یکی از اتفاقات شایعی که بعد از مدتی استفاده از سینک ظرفشویی اتفاق می افتد گرفتگی سینک و لوله فاضلاب سینک می باشد که در صورت عدم رعایت نکاتی در کوتاه مدت اتفاق می افتد برای انجام لوله بازکنی و رفع این گرفتگی که معمولا چند بار در سال می باشد اگر مواردی را رعایت نکنیم این اتفاق به دفعات تکرار می شود پس بهتر است برای هزینه کمتر و جلوگیری از رفع گرفتگی لوله فاضلاب اصلی ظرفشویی، موارد زیر را رعایت کنید، گرفتگی این لوله علاوه بر مسدود شدن مسیر لوله باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط منزل میشود ، انجام نکات زیر به شما کمک می کند تا ظرفشویی شما کمتر دچاره گرفتگی گردد و شما هم کمتر متحمل هزینه و زحمت شوید.

گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرف شویی از جمله مشکلات رایج ساختمان می باشد که خانم های خانه دار با آن درگیر هستند و همیشه به دنبال راهی برای حل این مشکل بزرگ می باشند. راهی که بتوان با آن به راحتی گرفتگی سینک ظرفشویی را باز کرد و نیازی به لوله بازکن و شرکت های لوله بازکنی نداشته باشد. روشی خانگی برای لوله بازکنی که به راحتی گرفتگی ها را رفع کند.

گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرف شویی از جمله مشکلات رایج ساختمان می باشد که خانم های خانه دار با آن درگیر هستند و همیشه به دنبال راهی برای حل این مشکل بزرگ می باشند. راهی که بتوان با آن به راحتی گرفتگی سینک ظرفشویی را باز کرد و نیازی به لوله بازکن و شرکت های لوله بازکنی نداشته باشد. روشی خانگی برای لوله بازکنی که به راحتی گرفتگی ها را رفع کند.

روشهای مختلف بازکردن گرفتگی لوله ظرفشویی

این افراد برای بازکردن گرفتگی های موجود در سینک ظرفشویی دست به دامن وسایل مختلف می شوند. در ابتدا آب جوش، جوش شیرین، نمک، آب لیمو و … را امتحان می کنند و پس از آن از محلول های شیمیایی لوله بازکنی کمک می گیرند. اگر این روش نیز کارساز نباشد آقایان دست به کار می شوند با استفاده از سیخ و پیچ گوشتی سعی می کنند گرفتگی را رفع کنند و یا با بازکردن لوله های سینک عامل گرفتگی را پیدا کرده و از داخل لوله فاضلاب سینک خارج کند.

اگر آقایان هم نتوانند کاری از پیش ببرند به ناچار با شرکت های لوله بازکنی تماس می گیرند و از آنها می خواهند که گرفتگی لوله را باز کنند. در این صورت پس از طی چندین مرحله و صرف وقت و هزینه بالاخره گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی باز می شود.

پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب سینک آشپزخانه

اما به جای این همه دردسر و هزینه روشهای بهتری نیز برای حل این مشکل یعنی گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی وجود دارد. روشهایی که هم ساده هستند و هم هزینه ای برای شما ندارند. نتیجه آن هم حل مشکل گرفتگی لوله فاضلاب می باشد. ما در این مطلب قصد داریم این روشها را به شما آموزش دهیم. روشهایی که نیاز شما را به لوله بازکنی و لوله بازکن رفع می کنند. در حقیقت ما می خواهیم روشهایی را معرفی کنیم که با بکارگیری آنها لوله فاضلاب ظرفشویی دچار گرفتگی نشود. نه این که لوله فاضلاب دچار گرفتگی شود و شما به آسانی آن را باز کنید.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد لوله فاضلاب نیز به همین صورت است. پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب بهتر از رفع گرفتگی لوله می باشد.

حل مشکل گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی

یکی از بخش های اصلی هر خانه ای آشپزخانه می باشد که معمولا در آن خانم ها فعالیت می کنند. رعایت نکات بهداشتی و نظافت و پاکیزگی در آشپزخانه بسیار مهم است و حتما باید رعایت شود. سینک ظرفشویی بخش مهمی در آشپزخانه می باشد که روزانه چندین بار از آن استفاده می شود و در آن ظروف شستشو می شوند. پس باید نظافت سینک ظرفشویی نیز رعایت شود. روزانه ظرف های مختلفی در سینک ظرفشویی شسته می شوند و مواد مختلفی اعم از غذایی و غیرغذایی به داخل لوله فاضلاب سینک می روند که برخی از آنها ممکن است در داخل لوله باقی بماند.

همین مواد که معمولا دانه برنج، روغن، نان، تفاله چای، پوست میوه و … هستند در داخل لوله ها تجمع می کنند و در نهایت باعث گرفتگی لوله سینک می شوند و همین گرفتگی باعث شروع مشکل می شود. برای پیشگیری از مشکلات لوله بازکنی و گرفتگی لوله کافیست از ورود مواد اضافی به داخل لوله فاضلاب سینک ظرفشویی جلوگیری شود. همین یک نکته ساده بسیار کارآمد است و جلوی بسیاری از گرفتگی های لوله فاضلاب را می گیرد.

جلوگیری از ورود مواد اضافی به داخل لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

اصلی ترین عامل گرفتگی لوله فاضلاب سینک در آشپزخانه روغن و چربی است که در اکثر ظروف شستنی وجود دارد. روغن زمانی که گرم است حالت مایع و روان دارد اما زمانی که سرد شود دچار چسبندگی بیشتری می شود. اگر روغن باقی مانده غذاها را در داخل سینک تخلیه کنید این روغن در داخل لوله محل تجمع دیگر مواد می شود و پس از مدتی لایه از گرفتگی در داخل لوله ایجاد می شود. لذا از ریختن روغن در داخل سینک ظرفشویی جدا خودداری کنید. اگر هم چنین کاری انجام شد حتما پس از آن مقداری آب جوش در داخل سینک بریزید تا روغن به وسیله آب جوش به سمت چاه هدایت شود و در داخل لوله فاضلاب سینک باقی نماند.

چه موادی باعث ایجاد گرفتگی در داخل لوله می شود؟

دیگر عاملی که در لوله فاضلاب گرفتگی ایجاد می کند تفاله چای می باشد. ریختن تفاله چای درون سینک می تواند باعث گرفتگی لوله فاضلاب شود و شما را به دردسر بی اندازد. تفاله چای ریخته شده در سینک وارد لوله فضلاب می شود و در کنار روغن و چربی لایه ای محکم ایجاد می کنند که به راحتی راه آب را می بندند و لوله را دچار گرفتگی می کند. پس باید از ریختن تفاله چای درون چاه خودداری کنید. برای راحتی می توانید از صافی های مخصوص سینک ظرفشویی استفاده کنید که جلوی ورود مواد اضافی نظیر تفاله چای را می گیرند.

از جمله دیگر موادی که وارد سینک ظرفشویی می شوند می توان به دانه های برنج و ماکارونی اشاره کرد. تاحدودی خواصیت چسبندگی دارند و در تماس با آب افزایش حجم پیدا می کنند. همین باعث می شود که به راحتی در گوشه کنار لوله های فاضلاب تجمع کنند و یک گرفتگی در درون لوله ایجاد کنند. بنابراین برای این موارد نیز می توان از صافی سینک استفاده کرد.

البته مواد دیگری نیز وجود دارند که با داشتن اندازه بزرگ بعضا وارد لوله فاضلاب می شوند. از جمله آنها می توان به استخوان های ریز مرغ یا ماهی، پوست تخم مرغ، پوست یا هسته های میوه، دستمال کاغذی و … اشاره کرد که با توجه به اندازه بزرگ آنها اگر وارد لوله فاضلاب شوند قطعا ایجاد گرفتگی خواهند کرد.

روشهای ساده برای حل مشکل گرفتگی لوله فاضلاب سینک

برای جلوگیری از ورود مواد اضافی به داخل لوله فاضلاب سینک و پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب و نیاز به لوله بازکنی دو راه ساده وجود دارد که با انجام آن می توانید خود را از بابت لوله بازکنی ایمن کنید. دو راهی که در عین سادگی بسیار مفید و کارآمد هستند و هزینه کمی نیز به دنبال دارند. بنابر مطالب فوق لازم شد از ورود مواد اضافی به داخل سینک جلوگیری شود.

پس لازم است از صافی مخصوص سینک ظرفشویی استفاده کنید تا از ورود مواد اضافی جلوگیری بعمل آید. این صافی ها اجازه ورود مواد درشت به داخل لوله را نمی دهند و تنها آب می تواند وارد لوله سینک شود. پس از آن لازم است یک سبک کوچک که مخصوص زباله های سینک است تهیه کنید و در کنار سینک ظرفشویی قرار دهید تا مواد اضافی گیرکرده در صافی را برداشته و داخل آن بریزید. با انجام این دو کار به هیچ وجه لوله فاضلاب سینک دچار گرفتگی نخواهید شد و به راحتی می توانید سالیان سال از آن استفاده کنید.

بهترین روش رفع گرفتگی لوله فاضلاب کدام است؟

قبل از بررسی راه حل ها و روش باز کردن لوله فاضلاب، لازم است نکات مهم برای انتخاب بهترین روش را بدانید. در انتخاب راه حل ها و روش هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، لازم است ابتدا بدانید که دلیل گرفتگی لوله فاضلاب چیست؟ به عبارت دیگر، باید بدانید که چربی، مو و تکه های مواد غذایی باعث این گرفتگی شده است یا ورود مصالح ساختمانی مانع از عبور فاضلاب در لوله ها می باشد؟ علاوه براین، لازم است به جنس لوله و اتصالات نیز توجه داشته باشید، چون استفاده از برخی مواد شیمیایی ممکن است منجر به آسیب وارد شدن به لوله های فاضلاب و ایجاد سوراخ در آنها گردد. در نتیجه می توان گفت، بهترین روش باز کردن لوله فاضلاب راه حل یا مجموعه ای از راه حل ها می باشد که با نوع مواد موجود در فاضلاب و جنس لوله و اتصالات سازگری کامل داشته باشد. لازم به ذکر است که اصلی ترین دلایل گرفتگی لوله فاضلاب عبارتند از:

  • تجمع مو و پرز و نخ در لوله های فاضلاب
  • گرفتگی لوله فاضلاب بخاطر انباشته شدن مواد شوینده و صابونی
  • انباشته شدن تکه های مواد غذایی در مسیر عبور فاضلاب آشپزخانه
  • گرفتگی لوله فاضلاب به علت تجمع دستمال توالت و دستمال کاغذی
  • گیر کردن اشیای فلزی یا پلاستیکی در لوله دستشویی و توالت
  • انباشته شدن مصالح ساختمانی در چاه فاضلاب

رفع گرفتگی سینک آشپزخانه

روش رفع گرفتگی لوله فاضلاب

از بهترین و کاربردی ترین روش های بازکردن لوله فاضلاب می توان به گزینه های زیر اشاره نمود که تمام این موارد باید با رعایت استانداردها و اصول ایمنی صورت گیرند:

۱- استفاده از آب جوش برای رفع گرفتگی فاضلاب

یکی از اصلی ترین دلایل گرفتگی لوله های فاضلاب آشپزخانه و سینک ظرفشویی، انباشته شدن زیاد ذرات چربی و روغن می باشد. در نتیجه بهتر است با مشاهده کوچکترین گرفتگی لوله سینک ظرفشویی و سایر چاه ها، از آب جوش برای رفع این مشکل استفاده نمایید. مراحل انجام دادن این کار به این صورت است:

  • آب جوش به مقدار زیاد تهیه کنید
  • یک طرف آب جوش در لوله های فاضلاب بریزید. بهتر است تا چند دقیقه هیچ چیز دیگری وارد لوله ها نشود تا آب جوش فرصت باز کردن چربی ها را داشته باشد.
  • پس از چند دقیقه مجدد آب جوش بریزید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید.
  • پس از باز شدن کامل لوله فاضلاب، مقدار زیادی آب در چاه یا سینک ظرفشویی بریزید تا مسیر عبور به طور کامل شستشو داده شده و تمیز گردد.

۲-باز کردن چاه توالت با مواد شوینده

برای باز کردن چاه توالت می توان از محلول بسیار موثری که با مایع ظرفشویی ساخته میشود استفاده کنید. مقداری از مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و کمی حرارت دهید و در نهایت در چاه توالت بریزید. پس از چند آب بسیار داغ درون چاه بریزید تا به طور کامل مسیر تمیز شود.

۳- رفع گرفتگی لوله فاضلاب با نمک و سرکه

از رایج ترین روش های باز کردن لوله فاضلاب، استفاده از محلول های مختلف می باشد که هر یک قدرت تمیزکنندگی خاصی دارند. استفاده از محلول نمک و سرکه یکی از کم خطرترین راه حل ها برای رفع این گرفتگی ها می باشد. برای این منظور ابتدا نمک و سرکه را به اندازه مساوی با هم ترکیب نموده و بلافاصله در لوله فاضلاب بریزید. با انجام واکنش نمک و سرکه، محلول شروع به جوشش میکند و باعث میشود چربی و مو و مواد مسدود کننده لوله از بین بروند. پس از انجام این مرحله و باز شدن لوله فاضلاب، مقدار زیادی آب بریزید تا مسیر را به طور کامل تمیز کند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ربات هوشمند فارکس

۴- بازکردن لوله فاضلاب با محلول نمک و جوش شیرین

از دیگر روش های باز کردن لوله فاضلاب می توان به استفاده از ترکیب نمک و جوش شیرین اشاره نمود. در این روش لازم است مقدار مساوی نمک و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و درون چاه فاضلاب بریزید. پس از چند دقیقه آب جوش را در چاه بریزید تا مو، ذرات چربی و سایر کثیفی هایی که مسیر عبور فاضلاب را گرفته اند از بین بروند.

۵- رفع گرفتگی لوله با محلول سرکه و جوش شیرین

وجود چربی و مو و مواد شوینده ته نشین شده در کف لوله های فاضلاب از اصلی ترین دلایل گرفتگی لوله های حمام و دستشویی می باشد. یکی از راه حل های بسیار موثر برای رفع این قبیل گرفتگی ها استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین می باشد. البته توجه داشته باشید که پس از ورود سرکه و جوش شیرین به لوله فاضلاب، لازم است حدود یک ساعت صبر کنید. در نهایت حجم زیادی آب را یکباره وارد چاه کنید.

۶- بازکردن لوله فاضلاب با جوهر نمک

قبل از اشاره به این راه حل بهتر است بدانید که استفاده از جوهر نمک و محلول های شیمیایی بدون دستکش و عینک و در فضاهای دربسته بسیار خطرناک می باشد. لذا بهتر است در صورت عدم آشنایی با استفاده از این مواد، از افراد حرفه ای و تیم های لوله بازکنی در تهران و شهر مربوطه خدمات دریافت کنید. پس از رعایت نکات ایمنی ۳ فنجان جوهر نمک را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید و در چاه فاضلاب بریزید. سپس به محلول اجازه دهید تا مواد مسدود کننده لوله را از بین ببرد. در نهایت آب جوش در لوله بریزید تا مسیر را باز کند.

۷- باز کردن سیفون ظرفشویی

در بسیاری از مواقع استفاده از آب جوش نمی تواند به خوبی مسیر سیفون ظرفشویی را تمیز کند. در این شرایط بهترین گزینه باز کردن سیفون می باشد. برای اینکار لازم است گام های زیر انجام شوند:

  • ابتدا یک سطل زیر سینک قرار دهید تا پس از باز شدن سیفون آب به داخل آن بریزد.
  • پیچی که خرطومی سیفون را به سینک متصل کرده است با پیچ گوشتی باز کنید.
  • تمام لوله و اتصالات سیفون را جدا نموده و با آب گرم بشویید.
  • پس از تمیز شدن کامل لوله ها و تخلیه موادی که در مسیر عبور فاضلاب قرار گرفته اند، مجدد سیفون را به سینک متصل کنید.

۸- رفع گرفتگی چاه فاضلاب با محلول شیمیایی

استفاده از آنزیم ها و محلول های شیمیایی از دیگر روش هایی می باشد که تاثیر زیادی بر باز شدن مسیر عبور فاضلاب دارد. توجه داشته باشید که برای استفاده از این مواد حتما دستکش و عینک داشته باشید و این کار را در فضای دربسته انجام ندهید. محلول را بر اساس دستور ارائه شده بر روی بسته بندی داخل کاسه توالت یا چاه فاضلاب بریزید و پس از زمان مشخص آب زیادی را وارد چاه کنید.

۹- استفاده از فنر دستی

تیم های حرفه ای برای بازکردن لوله فاضلاب، از فنرهای برقی استفاده می کنند. در واقع با فنر زنی لوله فاضلاب باعث میشوید تمام مواد انباشته شده در مسیر عبور فاضلاب به حرکت درآمده و به بیرون منتقل شوند. علاوه بر فنرهای برقی، نوع دیگری از آنها نیز وجود دارد که می توانید از ابزار فروشی ها تهیه کنید. فنر دستی را به صورت فشرده تا حد امکان به درون لوله منتقل نمایید و سپس آن را حرکت دهید و بچرخانید. با انجام اینکار به صورت مکرر حجم زیادی از مواد انباشته شده به فنر چسبیده و به بیرون کشیده میشوند.

۱۰- رفع گرفتگی لوله فاضلاب با تلمبه دستی

از ضروری ترین ابزارهای لوله بازکنی که لازم است در تمام منازل وجود داشته باشد، تلمبه های دستی می باشد. چون بخش زیادی از گرفتگی های لوله فاضلاب را می توان با این تلمبه ها برطرف نمود. تلمبه را روی دهانه چاه قرار دهید به طوریکه امکان ورود هوا به چاه وجود نداشته باشد. سپس به صورت مرتب و سریع تلمبه را پایین و بالا کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید و در هر مرتبه نحوه ورود آب به چاه را بررسی نمایید. اگر با این راهکار گرفتگی لوله فاضلاب برطرف نشد، به سراغ سایر روش ها بروید.

۱۱- باز کردن لوله فاضلاب با جاروبرقی آب

اگر به جاروبرقی های آب دسترسی دارید براحتی می توانید مسیر لوله های فاضلاب را با آنها باز کنید. جاروبرقی آب نوع خاصی از جاروبرقی ها می باشد که به جای خاک، دارای قابلیت مکش آب را داشته و عبور مایعات به آن به تجهیزات داخلی آسیب وارد نمی کند. برای استفاده از این نوع جاروبرقی، لوله جارو را به درون چاه یا کاسه توالت منتقل کنید و دهانه چاه را به طور کامل با پارچه مسدود کنید. با انجام این کار راه های ورود هوا به درون چاه مسدود خوهند شد و با روشن کردن دستگاه، محتوی لوله به کیسه جاروبرقی منتقل خواهد شد.

۱۲- رفع گرفتگی لوله فاضلاب با قلاب فلزی

در صورت عدم دسترسی به فنر می توان با وسایل موجود در منزل ابزاری بسیار کاربردی برای باز کردن لوله فاضلاب ساخت. به عنوان مثال، با کمک چوب لباسی های فلزی و مقاوم می توان چیزی شبیه به قلاب تهیه کرد. برای این منظور کافیست ابتدا چوب لباسی را به طور کامل باز کنید تا به یک میله بلند تبدیل شود. در نهایت نوک میله را به شکل قلاب خمیده کنید و میله را به درون لوله فاضلاب منتقل نمایید. با انجام اینکار می توان بخش زیادی از مواد و جرم های مسدود کننده لوله را به بیرون بکشید.

۱۳- باز کردن لوله فاضلاب با سود پرک یا سود سوز آور

سود پرک یا سود سوز آور یکی از قوی ترین مواد قلیایی می باشد که قدرت بسیار بالایی در چربی زدایی دارد. این مواد واکنش پذیری بالایی داشته و در صورت تماس با نم و رطوبت پس از واکنش حرارت تولید می کند. این حرارت ذرات چربی و لایه های روغنی انباشته شده بر روی جداره لوله های فاضلاب را از بین برده و باعث رفع گرفتگی آن میشود. البته دقت داشته باشید که این مواد منجر به خفگی و همچنین سوختگی پوست میشود و به همین دلیل لازم است از دستکش و ماسک و عینک استفاده شود و درب نیز باز باشد.

۱۴- باز کردن لوله فاضلاب با نوشابه

نوشابه قدرت بسیار کمی در رفع گرفتگی و از بین بردن مواد انباشته شده در مسیر لوله های فاضلاب دارد. از این قبیل مواد بیشتر برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه استفاده میشود که لایه های کمی از چربی و روغن در مسیر پساب ها قرار گرفته است. پس از ریختن نوشابه گازدار درون سینک، لازم است آب جوش نیز برای شستشو وارد لوله ها شود.

۱۵- رفع گرفتگی لوله فاضلاب با اسید رقیق

استفاده از اسید رقیق برای باز کردن لوله فاضلاب و رفع گرفتگی آنها توصیه نمیشود. چون این مواد خورنده بوده و به همین دلیل به جداره لوله های پلاستیکی آسیب وارد می کند. حتما دقت داشته باشید که مواد اسیدی تا حد امکان رقیق باشند تا از آسیب های جدی به لوله ها جلوگیری شود.

۱۶-رفع گرفتگی لوله فاضلاب با چنگک فلزی

در بسیاری از مواقع دلیل گرفتگی لوله های فاضلاب گیر کردن اشیای مختلف در لوله می باشد. در این شرایط کافیست با کمک چنگک و گیره های مخصوص گرفتگی های مسیر را باز کنید. این گیره ها دارای تنوع بالایی بوده و در اندازه های مختلف در ابزارفروشی ها موجود می باشد.

۱۷- استفاده از محلول لوله  بازکنی

مواد شیمیایی مختلف تحت عنوان محلول لوله بازکنی در بازار عرضه میشوند که می توانند به عنوان جرم گیر عمل کنند. این مواد لایه های روغن و چربی و صابونی انباشته شده در جداره لوله های فاضلاب را پاکسازی می کند. با پاکسازی لوله ها و جداره آنها بسیاری از گرفتگی های لوله ها رفع خواهد شد.

تمیز کردن و باز کردن لوله ظرف شویی

برای تمیز و باز کردن لوله ظرف شویی باید بقایای چربی و مواد غذایی در لوله ظرف شویی را پاک کنیم تا از گرفتگی آن جلوگیری کنیم و آب به راحتی از لوله جریان داشته باشد، برای انجام اینکار به صورت زیر عمل می کنیم، هر چند وقت یک بار یک کتری آب جوش را داخل آن بریزید یا اینکه مخلوطی مساوی از نمک و جوش شیرین درست کنیدو آن را در سوراخ ظرف شویی بریزید و یک کتری آب جوش به آن اضافه کنید. همچنین برای رفع گرفتگی لوله تخلیه و فاضلاب ظرف شویی، مقداری جوش شیرین و نمک را به نسبت مساوی مخلوط کرده و در سوراخ سینک ریخته و بلافاصله مقداری سرکه به این مخلوط اضافه کنید و در حد امکان راه آب را برای مدت کوتاهی ببندید. پس از مدتی که گذشت، کار را با ریختن یک کتری آب جوش به اتمام برسانید.

به این نکته توجه داشته باشید که از ریختن مواد چرب و روغن به داخل ظرف شویی و سینک خودداری کنید چون این کار علاوه بر تجمع چربی و گرفتگی در لوله های تخلیه آشپزخانه، موجب گرفتگی این لوله ها در واحد شما یا واحدهای زیرین آپارتمان های دیگر و مشاعات می گردد و دردسرهای فراوانی برای شما و به ویژه دیگر همسایه ها فراهم می کند ، علاوه بر این موارد ، امکان دارد این مشکلات که در ساختمان ایجاد شده ، به سادگی قابل حل نباشد و متحمل هزینه بیشتری شوید.

در صورتی که موارد بالا به اندازه کافی موثر نبود و لوله فاضلاب دچاره گرفتگی شدیدی شده باشد باید به صورت زیر عمل کنیم:

۱- با استفاده از لوله بازکن دستی ( تلنبه) مسیر لوله را باز کنید به این صورت که قسمت پلاستیکی لوله بازکن را روی دهانه لوله ظرفشویی در کف سینک ظرفشویی قرار دهید به طوری که سطح لوله بازکن دور دهانه را پوشانده تا راه خروج هوا وجود نداشته باشد. سپس دسته تلنبه را به سمت پایین حل دهید تا لوله بازکن به سمت دهانه سینک حرکت کند. این کار را چندین بار انجام دهید تا لوله باز شود. انجام مداوم این کار باعث حرکت کردن مواد داخل لوله شده و مسیر لوله را باز می کند.

۲- در صورتی که باز هم گرفتگی لوله رفع نشد ، شتر گلو (سیفون ) و لوله خرطومی زیر سنیک را باز کنید ، حالت خمیده شتر گلو بخاطر جلوگیری از ورود بوی نامطبوع فاضلاب به داخل واحد می باشد این حالت خمیده باعث می شود که مواد غذایی و چربی در این قسمت گیر کند.

لوله خرطومی هم شتر گلو را به دهانه چاه و فاضلاب وصل می کند در این لوله هم بخاطر داشتن شیار های مدور، امکان گرفتگی وجود دارد.

اگر با انجام موارد بالا ( رفع گرفتگی با مواد شیمیایی ، تلنبه و باز کردن لوله زیر سینک و … ) گرفتگی رفع نشد، با یک تکنسین مجرب در زمینه خدمات چاه و فاضلاب و لوله بازکنی تماس بگیرید تا با دستگاه هایی که در اختیار دارد ( فنر و … ) این مشکل را رفع کند.