13
نوامبر

در سال ۲۰۱۷ چه بازی‌هایی بیشترین درآمد را از پلتفرم استیم داشته‌اند؟

کلاینت استیم (زیرمجموعه شرکت Valve) که تقریبا بزرگترین عرضه کننده بازیا در فضای مجازیه لیستی از موفق ترین بازیای سال گذشته جفت و جور و در سایت خود منتشر کرده. بازیای گفته شده در لیست استیم به چهار دسته پلاتینیوم، طلایی، نقره ای و برنز تقسیم شدن. استیم هنوز هیچ توضیحی درباره روند انتخاب بازیا و چگونگی جایگیری اونا در لیست نداده و حتی تاریخ عرضه بعضی از عناوین درون لیست به سالای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برمیگرده.

یکی از چند تا نکته مهم در لیستای جدید از بازیای موفق تغییر عبارت «فروش» به «درآمد» است و این دلیلی جز اجرا  گسترده خریدهای درون برنامه ای (Microtransaction) در بازیای جور واجور از دوتا ۲ گرفته تا پابجیه و این خود به یکی از بزرگترین منابع درآمد صنعت بازی تبدیل شده. شاید به خاطر همین باشه که بازیای مجانی مثل دوتا ۲ در رده های بالای این لیست قرار گرفتن. میشه حدس زد که در کنار این مسئله، تعداد بازیکنان آنلاین به صورت همزمان و اندازه تاثیرگذاری بازی در صنعت همه جزو فاکتورهای استیم واسه تعیین بازیای درون این لیست بودن.

پلاتینیوم:

Dota 2

اولین اسمی که در این لیست دیده میشه بازی دوتا ۲ه. بازی در سال ۲۰۱۳ منتشر شده ولی از اون موقع دچار تغییرات بسیار زیادی شده و تونسته تا به امروز جامعه بسیار بزرگ طرفداران خود رو راضی نگاه داره. تاثیری که دوتا ۲ روی بازیای آنلاین و صحنه رقابت ورزشای الکترونیکی گذاشت بر کسی پوشیده نیس.

طی سال گذشته هم Valve با برگزاری مسابقات اینترنشنال ۲۰۱۷ رکورد بیشترین مقدار جایزه تعیین شده واسه مسابقات ورزشای الکترونیکی که واسه سری قبلی همین مسابقات بود رو با ۲۴ میلیون دلار جایزه شکست. دلیل اصلی درآمدزایی این بازی آیتما و اسکینای مخصوص هر شخصیت بودن. این آیتما قیمتا و سطوح مختلفی دارن و با اینکه در قدرت شخصیتا تاثیری نمی ذارن، طراحی و اجرا خوب اونا باعث شده که طرفداران زیادی میان بازیکنان پیدا کنن.

The Witcher 3: Wild Hunt

بازی بعدی لیست چیزی نیس جز The Witcher 3 : Wild Hunt. ویچر تقریبا تموم استانداردهای مربوط به ساخت بازی خصوصا در سبک نقش آفرینی مهیج (Action RPG) رو جابه جا کرد؛ طراحی مرحله، روایت داستانی، گرافیک، گیم پلی و مکانیزمای جنگی همه جزو نقاط قوت این بازی بسیار جذاب هستن و جوایز کسب شده به وسیله این بازی همه دلیل این مسئله به حساب میان.

ولی چیزی که بیشترین توجه رو به بازی جلب کرد دنیای طراحی شده در اون بود. چرخش شب و روز، دنیای بسیار وسیع، اینکه واسه باز شدن خیلی از کوئستا باید اول با بعضی از شخصیتای فرعی آشنا شید همه باعث خلق دنیایی بسیار وسیع و جذاب واسه بازیکن شدن.

H1Z1

H1Z1 شاید حالا موفق ترین و محبوب ترین اسم در میان بازیای بتل رویال نباشه و خیلی از طرفداران اون به بازیا مشابه دیگه کوچ کرده باشن. اما در هر حال باید قبول کرد که بتل رویال بزرگترین و محبوب ترین سبک بازی سال گذشته بود و H1Z1 هم یکی از اولین بازیای موفق این ژانر بود. بازی شروع بسیار خوبی داشت و توجه زیادی به خود جلب کرد اما با گذشت زمان و چند تصمیم اشتباه به وسیله تیم سازنده، خیلی از بازیکنان با کوچ کردن به بازیای دیگه مثل پابجی و فورت نایت (Fortnite) نارضایتی خود رو نشون دادن.

Warframe

یکی از مسائل بسیار بزرگ سال گذشته در بازیای رایانه ای همین خریدهای درون برنامه ای بود. بازیایی مثل کانتر، دوتا ۲ و پابجی تمرکز خود رو فقط روی ویژگیای ظاهری بازی گذاشتن و آیتمای پر زرق و برق و قشنگتر به بازی اضافه کردن. از طرف دیگه بازیایی مثل Star Wars Battlefront II تلاش کردن این مدل تجاری رو در گیم پلی بازی و مکانیزمای پیشرفت اجرا کنن اما شدیدا به بالانس بازی آسیب زدن.

Warframe یکی از تک و توک بازی هاییه که نقطه تعادل ایده آل میان «پول دادن واسه پیشرفت» و «وقت گذاشتن واسه پیشرفت» رو پیدا کرده و این یکی از دلایل موفقیت بازیه. مکانیزمای پیشرفت در بازی بسیار پیچیده هستن و انتخابای بسیار زیادی در راه شما هست، اما به لطف بالانس بسیار دقیق و مناسب بازی در کنار جوی استثنایی و گیم پلی فوق العاده بازیکنان با احتمال خیلی کم احساس خستگی می کنن.

Rainbow Six: Siege

یکی از شوترهای آنلاین موفق سال گذشته و یه قدم بلند واسه این سری بازی. Siege تقریبا المانای محبوب کانتر و کال آو دیوتی رو با هم ترکیب می کنه و حاصل کار یه شوتر پر سر و صدا و شلوغه که واسه پیروزی در اون باید با تیم خود کار کنین و با برنامه پیش برید. مپای متفاوت و گیم پلی سرگرم کننده در این بازی تجربه خوبی رو واسه بازیکنان میسازه. یکی از مشکلات اصلی طرفداران با نسخه جدید این سری بازی، نبود حالت تک نفری یا سینگل پلیره اما حتما مشکل اونقدر جدی نبوده که مانع فروش بازی شه.

Counter Strike: Global Offensive

کانتر یکی از اسمای بسیار قدیمی در گذشته ورزشای الکترونیکی و بازیای گروهیه و نسخه جدید بازی تونست خوب این سری رو پیش ببره. بر خلاف مشکلات زیاد، CS:GO بازم جامعه فعالی داره که به بازی اهمیت میدن و اطلاعات و مشکلات خود رو با والو به اشتراک می گذرونه و همین باعث شده که بازی کم کم بسیار بهتر شه و طرفداران بیشتری به خود جذب کنه. از طرف دیگه، مسائلی مثل تجارت و خرید و فروش آیتمای این بازی در کنار مسابقات زیاد و دیدنی، در پیشرفت این بازی طی سال گذشته تاثیر زیادی گذاشتن.

Rocket League

راکت لیگ یکی از تازه ترین ایده های سال گذشته بود و اجرا خوب اون باعث محبوبیت بازی شد. به نظر میاد ترکیب فوتبال و ماشین سواری تو یه محیط فانتزی و با ماشینای جور واجور چیزی بود که جامعه گیمینگ به اون نیاز داشت و با رشد رو به رشد بازی طی دو سال گذشته، تازگیا پای راکت لیگ به صحنه رقابتی ورزشای الکترونیک هم باز شده و تورنومنتای بزرگی واسه این بازی برگزار شدن.

Grand Theft Auto V

نزدیک به یقین میشه گفت که کسی نیس که سری بازیای GTA رو نشناسه. آخرین بازی این سری یه انقلاب در مورد بازیای Open World و یکی از بهترین بازیای این سریه. گرافیک خیره کننده، گیم پلی عالی و داستانی جذاب در کنار تجربه همیشهً رو به گسترش آنلاین، عنوانی عالی خلق می کنن که می تونه شما رو تا ماه ها سرگرم کنه.

ARK: Survival Evolved

آرک یکی از آخرین بازیا در زنجیره طولانی بازیای سبک Survival بود و تقریباً تموم المانای محبوب بازیای این ژانر رو ترکیب کرد. شما در شروع بازی تو یه جزیره پر از دایناسور و دیگه موجودات خطرناک رها میشین و باید خودتون راهی واسه پیشرفت و زنده موندن پیدا کنین. همه چیز از تولید اسلحه و خونه تا تامین تیرهای اسلحه به شما واگذار شده.

شما می تونین بعد از گذروندن ۲۰ ساعت در این بازی از تیر و کمون به اسلحه های تموم خودکار برسین و مشغول کشتن اژدها و دایناسور شید. چیزی که بازی رو تا حدود زیادی عقب کشید باگای گرافیکی زیاد، مشکل افت فریم و بیشتر از اندازه سخت بودن بازی بود. بازیکنان در هر لحظه ممکن بود خونه و بیس خود رو از دست بدن و مجبور شن دوباره ساعتایی طولانی رو صرف جمع آوری منابع بکنن و همین بازی رو تا حدودی کسل کننده می کرد.

Ghost Recon: Wildlands

در ادامه، بازم نام یکی از سری بازیای موفق یوبی سافت دیده میشه. این نسخه از بازی راه به طور کامل متفاوتی رو نسبت به نسخه های قبلی در پیش گرفته و میشه گفت تبدیل به ملغمه ای از موفق ترین شوترهای سوم شخص ۱۰ سال گذشته شده؛ از Just Cause و Far Cry گرفته تا Metal Gear Solid و GTA.

ساختار اصلی بازی براساس تصرف پایگاه های کارتل و کشتن جنایتکاران ساخته شده و قابلیتای پیشرفت و تقویت شخصیت اونقدر وسیعه که شما رو به مدت زیادی درگیر خود می کنه. بازی از نظر ظاهری بسیار جذابه ولی بعضی وقتا گیم پلی بازی کمی یکنواخت و بعضی وقتا به صورت آزاردهنده ای سخت می شه.

PlayerUnknown's Battlegrounds

پابجی عنوانی بود که ژانر بتل رویال رو واسه همیشه در تاریخ بازیای ویدئویی ثبت و یکی از اعتیادآورترین بازیای چند سال گذشته تبدیل شد. همه چیز در این بازی طوری طراحی شده که بازیکن رو به ادامه دادن تشویق می کنه. مردن در شوترهای دیگه معمولا به معنی صبر کردن واسه یه مدت تقریبا طولانی واسه شروع دوباره س ولی در پابجی فاصله مرگ با شروع دوباره بازی از چند ثانیه تجاوز نمی کنه و بازیکنان تقریبا همیشه مشغول هستن.

سیستم درگیری در بازی بسیار دقیق و هیجان انگیزه و از طرف دیگه وجود طیف بزرگی از آیتما و اسلحه های جور واجور روند لوت کردن رو جذاب می کنه. نکته خیلی مهم اینست که تا آخرین روزای سال ۲۰۱۷ پابجی در فاز دسترسی زودهنگان هست و پر از مشکلات و باگای جور واجور بود، اما بازم تونست از همه بازیای دیگه پیشی بگیره و بیشترین تعداد بازیکن فعال رو داشته باشه.

Divinity: Original Sin 2

با این که گیم پلی Divinity: Original Sin 2 تفاوتایی اساسی با همتای خود در این لیست یعنی ویچر داره، دنیای طراحی شده در این بازی همونقدر قشنگتر و جذابه. عمق و طیف ایجاد شده در این بازی واقعا قابل تحسینه. همه چیز در بازی (مثل شخصیت، محیط و یاران شما) روی همه چیز از دیالوگا گرفته تا راه بازی تاثیر می گذرونه و این تکرارپذیری بازی رو تا حد زیادی بالا می بره.

طلایی:

Fallout 4

در دسته طلایی، عناوین تک نفره بیشتری دیده میشه. اولین بازی لیست فال آوت ۴ه. بازیای سری فال آوت همیشه جزو محبوب ترین و جذاب ترین شوترها بودن و نسخه چهارم از این قانون مستثنی نیس. با این که خیلی از مکانیزمای موفق بازیای قبلی از این نسخه حذف یا انگار محدود شدن و گرافیک و ظاهر بازی در خیلی از مواقع خیلی جذاب نیس، جو آخرالزمانی بازی و کارایی که میشه در اون انجام داد هنوزم جذابیتای خودشو داره.

NieR: Automata

یکی از بهترین بازیای سال گذشته که به دلیل داستان عالی و موسیقی متن عالی مورد تشویق قرار گرفت. البته نکات قوت بازی فقط محدود به اینا نیس. NieR Automata با ترکیب سبکای Shoot em' Up و Hack and Slash و اجرا اون روی یه بستر نقش آفرینی عالی تو یه ویرانه غم انگیز اما خیره کننده، تجربه ای بسیار جذاب رو واسه بازیکنان خلق کرده.

Assassin's Creed: Origins

فارغ از کیفیت بازی، خود اسم Assassins Creed تضمین کننده فروش زیاده. یوبی سافت هر سال با خلق دنیاهایی استثنایی در دوره های جور واجور تاریخ که انگار امضای این سری بازیه، بازیکنان رو به وجد می آورد. چند نسخه آخر بازی به موفقیت نسخه های اول اون نرسیدند و چیزی که در E3 از اوریجینز دیدیم هم خیلی امیدوار کننده نبود. اما بازی اصلی چیزی بالاتر از ایناست و سری اساسینز کرید رو به دوران بالاترین درجه خود می بره.

انتخاب مصر باستان به عنوان فضای دور و بر بازی دست سازندگان رو به طور کامل باز گذاشت و اونا هم از پتانسیل این اتمسفر بیشترین استفاده رو کرده و تجربه ای لذت بخش و هیجان انگیز ساختن. خیلی از مکانیزمای کهنه، خسته کننده و مشکل دار بازی هم اصلاح شدن. درگیریا در بازی به طور کامل از نو تعریف شدن و ماموریتا و سایدکوئستا معنی جدیدی پیدا کردن.

Dark Souls III

دارک سولز ۳ به همه ثابت کرد که همیشه چیزها می تونن بدتر شن. البته منظور از بدتر فقط سختی بازیه. دارک سولز ۳ از همه نظر یه بازی عالیه؛ گرافیک خوب، داستان بسیار جذاب، سیستم جنگ روان و دنیایی بسیار جذاب و باسای زیاد شما رو در بازی نگاه دارن. از طرف دیگه میشه گفت که بازی حتی از نسخه های قبل هم سخت تر و بی رحم تر شده و چالشایی رو بر سر راه شما قرار میده که واسه گذشتن از اونا شاید ساعتا زمان لازم باشه.

For Honor

فور آنر تقریبا بهترین ساختار نبردهای تن به تن و نزدیک رو طی چند سال گذشته ساخت. وجود یه نت کد قوی و تجربه ای بدون لگ در کنار ایده تازه جنگ تن به تن با شمشیر تو یه جو قرون وسطایی باعث شد که For Honor به یکی از بازیای پرفروش سال گذشته تبدیل شه.

Call of Duty: WWII

مثل اساسینز کرید، هر نسخه از سری بازی کال آو دیوتی همیشه جزو پرفروش ترینا بوده. بعد از یه مدت طولانیT سازندگان بازی عزمشونو جزم کردن که بازم به گذشته برگردن و یه بازی در محیط جنگ جهانی بسازن. حالت سینگل پلیر بازی بسیار کوتاه ولی بسیار لذت بخشه و انگار بهترین تیکها و لحظات نسخه های گذشته رو تو یه بازی خلاصه کرده باشه.

ولی چیزی که کال آو دیوتی رو به یه بازی موفق تبدیل می کنه بخش آنلاین و چند نفره س. باید اعتراف کرد که حالت آنلاین این نسخه خوب نسخه های قبل نیس و مشکلات زیادی مثل سیستم پیشرفت عیر استاندارد، نبود آنتی چیت مناسب و طراحی مپ اشتباه در اون هست اما جو و گرافیک عجیب بازی خیلی از این مشکلات رو از نظر مخفی می کنه و تجربه خوبی واسه بازیکنان میسازه.

Civilization VI

سری بازیای سیویلیزیشن همیشه و در هر صورت در میان بهترین بازیای روش هدف دار هر سال قرار دارن و نسخه ششم بازی هم از این قانون مستثنی نیس. ساخت یه دنیای وسیع چیزیه که بیشتر بازیای روش هدف دار خیلی راحت از اون برمی آیند. اما نقطه قوت Civilization، طراحی روابط بسیار عمیق میان کشورها و قلمروهای جور واجور و روش حرکت به طرف پیروزیه. میشه گفت سیویلیزیشن از تک و توک بازی هاییه که حس واقعی در دست داشتن سرنوشت یه قلمروی بزرگ رو به بازیکن القا می کنه.

نقره ای:

Cuphead

حتی با نگاه کردن به پوستر کاپ هد میشه فهمید که تجربه ای بسیار جدید و متفاوت در انتظار شما هستش. بازی شما رو به دهه طلایی انیمیشنای دست ساز آمریکایی مثل میکی ماوس و کامل و جری می بره. حتی طراحان بازی واسه بهتر القا کردن این حس همه انیمیشنای بازی رو به صورت دستی کشیده و به حرکت درآورده ان و این باعث خلق یه تجربه عالی در دنیای بازیا شده که بر خلاف سادگی فوق العاده قشنگتر هستش. البته خاصیت نوستالوژیک کاپ هد فقط محدود به ظاهر بازی نیس؛ گیم پلی کاپ هد یادآور بازیای خیلی سخت دوران کنسولای قدیمی مثل سگا و میکروه و حتی در وقتی از اونا هم سخت تر می شه.

Resident Evil 7

Resident Evil 7 هیچ شباهتی با نسخه های قبلی بازی نداره و راه و روش به طور کامل جدیدی در پیش گرفته. یکی از تغییرات اساسی، به کار گیری سبک اول شخصه و سازندگان بازی تونستن خوب از قابلیتا و پتانسیل سبک اول شخص استفاده کنن و جو رو خوب دور و بر این سبک پیاده کنن. هم اینکه یه نسخه جداگونه از این بازی مخصوص کنسولای واقعیت مجازی (VR) هم جفت و جور شد که تقریبا همه جوایز مربوط به این سبک رو درو کرد.

Team Fortress 2

تیم فورترس یکی از قدیمی ترین بازیای این لیسته که واسه اولین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. با اینکه مدت خیلی از زمان عرضه بازی میگذره و در چند سال گذشته همیشه زیر سایه بازیای بزرگ والو یعنی کانتر و دوتا ۲ قرار گرفته، تیم فورترس ۲ هنوزم یکی از لذت بخش ترین و هیجان انگیز ترین بازیای چندنفرهه و بازیکنان زیادی داره.

این بازی هم مشابه دوتا ۲ مجانیه و واسه تامین هزینه از مایکروترنسکشن استفاده می کنه. فضای فانتزی و باحال در کنار طراحی مپ بسیار خوب و شخصیتای جور واجور و بالانس شده باعث باقی موندن دراز مدت این بازی شدن و اونو به یکی از بهترین عناوین آنلاین سالای گذشته تبدیل کردن.

Euro Truck Simulator 2

یوروتراک یکی از بهترین بازیای مثل سازی چند سال اخیره. این بازی در رده نهم بهترین بازیای مثل سازی تاریخ قرار داره و در سال ۲۰۱۲ هم جایزه بهترین بازی مثل سازی سال رو گرفت. از زمان انتشار بازی در اوایل سال ۲۰۱۳ تا امروز دی ال سیای زیادی واسه بازی منتشر شدن و از این روش، یورو تراک ۲ همیشه محتویات جدیدی واسه ارائه داشته.

XCOM 2

۲ XCOM یکی از بهترین نمونه بازیای Turn-based (نوبت محور) چند سال اخیره. در چند ماه اول، بازی با مشکلات عملکردی زیادی روبرو شده بود اما با حل شدن سریع این مشکلات در پچای بعدی و گذشت زمان، XCOM 2 به یکی از بازیای محبوب در بازار استیم و توییچ تبدیل شد و حتی در مراسم The Game Awards 2016 نامزدی بهتری بازی روش هدف دار سال رو گرفت. در سال ۲۰۱۷ هم بسته گسترش دهنده XCOM 2: War of the Chosen باعث شد که بازی دوباره در میان بهترین بازیای روش هدف دار سال ۲۰۱۷ قرار بگیره.

برنز:

لیست برنز شامل ۵۹ عنوانه که بعضی از پرفروش ترینای سال گذشته، بعضی از بازیای رایگان قدیمی و بازیای منتشر شده در اواخر ۲۰۱۷ رو شامل می شه.

در این لیست اسمایی آشنا از جمله رایز آو توم ریدر، جاست کاز ۳، کال آو دیوتی: بلک آپس ۳، بوردرلندز ۲، واچ داگز ۲، سیمز ۳ و میدل ارث: شدو آو موردور دیده میشه

در این لیست اسمایی آشنا از جمله رایز آو توم ریدر، جاست کاز ۳، کال آو دیوتی: بلک آپس ۳، بوردرلندز ۲، واچ داگز ۲، سیمز ۳ و میدل ارث: شدو آو موردور دیده میشه که همه جزو عناوین پرفروش و موثر سالای گذشته بودن و شاید به دلیل تخفیفای زیاد دوباره به جمع بازیای پرفروش برگشته ان. بازی The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition یا نسخه ریمستر بازی محبوب Skyrim هم اواخر سال ۲۰۱۶ منتشر شد که نسبت به نسخه اولیه گرافیک بهتری داره و چند چیز جدید به اون اضافه شده.

در دسته برنز نام چند پروژه بسیار بزرگ دیده میشه که پتانسیل زیادی داشتن ولی با تصمیمای اشتباه شکست خوردند. از جمله این عناوین میشه The Division یوبی سافت رو مثال زد که قبل از منتشر کردن به نظر می رسید ایده ای انقلابی با گرافیک خیره کننده باشه ولی پس از منتشر کردن و موفقیتی بسیار زودگذر، زیر سایه بازیای بتل رویال مثل پابجی و فورت نایت قرار گرفت و اصلا به پتانسیل خود نرسید.

بازی Wolfenstein II: The New Colossus هم در دسته برنز قرار گرفته. این بازی در اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر شد و هنوز پتانسیل کامل فروش اون مشخص نیس. ولفنشتاین از هر دید یکی از بهترین بازیای سال گذشته س که تشویق منتقدین رو هم برانگیخت اما عواملی مانند ژانر منحصر به فرد و کات سینای طولانی، شایدً در فروش تقریباً کم اون موثر بودن.

هر دو نسخه سری بازیای Football Manager و NBA2K واسه سالای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در دسته برنز قرار گرفتن. این سری بازی همیشه طرفداران خاص خود رو داره اما هر دو نسخه گذشته مورد انتقاد شدید بازیکنان قرار گرفتن و باید دید که اشکالای بازی در آینده کلکش کنده میشه یا نه.

قدیمی ترین نام کل لیست در دسته برنز قرار داره و بازی Garry's Modه. بازی Garry's Mod در سال ۲۰۰۶ منتشر شد ولی هنوزم خریدار داره چون بازی محدود به یه موقعیت و داستان ثابت نیس. همونطور که از اسم مشخصه، بازی Garry's Mod به لطف جامعه مادسازها و هزاران مادی که واسه بازی ساخته شده پیش میره و هر کدوم از این مادا، مخاطبان کمی رو به خود جلب کرده.

در دسته برنز سه بازی مثل سازی قرار دارن. بازی اول Farming Simulator 17 هستش که خیلی از اشکالات و کمبودهای نسخه های قبل رو جبران کرده و نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرده. در کنار این بازی Train Simulator قرار داره که مثل ساز قطارهای ریلی متنوعه. این بازی در سال ۲۰۰۹ منتشر شده ولی امسال دوباره به جمع بازیای پرفروش برگشت. بازی سوم Elite Dangerousه که در اواخر سال ۲۰۱۴ منتشر شد و شما رو از کره زمین خارج می کنه. نقدهای نوشته شده به وسیله بازیکنان و نمره این بازی در استیم خیلی مطلوب نیس اما منتقدان حرفه ای از این بازی به عنوان یه مثل ساز تعریف کردن.

تنها بازی فایتینگ در دسته برنز تکن ۷ه. بازی در اواسط سال ۲۰۱۷ منتشر شده و نقدهای خوبی هم دریافت کرده. ولی از اونجایی که سبک فایتینگ در چند سال گذشته کمی از مد افتاده و رقابت بین همون معدود بازیای فایتینگ هم بسیار بالا هستش تکن ۷ نتونست در فروش، خیلی از حریف خود یعنی استریت فایتر فاصله بگیره.

Prey هم یکی دیگه از پروژه های جاه طلبانه سال ۲۰۱۷ بود. این بازی که به وسیله Arkane Studios خلق و به وسیله Bethesda منتشر شد یه بازی علمی تخیلی و فضاییه و تا کنون نقدهای مثبتی دریافت کرده ولی خیلی پرفروش نبوده.

در ادامه نام نسخه جدید بازی South Park یعنی Fractured But Whole دیده میشه. این بازی که براساس یه سریال بسیار محبوب با همین نام ساخته شده در اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر شد. نسخه اول بازی شدیدا مورد استقبال طرفداران سریال و منتقدان دنیای بازی قرار گرفت و پروژه بسیار موفقی بود. اما نسخه جدید به دلیل ایجاد تغییرات کلی در گیم پلی و مکانیزمای درگیری نتونست موفقیت نسخه اول رو تکرار کنه اما بازم طرفداران خود رو داره.

در دسته برنز نام چند بازی جداگونه قدیمی اما بسیار موفق دیده میشه. اولی Binding of Isaacه که در اواخر سال ۲۰۱۴ منتشر شد و به مدت ۴ الی ۵ ماه توجه تموم بازیکنان داخل و خارج دنیای بازیای جداگونه رو به خود جلب کرده بود و دو دی ال سی بازی یعنی Afterbirth و +Afterbirth هم موفقیت نسخه اصلی رو تکرار کردن.

بازی جداگونه دیگه هم چیزی نیس جز Terraria که ماین کرفت رو در محیطی دو بعدی تصویر می کنه. کسی فکر نمی کرد این بازی با وجود بازیای سندباکس بزرگی مثل Garry's Mod و Minecraft به موفقیت برسه اما تراریا با خلق یه دنیای بسیار قشنگتر و حالت چندنفره بسیار سرگرم کننده، به یکی از بازیای موفق چند سال گذشته تبدیل شد.