14
مارس
غیرفعال

موبایل مارکتینگ چیست و چطور در آن موفق شویم؟

این مقاله همه چیزی که در موبایل مارکتینگ نیاز دارین رو توضیح میده، در سال ۲۰۱۸ تمرکز به سمت موبایلا رفته و حتی گوگل هم اول نسخه موبایل سایت رو بررسی می کنه، پس دونستن این اطلاعات واسه هر فردی لازمه.

موبایل

دنیای مدرن و دیجیتال امروزی ما به اندازه ای وابسته به موبایلا شده که راهی جز تعامل سازنده با اون نداریم. این روزا، موبایلای هوشمند بخش بزرگی از زندگی آدما رو به خود دادن که یکی از این موارد بازایابی آنلاین با موبایل هاس.

دیجیتال

نفوذ موبایلا در زندگی دیجیتالی امروز از هر چیز دیگری سهم بیشتری داره. ما با موبایلا نه فقط به ایجاد رابطه با دوستان و خونواده می پردازیم، بلکه از راه این دستگاه ها می تونیم به آخرین اخبار دنیا، اطلاعات، آموزشا و … دست پیدا کنیم. هم اینکه سرگرمیای مدرن مثل بازیای ویدئویی و آنلاین و یا تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی رو هم میشه در موبایلا تجربه کرد. اما مبحثی که بعد از این موارد حضور بزرگی در دنیای موبایلای هوشمند امروزی داره، مبحث بازاریابی با موبایل یا Mobile Marketingه.

چند سالیست که با گسترش اسمارت فونا و تبلتا، تعداد کاربران اینترنتی هم به طور چشم گیری بالا رفته. بحث موبایل مارکتینگ با اینکه مبحثی نوین و تقریباً جدید در میدون تجارت آنلاین هستش، اما اثر عجیب اون در موفقیت کار و کاسبیای آنلاین مثال زدنیه.

بازاریابی اینترنتی مبحثی بسیار گسترده س که فعالیت درست و اصولی در اون واسه هر تجارتی شانس موفقیت رو داره. اما با ورود موبایلا به این بخش، شرایط کمی متفاوت شده. شاید الان کسب و کارایی وجود داشته باشن که هیچ فعالیتی در موبایل مارکتینگ ندارن اما بازدهی مناسبی از کار خود دارن. دلایلی مهم و قابل توجه وجود دارن که به چه دلیل هر تجارتی باید نگاهی خاص به این موضوع داشته باشه.

به چه دلیل هر تجارت آنلاینی باید فعالیت خود رو در مورد بازاریابی با موبایل شروع کنه؟

طبق گزارشات سالیانه، بیشتر از سه چهارم مردم آمریکا از موبایلای هوشمند استفاده می کنن. این رقم در ایران هم با سرعت زیادی در حال زیاد شدنه. طبق یه گزارش، تعداد دارندگان موبایل در ایران به بیشتر از ۴۵ میلیون نفر رسیده که نزدیک به ۳۵ میلیون نفر از این تعداد به گوشی هوشمند و اینترنت موبایل دسترسی دارن. این رقم خیره کننده نشون میده که مبحث موبایل مارکتینگ در ایران هم با پیشرفت قابل توجه ای که به کار گیری گوشیای هوشمند داشته می تونه مهم باشه.

هم اینکه با در نظر گرفتن آمار و ارقام جهانی، تعداد کاربران موبایل به نسبت کاربران دسکتاپ ۶۴% به ۳۶% هستش. این یافته های نشون میده که هیچ کار و کاسبی آنلاینی واسه موندن در چرخه رقابت نزدیک در بخش تجارت آنلاین بدون به کار گیری موبایل مارکتینگ به موفقیت دست پیدا نمی کنه.

موبایل مارکتینگ هم مثل بازاریابی اینترنتی شامل کمپینای جور واجور می شه. هم اینکه با در نظر گرفتن حضور گسترده و ثابت شبکه های اجتماعی در موبایلا، باید بیشتر سهم این شبکه ها رو هم به موبایل مارکتینگ ربط بدیم. این کمپینا شامل حضور در صفحات یافته های جستجوی موتورهای جستجو، ترافیک و بازدید سایت، بلاگ یا صفحات شبکه های اجتماعی ، تعامل مستقیم با کاربران و اندازه تبدیل کاربر به مشتریه. اما مواردی که بازاریابی آنلاین در موبایلا رو از دیگر روشای عادی جدا می کنه، مباحث Voice Search، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینیه. متخصصین سئو و بازاریابی اینترنتی فکر می کنن این موارد نقش بسیار مهمی در سئوی حرفه ای و رشد یه تجارت اجرا می کنن.

بازدید سایت

در این مقاله با نگاهی دقیق تر به مبحث موبایل مارکتینگ می پردازیم و جزئیات و چند تا نکته مهم اونو بررسی می کنیم و هم اینکه راه و روشای کسب موفقیت در این نوع از کار و کاسبی آنلاین رو بازگو می کنیم. در ادامه چک لیست مهمی که واسه پیشرفت در بازاریابی با موبایل مورد استفاده قرار گرفته رو می بینیم.

۱٫ مطمئن شید که وب سایتا و اپلیکیشنای تجاری شما با موبایلا موافق هستن

قبل از هر چیزی، توجه به این نکته که سایت و یا اپلیکیشن شما واسه کاربران موبایل بهینه سازی شده یا خیر مهم ترین نقطه شروعه. ما قبل از اینم بارها به این مسئله اشاره کردیم و حالا هم می بینیم که در این چک لیست، این نکته به عنوان اولین قدم حیاتی در این بخش مطرح شده. این مورد چیزیه که خیلی از صاحبان مشاغل به اون توجه زیادی نمی کنن و فقط نمایش کامل سایت رو واسه این مسئله کافی می دونن. اما منظور از سازگاری با موبایل یا به اصطلاح Mobile-friendly شامل موارد مختلفی می شه که در ادامه اونا رو ذکر می کنیم:

طراحی عکس العمل گرا با سرعت بارگذاری بالا

طراحی عکس العمل گرا یا Responsive اولین نکته مهم واسه موافق کردن یه سایت با موبایلا و سئوی دوستانه (SEO-Friendly) هستش. بر خلاف اقدامات خیلی از وب سایتای محکوم به شکست که فقط صفحه اول یا صفحه اصلی خود رو ریسپانسیو می کنن، شما باید همه صفحات و بخشای سایت خود رو به این صورت طراحی کنین. در مورد سرعت بارگذاری هم باید توجه خیلی زیادی کرد. نسخه موبایلی سایت شما باید دست کم ۳ برابر سرعت لود شدن سریع تری نسبت به نسخه دسکتاپی داشته باشه.

با در نظر گرفتن یافته های منتشر شده در بلاگ گوگل، با کمتر شدن سرعت بارگذاری سایت از یه ثانیه به ۷ ثانیه اندازه خروج سریع کاربران (Bounce Rate) تا ۱۱۳% کم کم زیاد میشه. این مقدار کافیه تا کاربران جدید فقط یه بار وارد سایت شما شده و دفعات دیگه از بازدید سایت شما دوری کنن. پس تا می تونین سرعت بارگذاری سایت خود رو زیاد کنین. استاندارد سرعت بارگذاری یه صفحه وب با در نظر گرفتن میانگین سرعت اینترنت فعلی، چیزی بین ۳ الی ۵ ثانیه س. اگه زمان لود شدن سایت شما بیشتر از این مقداره، تلاش کنین اونو سبک تر کنین.

پیشنهاد: ۳۰ نکته مهم در بهبود طراحی سئو دوستانه

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) حرفه ای

کاربران موبایل از جستجو در اینترنت، معمولاً به دنبال به دست آوردن اطلاعات لازم در کمترین زمان ممکن هستن. با در نظر گرفتن این موضوع، اندازه خروج سریع کاربران یا همون Bounce Rate در موبایلا ۴۰% بیشتر از دسکتاپ هاس. همین موضوع ممکنه روند جذب کاربر رو با کمی لرزش رو به رو کنه. به هر حال، روشن است که کاربران موبایلی صفحاتی که بهینه سازی نشده باشن رو تحمل نمی کنن و به سرعت اون سایت رو ترک می کنن.وجود مواردی مثل بی توجهی به استفاده درست از جای گزاری لینکا، تکمها، عکسا و … نبود بهینه سازی در رابط کاربریه.

هم اینکه فیت نبودن تصاویر و از کادر خارج شدن اونا یکی از آزاردهنده ترین مشکلات سایتای ناموفق در این مورده . یه جور دیگه از مشکلاتی که تجربه کاربری رو شدیدا با مشکل رو به رو می کنه، کوچیک بودن متنا و ناخوانا بودن اونا هستش. معمولاً تموم سایتایی که به درستی ریسپانسیو نشده باشن این مشکل رو دارن و کاربر مجبوره واسه خوندن بخشی از متن زوم کرده و دوباره از حالت زوم خارج شه. این روند بیشتر از چیزی که فکرش رو بکنین کاربران رو آزرده خاطر می کنه. اینجور مشکلی باعث پیچیده نشون داده شدن سایت و به هم ریختگی اون می شه.

مشکلی

بهینه سازی موبایلی واسه موتورهای جستجو

همه میدونیم که واسه موفقیت در تجارت آنلاین باید با مبحث سئو خوب آشنا بوده و کمپینای لازم اونو انجام بدیم. سئو در روند موبایل مارکتینگ از اهمیت بالایی برخورداره.  توجه به نکات و اصول استاندارد اون لازمه موفقیت در بازاریابی اینترنتیه. صفحات یافته های موتورهای جستجو در نسخه موبایل متفاوت از نسخه دسکتاپه. پس باید در این مورد آگاهانه دست به کار شد تا سئوی مطالب شما در هر دو نسخه خوب تأیید شه.

در این بخش باید به مسائلی مثل کیفیت، فرمت و اندازه تصاویر دقت کافی داشت و واسه همه عکسا از متن جانشین یا Alt استفاده کنین. با در نظر گرفتن این که تعداد و گستردگی تلفنای هوشمند و کاربران اونا روز به روز در حال زیاد شدنه، داشتن یه سایت بهینه شده واسه این دسته از کاربران پیشگیری ناپذیر میشه. بی توجهی به این مسئله مساوی با از دست دادن هزاران فرصت و مشتری میشه.

۲٫ محتوای مطالب خود رو واسه دستگاه های موبایل بهینه و شخصی سازی کنین

بازاریابی محتوا گزینه ای جدا نشدنی از بحث تجارت آنلاینه که تا کنون تونسته هزاران تجارت نوپا رو تو یه وقتی نه خیلی زیاد به بالاترین درجه برسونه. محتوای قوی یه سایت نه فقط باعث بهتر شدن چشم گیر رتبه و جایگاه از نظر سئو و موتورهای جستجو می شه، بلکه باعث جذب مخاطبان و خوشنود کردن اونا با ارائه اطلاعات لازم کاربران می شه.

بازاریابی محتوا

اما در شرایطی که حالا موبایلا به حکمرانی دنیای دیجیتالی مشغول هستن، شما به عنوان یه وب مستر باید محتوای مطالب سایت خود رو در این مورد قوت ببخشین. وگرنه ممکنه خیلی راحت ارزش کار پر زحمت شما به هدر بره. واسه این که با این مشکل مواجه نشید و هم اینکه بتونین از این بستر پرسود به خاطر موفقیت تجارت خود استفاده کنین، باید دو نکته مهم زیر رو در نظر داشته باشین :

  • اولین نکته بهینه سازی صفحات شامل محتوای مطالبی که از سرعت بارگذاری کمی بهره مند بوده و به سختی قابل شناسایی و معرفی شدن هستنده. واسه این کار باید از طراحی مدرن و انحصاری موسوم به افزایش سرعت صفحات موبایل (به طور خلاصه AMP) استفاده کنین. از این روش می تونین سرعت بارگذاری و لودینگ صفحات مهم خود رو در موبایلا زیاد کرده و محتوای مطالب خود رو واسه کاربران و موتورهای جستجو بهینه سازی کنین.
  • نکته دوم، بهینه سازی محتوای موبایلی واسه توانایی جستجوی صوتی یا Voice Searchه. با افزایش به کار گیری هوش مصنوعی در موبایلا و هم اینکه پیشرفته تر شدن دستیارهای صوتی، کاربران خیلی از این توانایی استفاده می کنن. متخصصین این بخش پیش بینی می کنن که تا سال ۲۰۲۰ نصف جستجوهای موبایلی از راه دستورات صوتی و جستجوی صوتی صورت می گیره. واسه اینکه شمام از این قافله عقب نمونید، باید واسه بخش کلمات کلیدی از کلمات بلندتر و مفهومی تری که کاربران بیشتر از اونا استفاده می کنن و تفلظ اونا راحت تره استفاده کنین.

۳٫ بهینه سازی محلی رو در اولویت بذارین

بیشتر از ۴۰% جستجوهای موبایلی به اجناس و خدمات محلی مربوط می شه، یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو در مورد جستجوهای محلی واسه دستگاه های موبایلی نباید ندیده گرفته شه یعنی شما به عنوان صاحب یه تجارت باید نه فقط یه دید گسترده و جهانی نسبت به تجارت خود داشته باشین، بلکه بخش مهمی از فعالیت خود رو واسه کاربران کشور و هم اینکه شهر خودتون صرف کنین. در این مورد، چند تا نکته مهم زیر رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین :

  • از کلمات کلیدی کوتاه تر واسه جستجوهای عادی و کلمات کلیدی بلندتر واسه جستجوهای مربوط به جستجوی صوتی استفاده کنین.(بخش بسیار خیلی از زیرو رو کردن و گشتنای محلی به صورت صوتی انجام می شه.)
  • تلاش کنین تعداد کلمات مربوط به صفحات اطلاعاتی خود (مثل صفحات درباره ما، تماس با ما و…) رو تا حد امکان کاهش داده  (بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ کلمه) و از توضیحات طولانی و بی هدف دوری کنین.
  • از کلمات کلیدی محلی (Local Keywords) در عناوین برچسبا (Tags)، متنای جانشین روی تصاویر و هم اینکه عناوین صفحات وب و داخل متن مطالب سایت استفاده کنین.
  • نام شرکت (تجارت یا برند)، نشانی و شماره های تماس خود رو در بخش هدر و فوتر قالب اضافه کنین. هم اینکه می تونین این اطلاعات رو در یکی از سایدبارهای بغل دستی قالب سایت هم بذارین.
  • بیشترین تمرکز خود رو روی بهبود تجربه کاربری مخاطب بذارین نه رباتای گوگل، منظور از این تجربه کاربری افزایش سرعت بارگزاری صفحات، مطالب و محتوای چشم نواز همراه با تصاویر و نبود پیچیدگی در چگونگی نمایش مطالبه.

یادتون نره که این بحث به طور کاملً به SEO ربط داره و نیاز به اقدامات لازمه واسه بهینه سازی موتورهای جستجو داره. واسه اثر بهتر و قرار گرفتن در لیست تجارتای مورد تأیید گوگل، حتماً از سرویس Google My Business استفاده کرده و اونو بهینه سازی کنین.(البته این سرویس واسه کار و کاسبیای داخل ایران قابل استفاده نیس و می تونین به جای اون کار و کاسبی تون رو در نقشه گوگل ثبت کنین.)

مقاله در رابطه: ۹ نکته مهم و لازم سئو واسه کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

۴٫ کمپینای تبلیغات کلیکی و بازاریابی با شبکه های اجتماعی رو اجرا کنین

همیشه کسب درآمد از راه سیستمای تبلیغاتی آنلاین واسه هر وب مستری یه گزینه غیر قابل انکاره. به محض اینکه فرصت رو مناسب به حساب آوردین و به مقدار کافی ترافیک و بازدید روونه سایت شما شد، می تونین از سیستم تبلیغات کلیکی بهره مند شید. اما یادتون باشه که به کار گیری تبلیغاتی مثل پاپ آپا و دیگه شکلای جور واجور تبلیغات اجباری با ریزش خیلی از کاربران شما همراه میشه پس بهتره واسه این مدل تبلیغات خطر نکنین. تبلیغات کلیکی Adwords بهترین پیشنهاد واسه تجارت هاییه که نه خیلی تازه کارن و نه خیلی بزرگ و پر ترافیک. هم اینکه بعد از شناساندن سایت خود و معرفی برند، زمان شروع فعالیت در کمپینای شبکه های اجتماعی  فرا می رسه. ما در ادامه نکات مهمی در این زمینه ها یادآور میشیم تا بتونین با انجام اونا، در اجرا این کمپینا موفق عمل کنین.

نکات مربوط به کمپینای تبلیغاتی در موبایل :

  • درست مثل طراحی خود سایت، بهینه سازی مطالب و دیگر موارد مشابه، تبلیغات موبایلی هم منحصر به فرد هستن. تبلیغات چشمی در موبایلا باید به شکلی طراحی شن که نه خیلی کوچیک باشن که ندیده گرفته شن و نه خیلی بزرگ که فضای زیادی اشغال کرده و کاربر رو آزرده کنن. شما باید در این تبلیغات از کلمات کلیدی خود استفاده کنین تا بازدهی اونا از راه موتورهای جستجو هم افزایش پیدا کنن. بعد توضیحات کوتاه و مفیدی از محصول در رابطه به نمایش بذارین. از جمله نکات ترقیب کننده واسه کاربران موبایلی نمایش دادن جملاتی مثل “این محصول رو با موبایل خود بخرین” یا “واسه سفارش این محصول از راه موبایل خود کلیک کنین” و هم اینکه “خرید آسون از راه موبایل” هستش.
  • از افزونه های فرعی تبلیغات (Ad Extensions) استفاده کنین. این افزونها که قابل نصب روی سیستم مدیریت محتوای سایت شمان می تونن رابط کاربری تبلیغات رو بهینه کرده و استفاده و نمایش اونا رو آسون تر کنن. از جمله محبوب ترین این افزونها، افزونه های محلی و هم اینکه سیستم درآمدزایی با معرفی (Affiliate) هستن. سیستمای همکاری در فروش یا (Affiliate) هنوز در ایران راه اندازی نشده ان می تونین از سرویسای تبلیغات Native به جای Ad Extentionا و تبلیغات کلیکی به جای همکاری در فروش در ایران استفاده کنین.
  • از پینای تبلیغاتی گوگل استفاده کنین. از این روش می تونین لوگوی برند خود رو در نقشه های گوگل قرار داده و نه فقط دسترسی کاربران به شما و سایت خود رو بالا می برید، بلکه به معروفیت و اعتبار برند خود هم کمک زیادی می کنین.
  • از وسیله تبلیغات هوشمند گوگل موسوم به AdWords Smart Bidding استفاده کنین. این سیستم تبلیغاتی یه نوع تبلیغات هوشمنده که به کمک اون میشه تبلیغات خود رو به کاربران و مشتریان هدف دار نشون داد.

نکات مربوط به بازاریابی شبکه های اجتماعی در موبایل :

  • روی بازاریابی ویدئویی سرمایه گزاری کنین. بعضی از وب سایتای فعال در بخش بازاریابی اینترنتی فکر می کنن که تا آخر سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۸۰% از بازدیدهای کسب شده به وسیله موبایلا به بازدیدهای ویدئویی مربوط می شه.
  • از اهمیت ویدئوهای لایو و زنده قافل نشید. با در نظر گرفتن گزارشات Facebook ویدئوهای زنده نزدیک به سه برابر ویدئوهای عادی محبوبیت دارن. در کل بیشتر از ۳۲ میلیارد بازدید از ویدئوهای فیسبوک در سال انجام می شه.
  • در تجارت آنلاین مبحثی با عنوان Micro-moments هست. طبق تعریف Micro-moments اشاره به این موضوع داره که کاربران بعضی وقتا خیلی سریع خواهان به دست آوردن اطلاعات خاصی هستن. بعضی دنبال خوندن یه خبر، بعضی دیدن یه آموزش و یه سریای دیگه به دنبال مشاهده سریع یه ویدیو هستن. هم اینکه در خیلی از مواقع کاربران میخوان واسه لحظاتی حواس خود رو پرت کرده و یا به مدت کوتاهی با وب گردی و … سرگرم شن. این موقعیتا لحظاتی مهم و مؤثر واسه تجارتا و برندهاه تا بتونن از این روش سهمی در بازار کاربران داشته باشن. Micro-moments بیشتر به وسیله موبایلا صورت قبول می کنن. تحقیق و تحقیق گوگل در مورد رفتار کاربران هم این مورد رو تأیید کرده. طبق این تحقیق، ۹۶% کاربران در Micro-moments با موبایل خود به دنبال چیزی که در اون لحظه خواستارش هستن می رن. شما باید از این فرصت به خاطر افزایش محبوبیت و کاربردی تر کردن برند خود استفاده کنین.

مقاله در رابطه: شناخت رفتار مشتریان با یه ترفند ساده

نتیجه گیری

در دنیای الکترونیکی امروزی که بیشترین سهم خود رو به موبایلا اختصاص داده، اگه سایت شما واسه کاربران موبایلی بهینه سازی نشده باشه، مطمئنا مقدار بسیار خیلی از فرصتا و مشتری هاتون رو خیلی راحت از دست داده و سهم موفقیت خود رو دو دستی تقدیم رقبایتان می کنین. الان موبایل مارکتینگ بستری بسیار مناسب و نوین در بازاریابی اینترنتیه و با سرعت غیر قابل باوری در حال گسترشه. حتی خیلی از کارشناسان این بخش می گن که طی سالای آینده، تقریباً تموم معاملات تجاری آنلاین از راه موبایلا صورت می گیره. بازاریابی با موبایل بهینه سازیای SEO واسه مطالب، بهینه سازیای طراحی مربوط به رابط کاربری و تجربه کاربری وب سایتا و هم اینکه شبکه های اجتماعی رو شامل می شه.

موبایل مارکتینگ می تونه خیلی راحت شما رو از فرش به عرش ببره و اگه توجهی به اون نکنین، برعکس این اتفاق رخ میده.

مشاهده نسخه PDF مقاله: موبایل مارکتینگ چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟