وقتی اپل واسه اولین بار از آیفون ۱۰ (بررسی سایت ما) با قیمت هزار دلار پرده برداشت، تعدادی از منتقدین عقیده داشتن هرچه یه تلفن هوشمند جذاب باشه بازم کاربران حاضر نیستن اینجور رقمی رو واسه خریدش هزینه کنن، خصوصاً با وجود کالاهایی مثل آیفون ۸ و ۸ پلاس (بررسی سایت ما) که با قیمت مناسب تری عرضه می شن.

اما کمی بعد تیم کوک اعلام کرد آیفون ۱۰ در هر هفته، بیشتر از هر محصول دیگه ساخت اپل فروش می کنه. اپل با عرضه این محصول اثبات کرد اگه خریداران گوشی ساخت شما رو دوست داشته باشن، با کمال میل حاضر هستن به اندازه یه لپ تاپ واسه خرید اون هزینه کنن.

حتی وان پلاس هم قیمت پرچمداران گذشته خود رو بیشتر کرده

حالا هم مدتیه که این روش به تولید کنندگان دیگه هم سرایت کرده و دیدن اینکه قیمت دلاری یه گوشی پرچمدار امروزی ۳ صفر داشته باشه تعجبی بر نمی انگیزد. حتی تولید کننده ای چینی مثل وان پلاس که به قیمت گذاریای باصرفه می شناسنش هم روش اپل، سامسونگ و هواوی رو به دنبال گرفته و هر نسل قیمت فروش پرچمدار جدید خود رو نسبت به نسل قبل زیاد می کنه.

ظرف تنها ۲ سال، قیمت فروش گلکسی S9 (بررسی سایت ما) سامسونگ نسبت به گلکسی S7 (بررسی سایت ما) که سال ۲۰۱۶ عرضه شده بود حدود ۱۵ درصد گران تر شده. پرچمداران سری P هواوی در همین مدت ۳۳ زیاد شدن قیمت داشتن، اونم بدون در نظر گرفتن کالاهایی که دارای پسوند Pro یا Porsche Design هستن و با قیمتای بالاتری عرضه می شن. از همه بدتر هم گوشی پرچمدار وان پلاس که از سال ۲۰۱۶ تا امروز در بعضی نقاط جهان مثل انگلستان تا حدود ۴۳ درصد گران تر شده.

ابزاری کوچیک اما همه کاره

اینکه ما امروز حاضر هستیم واسه خرید یه گوشی موبایل اینجور رقمایی رو هزینه کنیم نشون میده در سالهای گذشته تا چه حد به این وسیله کوچیک وابسته و علاقه مند شده ایم، خصوصاً در کشور خودمون که الان قیمت گوشیای پرچمدار با وسایل نقلیه برابری می کنه. ابزاری که تا چند سال پیش واسه تماس تلفنی و «اسنیک» بازی کردن کاربر داشت حالا به یه وسیله همه کاره تبدیل شده و تموم نیازای ما رو برطرف می کنه، از عکاسی و پخش فیلم گرفته تا جستجو در وب و هر کار دیگری که با اپلیکیشنای رنگارنگ قابل انجام هستن.

ساخت موبایلای بهتر دیگه خیلی راحت قبل نیس

تولید کنندگان هم اندازه وابستگی ما رو درک کردن و هر نسل تلاش می کنن گوشیایی سریعتر با قابلیتای بیشتر و کارایی بالاتر از قبل عرضه کنن. در مقاله ای که چند روز پیش با عنوان «سیلیکون به پایان خط نزدیک می شه» در سایت ما منتشر شد در این مورد صحبت کردیم که در طول نیم قرن گذشته، هر سال تعداد ترانزیستورهای موجود در چیپای کامپیوتری دو برابر شده یا یعنی، هزینه تولید چیپای کامپیوتری هر سال به نصف کم شده.

این نظریه که قانون مور اسمشه در تموم ۵۰ سال گذشته به تولید کنندگان امکان داده هر سال محصولی بهتر و قوی تر از سال گذشته تولید کنن، اما مدتیه که قانون مور خوب قبل کار نمی کنه و زمان دو برابر شدن تعداد ترانزیستورها از ۱۲ به ۱۸ ماه زیاد شده.

علاوه بر این تولید کنندگان تقریباً هرچیزی که ممکن بوده رو در تلفنای هوشمند امتحان کردن؛ از قطعات ماژولار قابل تعویض گرفته تا بدنه خمیده و خودترمیم شونده و حساس به فشار. حالا باید هزینه بیشتری واسه تحقیق و پیشرفت و بالا بردن قدرت پردازش گوشیای موبایل صرف شه تا به خلق محصولی جذاب واسه خریداران منجر شه.

از طرف دیگه فروش گوشیای پرچمدار و گرون همیشه از موبایلای میان رده یا اقتصادی همیشه واسه تولید کنندگان سود بیشتری داره. پس عجیب نیس وقتی می بینیم تولید کنندگان یه صدا در تلاش هستن با زیاد شدن قیمت گوشیای موبایل، سود پایانی خود رو هم بیشتر کنن.

مقایسه اندازه زیاد شدن قیمت گوشیای موبایل در هر نسل

البته خود تولید کنندگان این موضوع رو به شکل دیگری توضیح میدن. مثلاً وان پلاس میگه زیاد شدن قیمت محصول به معنی افزایش کیفیت اون هستش. ال جی میگه ما تمایلی به زیاد شدن قیمت نداریم اما وقتی هزینه تولید بالا میره چاره دیگری نیس. فقط می تونیم هرچه سریعتر گوشی جدیدی عرضه کنیم تا باعث کاهش قیمت نسل قبلی شه (مثل V35 که کمتر از یکسال پس از عرضه V30 به بازار اومد یا مثل سونی که هر ۶ ماه یه بار پرچمدار جدیدی معرفی می کنه).

شرکتی مثل سامسونگ هم به طور کاملً در جریانه که اگه قیمت گوشیای خود رو زیاد کنه تولید کنندگان کوچکتر هم از این موضوع پیروی می کنن و قیمت اجناس خود رو بالاتر می برن، در نتیجه تلاش می کنه خود رو از اتهام مبرا کنه. شرکت کره ای قول داده گلکسی نوت ۹ (که همین پنجشنبه معرفی می شه) رو به تعبیر خود با «قیمت مناسب» به بازار عرضه کنه. از ما نشنیده بگیرین، اما ً قیمت مناسب یعنی چیزی حدود همون هزار دلار که هرچند با قیمت ۹۵۰ دلاری گلکسی نوت ۸ (بررسی سایت ما) فاصله چندانی نداره اما نشون میده برگشت به قیمت سالهای گذشته اتفاق نمیفته.

فقط گوگل تا امروز در برابر روند زیاد شدن قیمت مقاومت کرده و هر دو نسل گوشی موبایل پیکسل رو با قیمت ۶۵۰ دلار عرضه کرده، اما انتظار میره در سومین نسل که امسال عرضه می شه این شرکت هم قیمت پرچمدار خود رو زیاد کنه.

کاربران بعد از کمی شکایت در شبکه های اجتماعی به صف خرید می پیوندن

در هر حال، زیاد شدن قیمت چه از روی زور باشه و چه از روی طمع تولید کنندگان، حقیتیه که راسته و باید قبول کرد. پرچمداران امروزی از نسلای گذشته گران تر هستن و تضمینی وجود نداره که سال آینده گران تر نشن. مثلاً تصور کنین اپل از iPhone X Plus با قیمت ۱۲۰۰ دلار پرده برداره. شایدً کاربران دوباره کمی در شبکه های اجتماعی شکایت می کنن و بعد واسه خرید این محصول لوکس صف خواهند بست.

واقعیت تلخ دیگری که باید قبول کرد هم اندازه جدید ارز در بازار کشورمونه که گوشیای پرچمدار رو از دسترس خریداران بسیاری خارج می کنه. باز جای شکرش باقیه که در بازار موبایلای میان رده و اقتصادی رقابت بسیار سنگینی هست و هنوز شرکتایی مثل نوکیا و شیائومی وجود دارن که تلاش می کنن با برچسبای قیمت تحریک کننده، توجه کاربرانی که حاضر نیستن هزار دلار واسه خرید گوشی موبایل خرج کنن رو به طرف خود جلب کنن.