خاصیت های آب پرتقال طبیعی

خاصیت های آب پرتقال طبیعی

orange-juice-benefits

حتما شمام شنیدین که می گن خوردن یه عدد سیب در روز شما رو از دکتر بی نیاز می کنه. همین جمله رو میشه در مورد پرتقال هم گفت. دلایل بسیار زیادی واسه خوردن پرتقال در روز هست. این میوه خوشمزه، کالری کمی داره اما پر از مواد مغذیه، می تونه پوست شما رو سالم و شفاف نگه داره هم اینکه می تونه خطر بیماریا در شرایط جور واجور رو کمتر کنه.

درخت پرتقال یکی از درخت هاییه که به طور گسترده در سرتاسر جهان کاشته می شه. این میوه در میان افراد بسیار محبوبه چون شیرینی طبیعی داره و میشه از اون در موارد جور واجور مثل جفت و جور آب پرتقال، جفت و جور مارمالاد و ماسک صورت استفاده کرد.

یه عدد پرتقال بیشتر از ۱۷۰ ماده شیمیایی گیاهی جور واجور داره و در اون بیشتر از ۶۰ فلاونوئید پیدا میشه که بیشتر اونا خاصیت ضد التهابی دارن و آنتی اکسیدانای بسیار قدرتمندی هستن. در این مقاله می خوایم ارزش تغذیه ای و خواص پرتقال رو با نگاه دقیق تری بررسی کنیم.

آب پرتقال و سکته:

براساس گفته های موسسه قلب در آمریکا، خوردن ترکیباتی که در مرکباتی مثل پرتقال و گریپ فروت پیدا میشه می تونه خطر دچار شدن به سکته رو در زنان کم کنه. آدمایی که مقادیر خیلی از مرکبات رو مصرف می کنن ۱۹ درصد کمتر از بقیه آدما به سکته گرفتار می شن.

خواص پرتقال واسه فشار خون:

مصرف سدیم کم واسه کاهش فشار خون لازمه. با اینحال افزایش مصرف پتاسیم می تونه به اندازه این موضوع مهم باشه. براساس نظرسنجیای انجام شده، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکا ۴۷۰۰ میلی گرم از این ماده رو که لازمه در روز مصرف می کنن. یادتون باشه که مصرف پتاسیم کافی باعث می شه خطر مرگ به وجود اومده بوسیله هر شرایطی تا ۲۰ درصد کم بشه.

خاصیت پرتقال واسه سرطان:

براساس مطالعه ای که در مجله Epidemiology منتشر شده، مصرف موز، پرتقال و آب پرتقال طبیعی در دو سال اول زندگی می تونه خطر پیشرفت سرطان خون رو در کودکان کم کنه. از اونجایی که پرتقال منبع بسیار عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C هستش می تونه به مقابله با تشکیل رادیکالای آزاد که باعث ایجاد سرطان می شن کمک کنه.

این را هم حتما بخوانید :
حساسیت عجیب زن انگلیسی به میدان الکترومغناطیس / عکس

با اینکه مصرف ویتامین C کافی به عنوان یه آنتی اکسیدان لازم و خیلی خوبه، اما مقادیری که واسه مقاصد درمانی واسه سرطان لازمه بالاتر از مصرف خوراکی اون هستش. مصرف فیبر بالا از راه میوه ها و سبزیجات هم می تونه خطر دچار شدن به سرطان روده رو کم کنه.

پرتقال و سلامت قلب:

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در پرتقال می تونه از سلامت کلی قلب مواظبت کنه. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم می تونه تغییر مهمی در زندگی باشه و همین امر موجب می شه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی در افراد کم بشه.

در یکی از تحقیقات انجام شده مشخص شد آدمایی که ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کرده بودن ۴۹ درصد کمتر از بقیه آدما به خاطر مریضی قلبی جون خود رو از دست می دادن. مصرف پتاسیم زیاد هم اینکه مربوط به کم شدن خطر دچار شدن به سکته س و می تونه از حجم عضلات پشتیبانی کنه، چگالی مواد معدنی در استخوانا رو حفظ کنه و تشکیل سنگ کلیه رو کم کنه.

پرتقال واسه دیابت:

تحقیقات انجام شده نشون میده بیماران گرفتار به دیابت نوع ۱ که رژیم غذایی پر فیبر رو مورد استفاده قرار میدن سطح گلوکز پایین تری دارن. بیماران گرفتار به دیابت نوع ۲ هم ممکنه در این شرایط سطح قند خون، لیپید و سطح انسولین بهبود یابد. یه عدد موز متوسط می تونه حدود ۳ گرم فیبر وارد بدن کنه. راهنمای رژیم غذایی واسه آمریکاییا پیشنهاد می کنه زنان ۲۱ الی ۲۵ گرم در روز و مردان ۳۰ الی ۳۸ گرم در روز فیبر مصرف کنن.

خواص آب پرتقال واسه پوست:

آنتی اکسیدان ویتامین C وقتی که به شکل طبیعی مصرف می شه یا روی پوست اعمال می شه می تونه با آسیب پوستی به وجود اومده بوسیله نور خورشید و آلودگی مقابله کنه، چین و چروکا رو کم کنه، بافت کلی پوست رو بهتر کنه. همونطور که میدونید ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن داره و می تونه از سیستم پوست مواظبت کنه.

این را هم حتما بخوانید :
جوک و اس ام اس خنده دار جدید – شهریور ۹۰

ارزش تغذیه ای آب پرتقال:

یه عدد پرتقال متوسط (حدود ۱۵۴ گرم) در برگیرنده ۸۰ کالری، صفر گرم چربی، ۲۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۱۹ گرم کربوهیدرات و هم ۱ گرم پروتئینه.

یه عدد پرتقال متوسط می تونه ۱۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C، دو درصد از نیاز بدن به ویتامین آ ، ۶ درصد از نیاز بدن به کلسیم رو تامین کنه.

پرتقال هم اینکه در برگیرنده تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، پانتوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مسه. به خاطر محتوای بالای ویتامین C در این میوه، مصرف اون می تونه سیستم ایمنی رو تقویت کنه. این میوه هم اینکه در برگیرنده کولین، زآگزانتین و کاروتنوئیدهاست.

بهتره بدونین که کولین یکی از مواد مغذی مهم در پرتقاله که می تونه به بهتر شدن خواب، حرکت عضلات ، یادگیری و حافظه کمک کنه. کولین در حفظ ساختار غشاهای سلولی مهمه و به انتقال پالسای عصبی کمک می کنه و می تونه در جذب چربی و کاهش التهاب طولانی اثر داشته باشه.

زآگزانتین و کاروتنوئیدها هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارن و می تونن سرطان رو کم کنن.

مشکلات احتمالی پرتقال واسه سلامتی:

مسدودکنندهای بتا (یه جور داروست که بیشتر واسه بیماریای قلبی تجویز می شه) می تونه سطح پتاسیم رو در خون زیاد کنه. غذاهای غنی از پتاسیم مثل پرتقال و موز رو به هنگام مصرف این داروها باید به احتیاط مصرف کرد. مصرف پتاسیم زیاد واسه آدمایی که کلیه هاشون به درستی کار نمی کنه هم می تونه مضر باشه.

اگه کلیه شما نمی تونه پتاسیم اضافی رو حذف کنه، مقدار اضافی اون می تونه خطرناک و در بعضی از موارد کشنده باشه. آدمایی که با رفلاکس اسید معده به مری درگیرن ممکنه با مصرف غذاهای اسیدی مثل مرکبات نشونه های سوزش سر دل رو بیشتر تجربه کنن. البته تجربه هر فردی فرق داره.

الگوی کلی غذا خوردن و رژیم غذایی در پیشگیری از بیماریا و رسیدن به سلامت خوب مهمه. بهتره به جای اینکه روی یه ماده غذایی یا میوه تمرکز کنین، رژیم غذایی با شکل های جور واجور مختلفی از مواد رو دنبال کنین.

منبع: خواص پرتقال

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

خواص و روش درست کردن نوشیدنی شیر زردچوبه

مجله سلامت نوشیدنی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *