سئو و بهینه سازی سایت

سئو

چیجوری مانند یه متخصص در گوگل جستجو کنیم؟

رامین محمودی

۱۵۳

۸

۲۱ ۲۴۲۹۲۴۴۰

اگه با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشین، می دونین که دقت روی جزئیات خیلی با اهمیته چون تقریباً امروزه هر فردی که یه سایت یا شبکه اجتماعی رو اداره می کنه با تمام بازاریابی دیجیتال آشنایی داره، اما دقیق شدن و فوکوس کردن روی جزئیاته که اون رو به موفقیت می رساند.

دیجیتال

دنیای دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال پیشرفته و شما به عنوان فردی که در این میدون فعالیت می کنه، باید خود رو موظف به یادگیری جدیدترین روش ها و متدهای بازاریابی دیجیتال کنین. فرقی نداره که مدیر تیم بازاریابی دیجیتال، کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، کارشناس سئو و بهینه سازی سایت و … هستین. داشتن اطلاعات به روز واسه پیشرفت تون لازمه.

بازاریابی محتوا

با این حال، مطالعه همیشگی مطمئناً چیزی وقت گیره و می تونه برنامه ی کاری شما رو کمی دچار اختلال کنه. اینطوری باید با به کار گیری ترفندهایی زمان خود رو به بهترین شکل مدیریت کنین.

اجازه بدین اصل مطلب رو بگم. گوگل، نه فقط به عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات و بازاریابی، بلکه به عنوان بهترین موتور جستجوی جهان نقش مهمی در زندگی ما داره. حال اگه فردی هستین که در اینترنت فعالیت تجاری دارین و از این روش امرار معاش می کنین، اهمیت گوگل براتون دوبرابر می شه.

به نظر من، هر فردی که انگار در جهان دیجیتال مارکتینگ فعالیت داره (به خصوص کارشناس سئو و بازاریاب محتوا) باید گوگل رو مثل کف دستش بلد باشه!

شاید تصور کنین که به کار گیری گوگل خیلی آسونه و فقط کافیه اون چه تو ذهن داریم رو در گوگل تایپ کنیم و دکمه جستجو رو فشار بدیم. ممکنه این برداشت واسه یه کاربر عادی گوگل درست باشه، اما واسه فردی که به طور تخصصی در اینترنت فعالیت می کنه این جور نیس. بهتره بگم که جستجوی حرفه ای در گوگل خود، یه تخصصه.

مطمئناً واسه شمام پیش اومده که عبارتی رو در گوگل جستجو کرده اید، اما یافته های دلخواهتون رو در ۳ صفحه ابتدایی پیدا نکرده اید. این یکی از ایرادات بزرگ گوگله که بعضی از سایت های نامرتبط و بعضی وقتاً اسپم رو در یافته های جستجو نمایش می دهد.

اسپم

، در اینجور شرایط چیکار باید کرد؟ ۱۰ صفحه ابتدایی یافته های جستجوی گوگل رو تک تک جستجو کنیم؟ خیر! این کار بسیار خسته کننده و زمان بَره. در این شرایط، کافیه بدونین چیجوری باید در گوگل جستجو کرد. با به کار گیری اپراتورهای جستجو گوگل (Google Search Operators) نه فقط زمان جستجوی خود رو کاهش می بدید، بلکه یافته های دقیق تر و در رابطه تری هم دریافت می کنین.

به کار گیری اپراتورهای جستجوی گوگل اصلاً آسونه و شما می تونید خیلی راحت از اون ها در جستجوهای روزمره تون استفاده کنین. چیجوری؟ ، در ادامه همین مقاله به شما آموزش می دهم که جستجوی حرفه ای در گوگل چیجوری انجام می شه.

اپراتورهای جستجوی گوگل (Google Search Operators) چه هستن؟

گوگل، اپراتورهای جستجو رو به این شکل تعریف کرده:

علائم، کدها و کلماتی که در جستجوی خود وارد می کنین تا یافته های دقیق تری رو دریافت کنین.

در واقع، اپراتورهای جستجو، میانبرهایی واسه دریافت یافته های دقیق تر هستن. وقتی که شما از اپراتورهای جستجو استفاده می کنین، واقعا به گوگل می گویید که یافته های جستجو رو به شکل خاصی فیلتر کنه. پس، به جای اینکه صفحات زیادی از یافته های جستجوی بی ربط به دست بیارید، فقط تعداد کمی لینک در رابطه رو در یافته های جستجوی گوگل دریافت می کنین.

البته نگفته نمونه واسه اینکه اپراتورهای جستجو خوب به یادتون بمونه، بهتره در لحظه اون ها رو امتحان کنین چون تعدادشون کم نیس!

هم اینکه، باید یادآوری کنم ممکنه همه این اپراتورهای جستجو در جستجوهای فارسی عمل نکنن یا به دلیل فقر محتوای فارسی در اینترنت، یافته های شون قابل لمس نباشه. به خاطر همین تلاش کردیم مثال های آورده شده در این مقاله از هر دو زبون فارسی و انگلیسی باشه که ، اگه به دنبال محتوای به روز و تخصصی به دیگر زبون ها هستین، براتون خیلی فرقی نداره.

در ادامه می بینید اپراتورهای جستجوی گوگل، چیجوری جستجوی حرفه ای در گوگل رو ممکن می کنن.

دریافت تموم نتایج جستجوی گوگل

به طور عادی، بیشتر کاربران به دنبال همۀ یافته های جستجو هستن. واسه این کار کافیه عبارت مورد نظر خود رو در گوگل جستجو کنین.

سئو چیه؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک لیست

فرض کنین می خواید درباره گوشی آیفون در گوگل جستجو کنین. مثلا عبارت گوشی آیفون ۶ رو در گوگل جستجو می کنین. به یافته های جستجو دقت کنین:

، یکی از راه های جستجوی حرفه ای در گوگل به کار گیری علامت نقل قول” “ است. قرار دادن کلید واژه بین علامت نقل قول به گوگل می گوید تنها نتایجی رو نشون بده که این کلید واژه در اون استفاده شده.

اینطوری نتیجه جستجوی شما به شکل زیر می شه:

خارج کردن یه کلمه از یافته های جستجو (اپراتور منفی –)

گوگل به نمایش یافته های نامرتبط واسه یه کوئری جستجو، می شناسنش.

فرض کنین می خواهید مقالاتی درباره روابط ایران و عراق بخونین. مشکل اینه که با جستجوی کلید واژه “ایران و عراق”، بیشتر نتایجی که مشاهده می کنین درباره مسابقه فوتبال بین تیم های ایران و عراقه.

این کار به شما کمک می کنه تا بیشتر صفحاتی که درباره مسابقات ورزشی ایران و عراق هستن رو از یافته های جستجو خط بزنین.

ورزش

خارج کردن چند کلمه از یافته های جستجو (اپراتور منفی –)

با به کار گیری راه قبل، می تونید چندین کلمه رو از یافته های جستجوی خود خذف کنین. واسه این کار کافیه از اپراتور منفی به هر تعداد که نیاز دارین در جستجوی خود استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بین هر کلمه ای که می خواین از یافته های حذف شه، فاصله بذارین.

ریدایرکت ۳۰۲ چیه و چیجوری انجام می شه؟

اگه با به کار گیری ترفندهای بالا، بازم به نتیجه دلخواهتون نرسیده اید، می تونید از گوگل بخواین که یه عبارت رو مثلً از یافته های جستجو حذف کنه. واقعا این اپراتور جستجو، ترکیبی از اپراتور جستجوی نقل قول (“”) و اپراتور جستجوی منفی (-) است.

واسه این کار کافیه از علامت منفی (-) استفاده کرده و عبارت مورد نظر خود رو در علامت نقل قول بذارین.

این علائم به گوگل می گوید که عبارت موجود در علامت نقل قول رو مثلً از یافته های جستجو حذف کنه.

خارج کردن چند عبارت از یافته های جستجو

این اپراتور Ultimate Exact Match Exclusion اسمشه و با کمک اون می تونید چند عبارت رو از یافته های جستجو خارج کنین. واسه به کار گیری این دستور، کافیه عبارات مورد نظر خود رو پس از علامت (-) و بین علامت نقل قول بذارین.

به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین:

اپراتور OR

اگر لازم نیس یافته های جستجوی تون خیلی دقیق باشه اما بازم می خواهید یافته ها رو به شکلی مدیریت کنین، بهتره از دستور OR استفاده کنین.

این دستور به گوگل می گوید که تنها یافته های X یا Y رو براتون نمایش دهد. واسه این کار کافیه بین دو کلید واژه خود از دستور OR استفاده کنین. حواستون باشه OR باید با حروف بزرگ نوشته شه.

جهت سفارشی سازی (Customize) اپراتور جستجوی OR می تونید اون رو با هر کدوم از دستورات قبل ترکیب کنین. سفارشی سازی دستور OR وقتی کاربرد داره که قصد جستجوی عبارات خاصی در گوگل رو دارین:

اینطوری، شما تنها نتایجی رو دریافت می کنین که فقط از کلمات کلیدی “دیجی کالا” یا “بامیلو” در عنوان خود استفاده کرده ان.

متا تگا چه هستن و چه اهمیتی در سئو دارن؟

دریافت یافته های بیشتر با اپراتور جستجو Wildcard (اپراتور *)

اگه می خواهید در جستجوی حرفه ای در گوگل یافته ها در رابطه بیشتری به دست بیارید، می تونید از اپراتور جستجو Wildcard استفاده کنین. این دستور با علامت (*) استفاده می شه.

با قرار دادن دستور * در کوئری جستجو، دیگه متغیرهای اون عبارت رو هم مشاهده می کنین. مثلا، اگه می خواید درباره دو موضوع صحبت کنین، می تونید در جستجوی خود از و یا & (and) استفاده کنین. پس این کوئری جستجو، یافته های مربوط به هر دو کلید واژه رو به نمایش می گذارد.

، تا اینجای کار با خارج کردن کلمات از یافته های جستجو آشنا شده اید، اما بهتره بدونین که می تونید کلماتی رو هم به یافته های جستجوی خود اضافه کنین.

اگه می خواید درباره یه موضوع در گوگل جستجو کنین و می خواهید مطمئن باشین که درباره شاخه ی خاصی از اون موضوعه (یا درباره یکی از زیر شاخه های اون صحبت می کنه)، می تونید کلمه یا عبارت مورد نظر خود رو با به کار گیری علامت (+) به جستجوی خود اضافه کنین. اینطوری، یافته های جستجوی تون دقیق تر هستن.

روش به کار گیری این دستور، دقیقاً مشابه دستور (-) است، فرقش اینه که به جای اون از علامت (+) استفاده می شه.

اگه علامت نقل قول (که واسه خارج کردن کلمات یا عبارت کلیدی Exact Match استفاده می شه) و علامت مثبت (+) رو با هم ترکیب کنیم، می تونیم یه عبارت رو به یافته های جستجوی خود اضافه کنیم:

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

پیدا کردن کلمات کنار همدیگه (اپراتور AROUND X)

اپراتور جستجوی AROUND (X)، یکی از بهترین دستورات واسه جستجوی حرفه ای در گوگله که ً کسی ازش استفاده نمی کنه.

تصور کنین مقاله ی بسیار خوبی رو قبلاً مطالعه کرده اید، اما عنوانش رو فراموش کرده اید. حال، دوباره به اون مقاله احتیاج دارین. تنها چیزی که از عنوان اون صفحه به یاد دارین شاید دو کلمه باشه. حال چیجوری باید این مقاله خاص رو در بین یافته های جستجوی گوگل پیدا کنین؟

، اینجا دقیقاً همون نقطه ایه که اپراتور AROUND (X) به کار میاد. در این دستور، X تعداد کلماتیه که بین دو اون دو کلمه که به یاد دارین هست.

اینطوری، اگه تنها کلمه ی ابتدایی و انتهایی عنوان اون مقاله رو به یاد دارین، کافیه اون دو رو در جستجوی خود وارد کنین و به جای X تعداد کلماتی که حدس می زدید بین این دو عبارت قرار داشتن رو وارد کنین.

مثلا اگه عبارت زیر رو جستجو کنین:

تنها نتایجی رو به دست می بیارید که دو عبارت “content marketing” و “video” به فاصله ۵ کلمه از همدیگه قرار دارن. این دستور وقتی به کار میاد که می خواید صفحه ای رو پیدا کنین که درباره دو موضوع متفاوت صحبت کرده ان.

پیدا کردن عبارات در کنار همدیگه (اپراتور AROUND X)

با به کار گیری اپراتور جستجو گوگل AROUND (X) می تونید عبارات نزدیک به همدیگه رو هم پیدا کنین. واسه این کار باید عبارات خود رو در بین علامت نقل قول (” “) بذارین.

دامنه تطبیق دقیق یا EMD چیه و چه تاثیری بر سئوی سایت داره؟

مشاهده ایندکس یه سایت در گوگل (اپراتور :site)

مطمئناً واسه شمام پیش اومده که بخواین یافته های جستجوی تون فقط از یه وب سایت باشه. ، واسه این کار می تونید از اپراتورهای جستجوی گوگل استفاده کنین. واسه اینجور جستجوی حرفه ای در گوگل کافیه در اول دستور :site رو در باکس جستجوی گوگل وارد کنین و بعد، بدون هیچ فاصله ای، نشانی وب سایت مورد نظر خود رو وارد کنین. نتیجه به دست اومده باید به شکل زیر باشه:

پیدا کردن وب سایت های در رابطه (اپراتور :related)

بعضی وقتا ممکنه واسه در اختیار داشتن منابع بیشتر، بخواین وب سایت هایی مشابه با وب سایتی دیگه رو پیدا کنین. در اینجور، شرایطی باید از دستور :related استفاده کنین. واسه به کار گیری این جستجوی حرفه ای در گوگل کافیه قبل از وارد کردن نشانی سایت مورد نظر، دستور :related رو وارد کنین.

پیدا کردن اطلاعات درباره سایت ها (اپراتور :info)

بعضی وقتا، ممکنه به اطلاعات بیشتری درباره یه سایت نیاز داشته باشین. با اضافه کردن دستور :info قبل از URL وب سایت مورد نظر، می تونید اطلاعات بیشتری درباره اون سایت به دست بیارید.

اگه می خواهید نسخه قدیمی تر یه سایت رو ببینین، گوگل می تونه به شما کمک کنه. گوگل به شما اجازه می دهد با اضافه کردن دستور :cache قبل از URL سایت مورد نظر، آخرین نسخه کَش شده اون در گوگل رو ببینین.

اپراتور جستجوی :site رو به یاد دارین؟ ، از این دستور می تونید واسه جستجوی یه نوع دامنه خاص در گوگل استفاده کنین. فرض کنین به دنبال سایت هایی هستین که پسوند دامنه شون ir. است. اینطوری می تونین به شکل زیر از این دستور استفاده کنین:

هم اینکه، می تونید از این دستور به همراه کلمات کلیدی استفاده کنین. مثلا اگه به دنبال کلید واژه “اخبار ورزشی” در سایت های ایرونی هستین، دستور شما به شکل زیر میشه:

کاربران چیجوری از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن؟

جستجو در چند نوع دامنه در گوگل

اگه دستور OR که در بالا اون رو معرفی کردیم رو با دستور :site ترکیب کنین، می تونید چند نوع دامنه رو در گوگل جستجو کنین. واسه اینجور جستجوی حرفه ای در گوگل باید دستوری مانند زیر رو وارد کنین:

جستجوی هشتگ در گوگل (اپراتور #)

اگه می خواید کمپینی در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنین، می تونید با به کار گیری گوگل هشتگ های در رابطه و معروفی که در شبکه های اجتماعی استفاده شده ان رو پیدا کنین.

واسه این کار کافیه اول علامت هشتگ (#) رو تایپ کرده و کلید واژه مورد نظر خود رو وارد کنین. حواستون باشه کلمات موجود در هشتگ شما به همدیگه چسبیده باشن. در فارسی واسه ایجاد هشتگ چند کلمه ای از علامت (_) واسه رابطه دادن کلمات استفاده می شه.

گوگل می تونه یافته های جستجو رو براساس اعدادی که به اون می بدید به شما نشون بده. این جستجوی حرفه ای در گوگل وقتی کاربرد داره که می خواهید محصولی رو بخرین. واسه این کار باید یه محدودۀ قیمت رو واسه محصول خود در نظر گرفته و اون رو در گوگل جستجو می کنین. اینطوری، گوگل یافته های مربوط به محصول شما رو نمایش می دهد.

قیمت

به خاطر این کار، باید پائین ترین و بالاترین قیمت رو مشخص کنین و دستور (..) رو بین قیمت ها بذارین.

این دستور مخصوص کارشناسان سئو هستش! با به کار گیری اپراتور جستجوی گوگل :inanchor از گوگل می خواهید صفحاتی که کلید واژه خاصی رو در انکر تکست خود دارن رو پیدا کنه.

دستور :allinanchor درست مانند تموم دستورات “all” که در بالا اشاره کردیم، عمل می کنه. با به کار گیری این دستور می تونید عبارات کلیدی خاص در انکر تکست های سایت ها رو ببینین. اگه کارشناس سئو یا تولید کننده محتوا هستین، به کار گیری این دستور به شما کمک می کنه.

تا حالا URL یه صفحه رو فراموش کرده اید؟ یا بخواین صفحاتی رو پیدا کنین که درباره موضوع خاصی هستن؟

با به کار گیری دستور :inurl می تونید در هر کدوم از شرایط بالا، وب سایت مورد نظر خود رو پیدا کنین. وقتی که از دستور :inurl واسه جستجوی حرفه ای در گوگل استفاده می کنین، گوگل صفحاتی که از کلید واژه مورد نظر شما استفاده کرده ان رو براتون نمایش می دهد.

این اپراتور جستجو از دستور قبلی هم مهم تره. دستور :allinurl به شما امکان می دهد سایت هایی که از یه عبارت کلیدی در URLشان استفاده کرده ان رو پیدا کنین.

محتوایی که به وسیله یه اینفلوئنسر نوشته شده باشه واسه گوگل خیلی با اهمیته. اگه می خواهید مقالاتی که به وسیله یه اینفلوئنسر نوشته شده رو بخونین، کافیه از دستور :allinpostauthor استفاده کنین.

محدود کردن جستجو به یه موقعیت جغرافیایی خاص (اپراتور :loc)

اگه در حال کار روی سئوی محلی هستین، جستجوی محلی در گوگل مخصوص شماس! اگه قصد هدفگیری کاربران تو یه منطقه خاص رو دارین، جستجو براساس موقعیت جغرافیایی بسیار به درد بخور میشه. واسه این کار کافیه پس از وارد کردن کلمه/عبارت کلیدی مورد نظر از دستور :loc استفاده کنین.

می خواهید زیر دامنه های یه سایت رو بررسی کنین؟ واسه این کار باید پس از وارد کردن دستور :site از دستور :inurl استفاده کنین تا گوگل یافته ها رو براتون فیلتر کنه. به دستور زیر دقت کنین:

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

شناسایی صفحات ناامن

واسه اینکه بدونین چه صفحاتی از سایت ایمنی لازم رو ندارن، از دستور زیر در گوگل استفاده کنین:

پیشنهاد می کنم این کد رو روی سایت خود امتحان کنین. اگه از قرارداد HTTPS استفاده می کنین، تموم صفحات سایت تون باید تاییدیه HTTPS رو داشته باشن.

پیدا کردن تعریف یه کلمه (اپراتور :define)

به کار گیری دستور :define هم معنی و معنی هر کلمه ای رو براتون پیدا می کنه:

جستجو براساس یه بازه وقتی (اپراتور :daterange)

دستور :daterange یافته های جستجو واسه یه بازه وقتی مشخص رو به شما نمایش می دهد.

جستجو براساس نوع فایل (اپراتور :filetype)

اگه به دنبال یه نوع فایل خاص هستین، می تونید از اپراتور جستجوی :filetype استفاده کنین. این دستور وقتی کاربرد داره که شما به دنبال یه فایل خاص (مثلا PDF یا ZIP) هستین. اینطوری پیدا کردن فایل و دانلود اون براتون آسون تر می شه.

اینفوگرافیک: سئو داخلی وب سایت – بهینه سازی مطلب

پیدا کردن فایل های غیر لازم سایت در گوگل

، ایده ی این دستور به وسیله سایت MOZ مطرح شد. همونطور که در مقالات قبلی اشاره کردم، داشتن فایل robots.txt از اهمیت بسیار زیادی برخورداره، اما دیگه فایل های txt موجود در دایرکتوری وب سایت می تونه به سایت تون ضرر بزنن یا دست کم، سایت تون رو حجیم کنن.

شاید خودتون ندونین، اما ممکنه تعداد زیادی فایل متنی درون دایرکتوری سایت شما وجود داشته باشه. حالا خوبیش اینه، گوگل می تونه این فایل ها رو خیلی راحت ردیابی کنه. واسه جستجوی فایل های متنی اضافی می تونید از دستور زیر استفاد کنین:

آخرین ترفند که واسه جستجوی حرفه ای در گوگل به شما آموزش می دهم، پیدا کردن یه دامنه با پسوندهای فرق داره. با به کار گیری دستور زیر می تونید دامنه یا نام تجاری خود رو که با پسوندی دیگه ایندکس شده ان رو ببینین.