مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی- قسمت ۱۶- قسمت 2

مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی- قسمت ۱۶- قسمت 2
۲-۲-۵-۵-اهمیت اطلاعات:

 

هر سازمانی که داده‌های صحیح، دقیق، بهنگام و جامع در اختیار داشته باشد و بتواند در کمترین زمان، به داده‌های مورد نیازش دستیابی داشته باشد، موفق‌تر است. نقش داده و اطلاعات در مدیریت سازمان‌ها، نقشی حیاتی و اساسی است. هرچه فضای اطلاعاتی یک سازمان، دقیق‌تر، شفاف‌تر، منسجم‌تر و سیستماتیک‌تر باشد، سازمان بهتر می‌تواند به اهدافش نائل آید. وجود فضای اطلاعاتی نادقیق، کدر، آشفته، متناقض، ناساختمند از مهم‌ترین عوامل عدم پیشرفت در مدیریت سازمان‌ها است. (روحانی رانکوهی، ۱۳۷۲، ص۹۳)
اطلاعات یکی از مهمترین منابعی است که در اختیار مدیران قرار دارد، لذا باید بتوانند آن را مانند هر منبع دیگری مدیریت نمایند. توجه به این موضوع ناشی از دو نکته است: اول اینکه امروزه کسب و کار خیلی پیچیده‌تر از گذشته است و دوم قابلیت‌های عمده‌ای که کامپیوتر پیدا نموده است. اطلاعاتی که ازکامپیوتر خارج می‌شود مورد استفاده مدیران، افراد غیرمدیر و نیز اشخاص و سازمان‌هایی است که در پیرامون سازمان قرار دارند. از طرف دیگر مدیران در تمام سطوح سازمان و در تمام زمینه‌های عملیاتی وجود دارند. از آنجایی که مدیران وظایف و نقش‌های متفاوتی را به عهده دارند، برای موفقیت به مهارت‌هایی در زمینه ارتباطات و حل مسائل نیاز دارند. لذا باید با کامپیوتر و مهم‌تر از آن با بکارگیری اطلاعات آشنا باشند.(صرافی زاده، ۱۳۸۹، ص۲۰)

 

۲-۲-۶- مفهوم فناوری اطلاعات:

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
 

با توجه به تعاریف فناوری و اطلاعات برای فناوری اطلاعات نیز تعاریف متعددی ارائه شده‌اند که از آن جمله می‌توان گفت فناوری اطلاعات:
– تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی، روش‌ها و راهکارهای حل مسأله و توانایی راهبری با بهره گرفتن از دانش رایانه‌ای است.
– شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفته علوم و فناوری رایانه‌ای، طراحی رایانه‌ای، پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی و کاربردهای آن است.
– تلفیقی از دانش سنتی رایانه و فناوری اطلاعات به منظور ذخیره، پردازش و تبادل هر گونه داده (اعم از متن، صوت، تصویر و غیره) است.
– واژه‌ای کلی است که برای وسعت بخشیدن به محصولات و خدمات الکترونیکی حاصل از نوآوری‌های مخابراتی و رایانه‌ای از آن استفاده می‌شود.
– مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار و فکرافزار است که گردش و بهره‌برداری از اطلاعات را امکان‌پذیر می‌سازد.
– عبارت است از همه شکل‌های فناوری که برای ایجاد، ذخیره‌سازی و استفاده از شکل‌های متفاوت اطلاعات، شامل: اطلاعات تجاری، مکالمات صوتی، ‌تصاویر متحرک، داده‌های چندرسانه‌ای به کار می‌رود.
-فناوری اطلاعات شاخه‌ای از فناوری است که با بهره گرفتن از سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه‌افزار، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه‌های: ذخیره‌سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل و داده‌آمایی خودکار[۱۱۲] امکان‌پذیر می‌سازد..(فتحیان، مهدوی نور، ۱۳۹۱، ص۴۵)
شاید یکی از مشکلات در اینجا تعریف فناوری اطلاعات[۱۱۳] باشد. هر کس با نگرش متفاوت، تعریف متفاوتی از فناوری اطلاعات ارائه می‌کند. (زرگر، ۱۳۸۲، ص ۱۵). ماهیت و ابعاد بسیار گسترده این فناوری، تعریف دقیق آن را با مشکل مواجه می‌سازد. (فتحیان، ۱۳۸۴، ص ۱۷) تعریف فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت تغییرپذیر آن باید همراه با یک نگرش دینامیک[۱۱۴] باشد تا استاتیک[۱۱۵] (زرگر، ۱۳۸۲، ص ۱۵). به طور کلی تعاریف مختلفی برای فناوری اطلاعات ارائه شده که مهمترین آنها در ذیل آمده است:
– فناوری اطلاعات عبارت است از همه اشکال فناوری ساخت، ذخیره‌سازی، تبادل و بکارگیری اطلاعات در شکل‌های گوناگون اطلاعات تجاری، مکالمات صوتی، تصاویر ساکن و متحرک، ارائه چند رسانه‌ای و سایر اشکالی که هنوز به وجود نیامده‌اند.
– فناوری اطلاعات عبارت است از همه شکل‌های فناوری که برای ایجاد، ذخیره و استفاده از شکل‌های مختلف اطلاعات، شامل اطلاعات، تجاری، مکالمات صوتی، تصاویر متحرک و داده‌های چندرسانه‌ای به کار می‌رود. (مقدمی، ۱۳۸۷، صص ۲۱-۲۰)

 

۲-۲-۶-۱- فناوری اطلاعات و ارتباطات:

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱۱۶] شامل سه مولفه است:
الف) فناوری
ب) اطلاعات
ج) ارتباطات
فناوری و اطلاعات را قبلاً تعریف کرده‌ایم، اما ارتباطات چیست؟
«ارتباطات فرایندی است که ارگانیسم‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.» این ارگانیسم ممکن است به دو دوست که با هم صحبت می‌کنند، روزنامه‌ها و خوانندگان آنها، ‌کشور و خدمات پستی و سیستم تلفن آن اشاره داشته باشد.
در هر ارتباطی چهار جزء اصلی وجود دارد که عبارتند از:
الف) فرستنده
ب) گیرنده
ج) پیام
د) محیط ارتباطی
هدف از برگزاری ارتباط، انتقال پیام (نماد) از طریق محیط ارتباطی بین فرستنده و گیرنده است. دو واژه «فناوری اطلاعات» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات» از یک مفهوم برخوردارند و به جای یکدیگر نیز استفاده می‌شوند. اگرچه در منابع اطلاعاتی متعلق به کشور آمریکا، معمولاً از فناوری اطلاعات و در منابع اروپایی بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود.
گاهی فناوری ارتباطات را به شکل: هرگونه روشی برای تبادل اطلاعات بین دو یا چند نقطه تعریف می‌کنند. در این صورت مشخص است که مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات ذیل مفهوم فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد و فناوی اطلاعات بار معنایی کامل‌تری را دربرخواهد داشت. (فتحیان، مهدوی نور، ۱۳۹۱، صص ۴۶-۴۵)

 

۲-۲-۶-۲-ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات:

 

مارتینز فناوری اطلاعات را در ۶ دسته وسیع مطابق با اهدافی که به کار گرفته می‌شوند دسته‌بندی کرده است:
فناوری اطلاعات در امور اداری، در ارتباطات، پشتیبان تصمیم‌گیری، در برنامه‌ریزی تولید، در طراحی محصول و در عملیات و کنترل تولید. وی معیارهای اندازه‌گیری‌های کاربردهای فناوری اطلاعات در فعالیت‌های مختلف سازمان را مطابق جدول (۲-۳) خلاصه نموده است:

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *