکنید.

مترجم

بعضی از سایت‌ها به دلیل موضوعاتی که دارند، احتیاج است در آنها محتوای ترجمه شده قرار بگیرد. البته به این آسانی‌ها هم که فکر می‌کنید نیست. چون بعد از ترجمه کلی تغییرات بر روی محتوا انجام می‌شود تا محتوا آماده انتشار شود. روال کار به این صورت است که موضوع به مترجم داده می‌شود و با توجه به موضوع و کلیدواژه، مطلب مورد نظر را تهیه می‌کند.

تولید کننده محتوا

این فرد با استفاده از منابع مختلف محتوای موردنظر شما را تولید می‌کند. این فرد تخصص خوبی روی جمله بندی‌ها، عنوان‌ها، مقدمه، پایان بندی، داستان سازی و … دارد. یکی از مواردی که تولیدکننده محتوا انجام می‌دهد، این است که موارد اضافی که مترجم یادداشت کرده را حذف کند. می دانید که بعضی از مطالب نه به درد جامعه ما می‌خورد و نه کارایی لازم را برای ما دارد، پس بهتر است حذف شود.

کپی رایتر

نویسنده‌ای خلاق است که در شرکت تولید محتوا فعالیت دارد و با نوشتن محتوای خود هدفی را دنبال می‌کند. هدفی که منجر به افزایش فروش خدمات و محصولات یک برند خاص می‌شود.

ویراستار

کسی است که نگارش محتوا را بررسی می‌کند و با توجه به قوانین و اصول نگارش فارسی، محتوای خود را ویراستاری می‌کند.

کنترل کننده محتوا

فردی که با استفاده از تمامی نکات (چک لیست) محتوا را به طور دقیق مطالعه می‌کند. سپس اگر مشکلی داشته باشد، آن را به مسئول مربوطه ارجاع می‌دهد، یا خودش ویرایش لازم را انجام می‌دهد.

بارگذاری کننده محتوا

شخصی که محتوای تأیید شده را در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی به صورت تخصصی و با توجه به چارچوب‌های تعیین شده بارگذاری می‌کند.

الان متوجه شدید هریک از اعضا در فرآیند تولید محتوا چه نقشی دارند؟ بسیارخب؛ پس به مجموعه از این افراد کنار همدیگر، تیم، گروه یا شرکت تولید محتوا می‌گویند. حال امکان دارد این تعداد یکی دو نفر کمتر یا بیشتر باشند. مثلاً بعضی شرکت‌ها چندین مترجم و ویراستار دارند تا بتوانند جوابگوی مشتریان متعدد خود باشند.

اگر می‌خواهید کار تولید محتوای خود را به یک شرکت بسپارید، باید یک سری موارد رو بدانید تا بتوانید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. ما به جای اینکه نکات مهم رو بگوییم، می‌خواهیم دروغ‌هایی که امکان دارد از این افراد بشنوید را با شما در میان بگذاریم، تا از افرادی که در حوزه تولید محتوا کار می‌کنند، شناخت بهتری داشته باشید.

دروغ‌هایی که شرکت‌های تولید محتوا می گویند

دروغ های شرکت تولید محتوا رو با یک مثال عینی که برای خود من اتفاق افتاده شروع می‌کنم. چند وقت پیش یک سایت معروف با من تماس گرفت و درخواست همکاری داشت. از آن جایی که یک شرکت طراحی سایت و سئو بود، برایم جالب بود که بدانم چطور کار می‌کنند. به همین منظور قبول کردم و گفتم روال کاری‌تان را توضیح دهید.

گفتند که برای طراحی سایت و سئو مشتری زیادی دارند و غالباً این مشتری‌ها زمان و تخصص لازم برای تولید محتوا را ندارند. به همین خاطر یک تیم تولید محتوا تشکیل داده‌اند تا کار تولید محتوا را هم خودشان برای مشتری‌ها انجام دهند.

نکته جالب اینجا بود که با صحبت‌های بیشتر متوجه شدم که تیمی در کار نیست! فقط یک نفر از بچه‌های سئو کارشان را به عنوان مدیر تولید محتوا گذاشته‌اند. به او گفته‌اند چند نفر دورکار را پیدا کند که از سایت‌های ایرانی بازنویسی محتوا انجام دهند. سپس به هرکدام بابت هر مقاله، کلمه‌ای ۲۰ تومن بدهد. بعد خودش کار ویراستاری را انجام دهد. به نظر شما بابت این نوع تولید محتوا چه مقداری از مشتری هزینه می‌گرفتند؟ حدوداً بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان بابت هر کلمه!

من هم که حسابی کنجکاو شده بودم چند سؤال از آن شخص پرسیدم. گفتم برای مشتری‌ها استراتژی محتوا هم می‌نویسید؟ گفت نه! گفتم تقویم محتوا چطور؟ گفت نه! خلاصه سرتان را درد نیاورم، کار این شرکت برای تولید محتوا این بود که طبق عبارات کلیدی مدنظر مشتری با روندی که توضیح دادم، یک سری مقاله آماده می‌کردند و آن‌ها را روی سایت مشتری‌ها قرار می‌دادند. به همین راحتی هم پول می‌گرفتند و هم سایتشان را به فنا می‌دادند. جلوتر متوجه می‌شوید که چرا می گویم سایت‌ها را به فنا می‌دادند.

پس به عنوان یک متخصص توی این زمینه لازم دانستم تا جایی که در توانم هست شما را از دروغ‌هایی که شرکت‌های تولید محتوا می گویند آگاه کنم. البته این شرکت تولید محتوا نبود و فقط خودش را به جای آن جا زده بود تا بتواند از مشتری‌ها پول بیشتری بگیرد.

اولین دروغ شرکت تولید محتوا – ما یک شرکت کامل و بزرگ هستیم

این که ما یک شرکت بزرگ هستیم و از صفر تا ۱۰۰ کار شما، از طراحی سایت و سئو گرفته تا تولید محتوای اختصاصی و سئو روی کلیدواژه‌ها را انجام می‌دهیم، واقعاً یک دروغ است. چرا؟ خب جواب ساده‌ای دارد، تمرکز و تخصص!

این نوشته را هم از دست ندهید :   کدام نوع سرور برای کسب و کار کوچک شما مناسب است؟

یادتان هست ابتدای متن چه گفتم؟ این که یک تیم کوچک و متخصص تولید محتوا حداقل باید ۷ نفر باشد. فرض کنید ۷ نفر تیم تولید محتوا، ۷ نفر طراحی سایت، ۷ نفر هم گروه بهینه سازی و سئو باشند. اگر چنین شرکتی را دیدید، مطمئن باشید که مشتری‌های زیادی دارن. به خاطر همین ترافیک مشتری، معمولاً تمرکز کافی روی کارها ندارند. حالا با این حجم درخواست، چطوری می‌توانند برای شما تولید محتوای اختصاصی کنند؟

یک سری از دوستان اینجا جبهه می‌گیرند و نظرشون اینه که نوشتن یک محتوای ۱۰۰۰ کلمه‌ای حدوداً ۲ ساعت زمان می‌برد و این تیم به راحتی می‌تواند روزانه کلی تولید محتوا انجام دهد. بله کاملاً درست است، چه بسا هم بیشتر! اما دوستان عزیز لطفاً کمی فکر کنید. تفاوت بین پراید ۱۱۱ که مثلاً سالانه ۱۰۰ هزار تا تولید می‌شود و لامبورگینی مورسیالگو که کلاً شاید تولید آن به ۵ هزار تا هم نرسد، در نظر داشته باشید. کیفیت و باز هم کیفیت و در انتها هم کیفیت! بحث ما در اینجا فقط کیفیت هست.

ما در شرکت ایران محتوا برای این موضوع چه کاری انجام می‌دهیم؟

دوستانی که از ما این نوع درخواست‌ها را دارند، به شرکت‌ها و افرادی معرفی می‌کنیم که خودمان قبلاً با آن‌ها کار کرده‌ایم و اطمینان داریم که در حوزه کاری خودشان متخصص هستند. مثلاً می گوییم برای طراحی سایت به فلان شرکت بروید تا کار شما را انجام دهد. بعدش برای طراحی اپلیکیشن می‌توانید به فلان شرکت مراجعه کنید. در انتها برای کار تولید محتوا ما در خدمتتان هستیم.

دومین دروغ شرکت تولید محتوا – اگر با ما کار نکنید، شکست می‌خورید!

بعضی‌ها به شما می گویند اگر می‌خواهی موفق شوی تولید محتوای سایتت را ما باید انجام دهیم وگرنه مطمئن باش که شکست می‌خوری. این افراد از تکنیک ترس استفاده می‌کنند تا شما را به سمت خود بکشانند. معمولاً هم نمونه کارهایی از شرکت‌های مختلف دارند، تا شما را قانع کنند. مثلاً می گویند فلان شرکت معروف با ما کار کرده و موفق شده است.

اما عزیزان این هم یک دروغ است و اصلاً و ابداً به این شکل نیست. اگر خود من هم این را به شما گفتم، باور نکنید. آسمان سوراخ نشده که فقط یک نفر افتاده باشد که بتواند کار تولید محتوای شما را انجام دهد و فقط هم با آن شخص بتوانید موفق شوید. خداروشکر متخصص تولید محتوا به تعداد کافی وجود دارد. پس به این وجه گول این افراد را نخورید.

حرف در گوشی

به شما اطمینان می‌دهم اگر مدیر شرکت تولید محتوایی چنین حرفی به شما زد، به شدت می‌ترسد که کار تولید محتوای شما را از دست بدهد. یا این که شما سراغ رقیبش بروید. چون می‌داند اگر با سایر رقبا صحبت کنید، به احتمال زیاد جذب آن‌ها می‌شوید. پس یادتان باشد هروقت در هر کاری، دیدید که شخصی از رقیبان و یا همکارانش بدگویی می‌کند، بدانید خود آن شخص هیچ تخصصی ندارد. چون یک متخصص حرفه‌ای در هر حوزه‌ای، قبل از هر چیزی به اصول اخلاق کاری پایبند است.

کاری که ما در شرکت ایران محتوا انجام می‌دهیم

ما قبل از هر اقدامی با شما صحبت می‌کنیم و به طور کاملاً رایگان مشاوره ارائه می‌دهیم. به طور شفاف و واضح صفر تا صد کار را توضیح می‌دهیم. بعد به شما عزیزان در انتخاب آزادی کامل می‌دهیم. اگر تمایل داشتید که با ما همکاری کنید، ما هم با کمال میل کار را شروع می‌کنیم. اگر هم موافق همکاری با ما نبودید، از اینکه صادقانه توانستیم به شما در حد یک مشاوره رایگان هم که شده کمک کنیم خوشحال خواهیم بود. همین که ما را دعا کنید، برایمان یک دنیا ارزش دارد.

نکته جالب

جالب است بدانید، اکثر مشتری‌هایی که از مشاوره ما استفاده می‌کنند و به قول معروف می‌روند و دورهایشان را می‌زنند، نهایت پیش خودمان برمی گردند و مشتری‌های ثابت ما می‌شوند. پس صداقت برای شرکت تولید محتوا همیشه جواب می‌دهد.

سومین دروغ شرکت تولید محتوا – اصلاً نیازی نیست شما کاری انجام دهید!

صفر تا صد تولید محتوای شما را انجام می‌دهیم و اصلاً نیازی نیست شما کار کنید. با یک مثال این دروغ را به شما توضیح می‌دهم:

فرض کنید شما متخصص دندان پزشکی هستید، مطب دارید و می‌خواهید سایت بزنید. الان به دنبال یک شرکت تولید محتوا هستید تا کارهای مربوط به محتوای سایت شما را انجام دهند. خب به نظر شما آن‌ها یک متخصص دندان پزشکی دارند که بتواند تولید محتوای کاملاً حرفه‌ای و تخصصی برای شما انجام دهد؟ کمی فکر کنید. کسانی که کوچکترین تخصصی در این زمینه ندارند، آیا می‌توانند برای شما تولید محتوا کنند و کارشان را هم به درستی انجام دهند؟ جواب را به عهده خودتان می‌گذارم.

ما در شرکت ایران محتوا برای این مشکل چه راه حلی داریم؟

تولید کننده محتوا چه شرکت و چه شخص، بدون ارتباط با کارفرما و نظرات کارشناسی او، نمی‌تواند تولید محتوا با کیفیت انجام دهد. به همین خاطر است که ما در شرکت ایران محتوا به هیچ وجه روی تعداد بالای محتوا تمرکزی نداریم. بلکه بیشترین تمرکز ما بر روی کیفیت محتوا است. به همین خاطر می‌خواهیم تمامی محتواهایی که ما تولید می‌کنیم را کارفرما با دقت مطالعه کند و مواردی که احتیاج به ویرایش داشته باشد را به ما اعلام کند.

حتماً در سایت‌های مختلف مطالبی را دیده‌اید که کاملاً بی کیفیت و یا حتی اشتباه هستند. کاری که ۹۰ درصد سایت‌ها انجام می‌دهند همین است. آن‌ها بدون توجه به این موضوع فقط از روی دست هم کپی می‌کنند! مطمئن باشید، با این نوع تولید محتوا هیچ وقت، به فروش رؤیایی‌شان نمی‌رسند.

پس یادتان باشد، راز رسیدن به موفقیت در این امر، این است که دائماً بین شما و تولید کننده محتوا تبادل نظر و همکاری مستمر وجود داشته باشد.

نکته مهم: بعضی دوستان می گویند کار کردن به این روش خیلی سخت است. اگر اینطور باشد که بهتر است خود کارفرما تولید محتوا کند.

جواب ما این است: اول اینکه در بعضی موارد خود کارفرما توضیحات و چارچوب‌ها را تعیین می‌کند و تولید کننده محتوا به بهترین شکل ممکن ویرایش‌های لازم را انجام می‌دهد. مثل جمله بندی، بهینه سازی و ویراستاری تا مطالب آماده انتشار شوند. دوم اینکه اگر کارفرما تخصص لازم برای تولید محتوا را داشته باشد، چرا که نه؟! خودش این کار را انجام دهد، خیلی هم عالی می‌شود.

چهارمین دروغ شرکت تولید محتوا – خیالتان راحت، ما همیشه کنارتان هستیم

مطمئن باشید شرکت تولید محتوا ، زمانی که کار شما را انجام دهد و پول خود را دریافت کند، دیگه برایش مهم نیست که چه اتفاقی برای سایت و کسب و کار شما می افتد. آیا محتوا به نتیجه می‌رسد یا نه؟ بازخورد کاربران از محتوا چیست؟ آیا رتبه لازم رو می‌گیرد؟ آیا محتوا احتیاج به بروزرسانی دارد؟ پس این دروغ را هم باور نکنید.

چون اصلاً برایشان مهم نیست!

نکته: اگر بگویم بروزرسانی محتواهای قدیمی از تولید محتواهای جدید مهم‌تر است، حرف بیراه نزده‌ام.

راه حل این است که قبل از شروع کار یک استراتژی محتوا داشته باشید. تقویم محتوایی طراحی کنید و حتماً محتواهای قبلی خود را بروزرسانی کنید.

مثال یک دقیقه‌ای: فرض کنید ۱۰۰ تا محتوا دارید که در کلیدواژه‌های مدنظرتان در صفحه اول و ۳ رتبه انتهایی قرار دارند. به جای این که ۱۰۰ تا محتوای دیگر تولید کنید، بهتر است هر روز با برنامه و تقویم محتوا، ۱۰۰ محتوای خود را بروزرسانی کنید، تا به ۳ رتبه اول نتایج گوگل ارتقا پیدا کنید. البته اگر در کنار بروزرسانی محتواهای قدیمی، محتوای جدید هم تولید کنید، دیگر نور علی نور می‌شود.

ما در شرکت ایران محتوا دقیقاً چه کاری انجام می‌دهیم؟

از ب بسم الله برای شما یک استراتژی محتوا و تقویم محتوایی تدوین می‌کنیم که داخل آن دقیقاً مثل یک نقشه، کامل ترسیم می کنیم که چه روزی قرار است برایتان محتوا تولید ‌کنیم و چه روزی آن‌ها را بروزرسانی می‌کنیم. حتی کارهای دیگری که برای محتوای یک وب سایت ضروری است را هم شرح می‌دهیم.

منبع : شرکت ایران محتوا