پنج تکنولوژی آینده نگرانه صنعت خودرو که دهه ها قبل اختراع شده اند

Fishes in group leadership concept.Vector

هر روزه خبرهای خیلی از پیشرفته های انجام شده در زمینه های جور واجور مخصوصا فناوریهای مربوط به بخش حمل ونقل به گوشمون میخوره؛ در اول امر اینطور تو ذهن می اید که این سیستمای جدید واسه اولین بار وارد دنیای ما شدن و انگار اختراع شده به وسیله شرکت هاییست که واسه اولین بار اونا رو بطور گسترده در اجناس خود بکار می گیرن.

شاید این تصور در خیلی از موارد درست باشه اما نه دقیقا در همه اونا، در این فرصت شما رو با چندین نمونه از استثنائات باحال در این مورد آشنا میسازیم، با سایت ما همراه باشین.

اتومبیلای خودران

امروزه بعضی از شرکتای محترم در مورد فناوری اتومبیل خودران و اینکه اونا مبدع این تکنولوژی هستن، کمی بزرگ نمایی رو چاشنی کار خود کردن. البته این دلیل بر دروغگویی اونا نیس ،چراکه تکنولوژی نامبرده به وسیله ایشون با فناوری روز ترکیب شده و به شکل به طور کامل کاربردی در اختیار ما قرار گرفته. اما بحث ما بر سر اولین مرتبه استفاده این فناوریست.

شاید تعجب کنین اما اولین بار خودرو خود ران در سال ۱۹۶۴در لابراتوار هوش مصنوعی استنفورد به شکل عملی آزمایش شد.

خودروی مورد استفاده در این آزمایش توانایی حمل مسافر نداشت و قدو قواره اون مثل یه اتومبیل مورد استفاده در ورزش گلف بود. تکنولوژی استفاده شده در این خودرو براساس یه عدد دوربین آنبرد (onboard) که از راه یه سیستم وایرلس (بیسیم) به رایانه وصل میشد، استوار بود.

روش کار بدین گونه بود که تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین به یه الگوریتم مهندسی ارسال میشد و این ساختار کامپیوتر مانند با تجزیه تحلیل اونا به صورت یه جور از نقشه سه بعدی محیط دور و بر، دستورات لازم واسه حرکت رو به خودرو باز پس میفرستاد.

ایستگاه های تعویض باتری خودروهای برقی

تازگیا یه کار و کاسبی ایده به کار گیری ایستگاه های تعویض باتری واسه خودروای برقی رو مطرح کرده.موضع آقای ماسک به عنوان مدیر اولین و بزرگترین شرکت پیشرفت دهنده اتومبیلای الکتریکی یعنی تسلا هم درباره این ایده خیلی مشخص نیس و احتمال اون میره که ایده "شبکه ابرشارژرهای تسلا" سایه سنگینی بر مورد نامبرده بندازه.

بنیاد این ایده بسیار ساده س!؛ شما خودروی خود رو درون سیستمی که قادر به تعویض باتری خالی با یه نمونه به طور کامل شارژ شده، پارک میکنین و منتظر تعویض باتری اتومبیل خود میشین.

این ایده واسه اولین بار در دهه ۱۸۹۰ میلادی، قبل اینکه خیلی از شرکتای خودروساز الان وجود خارجی داشته باشن ، به وسیله یه موسسه کرایه تاکسی در نیویورک به مرحله اجرا گذاشته شد.

در اون زمان زیادی از خودروها براساس الکتریسیته و بخار آب کار می کردن و شرکت تاکسیرانی نامبرده هم از این قانون مستثنا نبود. رانندگان این شرکت پس از طی مسافتهای مشخصی به مرکز باز می گشتن و باتری سربی-اسیدی اونا با یه باتری به طور کامل شارژ شده تعویض میشد. بدیش اینه این شرکت پس از حدود ده سال ورشکسته شد و اتومبیلای بنزینی و گازوئیلی جانشین نمونه های برقی-بخار شدن.

ایستگاههای شارژ عمومی خودروهای برقی

خیلی از تولیدکنندگان خودروای الکتریکی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، راه حل خود رو واسه رفع مشکل شارژ باتری اجناس خود داشتن.به شکل جالبی راه حل شرکت تسلا در این باره شباهت زیادی با اجداد غیر مستقیم خود داره.

بعضی از فروشندگان در اون زمان نقاط مختلفی رو واسه شارژ باتری در نظر گرفته بودن که رانندگان میتونستن با پارک اتومبیل خود در اونجا، باتری رو شارژ کنن.

یه سریای دیگه پس از جمع آوری تعداد زیادی باتری خالی، به شارژ یهویی همه اونا می پرداختن. آدمایی از بخش خصوصی هم به سرویس دهی شارژ باتری خودرو مشغول بودن.

به دلیل کم بودن این جوری از خدمات شارژ باتری، شرکت جنرال الکتریک به گسترش ابزاری موسوم به الکترنت(Electrant) پرداخت. الکترنتا به باجهای تلفن عمومی شباهت داشتن و صاحبان خودروها میتونستن در اون محل باتری اتومبیل خود رو شارژ کنن.

تکنولوژی غیرفعال سازی بعضی از سیلندرها بین روشن بودن موتور خودرو

بسیاری می گن که این تکنولوژی به اوایل قرن۲۱ ربط داره، مثلا کرایسلر ۳۰۰C در سال ۲۰۰۵ و حتی قبل از اون مرسدس S600 در سال ۲۰۰۱ به فکر بعضی واسه اولین بار از این فناوری بهره بردن. باید خدمت این عزیزان عرض کنیم که به طور کامل در اشتباه بسر میبرن، چون که اولین بار کادیلاک در سال ۱۹۸۱ با معرفی پیشرانه "L62 "V8-6-4 ، این تکنولوژی رو به مرحله انجام رساند.

شرکت جوری اعتمادی به کارایی این سیستم داشت که اونو در کلیه تولیدات خود به صورت استاندارد عرضه کرد و تنها کادیلاک سویل از این قانون مستثنی شد.

این فناوری که Modulated Displacement هم نامیده میشد قادر بود تا درزمان یه رانندگی پایدار در بزرگراه ، دو تا چهار عدد از سیلندرهای موتور رو از مدار خارج کنه.

فناوری بازیابی انرژی ترمز و سیستم انتقال قدرت e-cvt

فکر می برید بازیابی انرژی جنبشی به وجود اومده به وسیله ترمزهای خودرو سیستمی جدیدست که تازگیا در بعضی خودروهای مدرن و از نوع هیبرید بکار گرفته شده؟ خیر، در اشتباهید چون ریشه این فناوری به اوایل قرن بیستم برمیگرده، جایی که در اون شرکت

بیکر الکتریک درسال ۱۹۰۴ میلادی یه سیستم به طور کامل پیچیده رو واسه جذب انرژی جنبشی ترمزها بکار گرفت و از این انرژی واسه شارژ باتری و یا استفاده دوباره از اون در سیستم ترمز ، بمنظور بهبود کارکرد ترمزها بهره جست.

در مورد سیستم انتقال قدرت ضریب متغیر پیوسته (e-cvt) هم باید بگیم که تعدادی از ساختهایی هیبرید و لوکس شرکت اوون مگنتیک (owen magnetic) درزمان سالهای ۱۹۱۵تا ۱۹۲۲ از یه نوع قوای محرکه براساس الکترومغناطیس استفاده می کرد.

در این سیستم ،پیشرانه بدون هرگونه رابطه مستقیم با چرخهاست،هم اینکه فلایویل هم در این پیشرانه حذف شده.عوضش سیستم e-cvt تقریبا مشابه با تویوتا پریوس،یه موتور الکتریکی وصل به ژنراتور پیشرانه، نیروی لازم جهت چرخش شفت محرک و بعد انتقال اون به چرخه ها رو تامین میکنه.در این سیستم پدال گاز وجود نداره و عوضش از یه اهرم کوچیک که موجب همنوایی سرعت موتور الکتریکی با پیشرانه احتراق داخلی میشه، استفاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *