رویکردهای رفتاری وفاداری به برند

رویکردهای رفتاری وفاداری به برند
وفاداری رفتاری[1] شاخصهایی از قبیل تکرار خرید و توصیه برند به دیگران را، دربر میگیرد. در واقع میتوان گفت وفاداری رفتاری واسطه بین نگرش و رفتارات است .این بنا نمادی از قصد به عمل در فرآیند تصمیم گیری خرید میباشد و اینکه مشتریان در یک دوره طولانی مدت به خریداری و استفاده از یک برند بخصوص ادامه میدهند ( Marcel &et al,2007,4).
در رویکرد رفتاری[2]،معیار وفاداری، رفتار مشتریان است و کانون توجه روی تکرار رفتار خرید به عنوان یک شاخص وفاداری متمرکز است. بطور کلی رویکرد رفتاری در بحث وفاداری به مارک، رفتار واقعی خرید مصرف کننده را راجع به محصول اندازه گیری میکند (عباس نژاد و همکاران،1390).
روش تناسب خرید ها پرکاربرد ترین سنجه وفاداری به برند است در این رویکرد تمامی برندهای خریداری شده یک مقوله کالای خاص برای هر مصرف کننده تعیین شده و نسبت به خریدهای مربوط به هر برند شناسایی میگردد و آنگاه وفاداری به برند بر حسب نوعی نسبت دلخواه از خرید های مربوط به یک برند خاص اندازه گیری میشود (موون و مینور، 1388).
رویکرد رفتاری وفاداری نشان دهنده رفتار خرید مجدد واقعی توسط مشتری نسبت به یک برند خاص میباشد(لین، 2010).
رویکردهای مختلفی برای دسته بندی مشتریان، استفاده شده است.
[1]– Behavioral approach
[2]– BAHAVIORAL APPROACH