20
سپتامبر

حقایقی پیرامون ارتباط با جن ! از دید قرآن

عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی با تشریح تعریف قرآن از جن گفت: جن موجودی مستور است که هر انسانی نمی تونه اونو تصرف کنه، تنها پیامبران و آدمای بسیار برگزیده از این قدرت بهره مند هستن وگرنه تصرف دوطرفه شده و مدعی تصرف جن، به جنون می رسد.

حقایقی دور و بر رابطه با جن ! از دید قرآن

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد قرآن پژوه و عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی العالمیه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تعریف قرآن از جن گفت: در قرآن از وجود جن سخنی به میان نیامده کما اینکه درباره وجود آدم هم سخنی مطرح نشده. در قرآن از نظر ماهیتی این مسئله مطرح شده که جن از آتیش، آدم از خاک، ابلیس از آتیش و فرشتگان از نور هستن.

ویژگیهای جن در قرآن

ایشون اضافه کرد: در قرآن از ویژگیهای آدم و جن سخن گفته شده، به طور مثال اینکه آدم دارای چه خلقیات و روحیاتیه. در قرآن جن به عنوان یه موجود مستور تعریف شده. واژه “جن” به معنی مخفی و مستوره، از این رو جنین هم به دلیل مستور بودن در رحم مادر جنین می گن. به مجنون هم واسه اینکه عقلش مستور شده اینجور نامی میگن، نه به معنایی که بعضی از واژه مجنون به عنوان جن زده تلقی می کنن.

حجت الاسلام رستم نژاد درباره تعریف جن در قرآن گفت: درباره جن چیزی که در قرآن اومده اینه که جن یه موجود مستوره. اینکه جن به اون میگن و واژه جنّ به معنی مستور شدن و مخفیه. «فلما جنّ علیه اللیل» یعنی وقتی که پرده مشکی شب اون رو پوشاند. جن نام سوره ای در قرآنه که بیشترین مشخصات جن در این سوره ارائه شده. موجود مستور و مرموزیه که ما توانایی دیدن اون رو نداریم اما جن ما رو می بینه.

ایشون گفت: می گن که ابلیس از طایفه جنه . خدا در آیه ۵۰ سوره کهف می فرماید : وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ (و [یاد کن] هنگامى رو که به فرشتگان گفتیم آدم رو سجده کنین پس [همه] جز ابلیس سجده کردن که از [گروه] جن بود و از فرمون پروردگارش سرپیچید ) اما بعضی مفسران همین معنا رو گرفته و یه سری های دیگه این واژه جن رو به واژه ” ستر” (مخفی) تعبیر کردن.

رستم نژاد با اشاره به اینکه تعریفی که قرآن از جن ارائه داده نه مثبته و نه منفی اعلام کرد: تعاریف قرآن به ویژگیهای هویتی جن برمیگرده. درباره ویژگیهای شخصیتی جن گفته شده یه دسته اونا مؤمن و یه دسته اونا کافر هستن. سوره جن همین مسئله رو بیان کرده. یه عده جن، صدای پیامبر رو در شبی که قرائت قرآن می کرد شنیدند. حالا مسجدی در مکه هست به نام مسجدالجن که سوره جن در اونجا بر پیامبر نازه شده.

اطلاع جن از اسرار …

ایشون اضافه کرد: شبی که پیامبر(ص) مشغول عبادت و خوندن قرآن بود، بعضیا جن از اون محل درحال عبور بودن که صدای پیامبر رو شنیدند و به حضور پیامبر اومدن و خود رو بر پیامبر عرضه کردن و پرسیدن که شبه های دیگه هم این آیات رو بر ما می خونی؟. براساس چیزی که در سوره جن اومده اونا اعلام داشتن که این آیات واسه اونا عجیب بوده. چون که اونا از ظرفیت بشر باخبر بوده و بدون این دست اون دست کردن فهمیدن که این کلمات در توان گفته های بشر نیس. اونا پس از یه مدت به دست پیامبر مسلمون شدن. اونا از پایه در میان خود پیامبری ندارن.

این محقق و قرآن پژوه درباره اطلاع جن از اسرار غیب گفت: جن مستقیم از اسرار خبر نداره، جن از قدرتی برخورداره که بشر عادی اون رو نداره. جن قدرت عروج و بالارفتن از آسمون رو داره. جن از نظر قدرت جسمی قوی تر از آدم و در نظر عقلی کمتر از انسانه. یکی از قدرتهایی که خدا به اونا داده اینه که می تونن به آسمانها برن. در همون شب به پیامبر گفتن که ما قبلا به آسمانها می رفتیم و در اونجا به استراق سمع می پرداختیم. می توان گفت که این قدرت موجب نمی شه که اونا بتونن به تموم اسرار غیب دسترسی داشته باشن، این قدرت به صورت استراق سمع و دزدکی در اختیار اونا است.

ایشون در جواب به اینکه پس از بعثت پیامبر درهای آسمون به روی اجنه بسته شده گفت: این مسئله مختص زمان وحی و زمان بعثت پیامبر بود که ۲۳ سال بوده، ممکنه این زمان،کمی پس از این دوره و کمی پس از اون بوده باشه. چیزی که از قرآن برداشت می شه همین مقداره. درباره اینکه پس از بعثت هم اونا نتونستن وارد آسمانها شن در قرآن مورد اشاره نیستش.

رابطه با جن و پیشگویی

عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی گفت: رابطه با اجنه واسه پیشگویی ممکن است وجود داشته باشه اما مسلم نیس، چون که حالت استراق سمعی داره آمیخته با خطا داره. در همین سوره جن هم آمده که وأنه کان رجال من الإنس یعوذون برجال من الجن ( یه عده از آدما با اجنه رابطه داشتن) یعنی قرآن این رابطه رو تأیید می کنه که جن می تونه با فرشته در رابطه شه و انس هم می تونه جنی رو در اختیار بگیره و با اون در رابطه شه و از اون کار بکشه. در قرآن آمده که از جن کار می کشید.

ایشون با تأکید بر اینکه هر انسانی اینجور توانایی مطلقی رو نداره گفت: آدم تا حدی می تونه وارد این امور شه. مسائلی که مربوط به کار پیغمبری مثل حضرت سلیمانه خدا این قدرت رو در اختیار ایشون قرار داد. اما کسائی که عمل حرامی انجام میدن تصرف دوطرفه س. در مورد حضرت سلیمان، ایشون حاکم بود و از اجنه کار می کشید. اما در مورد آدمایی که ادعای رابطه با اجنه دارن این تسخیرشدگی دوطرفه س. این افراد در برابر گرفتار شدن شکل های جور واجور و اقسام آلودگیا قرار می گیرن، دچار فشارهای روانی شده، دچار جنون می شن، چون که جن یه طرفه به اینا بهره نمی ده بلکه بهره کشی هم می کنه و شاید جن بیشتر بهره کشی کنه.

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد تأکید کرد: تصرف مطلق خاص پیغمبران و آدمای برگزیده س. بعضی آدما از راه عبادت به جن مسلط می شن و بدنبال تسلط هم نیستن و خدا تفضلا این قدرت رو در اختیار اونا قرار می دهد. یه عده از آدمای خاص و بسیار برجسته می تونن به این مرحله برسن اما این افراد کسائی نیستن که ادعا کنن باتسخیر جن می تونن دست به پیشگویی بزنن.

 

بازنشر : آلامتو

به نقل از :

noindex