در نمایشگاه خودروی سال گذشته تهران بود که گروه خودروسازی بهمن اجناس شرکت هاوال رو به نمایش گذاشت و خبر از شروع همکاری با این شرکت چینی رو داد. شرکت گریت وال چین به عنوان متولی این برند یکی از بزرگ ترین گروه های خودروسازی کشور چینه انگار که در کلاس خودروهای کراس اوور (SUV) لقب بزرگ ترین تولید کننده کشور چین رو به یدک میکشه.

در اولین قدم بهمن موتور با پر فروش ترین کراس اوور کشور چین یعنی هاوال H2 کار رو شروع کرد که سال گذشته و در بین پیش فروش سر و صدای بسیار زیادی هم دور و حوش اون اتفاق افتاد. در هر صورت فرصتی پیش اومده تا به بررسی این کراس اوور چینی بپردازیم.

گذشته

هاوال H2 در سال ۲۰۱۴ و در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. نام گذاری جدید اجناس شرکت گریت وال با برند هاوال از سال ۲۰۱۳ شروع شده بود و H2 به عنوان یکی از اولین اجناس تحت این برند معرفی شد. در ادامه این کراس اوور در نمایشگاه گوانگژو سال ۲۰۱۶ مدل دیگری تحت نام H2s معرفی کرد که ظاهر اسپرت تر با امکانات و قوای محرکه به روز تری داره.

از نظر ابعادی (ابعاد به mm) هاوال H2 به ترتیب طول، عرض و ارتفاعی برابر با: ۴۳۳۵، ۱۸۱۴، ۱۶۹۵ داره و فاصله بین دو محور اونم ۲۵۶۰ mmه. وزن این خودرو به وسیله بهمن موتور اعلام نشده و حتی اگه سری به سایت خود هاوال هم بزنین به رقم مشخصی بر نمی خورین. اما در بررسیای خارجی این کراس اوور وزن اون کمی بیشتر از ۱۵۰۰ kg اعلام شده.

طراحی ظاهری

در نگاه اول جلو پنجره این خودرو با خطوط افقی اونو بیشتر مثل اجناس آئودی کرده. این مسئله در مدل جدیدتر این خودرو بیشتر احساس می شه. با دقت در ظاهر خودرو متوجه میشین که چراغای جلو به جلو پنجره تموم کرومی چسبیده ان، چراغای مه شکن هم به وسیله یه تیکه پلاستیک مشکی رنگ محاط شده و در ادامه چراغای روشنایی روز در پایین ترین بخش سپر جلو قرار دارن.

در نمای بغل دستی خودرو هم از خط شونِه ای به نسبت محو استفاده شده و طراحی ستونا و شیشه ها خالی از هر گونه خطوط تند و تیزه. تنها نکته خاص این بخش قرار گرفتن نام هاوال روی ستون C با پشت زمینه قرمز رنگه که به نظر تنها راه حل این شرکت واسه ایجاد یه حالت خاص و متفاوت در این بخش بوده.

روف روک هم با پوشش کرومی در بالای سقف قرار داره و رینگا هم از نوع ۱۸ اینچی هستن. در نمای عقب هم هاوال از طراحی ساده ای برخورداره. چراغ عقب دو تیکه بوده و بخشی از اون روی درب عقب قرار داره. طراحان این شرکت با به کار گیری قطعات کروم کاری شده و فونت بزرگ نام هاوال رو بین دو چراغ عقب قرار دادن.

در هر صورت نمیشه نقطه قوت هاوال H2 رو طراحی ظاهری اون به حساب آورد هرچند کیفیت قطعات ظاهری مناسب آزمایش می شه.

طراحی داخلی

با ورود به اتاق این کراس اوور متوجه میشیم که تریم مشکی به همراه قطعات آلومینیومی نقره ای رنگ ظاهر یکدستی به اون بخشیده. یکی از نقاط قوت هاوال H2 همین به کار گیری قطعات به نسبت با کیفیت در داخل اتاقه که این مسئله حتی در برادران بزرگ تر اون بیشتر احساس می شه.

طراحی داشبورد ساده و کاربردی به نظر می رسه. سیستم تهویه مطبوع مرکزی در بالاترین بخش کنسول واقع شده. صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی هم تو یه قاب کرومی در مرکز کنسول قرار داره و در کنار اون دکمه استارت قرار گرفته.

در ادامه کلیدای مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و تهویه مطبوع قرار داره. اهرم تعویض دنده به همراه ترمز دستی الکترونیکی و دو جا لیوانی بسیار کاربردی هم تکمیل کننده این بخش هستن.

طراحی رودریا هم مناسبه و با این که تودریا فضای خیلی زیادی ندارن اما میشه گفت که جا لیوانیای مرکزی می تونه این ضعف تقریبا کوچیک رو پوشش بدن.

از اون جا که هاوال در مدل ۴ چرخ متحرک هم عرضه می شه (الان هاوال H2 فقط در نسخه محور متحرک جلو عرضه می شه) تماشاگر تونل میل گاردان در بخش مرکزی هستیم که می تونه در مورد فضای پای سرنشینان عقب خطر انگیز ظاهر شه.

اما کلا به دلیل ارتفاع بالای صندلیا و همینطور فضای مناسب سر و شونِه، صندلیای عقب واسه دو سرنشین مناسب به نظر می رسه. فضای صندوق عقب هم در حدود ۳۷۰ لیتره که واسه قرار دادن یه چمدون اندازه بزرگ و همینطور یه کیف اندازه بزرگ کافی به نظر می رسه.

با خوابوندن صندلیای عقب هم می تونین به حجمی برابر ۸۹۰ لیتر دسترسی پیدا کنین. هم اینکه یه چرخ فول اندازه هم در بخش زیرین صندوق تعبیه شده.

لوازم و امکانات:

هاوال H2 از نظر سطح لوازم و امکانات به ۶ کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین، جانبی، پرده ای) سیستمای ایمنی ترمز ABS ،ESC ،BA ،EBD ،HHC ،TCS، فرمون الکتریکی، تهویه مطبوع دوگانه، سنسور دنده عقب، نشون دهنده نقاط کور، سان روف برقی، صندلیای چرمی، گرمکن صندلیای جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت به همراه تنظیم گودی کمر، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور باران، آینه برقی، ۴ اسپیکر و ۲ تیوتر، نمایش فشار باد لاستیکا TPMS، ترمز دستی برقی و…مجهزه. هم اینکه هاوال تونسته ۵ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا دریافت کنه.

مشخصات فنی هاوال H2

موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر این خودرو ۱۴۷ اسب بخار قدرت در دور ۵۶۰۰ rpm تولید می کنه. بیشترین حد گشتاور ۲۱۰ نیوتن متری هم در دوره های ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ rpm در دسترسه. این نیرو به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته خودکار به چرخای جلو فرستاده میشه.

البته قدرت موتور و گشتاور اعلام شده این کراس اوور به وسیله بهمن خودرو به ترتیب ۱۴۰٫۸ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور اعلام شده که کمتر از رقم اعلامی سازنده س. این مسئله می تونه مربوط به کیفیت بنزین ایران و اندازه اکتان موجود در اون باشه.

سیستم تعلیق هم در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالهه. مصرف سوخت ترکیبی اونم ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و ظرفیت باک اون برابر ۵۵ لیتره.

پشت فرمون هاوال H2

در حالت عادی ارتفاع صندلی هاوال بالاتر از اون چیزیه که انتظارش رو دارین و از این نظر میشه اونو مثل خودروهای دو دیفرانسیل به حساب آورد. با شروع حرکت جعبه دنده رفتار تقریبا مناسبی واسه رانندگی شهری نشون میده و موتور هم تحت اینجور حالتی پاسخگویی مناسبی داره.

در بین حرکت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت دور موتور در حدود ۲۰۰۰rpmه. هرچند در بین رانندگی شهری جعبه دنده با کم کردن دور موتور امکان جواب گویی سریع رو از دریچه گاز موتور میگیره و در شتاب گیریای یهویی تماشاگر تاخیر نسبی هستیم. این وضعیت به خصوص در زمان روشن بود کولر شدید شدن می شه و باحال اینکه با انتقاد بعضی مالکین هم همراه بوده، اما به محض خاموش کردن کولر، تاخیر دریچه گاز و کُپ پدال تا حد تقریبا قابل قبولی کم میشه و از این رو میشه گفت که در صورت نیاز به رانندگی اسپرت، این مشکل خیلی راحت خاموش کردن کولر قابل رفعه.

اما در سرعتای میانی در بین تخته کردن پدال گاز  هاوال شما رو سر بلند می کنه و با در نظر گرفتن وزن بالای این کراس اوور تماشاگر شتاب گیری خوبی از اون هستیم، طوری که پشت فرمون هاوال میشه با خودروهای قوی تر مثل جک S5 هم خیلی راحت رقابت کرد.

هاوال H2 از فرمون الکتریکی استفاده میکرد در نتیجه با یه فرمون سبک وزن طرف هستیم. سواری هاوال رو باید نرم و هندلینگ رو باید تقریبا خوب توصیف کرد که با در نظر گرفتن رینگای ۱۸ اینچی و لاستیکای کومهو انتظار سواری خشک تری رو داشتیم. هاوال H2 در بین فرمون دهیای سریع و یهویی دچار بادی رول می شه به اصطلاح حالت گهواری پیدا می کنه. مسئله ای که بیشتر در خودروهای دو دیفرانسیل و SUVای قدیمی احساس می شه، اما به لطف سیستم فنربندی خوب و وجود سامانه ESP به نظر نمی رسه که این مسئله مشکل چندانی بسازه و پایداری خودرو مناسب به نظر می رسه.

مصرف سوخت هاوال H2 البته نسبت به اعداد و ارقام اعلام شده در کاتالوگ بالاتره و خیلی راحت میشه نقش بستن اعداد دو رقمی رو روی صفحه پشت آمپر تماشاگر بود. مثلا در صورت رانندگی پر شتاب خیلی راحت ممکنه تماشاگر مصرف سوخت ۱۵ لیتری واسه یکصد کیلومتر باشین و در رانندگی معمولی شهری (تهران) هم بسیار بعیده که بتونین مصرف رو به کمتر از ۱۱ لیتر کم کنین.

البته در مقابل این مصرف سوخت تقریبا بالا، توان تولیدی پیشرانه مناسب به نظر می رسه و ترمزها هم کارکرد قابل قبولی دارن اما بعضی وقتا پس از چندین بار ترمزگیری شدید حالت اسفنجی پیدا می کنن.

نتیجه گیری

هاوال قرار بود در اولین پیش ثبت نام با قیمت ۹۵ میلیون تومن عرضه شه اما بدون این دست اون دست کردن قیمت پایانی اون به مرز ۱۱۲ میلیون تومن و بالاتر از اون رسید و در آخرین مرحله هم تماشاگر زیاد شدن قیمت هاوال H2 به رقم ۱۳۰ میلیون تومن هستیم. الان در بازار آزاد هاوال H2 بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومن قیمت خورده و به نسبت زمان و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی حال کشور روز به روز بر قیمت اون اضافه می شه. هاوال H2 در بازار کشور استرالیا ۲۵،۹۹۰ دلار استرالیایی در نسخه Luxury قیمت خورده. مهم ترین رقبای این کراس اوور بیشتر شرکتای چینی هستن که میشه به هایما S5، تیگو  ۵ New و mvm X33 اشاره کرد.