جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری افغانستان و اسناد بین المللی- قسمت ۱۱

جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری افغانستان و اسناد بین المللی- قسمت ۱۱

  • . وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً ↑

 

  • . سید محمد حسین طباطبایی٬‌ المیزان٬‌ ج ۱۳ ٬‌ص ۱۵۲. ↑

 

  • . سیما محمد پور دهکردی و دیگران٬‌ «نسبت میان عقلانیت و کرامت انسان در فلسفه ملا صدرا و کانت». مجله معرفت فلسفی٬‌ ص ۱۳) ↑

 

  • . عبدالله جوادی آملی٬‌ ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره)٬‌ ج ۳ ٬‌ ص ۲۷۲-۲۷۳. ↑

 

  • . محمد فخرالدین الرازی٬‌ التفسیر الکبیر٬‌ ج ۲۳-۲۴ ٬‌ ص ۱۹۶-۲۰۰. ↑

 

  • . محمد تقی مصباح یزدی٬ نظریه حقوقی اسلام٬‌ ج ۱ ٬‌ ص ۲۸۸ و ۲۹۵. ↑

 

  • . سید محمد حسین طباطبایی٬‌ المیزان٬‌ ج ۱۳ ٬‌ ص ۲۱۶. ↑

 

  • . محمد الزحیلی٬‌ حقوق الانسان فی الاسلام٬‌ ص ۳۶ و ۴۷؛ محمد قرطبی٬ الجامع لاحکام القرآن٬‌ج ۱۰ ٬‌ ص ۳۹۴. ↑

 

  • . مت لی بک٬‌ «ماهیت کرامت انسان»٬‌ ترجمه محبوبه مرشدیان٬‌ تدوین محمد نوری٬ همایش بین المللیی امام خمینی (رح) و قلمرو دین٬ (ترجمه مجموعه مقالات انگلیسی)٬‌ ج ۱۰ ٬‌ ص ۲۳۱. ↑

 

  • . سیما محمد پور دهکردی و دیگران٬‌ «نسبت میان عقلانیت و کرامت انسان در فلسفه ملا صدرا و کانت»٬ مجله معرفت فلسفی٬‌ ص ۱۸. ↑

 

  • . . وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً اسراء (۱۷) ٬‌۷۰. ↑

 

  • . محمد فخرالدین رازی٬ التفسیر الکبیر٬‌ج ۲۱و۲۲ ٬ ص ۱۱ و ۱۳ ↑

 

  • . عبدالله جوادی آملی٬‌فلسفه حقوق بشر٬‌ص ۲۱۶-۲۲۰ ↑

 

  • . سید محمد حسین طباطبایی، تفسیر المیزان٬‌ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی٬ج ۱۳ ٬ ص ۲۱۵ ↑

 

  • . حجرات (۴۹)٬ ۱۳. ↑

 

  • . مهدی پور حسین٬ کرامت انسانی و قانون اساسی جمهوری اسلامی٬‌ همایش بین المللی امام خمینی ..
    و قلمرو دین٬ ( آثار حقوقی و سیاسی کرامت انسان)٬ ج ۵ ٬ ص ۱۷۱ ↑

 

  • . محمد فخرالدین رازی٬ التفسیر الکبیر٬ ج ۲۸ ٬ ص ۱۱۹ ؛ محمد حسین طباطبایی٬ المیزان٫ ج ۱۸ ٬ ص ۳۳۱ ؛ ↑

 

  • . اسماعیل بن کثیر٬‌السیره النبویه٬‌ج ۲ ٬ ص ۶۱۴. ↑

 

  • . عبدالله الحافظ بن ابی بکر٬‌ مکارم الاخلاق ٬‌ص ۱۸. ↑

 

  • . محمد بخاری٬‌ صحیح بخاری٬‌ج ۲ ٬‌ح ۱۳۱۲ ٬ ص ۲۱۶. ↑

 

  • . نجف علی غلامی٬‌«کرامت انسان در حکومت پیامبر اکرم (ص)٬ همایش بین المللی امام خمینی …و قلمرو دین٬‌ج ۲ ٬‌ص ۳۰۰. ↑

 

  • . عباس علی عمید زنجانی٬‌ اسلام و همزیستی مسالمت آمیز ٬‌ ص ۱۱۱. ↑

 

  • . نهج البلاغه٬ نامه ۲۳. ↑

 

  • . همان٬‌ نامه ۲۷ ؛ الحسن بن شعبه الحرانی٬ تحف العقول٬ التحقیق علی اکبر الغفاری٬‌ص ۱۷۷ ؛ محمد باقر مجلسی٬‌بحار الانوار٬‌ج ۳۳ ٬‌ص ۵۸۶. ↑

 

  • .( لا تحقرن احدا من المسلمین فان صغیرهم عندالله کبیر.) علاء الدین المتقی الهندی٬ کنز العمال٬ ج ۱۶ ٬‌ح ۴۳۷۴۱ ٬‌ ص ۱۶. ↑

 

  • . یعطی کل جلسائه نصیبه حتی لا یحسب احد می جلسائه ان احدا اکرم علیه منه … مجلسه مجلس حلم و حیاء و صدق {و صبر} و أمانه … لا ترفع فیه الاصوات و لا توبن فیه الحرم ولا تثنی فلتاته. متعادلین متواصلین فیه بالتقوی٬ متواضعین٬‌ یوقرون الکبیر و یرحمون الصغیر٬‌ و یوثرون ذالحاجه و یحفظون الغریب ( محمد باقر مجلسی٬‌ بحار الانوار٬‌ج ۱۶ ٬‌ ص ۱۵۲ ). ↑

 

  • . . ژان پرادل، تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه علی حسین نجفی ابرندی آبادی ، ص ۱۸٫ ↑
  • پایان نامه

 

  • . نَفَختُ فِیهِ مِن روُحِی (ص(۳۸)، ۷۲). ↑

 

  • . رحیم نوبهار، ” اهداف مجازات ها در جرایم جنسی مستوجب حد در حقوق کیفری اسلام” نامه مفید، سال ششم، ۱۳۷۹، شماره پیاپی ۲۳، ۱۳۳ ↑

 

  • . آل عمران ( ۳)، ۱۳۱؛ محمد( ۴۷)، ۱۱؛ کهف( ۱۸)، ۵۸؛ نمل( ۲۷)، ۵۳٫ ↑

 

  • . و امرت لاعدال بینکم ( شورا ( ۴۲) ، ۱۵). ↑

 

  • . . الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرمات قصاص فمن اعتدی علیکم اعتد ا علیه بمثل ما اعتدی علیکم و التقوا الله و اعلمو ان الله مع المتقین (بقره ( ۲)، ۱۹۴). ↑

 

  • . شوری(۴۲)، ۴۰؛ نحل ( ۱۶)، ۱۲۶؛ غافر(۴۰)، ۴۰؛ بقره ( ۲)، ۱۷۸؛ ر.ک: محمد فخرالدین رازی، التفسیرالکبیرف ج ۲۷، ص ۱۵۳؛ سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج ۱۸، ص ۹۴٫ ↑

 

  • . ذالک لهم خزی فی الدنیا مائده ( ۵)، ۳۳٫ ↑

 

  • . حسین نوری، مستدرک الوسائل، ج۱۸، باب ۱۲، ابواب حد زنا، ح ۳، ص ۵۲؛ محمد بخاری، صحیح بخاری، ج ۷-۹، کتاب الحدود، باب ۹۱۶، ح ۱۶۲۷ و ۱۶۲۸، ص ۵۷۰؛ محمد بن حسن الحرالعاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۸، کتاب الحدود و التعزیرات، ابواب حد الزانی، باب ۱۴، ح ۵، ص ۳۷۵٫ ↑

 

  • . بقره ( ۲)، ۱۲۹؛ ال عمران (۴)، ۱۶۴٫ ↑

 

  • . مائده ( ۵)، ۶؛ بقره(۲)، ۱۸۵٫ ↑

 

  • . محمد فخرالدین رازی، التفسیر الکبیر، ج ۱۱-۱۲، ص۱۴۰؛ محسن فیض کاشانی، کتاب الصافی فی تفسیر القرآن ، ج۲، ص ۳۹۰؛ سید محمد حسین طباطبایی، المیزان ، ج ۵ ، ص ۳۳۰٫ ↑

 

  • . مائده ( ۵) ، ۳۳ و ۳۹؛ نور (۲۴) ، ۵٫ ↑

 

  • . محمد بن حسن الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج۱۸، ابواب مقدمات الحدود و التعزیرات، باب ۱۶، روایات ۱، ۳ و ۴، ص ۳۲۷-۳۲۸٫ ↑

 

  • . بقره ( ۲)، ۲۲۲٫ ↑

 

  • . . عن عباده بن الصامت قال: کنا مع رسول الله (ج) فی مجلس فقال: تبایعونی ان لا تشرکوا بالله شیئاً و لا تزنوا و لا تسرقوا و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق فمن و فی منک فاجره علی الله و من اصاب شیئاً من ذلک فعوقب به فهو کفاره له و من اصاب شیئاً من ذلک فستره الله علیه فامره الی الله ان شاء عفا عنه و ان شاء عذبه شبیه این روایت، روایت دیگری است با اختلاف اندک: … و من اتی منک حدا فاقیم علیه فهو کفارته و من ستره … ( ابوالحسین مسلم القشیری، صحیح المسلم بشرح النوی، ج۱۱، باب الحدود و الکفارات لاهلها، ص ۲۲۲-۲۲۳). ↑

 

  • . . ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء ( نساء (۴)، ۴۸). ↑

 

  • . من اذنب فی الدنیا فعوقب به فالله اعدل ممن ان یثنی عقوبته علی عبده، و من اذنب ذنبا فی الدنیا فستره الله علیه و عفا عنه، فاالله اکرم من ان یعود فی شئ قد عفا عنه سعید حوی، الاساس فی التفسیر، ج۳، ص ۱۳۶۵٫ ↑

 

  • .. (سألت ابا عبدالله او ابا جعفر ( ع) عن رجل اقیم علیه الحد فی الدنیا ایعاقب فی الاخره ؟ فقال : الله اکرم من ذلک )محمدبن یعقوب کلینی، الفروع الکافی، ج۷، کتاب الحدود، باب النوادر، ح ۲۷، ص ۲۶۵ ↑

 

  • . ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الاخره عذاب عظیم؛ سوره مائده آیه ۳۳ ↑

 

  • . محمد طوسی، التبیان، ج ۳، ص ۵۰۷؛ فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ج۳، ص ۲۹۲؛ سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج۵، ص ۳۳۴؛ ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۳۶۲؛ اکبر هاشمی رفسنجانی، تفسیر راهنما، ج ۴، ص ۳۶۰٫ ↑

 

  • . .( من اصاب ذنبا اقیم علیه حد ذلک الذنب فهو کفارته) ابوالفضل رشیدالدین المیبدی، کشف الاسرار وعده الابرار ( معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری)، ج۳، ص ۱۰۳؛ علاءالدین علی البغدادی، تفسیرالخازن، ج ۲، ص ۳۸؛ سیعد حوی، الاساس فی التفسیر، ج۳، ص ۱۳۶۵٫ ↑

 

  • . سید قطب، فی ظلال القرآن، ج۲، ص ۸۸۰؛ محمد قرطبی، الجامع الاحکام القرآن، ج۶، ص ۱۵۷؛ محمد الاندلسی، تفسیر البحر المحیط، ج ۳، ص ۴۸۵ ↑

 

  • . محمدقرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج ۶؛ ص ۱۵۷؛ محمدالاندلسی، تفسیر البحر المحیط، ج ۳، ص ۴۸۵٫ ↑

 

  • . سید محمود آلوسی البغدادی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق علی عبدالباری عطیه، ج ۳، ص ۲۹۰٫ ↑

 

  • . ابراهیم بن موسی الشاطبی، ص ۴؛ محمدغزالی، المستصفی من علم الاصول، ج۱، ص۲۸۷-۲۸۸٫ ↑

 

  • . . … والجهاد عزاللاسلام … و القصاص حقناللدماء و اقامه الحدود اعظاما للمحارم و ترک شرب الخمر تحصیناً للعقل و مجانبه السرقه ایجاباللعفه و ترک الزنا تحصیناً للنسب و ترک اللواط تکثیر للنسل … ( نهج البلاغه، حکمت ۲۲۵) ↑

 

  • . . محمد بن حسن الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج۱۸، ابواب مقدمات حدود، باب ۱، ح۲-۵، ص ۳۰۸٫ ↑

 

  • . . محمد حسن نجفی، جواهرالکلام، ج ۴۱، ص ۳۱۵، ۳۱۶ و ۳۷۸٫ ↑

 

  • . . همان، ج ۴۱، ص ۲۷۹ و ۳۷۶٫ ↑

 

  • . . رحیم نوبهار، اهداف مجازات ها در جرایم جنسی مستوجب حد در حقوق کیفری اسلام ( پایان نامه کارشناسی ارشد)، ص ۱۱۹٫ ↑

 

  • . ولیشهد عذابهما طائفه من المؤمنین ( نور (۲۴)، ۲) ↑

 

  • . محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج ۴۱، ص ۳۵۳-۳۵۵٫ ↑

 

  • . سید محمدحسین طباطبایی، المیزان، ج۵، ص ۵۳۸ ↑

 

  • . … والقصاص حقناً للدماء ( نهج البلاغه، حکمت۲۵۲) ↑

 

  • . سید هاشم بحران، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۳۸۷٫ ↑

 

  • . . محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، جم ۴۱، ص ۴۲۵٫ ↑

 

  • . . ژان پرادل، تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه علی حسین نجفی ابرندی آبادی ، ص ۱۸٫ ↑

 

  • . . همان ص۲۰٫ ↑

 

  • . . رضا مظلومان، جرم شناسی، ج۲، ۳۰۸ ↑

 

  • . ایمانوئل کانت، فلسفه حقوق، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، ص ۱۹۲٫ ↑

 

  • . و.ت. استیس، فلسفه هگل، ترجمه حمید عنایت، ج ۲، بند ۵۶۴، ص ۵۴۰٫ ↑

 

  • . همان، ص ۵۴۴-۵۴۵؛ فریدریش گئورگ ویلهلم هگل، عناصر فلسفه حق، ترجمه مهبد ایرانی طلب، بند ۹۹، ص ۱۳۱-۱۳۴٫ ↑

 

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *