خرید کولر گازی می تواند بهترین انتخاب برای گذراندن روزهای گرم تابستان باشد، اما از آنجایی که هزینه خرید کولر گازی بالا است و برندهای مختلف با امکانات و شرایط متنوع در بازار حضور دارند اطلاع داشتن از کیفیت برندها و مزایای آنها به خریدار کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشد.  در این مقاله به معرفی بهترین کولر گازی می‌پردازیم.

راهنمای خرید کولر گازی

کولر گازی یک وسیله کاربردی به ویژه در مناطق گرمسیری کشور است که نقش مهمی در سپری کردن بهتر روزها در فصول گرم سال دارد، اما برندهای مختلف با امکانات و کیفیت‌های  متفاوتی وجود دارد که کار انتخاب را برای خریدار بسیار سخت می‌کند.

برای این که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید باید شرایط مختلفی را در انتخاب کولر گازی در نظر بگیرید، به طور مثال انواع مختلف کولر گازی با توجه به امکاناتی که دارند برای شرایط آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنابراین انتخاب یک کولر گازی مناسب برای مناطق گرمسیری با انتخاب کولر گازی برای یک منطقه با آب و هوای معتدل شرایط مختلفی خواهد داشت. بهتر است با انواع کولر گازی و کاربرد آنها آشنا شوید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

 

انواع کولر گازی:

کولرهای گازی در ۴ نوع مختلف در بازار عرضه شده است که هرکدام از آنها دارای شرایط و کاربرد مختلف هستند، انواع کولر گازی به این شرح است:

– کولر گازی پنجره‌ای

– کولر گازی پرتابل

– کولر گازی ایستاده

– کولر گازی اسپیلت

برای آشنایی بیشتر شما با انواع کولر گازی به معرفی هریک از این موارد خواهیم پرداخت.

کولر گازی پنجره‌ای

این نوع کولر گازی در واقع شامل یک سیستم یک پارچه است که تمام قطعات کولر گازی مثل فن و اینورتر در یک قاب بزرگ جای می‌گیرد، بنابراین نصب این مدل کولر گازی‌ها نیازی به سوراخ کردن دیوار و … نخواهد داشت. کولرهای گازی پنجره‌ای از نظر قدرت سرمایشی مثل کولر گازی پرتابل هستند و ظرفیت متنوعی ندارد، از آنجایی که این کولرها روی پنجره نصب می‌شوند برای خرید آن باید ابتدا ابعاد پنجره خود را اندازه‌گیری کرده و کولر متناسب با آن را بخرید.

کولر گازی پرتابل

این کولرها بسیار کاربردی هستند و عموما در مکان های پر رفت و آمد عمومی، تجاری یا مغازه ها مورد استفاده قرار میگیرند.  این مدل کولر گازی را به راحتی می‌توانید جابه‌جا کنید.

کولر گازی ایستاده

این کولر در ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شود، از کولر گازی های ایستاده نیز بیشتر در محیط‌های عمومی مثل سالن‌ها و کتابخانه‌ها و … استفاده می‌شود، هزینه مصرف برق در این نوع کولر کمی بالا است.

 

کولر گازی اسپیلت

این نوع از کولرهای گازی رایج‌ترین و پر کاربردترین نوع کولر گازی در بازار هستند، در ظرفیت‌های متنوعی ارائه می شود و برندهای مختلفی آن را تولید می‌کنند. بنابراین خریدار از نظر انتخاب ظرفیت و برند گزینه‌های بسیاری پیش رو خواهد داشت.

 

انتخاب بهترین کولر گازی از نظر عملکرد:

برای این که بتوانید یک کولر گازی مناسب و کاربردی انتخاب کنید نیاز است که عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید، در این بخش به این عوامل اشاره خواهیم داشت:

زیبایی کولر

زیبایی طراحی کولر گازی برای بسیاری از خریداران اهمیت دارد، آنها به دنبال خرید کولری هستند که از نظر دکوراسیونی نیز نمای زیبایی داشته باشد.  کولرهای گازی اسپیلت زیبایی بیشتری نسبت به سایر انواع دارند، به همین دلیل است که محبوبیت بیشتری نزد خریداران داشته و از جمله مدل‌های بسیار پر فروش محسوب می‌شود.

قدرت خنک کنندگی

میزان قدرت کولر گازی بسیار مهم است و رضایت مشتری را در پی دارد، البته این مسئله در شرایط آب و هوایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، به طور مثال یک کولر با ظرفیت بالای خنک کنندگی برای مناطق گرمسیر اهمیت بیشتری دارد اما در مناطق سردسیر انتخاب یک کولر با ظرفیت کم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

انوع کمپرسور برای کولر گازی

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم انتخاب کولر گازی بر اساس نوع کمپرسور است، سه نوع کمپرسور وجود دارد که ویژگی هریک به این شرح است:

– کمپرسور پیستونی: عیب این نوع از کمپرسور ها ایجاد سرو صدای زیاد در آنها است. که با پیستون کار خواهند کرد.

– کمپرسور روتاری: این نوع کمپرسور به صورت چرخشی عمل خواهد کرد و صدا و انرژی کمتری را ایجاد و مصرف می‌کند.

– کمپرسور اسکرول: حرکت داخلی و مخالف دو مارپیچ موجود در آنها سبب ایجاد هوای خنک خواهد شد.

کولر گازی اینورتر یا معمولی

شرایط انتخاب کولر گازی از بین کولرهای دارای اینورتر و معمولی را زمانی درک می‌کنید که بدانید هریک چه خصوصیاتی دارند.

–  کولرهای گازی اینورتر: کولرهای اینورتر به محض رسیدن به دمای خواسته شده تنها میزان دور را کاهش می‌دهند.

– کولرهای معمولی: کولرهای معمولی با رسیدن به دمایی که برای دستگاه تعریف شده است خاموش می‌شوند و در صورت گرم شدن دوباره شروع به کار می‌کنند.

میزان مصرف برق

مصرف انرژی کولر یعنی هزینه، بنابراین میزان برق مصرفی از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید، پس باید کولری انتخاب شود که دارای مصرف برق بهینه باشد.

میزان بازدهی

بازدهی کولر به معنای میزان خروجی به ورودی شماست. یعنی میزان برقی که در اختیار کولر قرار می‌دهید و میزان هوای خنکی که آن دستگاه به شما می‌دهد.

میزان برد دستگاه

این فاکتور به معنای توانایی کولر در انتقال سرما به مسافت‌های مختلف است، این مسئله به مساحت فضایی که کولر در آن نصب می‌شود بستگی دارد.

 جهت باد کولر

برخی کولرها تنها در جهت مستقیم یا جهت های محدودی جریان هوا را منتقل می‌کنند، اما برخی کولرها توانایی انتقال جریان هوا در  جهت‌های مختلفی را دارا هستند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   7 تفریح خاص کیش؛ (تفریحات پرطرفدار کیش)

شرایط  آب و هوایی

کولرهای گازی برای شرایط مختلف آب و هوایی به سه دسته معتدل (T1)، خنک (T2) و گرمسیری ( T3) تقسیم می‌شوند.

 

 

معرفی برندهای مختلف کولر گازی ایرانی و خارجی در بازار:

همانطور که اشاره کردیم برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که هریک از آنها شرایط متفاوتی دارد، در این بخش با برخی از برندهای خارجی و داخلی محبوب آشنا می‌شوید.

۱- کولر گازی اجنرال

این برند یکی از باسابقه‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای کولر گازی در جهان محسوب می‌شود، کیفیت کولرهای گازی اجنرال بسیار بالا است و همین مسئله باعث محبوبیت این برند در کشورهای مختلف است، ضمن این که پرفروش‌ترین برند کولر گازی در ایران نیز محسوب می‌شود. با اجرای مناسب تنظیمات کولر گازی اجنرال می‌توان بیشترین میزان بازدهی با کمترین مصرف انرژی را داشت.

۲- کولر گازی ال جی

یکی دیگر از برندهای بسیار شناخته شده در ایران ال جی است، ال جی بر خلاف ال جی برخلاف بسیاری از مارک های مهم، سیستم تهویه مطبوع مرکزی تولید نمی‌کند. این برند کره‌ای بیشتر روی ساخت و تولید یونیت‌های تهویه مطبوع کوچک مانند اسپلیت، کولر گازی پنجره‌ای، کولر قابل حمل و … تمرکز دارد. می‌توان گفت که این کولرها با قیمت و کیفیت بسیار مناسب و قابلیت اعتماد بالا در دسترس مشتری قرار می‌گیرد. به ویژه در مدلهای جدیدتر با ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته متفاوتی طراحی شده‌اند که بر کیفیت عملکرد و سهولت استفاده از آنها کمک شایانی می‌کند.

۳- کولر گازی سامسونگ

سامسونگ نیز یکی دیگر از برندهای کره‌ای به شدت محبوب در ایران است، طراحی خلاقانه و جدید کولرهای گازی سامسونگ باعث جلب رضایت مشتریان است، سامسونگ اولین شرکتی بود که توانست به طراحی مثلثی بدون باد یا wind-free دست یابد و از این طریق امکان سرمایش بدون پرتاب باد مستقیم را فراهم نمود. کنترل هوشمند، حالت خنک کنندگی سریع، فیلتر های فول HD، حالت خواب پیشرفته، صرفه‌جویی در مصرف انژی و بازدهی بالا  در کنار طراحی بسیار زیبا از جمله ویژگی‌های کولر گازی سامسونگ است.

۴- کولر گازی گری

این برند خارجی نیز در سال ۸۹ میلادی تاسیس شد، کیفیت خوب، راندمان کاری بالا، صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها از جمله ویژگی‌های این محصول است. گری هم اکنون یکی از بزرگترین تولید کنندگان کولرهای گازی از جمله اسپلیت و هیت پمپ ها با کیفیت بالا است. کولر گازی گری از جمله کولرهای مناسب برای شرایط آب و هوای گرمسیری است و در حال حاضر در مناطق گرمسیری ایران نیز پرطرفدار است.

۵- کولر گازی ایران رادیاتور

ایران رادیاتور یک برند مشهور و قابل اعتماد ایرانی است که سابقه سه دهه فعالیت در زمینه لوازم سرمایشی و گرمایشی دارد،  این شرکت از سال ۱۳۹۰ اقدام به فعالیت در زمینه دستگاه‌های تهویه مطبوع همچون کولر گازی کرد، کولر گازی ایران رادیاتور یکی از بهترین کولر گازی های ایرانی است که در تولید آن ها از کپرسور روتاری با BTU های ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ استفاده شده است. بنابراین این کولرها مناسب مناطق با آب و هوای معتدل و خنک مانند شمال ایران هستند و برای مناطق گرمسیری خلی کاربردی نیستند.

کولرهای گازی ایران رادیاتور دارای ظاهر زیبا، کیفیت مناسب، قیمت مقرون به صرفه و خدمات پس از فروش و گارانتی است و از آنجایی که یک برند داخلی است مسائلی مثل قیمت ارز و تحریم ها نقش مهمی در بالارفتن قیمت یا وجود و  عدم وجود این کالا در بازار نخواهد داشت.

۶- کولر گازی اسنوا

اسنوا یکی دیگر از برندهای خوب ایرانی است که در تولید لوازم خانگی از جمله کولر گازی بسیار موفق عمل کرده است، این برند در تولیدات خود از  از دو نوع کمپرسور پیستونی و روتاروی (معمولی و اینورتر) استفاده می‌کند. به این ترتیب هم کولر مناسب برای مناطق گرمسیری و هم مناسب مناطق معتدل را تولید می کند. کولر گازی های اسنوا با ظرفیت های ۹۰۰۰  تا ۴۸۰۰۰ BTU تولید می‌شوند بنابراین امکان انتخاب بسیار خوبی متناسب با متراژ فضای خود را دارید. از دیگر ویژگی‌های کولر گازی اسنوا می توان استفاده از فیلترهای قابل شستشو مختلف برای تصفیه هوا، راندمان بالا، مصرف انرژی بهینه، تمیزکنندگی خودکار کمپرسور، قیمت مناسب، طراحی زیبا و گارنتی را نام برد.

۷- کولر گازی ایساتیس

برند ایساتیس نیز یکی دیگر از برندهای داخلی مشهور است که بیش از ۲۰ سال است در این زمینه فعالیت دارد، این کولرهای گازی در دو مدل فقط سرمایش و سرمایشی-گرمایشی در ظرفیت های متنوع تولید می‌شوند و به این ترتیب قدرت انتخاب بیشتری را برای خریداران فراهم می‌سازد. کولر گازی های ایساتیس نیز از تکنولوژی‌های روز دنیا در ساخت و تولید استفاده می‌کنند و ویژگی قابلیت برقراری ارتباط از طریق WiFi را نیز ارائه کرده است. در کنار کیفیت بالا و مصرف انرژی مناسب، کمپرسورهای کولر گازی‌های ایساتیس از ۵ سال گارانتی برخوردار هستند.

کلام آخر

با انتخاب یک کولر گازی مناسب از نظر کاربرد و امکانات و با توجه به شرایطی که به آنها اشاره کردیم، شما قادر خواهید بود که بهترین گزینه را در اختیار داشته باشید و در هزینه های مصرف سوخت و انرژی به مقدار زیادی صرفه جویی می‌شود، ضمن این که امکان استفاده از بهترین وسیله سرمایشی با توجه به شرایطی مثل مساحت فضا، قدرت کولر، شرایط آب و هوایی و … برای شما فراهم خواهد بود.

منبع: وبسایت kharidyaar.ir