14
مارس
غیرفعال

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا را بشناسید!

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

فرق روش هدف دار محتوا با بازاریابی محتوا رو بشناسین!

رامین محمودی

۲۴

۰

۲ ۲۰۰۱

اگه در چند وقت گذشته عبارت بازاریابی محتوا یا تولید محتوا به گوش شما نخورده باشه، شایدً واسه این بوده که در محل کار خود حضور نداشتید و به تعطیلات رفته بودین. چون که امروزه دیگه هر کار و کاسبی آنلاین (و آفلاینی) درباره بازاریابی محتوا صحبت می کنه. اما روش هدف دار محتوا چیجوری؟ تا حالا این کلمه به گوشتون خورده؟ هیچ ایده ای دارین که روش هدف دار محتوا معنیش چیه؟

در دنیای بازاریابی اینترنتی، عبارت بازارایابی محتوا به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از عبارات پر مصرفه. البته هیچ شکی هم نیس که بازاریابی محتوا چیزی بسیار مهم و لازم واسه هر کار و کاسبی اینترنتیه و همه کارایی که یه کار و کاسبی آنلاین در همین زمینه انجام میده موثر میشه. اما عبارت روش هدف دار محتوا هم به اندازۀ بازاریابی محتوا اهمیّت داره و با اینحال کمتر کسی به اون اشاره می کنه.

حالا ممکنه این سوال واسه شما پیش بیاد که مگه روش هدف دار محتوا همون بازاریابی محتوا نیس؟ جواب سریع به سوال شما اینه: خیر! روش هدف دار محتوا یه عبارت بسیار فراگیره و موارد بسیار زیادی رو شامل می شه. در حالی که بازاریابی محتوا تنها روی یه قسمت از راه هدف دار محتوا تاکید داره.

درک فرق بازاریابی محتوا و روش هدف دار محتوا و هم اینکه چگونگی کارکرد این دو در کنار همدیگه، از بنیادی ترین نیازها واسه موفقیت تجارت آنلاین شماس. پس در این مقاله می خوایم فرقای میون این دو عبارت رو جستجو کنیم و در عین حال رابطه بین اونا رو توضیح بدیم.

روش هدف دار محتوا چیه؟

با یه جستجوی ساده در سایت ویکیپدیا به تعریفی ساده از راه هدف دار محتوا می رسیم: “برنامه ریزی، پیشرفت و مدیریت محتوا-چه به صورت نوشته و چه در رسانه های دیگه“. یعنی میشه گفت که استفادۀ درست از محتوا در قسمتا و ابعاد جور واجور یه تجارت رو روش هدف دار محتوا میگن.

برنامه ریزی

روش هدف دار محتوا اشاره به روند تولید، ذخیره و پخش محتوا طبق برنامه ای منظم، دور اساسی مشخص و واسه مخاطبانی از قبل تعیین شده. موفقیت این روند باید در تموم چرخۀ عمر محتوا، براساس شاخصای شفافِ عددی اندازه گیری شه. روش هدف دار محتوا شما باید هویّت محتوا از دید ساختار و سبک رو مشخص کنه و چارچوبای محتوا رو واسه کلیۀ دپارتمانای شرکت تعیین کنه.

واسه اینکه معنی روش هدف دار محتوا رو به درستی درک کنیم، بیایید فرض کنیم که می خوایم یه خونه بسازیم. واسه ساخت خونه، اول به طرح و نقشه نیاز داریم. نقشه های ساختمانی، طرحایی پر جزئیات هستن که تموم ابعاد و زوایای ساخت یه خونه رو قبل اینکه پی ریزی و عملیات ساخت و ساز شروع شه، به ما نشون میدن. این طرحا و نقشه ها، اندازه های دقیق، مکان لوله کشیا و سیم کشیا، حتی محل دقیق نورگیری اتاقا، در و پنچرها رو به ما نشون میدن.

میشه گفت، روش هدف دار محتوا واقعا برابر همین طرحا و نقشه ها در مورد تولید محتوای یه تجارته و نشون میده که چیجوری باید از محتوا واسه رسیدن به اهداف تجاری استفاده کرد.

روش هدف دار محتوا چه مواردی رو شامل می شه؟

یه روش هدف دار محتوایِ خوب و دقیق به تموم سوالات مربوط به به کار گیری محتوا جواب میده. سوالاتی مثل:

  • به چه دلیل محتوای فعلی باید منتشر شه؟
  • با منتشر کردن این محتوا به کدوم سمت میریم؟
  • این محتوا چه وقتی باید به مخاطبان نشون داده شه؟
  • مشتریان ما چه کسائی هستن؟
  • از این محتوا انتظار چه واکنشایی رو داریم؟
  • پس از منتشر کردن این محتوا، چه کاری باید انجام بدیم؟

وقتی که شما جواب بعضی از این سوالات رو پیدا کردین، زمان اون هستش که واسه سوالات مهم تری هم جواب پیدا کنین:

  • مخاطبین شما به چه نوع محتوایی نیاز دارن یا چه نوع محتوایی رو از شما توقع دارن؟
  • کی محتوای شما رو ایجاد و منتشر م کنه؟
  • هرچند وقت یه بار محتوای جدید تولید می شه؟
  • بازخورد مخاطبان نسبت به محتوای شما چیه؟

پرسشایی که در این مقاله فهرست شدن، موارد مهمی هستن که موقع خلق روش هدف دار محتوا باید در نظر گرفته شن. این روند نیازمندِ وقت گذاشتن، تحقیق، تفکر و برنامه ریزی دقیقه. با ایجاد یه روش هدف دار محتوای دقیق و عالی، خواهید دونست که چیجوری باید از محتوا واسه رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کنین.

هم اینکه خیلی با اهمیته که روش هدف دار محتوای خود رو در بازه های وقتی مشخص به روز کنین. درسته که تغییر ندادن روش هدف دار محتوا در وقت شما صرفه جویی می کنه، اما اینکار در دراز مدت تجارت شما رو به خطر میندازه. چون که نیازها و خواسته های مخاطبان شما مرتباً در حال تغییره. پس پیشنهاد می کنیم هر سال روش هدف دار محتوای خود رو تغییر بدین و در صورت نیاز حتی محتواهای خود رو هم بروز کنین.

بازاریابی محتوا چیه؟

در طرف دیگه معادله، بازاریابی محتوا قرار داره. بازاریابی محتوا در واقع راه حلی واسه جذب مشتری و فروش اجناس از راه ایجاد محتوای مهم، معنی و در رابطه هستش. میشه گفت که بازاریابی محتوا در اصل ترکیبی از فوت وفنای فروش محصول و بازاریابی سنتیه.

راه حل

بازاریابی محتوا باید به شکلی باشه که مخاطبان متوجه این نکته نباشن که شما در تلاشید اجناس خود رو به اونا بفروشین و تصور کنن که فقط واسه بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی اونا این محتوا رو در اختیار اونا قرار دادین. در بازاریابی محتوا، شما مخاطبانی که می خواین محتواتون رو براشون منتشر کنین رو مشخص می کنین و با منتشر کردن محتوای مناسب (محتوایی که فکر می کنین روی رفتار اونا اثر میذاره)، اونا رو به سمت کار و کاسبی خود جذب می ‎کنین.

روش هدف دار محتوا چیه؟

بازاریابی محتوا معمولاً به شکل نوشته در وبلاگ، اخبار تحلیلی، مقالات آموزشی، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ویدیو، اینفوگرافیک، مطالعۀ موردی، روابط عمومی، ملاقات حضوری با مشتریان، سئو و … پیاده می شه. بازاریابی محتوا باید به شکلی باشه که باعث حفظ مشتریان فعلی و گرفتن مشتریان جدید شه.

فرق روش هدف دار محتوا و بازاریابی محتوا چیه؟

حال به سوال اساسی می رسیم، فرق بین بازاریابی و روش هدف دار محتوا چیه؟ بازاریابی محتوا در واقع ضمیمه ای بر روش هدف دار محتوای کلیِ شماس و تنها بروی خلق، اندازه گیری و منتشر کردن مطالب جذاب و به درد بخور واسه مخاطبان تمرکز داره. در واقع بازاریابی محتوا دقیقاً “دلایل و چراهای” خرید / مشارکت مشتریان شما رو هدف میگیره.

اما بازاریابی محتوا تنها وقتی می تونه به بالاترین حد تاثیرگذاری خود برسه که  شما یه روش هدف دار محتوای قوی واسه اون پایه گذاری کنین. یعنی، روش هدف دار محتوا با “چگونگی” به کار گیری محتوا رابطه داره و به شما میگه که “کجا” از “چه چیز” استفاده کنین.

بیایید به مثالِ طراحی نقشۀ ساختمانی برگردیم. مطمئناً شما می دونین که بدون پی ریزی و ایجاد فونداسیون، نمیشه واسه یه ساختمون سقف یا دیوار درست کرد. این قانون در بازاریابی محتوا هم صدق می کنه. بازاریابی محتوا وقتی نتیجه میده که روش هدف دار محتوای مناسبی واسه اون پایه ریزی شده باشه. این پایه کمک می کنه تا برندسازی، پیام رسانی و تقریباً تموم زوایای بازاریابی محتوا رو با در نظر گرفتن اهداف شرکت خود تنظیم کنین.

فرق بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیه؟

بازاریابی محتوا نسبت به تبلیغات دو فرق کلی داره. اولین فرق اینه که در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه های تحت مالکیت شما منتشر می شه که همون وبلاگ، شبکه های اجتماعی شما و … هستن. اما اگه این محتوا در رسانه های خریداری شده منتشر شه، به اون تبلیغات می گن. فرق دوم اینه که بازاریابی محتوا یه راه حل واسه بازاریابی داخلی و روش هدف دار جذب کننده س و نه بازاریابی خارجی و روش هدف دار تهاجمی! بازاریابی محتوا هیچ مزاحمتی واسه خواننده ایجاد نمی کنه. بلکه واسه اون به درد بخور هم هست و جواب سوالات اونو میده. پس با بازاریابی محتوا، نه فقط شما مزاحم آسایش کاربران نمی شین، که مشتریان واقعی خود رو هم پیدا می کنین.

هزینه بازاریابی محتوا در مقایسه با هزینه تبلیغات

بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات بسیار زمان بر و گرون س. با اینحال در دراز مدت بازدهی بهتری داره.

وقتی بود که تبلیغات می تونستن، هرچند واسه کوتاه مدت، کفۀ ترازوی رقابت رو به نفع یه شرکت پائین بیارن. اما امروزه که آدم تحت حمله تبلیغات گسترده از رسانه های مختلفه، موفقیت یه تجارت وابسته به بازاریابی محتوا قرار داره. امروزه دیگه تبلیغات فقط واسه جذب کوتاه مدت مشتریان و بعضی وقتا فقطً جهت همپایی با رقبا کاربرد دارن. به چه دلیل؟ موضوع رو از نگاه مخاطبان ببینین. اونا دوست ندارن تبلیغات بی ربط به اونا نشون داده شه و دیگه خیلی بازخورد مثبتی نسبت به این تبلیغات مزاحم ندارن. این یعنی هزینه تبلیغات موفق هم نسبت به گذشته زیاد شده. پس در بلندمدت، هزینه های بازاریابی محتوا به مراتب کمتر از هزینه های تبلیغات میشه.

با این حساب باید حرف اول خود رو کمی عوض کنیم: بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات بسیار زمان بره. اما بازدهی بهتری هم داره.

اجازه ندین تنبلی مانع پیشرفت شما شه!

بدیش اینه، به دلیل اینکه ایجاد روش هدف دار محتوا، چیزی زمان بر و سخته، خیلیا اونو ندیده می گیرن و مستقیماً به سراغ بازاریابی محتوا می رن. شکی هم نیس که بازاریابی محتوا به این روش می تونه موفقیتایی پراکنده رو واسه شما به ارمغان آورد. اما با این راه و روش نمی تونین از آخر پتانسیلای کار و کاسبی خود بهره ببرین. کار بروی بازاریابی محتوا بدون روش هدف دار محتوا مثل اون هستش که شما بدون هیچ هدفی در هر سو حرکت بکنین. در آخر هم به هیچ جا راه نمیبرین.

من شک ندارم که اضافه کردن یه مطلب در وبلاگ می تونه واسه هر کسی وسوسه برانگیز باشه. چون این حس رو به ما میده که به درد بخور هستیم. هر چی نباشه ما یه محتوای جدید رو روی اینترنت اضافه کردیم. اما خواهشاً فقط به خاطر اینکه محتوا تولید کرده باشین، محتوا تولید نکنین. همیشه محتوایی تولید کنین که هدف داره. محتوایی که براساس اهداف شرکت شما بوجود اومده و تموم زوایای اون محاسبه شده. و همونطور که گفتیم این می تونه با ایجاد روش هدف دار محتوای خوب محقق شه. با ایجاد روش هدف دار محتوا شما می تونین کار و کاسبی خود رو به بالاترین حد ممکن از سود برسونین.

نتیجه گیری

همونطور که گفتیم، یه روش هدف دار محتوای محکم و کامل (به همراه بازاریابی محتوای مهم)  می تونه در گسترش تجارت شما نقشی تعیین کننده داشته باشه. پس بهتره مطمئن شید که روش هدف دار محتوای شما قبل از اجرای بازاریابی محتوا، خوب پایه گذاری شده باشه.

از همین امروز شروع به برنامه ریزی و ایجاد روش هدف دار محتوا واسه خود کنین. نتیجه داشتن محتواهای هدف دار و یافته های قابل اندازه گیری میشه. من شک ندارم که شما با مشاهده یافته های بازاریابی محتوای خود، با پشتوانه روش هدف دار محتوا، حیرت زده میشین.

 

توسعه یافته توسط WordPress | پوسته: Amigo by Themes4WP