در آوریل سال ۲۰۱۲ بود که «مارک زاکربرگ»، مدیر عامل فیسبوک، دست به اقدامی زد که کسی تصورش رو هم نمی کرد.

در هجدهم ماه مه، قرار بود سهام فیسبوک در بازار بورس به شکل عمومی عرضه شه و فقط یه ماه قبل از این اتفاق بسیار حساس، زاکربرگ اعلام کرد که یه اپلیکیشن دو ساله به اشتراک گذاری تصویر رو به نام «اینستاگرام» خریداری کرده.

چیزی که بیشتر مایه تعجب شده بود اینکه آقای زاکربرگ واسه اینکه اینستاگرام رو تحت تملک خود در آورد، مبلغی برابر ۱ میلیارد دلار پرداخت کرده بود. بیایید کمی روشن تر به این مسئله نگاه کنیم: یه میلیارد دلار واسه کار و کاسبی بسیار کوچیکی که فقط از ۱۳ کارمند تشکیل شده بود و درآمداش با صفر برابری می کرد. از همه بدتر، همانایی که قرار بود ماه بعد از راه برسن و سهام فیسبوک رو بخرن، اصلا نام اونو هم نشنیده بودن.

همین اقدام مسئله ساز شد. بسیاری تصویر کردن زاکربرگ ۲۷ ساله قدرت اراده کردن درستی نداره و نمی تونه یه شرکت با سهامی عام که سود جمع زیادی به اون وابسته رو مدیریت کنه.

اما حالا همه باور دارن که خرید اینستاگرام، یکی از هوشمندانه ترین اقدامات زاکربرگ تا کنون بوده.

سرمایه گذاری موفق

در انتهای هفته پیش فیسبوک گزارش مالی خود رو ارائه داد و البته اینستاگرام بود که به عنوان ستاره کسب درآمد در میان همه سرویسای این شرکت بزرگ می درخشید.

فیسبوک رقم دقیق درآمدهایش از اینستاگرام رو افشا نمی کنه اما انگار بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تازگیا راه و رسم کسب درآمد از خرید یه میلیارد دلاری چهار سال پیش خود رو آموخته و این تازه شروع کارش با اینستاگرامه.

معاون ارشد عملیاتی فیسبوک، «شریل سندبرگ» (Sheryl Sandberg) گفت که ۹۸ شرکت آگهی دهنده از بین ۱۰۰ آگهی دهنده برتر فیسبوک حالا تبلیغات خود رو در اینستاگرام هم قرار میدن.

«اوان ویلسون» (Evan Wilson)، محقق ارشد موسسه «Pacific Crest» باور داره که اینستاگرام یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت فیسبوک در دوره سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ بوده. رشد این بخش در قیاس با سال گذشته ۲۹ درصد بالا رفته که رقمی به طور کامل مطلوب برآورد می شه.

این وسط «پل وگل» (Paul Vogel) از موسسه مالی «Barclay» باور داره که درآمد اینستاگرام در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ برابر ۲۷۶ میلیون دلار بوده و می تونه در سال ۲۰۱۶ به درآمدی ۱.۳ میلیارد دلاری دست پیدا کنه.

عامل جذابیت

مارک زاکربرگ و کوین سیستروم، موسسین فیسبوک و اینستاگرام

سرازیر شدن درآمد بیشتر تنها موردی نیس که زاکربرگ در زمان خرید اینستاگرام در نظر داشته. شرکتای تکنولوژیک و اینترنتی، خیلی زود می تونن جذابیت خود رو از دست بدن چون که هیشه سرویسای جدیدی از راه می رسن که می تونن توجه قشر جوون جوامع رو به خود جلب کنن.

اینستاگرام اما، همون عامل جذابیت فیسبوکه و با ۴۰۰ میلیون کاربر خود به فیسبوک کمک میرسونه تا در نگاه قشر جوون، بازم به عنوان یه شبکه اجتماعی پویا دیده شه.

تازگیا یه بررسی انجام شده که نظر نوجوانان رو در مورد شبکه های اجتماعی جویا شده، دو مورد از اونا رو مثال می زنیم:

  • از فیسبوک استفاده می کنم اما حس راحتی ندارم چون که والدینم علاوه بر والدین دوستانم هم در این شبکه اجتماعی هستن و در جمع دوستان من هستن. (۱۶ ساله)
  • از اسنپ چت و اینستاگرام حال می کنم. دوست دارم تصاویر جور واجور از مکانایی که رفته ام رو به اشتراک بذارم. از طرفی دوست دارم ببینم بقیه چه تصاویری به اشتراک می ذارن. (۱۵ ساله)

فیسبوک خوب این مشکل رو درک کرده. در گزارش کارکرد هرساله، مدیران ارشد فیسبوک اینجور اعلام نظری داشتن:

بعضی کاربران جوون تر به شکل به طور کامل آشکاری با بقیه شبکه های اجتماعی رابطه بهتری برقرار می کنن یا از اونا به عنوان جایگزینی واسه فیسبوک استفاده میکردن. از طرف دیگه متوجه هستیم که بعضی از کاربران، علاقه کمتری به به کار گیری سرویسامون پیدا کردن که دلیل این موضوع حضور سرویسای مشابهه.

در بهار ۲۰۱۲، زاکربرگ به مشکلات یاد شده پی برده بود و به خاطر همین تو یه موقعیت حساس وقتی، دست به خرید اینستاگرام زد. در اون زمان بسیاری این اقدام ایشون رو حماقت دونستن اما در واقع زاکربرگ ۱ میلیارد دلار پرداخت کرد تا جذابیت سرویس هاش رو در آینده بیمه کنه.

حال این اتفاق افتاده و از طرف دیگه، خود اینستاگرام هم در حال تبدیل شدن به سرویسیه که می خواد یکی دیگه از بخش های پول ساز فیسبوک باشه.