14
مارس
غیرفعال

متا تگ چیست و چطور به سئوی سایت شما کمک می‌کند؟

متا تگا توضیحاتی هستن، که به وسیله کدهای HTML و جهت استفاده موتورهای جستجو بیان می شن. متا تگا در سئوی سایت اهمیت بالایی دارن. این نوشته رو بخونین تا ببینین که دقیقا متا تگ چیه.

امروزه بهینه سازی سایتا واسه موتورهای جستجو و استفاده ساده تر کاربران چیزی غیر قابل اجتنابه. بدون داشتن یه سایت بهینه شده با محتوای مهم، تقریبا هیچ رقابتی وجود نداره چون که در قعر جدول یافته های هستین. واسه سئوی سایت، لازمه ساختاری منظم و بهینه واسه اون تعریف کنین، که بخشی از این روند مربوط به استفاده درست از متا تگا «Meta Tag» می شه. در این نوشته به توضیح متا تگ، اهمیت و چگونگی استفاده اون در قسمتای جور واجور سایت می پردازیم.

سئو

متا تگ چیه؟

همه اون چیزی که در صفحات جور واجور وب می بینیم به وسیله کدهای HTML نوشته می شن. وقتی در حال وبگردی هستین. مرورگرها، کدهای HTML رو نمایش نمی دن و تنها شما می تونین بخشی از اونو ببینین که قابل خوندن واسه انسانه. ساختار مرورگرها طوریه، که کدهای HTML و … رو به صورت قابل درک و خوندن واسه آدم تبدیل کنن. از این رو در زمان وبگردی تنها محتوای متنی و تصویری واسه شما قابل مشاهده میشه.

متا تگا هم بخشی از کدهای HTML هستن. که شامل اطلاعاتی در مورد صفحات وب هستن و در بخش

از یه سند HTML قرار می گیرن. در واقع این کدها واسه این منظور به کار می رن که محتوای صفحه، کلمات کلیدی و بسیاری مسائل دیگه رو واسه موتورهای جستجو توصیف کنن.

وقتی عبارت یا جمله ای رو در اینترنت جستجو می کنین. موتورهای جستجو به کمک رباتا، الگوریتما و متا تگا نزدیک ترین یافته های، به اون چیزی که دنبالشین رو نمایش میدن. اگه بخوایم ساده تر بگیم متا تگا توضیحاتی هستن که واسه موتورهای جستجو نوشته می شن، تا بهتر بتونن صفحات جور واجور سایت رو ایندکس کنن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که متا تگا تنها شامل توضیحاتی واسه موتورهای جستجو یا مرورگرها هستن و قرار نیس جزو محتوای اصلی صفحه حساب شن. کدهای متا تگا از چشم بازدید کنندگان سایت مخفی ان. اما اگه بخواین که در هر صفحه از وب کدهای Meta Tag و HTML رو ببنید، باید تو یه قسمت از فضای خالی صفحه مورد نظر، راست کلیک کنین و گزینه «مشاهده منبع صفحه» رو انتخاب کنین. بعد صفحه ای جدید باز می شه، که شامل کدهای HTML و Meta Tag میشه. همونطور که قبلا گفته شد متا تگا در قسمت

از سند HTML قرار دارن.

در بسیاری منابع از متا تگ به عنوان “metadata” هم یاد شده. دلیل این نامگذاری به کاربرد اون برمیگرده، چون که توضیحاتی در مورد صفحه مربوطه میدن و اطلاعات مهمی رو دربر دارن.

واسه اجرای درست بعضی از متا تگا لازمه، به علم برنامه نویسی تحت وب تسلط کافی داشته باشین. چون که در صورت اجرای اشتباه این کدها شاید خساراتی رو به بار میارید، که بعضی وقتا جبران ناپذیرن! قبل اینکه بی خیال متا تگ شید، باید بگم که این توضیحات از دید سئو مهم هستن و اگه می خواین تا سایت تون رو به بهترین شکل بهینه سازی کنین، لازمه تا روش درستی رو واسه این کار در پیش بگیرین.

مقاله در رابطه: ۹ نکته مهم و لازم سئو واسه کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

به چه دلیل متا تگا مهم هستن؟

شاید تا اینجای کار به اهمیت متا تگا فهمیدین، اما بذارین موضوع رو دقیق تر بررسی کنیم. از وقتی رقابت بر سر کسب جایگاه بالاتر در گوگل یا بقیه موتورهای جستجو  بین وب سایتا بالا گرفته، سئو بیشتر از هر وقتی اهمیت پیدا کرده. سئو وسیله و راه و چاه هایی رو در اختیار وبمسترها گذاشته تا به کمک اون بتونن سایتای خود رو از دید محتوایی و ساختاری بهینه سازی کنن.

اولین کاری که مدیر هر وب سایتی لازمه، بکنه. معرفی سایت و صفحات جور واجور اون به موتورهای جستجو، جهت نمایش در یافته های شونه. متا تگا در این مرحله از کار به کمک وبمسترها اومده و موضوع، کلمات کلیدی، اهمیت صفحه و ایندکس شدن یا نشدن هر صفحه رو واسه جستجوگرها مشخص می کنن.

موتورهای جستجو همیشه تلاش می کنن، تا یافته های حاصل از جستجو، دقیقا همون عبارات مورد نظر کاربر باشن. از این رو اگه متا تگا واسه هر صفحه هوشمندانه و متناسب با موضوع اون صفحه تعریف شده باشن، شانس دیده شدن اون صفحه از سایت، در یافته های بالاتر میره. به این روند به اصطلاح SERP می گن.

SERP مخفف Search Engine Result Pageه، که به معنی صفحه یافته های حاصل از جستجوئه. SERP واسه هر کلید واژه یا عبارت همیشه در حال تغییره و معیارهای بسیاری بر این موضوع تاثیر دارن. قصد نداریم به بررسی چگونگی رتبه بندی یافته ها در این نوشته بپردازیم، هدف مشخص کردن اهمیت متا تگا هستش که در SERP چقدر تاثیر دارن.

توضیحات متا در اینکه سایت شما به چه صورت و در کجای صفحه یافته های جستجو قرار گیرد، تاثیر گذارن. این توضیحات می تونن کاربران رو به سایت شما بکشونن یا از اون گریزان کنن. پس می شه گفت؛ که متا تگا بر اندازه دیده شدن و جذب ترافیک سایت اضافه می کنن و از این دید بسیار مهم ان.

به کمک متا تگا میشه اهمیت قسمتای جور واجور سایت رو واسه موتورهای جستجو مشخص کرد و در جلب اعتماد اونا حرکتی مثبت انجام داد. بعضی از متا تگا ساختار صفحات رو میگن و بعضی اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی یا اهمیت لینکا میدن. از این رو می شه گفت که متا تگا به ساده تر شدن کاربری سایت، واسه جستجوگرها و کاربران کمک می کنه.

متا تگ کمک می کنه تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما رو شناسایی و محتوای اونو ایندکس کنن. حال اگه سایت شما واسه موتورهای جستجو قابل خوندن و تشریح نباشه، کاربران چیجوری می تونن به محتوای اون برسن؟

وقتی یه محتوا می تونه کاربرپسند باشه که؛ از دید محتوا، خوانایی، رابطه با صفحات دیگه، متناسب بودن با هر صفحه نمایش و … بهینه باشه. متا تگ کمک می کنه تا این موارد ممکن شن.

همه سایتا می تونن از Meta Tag استفاده کنن؟

شاید اینجا سوال شه که متا تگا در چه سایتایی کاربرد دارن و واسه هر سایت با هر موضوعی مناسب هستن یا نه؟ جواب بله س! واسه همه سایتا خوبه و کاربرد داره. چه سایتتون CMS اختصاصی داشته باشه یا عمومی، سایت دانلود باشه یا آموزشی … فرقی نمی کنه. متا تگا می تونن در سئوی سایتتون کمک کنن.

نوعای جورواجور از متا تگ هست که هر کدوم کاربرد خاصی دارن. بعضی واسه توصیف محتوای صفحه به کار می رن، بعضی کلمات کلیدی رو مشخص می کنن. بعضی از کدهای متا مشخص می کنن که سایت واسه چه کسائی نشون داده شه و صدها کد کاربردی دیگه… ما در این نوشته به توضیح کوتاه متا تگایی که در SEO کاربرد دارن می پردازیم.

معرفی متا تگای مهم از دید سئو

متا تگ Robots

این متا تگ شامل توضیحاتی واسه رباتای جستجوگر و خزنده س، که مشغول جمع آوری و بایگانی اطلاعات از وب سایتا هستن. در این تگ توضیحاتی مثل ایندکس شدن یا نشدن «index / noindex» و … رو میشه قرار داد. با کمک این توضیحات موتورهای جستجو در پیدا میکنن که این صفحه رو در یافته های نشون بدن یا خیر؟ لینکای موجود در این صفحه رو دنبال کنن یا نه؟ بحث فالو یا نو فالو بودن «follow / nofollow» لینکا و … در این قسمت جای می گیرد.

اگه هیچ دستوری واسه رباتای خزنده «crawlers» ثبت نکنین، به صورت پیشفرض روی ایندکس قرار داره و همه محتوا رو در در یافته های نشون داده و لینکا رو دنبال می کنه.

تگ Title

این تگ مهم ترین تگیه که می شه واسه یه صفحه استفاده کرد. موتورهای جستجو دقیقا همون متنی که داخل این تگ قرار میگیره رو در یافته های جستجو نشون میدن و کاربران از روی همین تگ Titleه که انتخاب می کنن وارد سایتتون شه یا نه! از این رو تگ تایتل از دید SEO بسیار روش زوم شده.

تیتری که واسه نوشته خود انتخاب می کنین در همین تگ قرار میگیره و در یافته های ظاهر می شه. در انتخاب عنوان نوشته هاتون تلاش کنین کلمات کلیدی در رابطه به کار ببرین، اما نه اونقدر که زیبایی عنوان رو از بین ببرین. بهتره عنوان شما بیشتر از ۵۵ کاراکتر «حرف» نشه، تا به صورت کامل در یافته های نشون داده شه.

تگ Description

اگه توجه کرده باشین هر بار که موضوعی رو سرچ می کنین. در صفحه یافته های علاوه بر تگ Title یه تیکه از متن هم در زیر عنوان یا همون لینک آبی رنگ، نشون داده می شه که به اون تگ دیسکرپشن یا Meta Description می گن. دومین تگ مهم از دید سئو همین توضیحات دیسکرپشنه. با اینکه گوگل اعلام کرده که تگ Description در رتبه بندی سایتا اهمیتی نداره، اما اگه در این قسمت کلمات کلیدی مورد نظر کاربر وجود داشته باشن، مطمئنا کلیک کرده و وارد سایت می شه. این روند به صورت غیر مستقیم واسه سئوی سایت خوبه.

ــ تلاش کنین توضیحاتی که در قسمت دیسکرپشن قرار میگیره، بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر نباشه. چون که بیشتر از این اندازه در یافته های نشون داده نمی شه. یعنی اگه قراره کلید واژه رو در Description بذارین جزو ۱۵۰ کاراکتر اول این توضیحات باشه!

ــ تلاش کنین اگه دو یا چند صفحه با موضوعات مشابه دارین عنوان و توضیحاتی که در متا دیسکرپشن قرار میگیره متفاوت و خاص باشن.

تگای Heading

سرتیترهایی که هر مطلب رو به چند بخش دسته بندی می کنن، با تگ Heading مشخص می شن. هدینگا از H1 شروع شده و تا H6 ادامه پیدا میکنن، که به ترتیب مهم ترین تگای هدینگ H1 و الا آخر هستن. تقریبا می شه گفت تگ H6 اهمیت چندانی نداره. تلاش کنین در کاربرد تگای Heading این نکات رو یادتون باشه:
ــ در هر صفحه بیشتر از یه h1 استفاده نکنین.
ــ محتوای تگ h1 و عنوان نوشته تقریبا مشابه باشن.
ــ اگه قراره از h1 استفاده کنین، نباید قبل از اون از تگ هدینگ دیگری استفاده کرده باشین. اگه بخوایم ساده تر بگیم یعنی اینکه اگه قراره، محتوای شما چند هدینگ داشته باشه. بهتره، تگ h1 اولین هدینگ باشه و هدینگای دیگه پس ازش استفاده کرده شن.

تگ لینک

همونطور که میدونید لینک سازی یکی از اصول مهم سئو هستش. به کمک تگ لینک میشه بین صفحات جور واجور وب تو یک یا چند سایت جور واجور رابطه درست کرد. لینکای خروجی و ورودی هر سایت تاثیر زیادی بر چگونگی رتبه بندی اون دارن. تگ می تونه به دو صورت follow و nofollow استفاده بشه، که از نظر سئو لینکای nofollow ارزش چندانی ندارن.

متاتگ keywords

متاتگ کیوورد واسه توضیح کلمات کلیدی هر صفحه به کار میره. تا موتورهای جستجو بهتر موضوع صفحه رو بفهمن و هم اینکه روند ایندکس کردن، سریعتر انجام شه. هر چند این متاتگ مربوط به کلمات کلیدی می شه و باید در بین متاتگای مهم سئو قرار گیرد. اما به لطف زیاده روی وبمسترها در به کار گیری این تگ، گوگل با تغییر رفتارش دیگه اونو عامل مهمی واسه سئو تلقی نمی کنه. اما به کار گیری اون اگه به اندازه انجام بشه هنوزم می تونه به درد بخور باشه.

چیجوری می شه از متا تگا واسه SEO استفاده کرد؟

واسه به کار بردن بعضی متا تگای مهم سئو احتیاجی ندارین حتما برنامه نویس باشین. امروزه CMSایی مثل وردپرس وسیله بسیاری رو در قسمت ویرایشگر متن در اختیار نویسندگان قرار دادن تا ضمن اینکه بتونن محتوای با ارزشی تولید کنن، در جهت بهینه سازی محتوای تولیدی هم کارایی بکنن. این وسیله به کار گیری متا تگای جور واجور رو خیلی راحت و با چند کلیک ممکن میسازن.
واسه نمونه میشه به هدینگا، وسیله لینک دهی، ویرایشگر تصاویر و قسمت تگ یا برچسبا اشاره کرد. اگه تا کنون به متا تگا اهمیت نمی دادین، بهتره از همین حالا تغییر روش بدین و به سئوی سایتتون کمک کنین تا در یافته های بالاتر ظاهر شید.
ــ واسه شروع بررسی کنین که همه صفحات سایت و محتوای شما دارای تگ Title یا عنوان مناسب هستن یا خیر؟ اونایی که عنوان مناسب ندارن رو ویرایش کنین و با در نظر گرفتن دستورالعملای مربوط به سئوی عنوان، اونا رو باز نویسی کنین. به کار بردن کلمات کلیدی در این قسمت خیلی با اهمیته اونو از یاد نبرین!
ــ همه محتوای سایت رو بررسی کنین و واسه هر یک متای توضیحات مناسب بنویسین. این بخش واسه جذب کاربر به سایت خیلی با اهمیته، حتما از چیکیده ای مناسب استفاده کنین.
ــ متا تگ مربوط به رباتا رو به دقت تنظیم و اعمال کنین. اگه صفحاتی از سایت تون مطالب با ارزشی ندارن بهتره، به وسیله همین متا تگا دور از دسترس رباتا بمونن، تا وقتی که به طور کامل بهینه سازی و ویرایش شن.

معرفی چند متا تگ واسه مدیریت سایت

متاتگ generator

این متاتگ در سایت، مشخص کننده سیستم مدیریتی سایت و پنل به کار رفته جهت انتشار محتوا هستش. که بعضی وقتا هم وجودش در سایت خطرناکه و هکرها به وسیله این متاتگ می تونن به سیستم مدیریت محتوا پی ببرن و راهی واسه هک کردن اون پیدا کنن. کارشناسان وردپرس همیشه پیشنهاد کردن، بهتره این متاتگ حذف یا مخفی شه.

هک

متاتگ author

این متاتگ واسه سایتایی که چندین نویسنده دارن کاربرد داره. البته وجود اون خیلی هم لازم نیس. به کمک این متاتگ میشه نویسنده مطالب رو مشخص کرد.

متاتگ expires

از این متاتگ واسه مشخص کردن تاریخ انقضای یه صفحه استفاده می شه، که کاربرد اون اختیاریه.

متاتگ copyright

همونطور که از نام این متاتگ بر میاد، واسه مشخص کردن حقوق کپی رایت کاربرد داره. اما هیچ تضمینی نیس که پس از به کاربردن اون بازم حقوق کپی رایت نقض نشه!

متاتگ refresh

بعضی وقتا شرایطی پیش میاد که لازمه، بعضی صفحات ریدایرکت (redirect) شن. واسه انتقال خودکار کاربران از یه صفحه به صفحه مورد نظر از متاتگ refresh استفاده می شه.

متاتگ Cache control

وقتی کاربران وارد سایتی می شن. مرورگر واسه سریعتر باز شدن سایت، در مراجعات بعدی فایلهای Cache رو ذخیره می کنه. متاتگ Cache control واسه این منظور کاربرد داره و سطوح جور واجور دسترسی مرورگرا به کش سایت رو میشه با کمک این متاتگ اعمال کرد. مثلا در حالت Public، محتوا می تونه، به صورت Cache واسه همه کاربران ذخیره شه. اما در حالت no Cache هیچ محتوایی در حافظه ذخیره نمی شه.

بیشتر بدونین:  فایل Robots.txt چیه و چه کاربردی در سئوی سایت داره؟

سخن پایانی

مدیران سایتا تلاش بسیاری واسه حضور در صفحه اول یافته های موتورهای جستجو انجام میدن، بسیاری روشای اصولی رو پیش گرفته و به کمک سئو، تولید محتوای مهم و بهینه سازی به رقابت پرداخته ان. بعضیا هم روشی همچو تبلیغات و خرید لینک از وب سایتای معتبر رو چاره کار پیدا کردن. باید گفت در آخر پیروزی نصیب اونائیه که، رقابتی سالم و اصولی رو در نظر دارن.

در این نوشته به بررسی متا تگ «Meta Tag» و چگونگی تاثیر اون بر بالا رفتن رتبه یه سایت پرداختیم. متا تگا توضیحاتی در مورد محتوای سایت، کلمات کلیدی، چگونگی نمایش و … در اختیار رباتای جستجوگر می ذارن، که به ایندکس شدن سریعتر کمک می کنن. هم اینکه به کمک متا تگا کاربران راحت تر تصمیم می گیرن تا وارد یه سایت شن یا خیر.

شما به عنوان یه مدیر یا وبمستر چه اقدامات دیگری رو واسه حضور در رتبه های بالاتر پیشنهاد می دید؟

مشاهده نسخه pdf مقاله: متا تگ چیه و چیجوری به سئوی سایت شما کمک می کنه؟