در صفحات نمایشگر LCD ، تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه به خودی خود دارای منبع نوری نمی‌باشد و برای اینکه تصویر ایجاد شده قابل نمایش باشد، به یک نور پس زمینه نیاز است، که به آن بک لایت گفته می شود.

در نمایشگرهای اولیه LCD از لامپ‌های فلوروسنت استفاده می‌شد، که با گذشت زمان لامپ‌های LED جایگزین آنها گردید و تلویزیون‌های LCD backlight LED یا به اختصار تلویزیون‌های LED به بازار عرضه شد. امروزه بکلایت‌های LED به دو شکل عمده در تلویزیون‌ها به کار رفته اند.

  1. به صورت مستقیم (Direct) : بدین صورت که آرایه‌ای از لامپ‌های LED در فواصلی مشخص، دقیقا در پشت پنل قرار گرفته و پنل به صورت مستقیم در معرض منبع نور قرار می‌گیرد.
  2. قرارگیری در لبه‌ها (Edge) : برای تولید تلویزیون‌های LED با ضخامت کمتر، لامپ‌های LED به صورت ردیفی از لامپ‌های LED که به صورت فشرده در کنار هم چیده شده‌اند، در لبه پنل قرار گرفته، و از طریق شکست نور، پنل از نور پس زمینه بهرمند می‌گردد.

چگونه تشخیص دهیم بکلایت تلویزیون خراب شده است؟

با توجه به توضیحات فوق می‌توان به راحتی با بررسی نور پس زمینه، خرابی بکلایت در تلویزیون را تشخیص داد، که معمولا قسمتی از صفحه نمایش تیره است یا صفحه نمایش ظاهرا خاموش است و تصویر ندارد، که البته در حالت دوم تلویزیون صدا دارد، و اگر با چراغ قوه از نزدیک صفحه نمایش بررسی شود، مشخص می‌شود که تصویر وجود دارد و فقط نور پس زمینه وجود ندارد.

نور پس زمینه (به انگلیسی: backlight) نوعی تشعشع است که در صفحه‌های کریستال مایع (LCD) به کار می‌رود. برعکس نور پروژکتوری که در جلوی LCD جاسازی شده‌اند، نور پس زمینه LCD را از طرفین و پشت به صورت کامل روشن می‌کند. نور پس زمینه در صفحات کوچک، برای بالا بردن قابلیت خواندن در نور کم و در نمایشگر رایانه و تلویزیون LCD به نحو مشابهی که در نمایش‌های لامپ اشعه کاتد (CRT) به کار می‌رود، استفاده می‌شود.

LED-backlit LCD نمایشگر صفحه مسطحی است که از نورپس زمینه LED به جای فلورسنت کاتد سرد CCFL که در اکثر LCDها بکارگرفته می شود، استفاده می کند.

Backlight

یـک LCD اساسـا قطعـه ا ی reflective مـی باشد و برای انعکاس به چشم ، به نور محیط نیاز دارد . در مـواردی کـه نـور محـیط کـم اسـت و یا اصلا وجود ندارد، یک منبع نوری در پشت LCD لازم است  که  backlight نام دارد. backlight دارای تکنولوژی های متفاوتی است که عبارتند از:

این نوشته را هم از دست ندهید :   بهترین مجموعه اصطلاحات کوچه بازاری مردم ایران قسمت 339

 

Electroluminescent(EL): EL backlight   هـا بسـیار نـازک و سـبک مـی باشـند و وقتی با یک ولتاژ ac به مقدار ۸۰ تا ۱۰۰ ولت و فـرکانس ۴۰۰ هرتـز، تحـریک شوند با یک نور یکنواخت می درخشند . ولتاژ ac راه اندازی EL توسط یک اینورتر dc به ac از منبع ۱۲-۵ یا ۲۴ ولت تامین می  شود. EL backlight ها در رنگهای مختلفی موجودند کـه عمومی ترین رنگ مورد استفاده، رنگ سفید است . این نوع backlight ها دارای عمر محدود بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت می باشند.

 

Light Emmiting Diode(LED):  LED backlight      نسبت به نوع EL عمر طولانی تری دارد(دست کم ۵۰۰۰ ساعت) و درخشنده تر است؛ ولـی  از طـرف دیگـر مصرف توان آن بالا می باشد . این نوع  backlightمستقیمﹶا با ولتاژdc  ۵+ کار می کند، بنابـراین بـه اینورتر نیاز ندارد . هرچند برای حفاظت آن مقاومت  های محدودکننده جریان ضروری هستند .

LED هـا یـا مسـتقیما در یـک ردیـف پشت LCD سوار می شوند(array LED backlight) و یا در امتداد لـبه هـای LCD و انـتهای یـک  diffuser(پراکنده ساز نور) قرار می گیرند تا نوری یکنواخت و شفاف برای نمایشـگر ایجـاد کنـند (Edge LED backlight ). ایـن نوع backlight در رنگهای متنوعی مثل سبزروشن، کهربائی، سبز، قرمز و سفید موجود است و رایج ترین رنگ، سبز روشن می باشد.

 

:Cold Cathode Fluorescent Lamp(CCFL)

 

CCFL  Backlight  هـا مـی توانند در یک محدوده بزرگ روشنائی ایجاد کنند . بنابراین برای نمایشگرهای مسـطح و بزرگ، انتخاب مناسبی هستند . این نوع backlight انرژی کمی مصرف می کند و نور سفید بسیار درخشانی بوجود می آورد. درCCFL  دو تکنولوژی موجود است:direct lighting و edge lighting در هر دو تکنولوژی یک تیوپ Cold cathode fluorescent نور مورد نیاز را تامین می کند و یک diffuser نـور تولـیدی را بطور یکنواخت در سطح نمایش پراکنده می سازد . تکنولوژی edge light نسبت به direct light دارای تـوان مصرفی و ضخامت کمتر ی است . CCFL ها برای تامین ولتاژ راه  اندازی ۳۰۰-۲۷۰ نیاز بـه inverter دارند . این نوع backlight ها در LCD های گرافیکی کاربرد دارند و نسبت به EL دارای عمر طولانی تری هستند.(۱۵۰۰۰-۱۰۰۰ ساعت)    

By edame