20
سپتامبر

جو دو سر چه خاصیتی دارد؟

واسه داشتن رژیم غذایی سالم باید از غلات به عنوان یکی از اجزای اصلی تغذیه روزانه خود استفاده کنین و یکی از بهترین غلات به این منظور جوی دو سر است.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ جوی دوسر به عنوان ماده تشکیل دهنده غلات صبحونه و مواد پخته شده ای مثل کوکی و نون استفاده میشن.

در طول چند دهه گذشته؛ محبوبیت جوی دو سر بسیار زیاد شده. همونطور که میدونید جوی دوسر پر از فیبر غذاییه و دارای خواض کم کننده کلستروله. در این مقاله می خوایم بعضی از امتیازات این ماده مهم رو با هم مرور کنیم.

خواص جوی دوسر:

کارشناسان می گن که جوی دوسر به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم کنه. امتیازات جوی دوسر شامل کاهش خطر دچار شدن به مریضی عروق کرونری، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر دچار شدن به سرطان روده بزرگه.

  1. جوی دوسر و مریضی عروق کرونری:

یکی از تحقیقات انجام شده با عنوان جوی دوسر در ۱۰ سال نشون میده که خوردن غذاهای غنی از منابع جوی دوسر می تونه به کاهش بیماریای عروق کرونری کمک کنه.

ویرایشگر مجله یعنی دکتر جمیز ام ریپه در این باره اینجور میگه:

این یه مطالعه خیلی مهمه. این مطالعه ارزش اجناس براساس جوی دوسر رو پیگیری کرده و رابطه بین مصرف اینجور مواد و سبک زندگی سالم تر رو نشون میده.

  1. سرطان روده بزرگ:

محققان فهمیدن که حدود ۲ میلیون نفر از آدمایی که بررسی شده و از رژیم غذایی با فیبر بالا استفاده کردن( بیشتر فیبر حاصل از غلات سبوس دار و جوی دوسر) کمتر به سرطان روده بزرگ گرفتار شدن.

تحقیقات نشون میده که به ازای هر ۱۰ گرم اضافی از فیبر در رژیم غذایی، کاهش ۱۰ درصدی در خطر دچار شدن و پیشرفت سرطان روده بزرگ هست.

  1. فشار خون:

یکی از تحقیقات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشون میده که رژیم غذایی شامل مقادیر خوبی از غلات سبوس دار (مثل جو و جوی دوسر) مثل مصرف داروهای ضد فشار خون در کاهش فشار خون به درد بخور و موثره.

  1. هضم و چاقی:

براساس مجموعه مرورهای انجام شده،جوی دوسر نقش مهمی در بهبود سیر، کیفیت رژیم غذایی و هضم و سلامت سیستم قلبی عروقی و هم متابولیکی داره. غلات سبوس دار بیشتر به خاطر فایده هایی که روی سیستم گوارشی دارن پیشنهاد می شن. محققان می گن که امتیازات این مواد از بهبود سیستم ایمنی تا کاهش خطر چاقی و بیماریای طولانی متغیره. دلایل نشون میده که مصرف منظم غلات سبوس دار می تونه BMI رو کم کنه. محققان میگن که مصرف جوی دوسر می تونه به کاهش گرسنگی و افزایس حس سیری کمک کنه.

تفکیک تغذیه ای جوی دوسر:

فیبر غذایی: جوی دوسر پر از فیبرهای خاصیه که به اونا بتا گلوکان می گن. این نوع از فیبر می تونه سطح کلسترول بد خون رو کم کنه. یه پیمانه از جوی دوسر خشک در برگیرنده ۸.۲ گرم فیبره. مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه فیبر ۲۵ گرم واسه زنان و ۳۸ گرم واسه مردونه.

مواد معدنی: جوی دوسر در برگیرنده منگنز، سلنیم، فسفر، فیبر، منیزیم، روش. جوی دوسر پر از carotenoid، توکول(ویتامین E) و avenanthramide هاست.

کالری: یه پیمانه از جوی دوسر خشک(۸۱ گرم) در برگیرنده حدود ۳۰۷ کالریه.

مشکلات احتمالی جوی دوسر:

با اینکه جوی دوسر در برگیرنده گلوتن نیس اما در موارد نادر در زمینایی رشد می باید که دانه های شامل گلوتن رشد پیدا کرده. این موضوع باعث آلوده شدن جوی دوسر با گلوتن می شه. بخاطر این آدمایی که نمی تونن گلوتن رو تحمل کنن بهتره در مورد مصرف جوی دوسر با احتیاط باشن.

مجله سلامت