حل مشکلات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

حل مشکلات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

social-media-marketing-challenges

در هر حرفه ای که باشین رقابتایی بر سر راه شما هستش که حل کردن اونا نیازمند وقت و تخصصه، بازاریابی در شبکه های اجتماعی هم رقابت برانگیزه و واسه حل هر چالشی باید روش هدف دار مناسب و اصولی مخصوصی رو انتخاب کنین.

به گزارش آلامتوو به نقل از سایت چیجوری؛ امروزه حدود ۲ میلیارد و ۳۰۷ میلیون نفر به طور فعال از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن و این عدد تقریبا برابر یه سوم کل جمعیت دنیاس. به عنوان بازاریابِ شبکه ها و رسانه های اجتماعی، اگه بتونیم با تنها ۰٫۰۰۰۰۰۱ درصد (۱ در میلیونیم) از این افراد رابطه برقرار کنیم، فوق العاده عمل کرده و بسیار خوش شانس بوده ایم. هر پُست شرکتا و برنده های بزرگ جهان در توییتر، فیس بوک و یا اینستاگرام بارها به اشتراک گذاشته می شه، چندین هزار کاربر در مورد هر کدوم از این پستا نظر میدن و میلیونا کاربر این پستا رو پسند می کردن. به نظر می رسه شرکتا و برنده های بزرگ جهان تموم رازهای به کار گیری شبکه های اجتماعی رو می دونن و با مشاهده این اتفاقات این سوال تو ذهن ما بی جواب می مونه که: «چه اشتباهاتی در بازاریابی از راه شبکه های اجتماعی مرتکب میشیم؟»

ما بارها شرایط جور واجور رو آزمایش کرده ، مرتکب اشتباهات جور واجور شده ایم و از هر کدوم از اینا تجربیات جدیدی بدست آوردیم. در ادامه راهکارهایی رو واسه حل ۱۰ مورد از مهم ترین رقابتای پیش رو در بازاریابی از راه شبکه های اجتماعی ارائه می کنیم.

۱. رابطه درست با کاربران

در طول سالای گذشته تعریفی که کاربران از فرد موثر در شبکه های اجتماعی دارن، در معرض تغییرات زیادی شده و یکی از مهم ترین رقابتایی که فعالان بازاریابی در شبکه های اجتماعی در این دوران با اون مواجه ان، ایجاد ارتباطی عمیق در سطح فردی و شخصی با کاربران این شبکه ها هستش. این رابطه باعث می شه برند شما بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیره.

راه حلایی واسه این رقابت:

با به کار گیری وسایل رایگان و یا ارزون قیمت با مخاطبان خود رابطه برقرار کنین. به نظرات و ایمیلای اونا جواب بدین، نام کاربری اونا رو منشن (mention) کنین، به تموم نظرات اونا در توئیتر جواب بدین و… . در تموم شبکه های اجتماعیِ ممکن فعال باشین، نظرات کاربران در اونا رو ببینین و به همه اونا جواب مناسب بدین. می تونین سوالی از اونا سوال کنین، اونا رو به مطالعه مقاله و پُست دیگری تشویق کنین، به اونا پیشنهاد کمک و همکاری ارائه کنین و به سوالات شون جواب بدین. همه این راهکارهای ساده رابطه شما رو با کاربران و مخاطبان تون عمیق تر می کنه.

می تونین گروه هایی در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک یا لینکداین (LinkedIn) بسازین و یا حتی سایت ارتباطی مخصوص خودتون رو راه بندازین، مثل inbound.org و GrowthHackers. این کار این امکان رو واسه شما جفت و جور می کنه تا نسبت به مخاطبان تون متعهدتر باشین و به اونا واسه بیان احساسات و نظراتشون فرصت بدین. این کار به مخاطبان تون هم کمک می کنه با افراد همفکر خود آشنا شن و با اونا رابطه برقرار کنن.

۲. خلق یه روش هدف دار و روش بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بیشتر ما اهداف خود از بازاریابی در شبکه های اجتماعی رو خوب میدونیم، اما بدون داشتن روش هدف دار مشخص واسه این کار، هیچ برنامه واضحی واسه رسیدن به این اهداف در دست نداریم و نمی تونیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

روش هدف دار بازاریابی رو به عنوان راهی واسه رسیدن به اهداف تون ببینین. ً در طول راه می تونین بارها وایسید و از مکانای دیدنی بازدید کنین (تجربه به دست بیارین)، اما بخواین هر چی زودتر به راه اصلی برگردین و به سمت اهداف تون حرکت کنین. پس باید تلاش کنین بهترین راه ممکن رو واسه این کار انتخاب کنین.

راه حلایی واسه این رقابت:

لازم نیس زمان زیادی رو صرف انتخاب روش هدف دار مورد نظر خود کنین. توجه به سه نکته زیر می تونه راه شما رو تا اندازه زیادی مشخص کنه:

  • به چه دلیل در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنیم: خیلی از ما فقط به این خاطر در شبکه ها و رسانه های اجتماعی حضور داریم و فعال هستیم، که در این شبکه ها حضور داشته باشیم! در واقع هدف اصلیِ خود از فعالیت در این شبکه ها رو نمی دونیم و این موضوع وقت خیلی از ما میگیره و منابع زیادی رو تلف می کنه. اول به این سوال جواب بدین که: « به چه دلیل شرکت و برند شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشه و به دنبال کسب چه چیزهاییه؟»
  • چیجوری می خوایم در این راه موفق شیم: حال باید از خود سوال کنین: «چیجوری؟» جواب این سوال می تونه نام بردن از شبکه های اجتماعی مشخص، تولید محتوا – مثل عکس و فیلم – و یا همکاری با افراد موثر در این بخش باشه.
  • چیجوری اندازه موفقیت مون رو سبک سنگین کنیم: باید معیارهای اصلی و اهداف و نتایجی رو که به دنبال اونا هستین به اهداف و معیارهای کوچیک تری واسه روزا، هفته ها، ماه ها و سالای جور واجور تقسیم کنین. این تقسیم بندی به شما کمک می کنه ضمن نظارت بر وضعیت فعالیتای روزانه خود، پیشرفت کلی خود در راه رسیدن به اهداف تون رو هم در نظر داشته باشین.

۳. کاهش خیره کننده تعداد آدمایی که بدون پرداخت هزینه های تبلیغاتی پُستاتون رو می بینن

تعداد آدمایی که بدون پرداخت هزینه تبلیغاتی پستاتون در صفحات شخصی تون رو می بینن، از سال ۲۰۱۲ تا کنون کاهش زیادی پیدا کرده و این موضوع خیلی از مدیران بخش فضای مجازی رو مجبور به تلاش واسه پیدا کردن راه حلای جدیدی کرده. اگه افزایش تعداد این افراد ممکن نیس، باید به دنبال راه حل دیگری باشیم.

راه حلایی واسه این رقابت:

اگه می خواین به عنوان یه بازاریاب با این رقابت مواجه شید، باید فرصتای پیش روی تون رو در نظر بگیرین. فرصتی که این پدیده بهتون میده، تعداد افرادیه که «با صرف هزینه های تبلیغاتی» پُستاتون رو می بینن.

این را هم حتما بخوانید :   صفحات چندگانه یا دروازه Doorway pages در سئو

شما می تونین با پرداخت مبلغ کمی – حتی اگه فقط ۵ دلار پول دارین! – پستای خود در شبکه های اجتماعی رو در برابر دید هزاران کاربر جدید بذارین و اینطوری افراد خیلی بیشتری محتوایی رو که مدتا واسه تولید اون تلاش کردین مطالعه می کنن. به مطالبی که جذابیت بالایی دارن اما تعداد دفعات مطالعه اونا پایینه توجه کنین. هر چقدر تعداد دفعات بازدید از این مطالب بالاتر بره، در کارتون موفق تر عمل کردین.

می تونین از راه درک رفتار مخاطبان خود در شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و فیسبوک (Facebook and Twitter Audience Insights) اطلاعات بیشتری در مورد اونا به دست بیارین و وجه شخصیتی جدیدی در تبلیغات آنلاین بوجود بیارین. وقتی که اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت مخاطبان خود به دست بیارین، می تونین تبلیغات بسیار هدف مندی بسازین که بارها از راه مخاطبان تون به اشتراک گذاشته شه.

۴. تولید پیوسته محتوای به درد بخور

هممون این موضوع رو خوب میدونیم که مدیریت شبکه های اجتماعی کاری بسیار زمان بره و حتی می تونه یه کار تموم وقت تلقی شه. بخاطر این، حفظ خلاقیت و اصالت یکی از مهم ترین رقابت هاییه که فعالان شبکه های اجتماعی باید با اون مواجه شن.

به نظر می رسه فهرست کارای روزمره مدیران رسانه های اجتماعی تا خیلی زیاد همینطوری ادامه داره: انتخاب، تولید، زمان بندی، مشاهده، جواب، بروزرسانی و استفاده دوباره از محتوا در شبکه های اجتماعی جور واجور. به خاطر همین این افراد باید روشای ساده ای واسه استفاده بهینه از زمان بیاموزند.

راه حلایی واسه این رقابت:

در کنار روشای عادی تولید و انتخاب محتوا مثل بررسی صفحات فیسبوک و زیر و رو کردن Buzzsumo و Quora واسه پیدا کردن محتوای جدید، روشای سریع تری واسه این کار وجود دارن که همین امروز می تونین اونا رو امتحان کنین.

  • شفافیت:تعدادی از بهترین پستای تبلیغاتی ما در شبکه های اجتماعی، بخشی از اتفاقات و رویدادهای عادی و روزانه شرکت رو در برابر نمایش می گذاشت. بیشتر افراد دوست دارن بدونن که یه «فرد عادی» پروفایلای تبلیغاتی فعال در شبکه های اجتماعی رو اداره می کنه و شما می تونین با نمایش بخشی از شرکت خود به مخاطبان تون، رابطه و تعامل انسانی فعالی رو با اونا شکل بدین.

  • تصاویر و کارای گرافیکی:ما با تولید تصاویر گرافیکی جذاب از راه Pablo و یا Canva و به اشتراک گذاری اونا در شبکه های اجتماعی تونستیم موجای تبلیغاتی بسیار به درد بخور و جذابی بسازیم. مثلا این عکس که در حساب کاربری توئیتر ما منتشر شده، در کمتر از یه ساعت بیشتر از ۱۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد.

واسه تولید این تصویر، اطلاعات و آمار رو از راه اینترنت جمع آوری کردیم و اونا رو به شکل گرافیکی نشون دادیم. این کار فقط نیم ساعت زمان برد!

۵. کمّیت در مقابل کیفیت

بعضی از برنده ها واسه اینکه در میان حجم زیاد محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی صدای خود رو به گوش مخاطبان شون برسانند، هر روز پستای بیشتری منتشر می کنن. این فوت وفن ممکنه در بعضی موارد مناسب باشه، اما بیشتر اوقات موجب ناراحتی و عصبانیت مخاطبان شما می شه.

The Next Web با در نظر گرفتن حجم بزرگ محتوایی که هر روز تولید می کنه، روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ پست در فیسبوک منتشر می کنه، اما این کار واسه خیلی از شرکتا و کسب و کارایی که محتوای کمتری تولید می کنن ممکن نیس.

راه حلایی واسه این رقابت:

همونجوریکه در منشور بازاریابی ما بیان شده، بهترین راه واسه روبرو شدن با این رقابت اینه که «هر محتوایی رو – هر پُست فیسبوک، هر توئیت، هر CTA و هر ایمیل خود رو – با بیشترین دقت و توجه در شبکه های اجتماعی منتشر کنین.»

مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی به طور طبیعی در صورتی برند شما رو دنبال می کنن که مطالب بهتری منتشر کنین و نه مطالب بیشتر. به عنوان یه بازاریاب، وقتی محتوای جدیدی واسه وبلاگ خود آماده می کنین، تصویر گرافیکی ای واسه رسانه های مجازی تولید می کنین و یا انجمنی (forum) واسه رابطه با مخاطبان تون ایجاد می کنین، باید در نظر داشته باشین که: « همه چیز مهمه.»

۶. رسوندن پیام خود به گوش تعداد بیشتری از کاربران فضای مجازی

اگه محتوای خوب و مفیدی واسه وبلاگ و شبکه های اجتماعی خود تولید کنین و اونا رو به اشتراک بذارین، کاربران این شبکه ها حتما این مطالب رو دنبال می کنن. اینطوری نیس؟

همونجوریکه بیشتر فعالان بازاریابی خوب می دونن، در بسیاری موارد این اتفاق رخ نمی ده. ایجاد رابطه با برنده های مشهور و افراد موثر، جلب توجه کاربران و… به مسئله بسیار مهمی در شبکه های اجتماعی تبدیل شده. اما خبر خوب اینجا هستش که اگه افراد کمی که از مطالب شما بازدید می کنن، از اونا حال می کنن، شاید بقیه کاربران فضای مجازی هم از اونا لذت میبرن و مسئله اصلی رسوندن این مطالب به دست اونا هستش.

راه حلایی واسه این رقابت:

«اثر مُرکب» (compound effect)، مثل بخش سرمایه گذاری اینجا هم کارسازه. فرض کنین صد نفر از دوستانِ هر کاربرِ توئیتر، اونو در این شبکه دنبال کنن و هر کدوم از این افراد هم صد دوست داشته باشن که اونا رو دنبال می کنن. اگه تنها ۵ درصد این افراد مطالب شما رو به اشتراک بذارن، به موفقیت چشم گیری رسیدین و افراد زیادی مطالب شما رو مطالعه کرده و از اونا تاثیر پذیرفته ان.

نکته اصلی اینجا هستش که باید به جای دست روی دست گذاشتن و منتظر موندن، به طور پیوسته مطالب خود رو با کسائی که فکر می کنین از اونا حال می کنن به اشتراک بذارین. واسه شروع این ایده ها رو در مورد توجه بذارین:

  • مطالب رو از راه ایمیل با دوستان، خونواده و همکارانتون به اشتراک بذارین.
  • مطالب تون رو به شکل اختصاصی با افراد موثر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.
  • به گروه های لینکداین و انجمنای آنلاینِ (online forums) بخش کاری خود ملحق شید.
  • مطالب خود رو در Medium بازنشر کنین.
  • در Quora سوالایی مطرح کنین و به سوال بقیه جواب بدین.
این را هم حتما بخوانید :   حضرت علی (ع) در خطبه غدیریه چه فرمود؟

۷. تشویق کاربران به نشر و بازنشر مطالب در شبکه های اجتماعی

یکی از رقابت برانگیزترین مواردی که در شبکه های اجتماعی با اون مواجه هستیم، پدیده ایست که دوست دارم اونو «چاله خلاقیت» بنامم. چاله خلاقیت وقتی ایجاد می شه که فعالان شبکه های اجتماعی از راه حلی واسه انتشار مطالب خود در این شبکه ها استفاده می کنن و جواب مناسبی دریافت می کنن، اما در ادامه راه بارها دوباره از همین فوت وفن استفاده می کنن، در حالی که نتیجه مفیدی از این تلاش اونا به دست نمیاد.

پست مطالب وبلاگ در فیسبوک، پست نقل قولا در اینستاگرام، و برگشت دادن به مطالب تون در توئیتر مثالایی از فعالیتایی به درد بخور در شبکه های اجتماعی هستن که می تونن بسیار خلاقانه تر از حالت عادی انجام شن.

راه حلایی واسه این رقابت:

قبل از این که هر مطلبی رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین، این سوالات رو از خودتون سوال کنین: « اگه مخاطب این مطلب بودم، تمایل داشتم اونو بخونم، در مورد اون نظر بدهم و یا اونو به اشتراک بذارم؟» اگه جواب تون «نه» است، شاید باید در منتشر کردن این مطلب تجدید نظر کنین!

یه چند وقت پیش نیویورک تایمز (New York Times) مقاله فوق العاده ای با عنوان روانشناسی به اشتراک گذاری (Psychology of Sharing) منتشر کرد. جون کلام این مقاله این بود که روابط مهم ترین عامل به اشتراک گذاری مطالب در این شبکه هاست. ۴۹٪ افراد مورد بررسی در این مطالعه گفته بودن که با هدف «ارائه محتوای مهم و سرگرم کننده به بقیه» مطالب رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن.

جف بولاس (Jeff Bullas) مقاله ای با عنوان «۱۰ راه حل واسه تولید محتوای مُسری» منتشر کرده و در اون ایده های جذابی رو مطرح می کنه، از جمله:

  • ارائه داستانای جذاب
  • القای حس باهوش بودن به مخاطبان
  • تحریک احساسات کاربران

۸. به کار گیری اطلاعات واسه بهبود کارکرد

چند نفر از ما تا حالا از اطلاعات، آمار و داده های مربوط به شبکه های اجتماعی واسه پیشرفت روش هدف دار خود در فضای مجازی استفاده کردیم؟ در گذشته این اطلاعات با احتمال خیلی کم یافت می شدن و درک اونا کار بسیار مشکلی بود و به خاطر همین استفاده چندانی نداشتن، اما امروزه وسایل زیادی واسه دسترسی سریع و آسون به این اطلاعات جفت و جور شده است که فعالان بازاریابی در فضای مجازی می تونن از اونا واسه بهبود کیفیت کار خود استفاده کنن.

راه حلایی واسه این رقابت:

واسه شروع یه فایل اکسل (Excel) بسازین. در سمت چپ اون، نام تموم شبکه های اجتماعی ای که از اونا استفاده می کنین و در قسمت بالا آمار و ارقامی رو که تمایل دارین بررسی کنین، بنویسین.

بررسی هفتگی و ماهانه این آمارها به درک کارایی یا نبود کارایی روش هدف دار ای که در این شبکه ها به کار می گیریم کمک زیادی می کنه. با کمک این اطلاعات می تونیم روشای جور واجور رو به کار بگیریم، خیلی سریع یافته های اونا رو مشاهده کنیم و در صورت ضرورت روش هدف دار مون رو تغییر بدیم.

۹. تولید محتوای تصویری

انتقال مطالب به شکل تصویر و گرافیک، پس از ارتقای کیفیت مطالب، دومین عامل موثر در موفقیت در شبکه های اجتماعیه. اما تولید محتوای گرافیکیِ مناسب بسیار زمان بره و به مهارت بالایی احتیاج داره و همین موضوع تولید این نوع محتوا رو خیلی سخت کرده.

جالبه بدونین که احتمال بازنشر یه مطلب گرافیکی در فضای مجازی، ۴۰ برابر بیشتر از احتمال بازنشر بقیه شکلای جور واجور مطالبه.

راه حلایی واسه این رقابت:

دو منبع اصلی مورد استفاده ما واسه تامین محتوای گرافیکی، تصاویرِ باکیفیت موجود در اینترنت و تصاویریه که از راه اعضای تیم مون تولید می شه.

واسه مشاهده فهرستی از سایتایی که تصاویر با کیفیتی به شما میدن، می تونین به این مقاله مراجعه کنین. پیشنهاد ما واسه عکسای اصلی Pablo و Canva هستن. کارایی ساده و جذاب و امکاناتی که به شما میدن به شما کمک می کنن تصاویر مورد نظر خود واسه استفاده در شبکه های اجتماعی جور واجور رو تولید کنین.

موقع طراحی تصاویر لازم خود، به این قوانین ساده توجه کنین:

  • از تصاویری که بارها مورد استفاده قرار گرفتن استفاده نکنین.
  • اندازه تصویر رو متناسب با شبکه اجتماعی ای که ازش استفاده می کنین انتخاب کنین.
  • متن مورد نظر خود رو به بهترین راه ممکن در تصویر بذارین.
  • از رنگا و نشونه های مشخصی (مثل لوگوی برندتون) در تصاویر خود استفاده کنین.

۱۰. دقیق شدن و فوکوس کردن روی پراهمیت ترین مطالب

یکی از باورهایی که در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی هست اینه که راه حل ساده و سریعی (مثل کیمیا!) واسه پیشرفت و موفقیت در این شبکه ها هست، اما واقعیت اینه که واسه افزایش محبوبیت و تاثیرگذاری برند خود در این شبکه ها، تلاش بسیار زیادی لازمه. رشد و پیشرفت تحت تاثیر عوامل زیادیه، اما دقیق شدن و فوکوس کردن بر مواردی که بیشترین تاثیر رو بر این روند می ذارن یکی از مهم ترین رقابتای پیش روی شما در بازاریابی از راه شبکه های اجتماعیه.

راه حلایی واسه این رقابت:

توجه به تاکتیکا در مرحله ابتدایی، درست مثل اینه که دسر خود رو قبل از غذای اصلی بخورین. شما به روندی واسه پیشرفت احتیاج دارین که پیشرفت پذیر، قابل پیش بینی و تکرارپذیر باشه.

-برایان بالفور

برایان بالفور (Brian Balfour) عقیده داره بیشتر فعالان بازاریابی در قدم اول به جای ایجاد یه «روند پیشرفت»، بر تاکتیکا تمرکز می کنن.

مهم ترین کاری که لازمه انجام بدین اینه که روند مشخصی واسه پیشرفت داشته باشین و تحت هر شرایطی به اون معتقد بمونین. به شبکه های اجتماعی ای که در اونا فعالیت می کنین، مخاطبان تون و وضعیت شرکت و برند خود توجه کنین و با به کار گیری دونسته هاتون تغییرات هدف دار مورد نظر خود رو اعمال کنین.

شما تا حالا با چه رقابتایی در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی مواجه شدین؟

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

بازاریابی چیجوری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *