اسنپ از دلایل افزایش قیمت در شرایط آب‌وهوایی خاص می‌گوید

Abstract arrows background

اسنپ عصر دیروز یه نشست خبری کوچیک برگزار کرد و با ارائه آمارهایی، به توضیح در مورد زیاد شدن قیمت سرویس حمل و نقل خود در روزای برفی اول هفته جاری پرداخت و چگونگی قیمت گذاری رو توضیح داد. این سامانه حمل و نقل آنلاین هم اینکه آمارهایی از آخرین وضعیت فعلی شرکت و تعداد کاربران اون ارائه داد.

«راشا شید ماهر»، مدیر ارشد بازاریابی اسنپ از آخرین وضعیت آمارهای اسنپ پرده برداشت و خبر داد که الان بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر ثبت شده در این سرویس هست و در ۱۶ شهری که این سامانه فعاله، ۳۰۰ هزار راننده دارن کار می کنن.

اون تعداد سفرهای روزانه اسنپ رو به دو بخش تقسیم کرد و خبر داد که روزانه نزدیک به یه میلیون درخواست سفر در اسنپ ثبت می شه که بیشتر از ۸۰۰ هزار عدد از اونا موفقن. مدیر ارشد بازاریابی اسنپ هم اینکه خبر داد که این شرکت مستقیما واسه هزار نفر در ۱۶ شهر ایجاد شغل کرده. شیدماهر البته از تعداد قابل توجه نیروهای دور کار خبر داد که در آمار ۱۰۰۰ نفر کارمند این شرکت جای داده نشده ان.

مدیر ارشد بازاریابی اسنپ خبر داد که این سامانه به شکل ماه به ماه رشد سفر بین ۳۰ الی ۵۶ درصد رو تجربه می کنه. اون میگه که افزایش اندازه سفر، در اصل درصد قبول سفر و اتمام اون نسبت به درخواستا، در ده ماه گذشته از ۷۰ به ۸۲ درصد بالا رفته: «در ۱۰ ماه گذشته ۱۲ درصد در این مورد رشد داشته ایم. این باعث درآمدزایی واسه جامعه رانندگان می شه و نتیجه اونو در امتیازدهی به رانندگان هم مشخصه. ۱۰ ماه پیش میانگین امتیاز رانندگان ۴.۶۹ از ۵ بوده که امروز به ۴.۷۸ رسیده.»

شیدماهر در مورد چگونگی قیمت گذاری میگه که اسنپ از مدل «مارکت پلیس» (Market Place) استفاده میکرد و در نتیجه، هم راننده و هم مسافر کاربرانش حساب می شن: «ما ۳۰۰ هزار راننده فعال در کشور داریم. وقتی این افراد رو در کنار خونواده های اونا قرار می دین به یه عدد بزرگ می رسید. باید به زندگی و درآمد این افراد فکر کنیم. یه راننده اسنپ در روز عادی بین ۱۰ الی ۱۵ سفر رو انجام میده اما در روز برفی که روز پر ریسکیه، می تونه ۵ سفر رو بکنه. یکی از وظایف ما اینه که بتونیم درآمد راننده رو در روز، ثابت نگه داریم تا حس اعتماد رو به سیستم داشته باشه.»

مدیر ارشد بازاریابی اسنپ در مورد چگونگی قیمت گذاری تو روزهایی با شرایط آب وهوایی ناجور میگه: «سیستم به صورت منطقه ای تو تهران و بقیه شهرها چک می شه و درصد درخواست نسبت به ناوگان سنجیده می شه. تو یه منطقه برفی که تعداد راننده کمتر از مسافره، زیاد شدن قیمت داریم و قیمت رو بالاتر می بریم تا راننده سفر رو قبول کنه. هر زمان که درصد عرضه نسبت به درخواست زیاد شه، قیمت پایین میاد. مدارکی هست که اوبر در نیویورک در بعضی روزا تا ۱۷ برابر زیاد شدن قیمت داشته اما هیچ وقت در تاریخ اسنپ، ما قیمت رو بیشتر از دوبرابر نکرده ایم. به طور میانگین هم زیاد شدن قیمت ما بین ۲۰ الی ۳۰ درصد بوده. هدف از بالا بردن قیمت در روزای خاص، کسب درآمد بالاتر نیس، کسب رضایت مشتریه.»

شیدماهر در مورد روز یکشنبه که اولین روز برفی تو تهران بود اشاره می کنه که در ساعت ۸ صبح، ۵۳ درصد از سفرا موفق بود و تقریباً نصف کاربران قادر به دریافت خودرو واسه جابه جایی نبودن: «در ساعت ۸ صبح هنوز هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. ساعت ۹ صبح قیمت رو ۱۵ درصد افزایش دادیم و اندازه قبولی سفر به ۵۸ درصد رسید. ساعت ۱۰ صبح زیاد شدن قیمت بین ۲۰ الی ۳۰ درصدی اعمال کردیم و اندازه قبولی سفر از طرف راننده به ۸۰ درصد رسید. این یعنی فارغ از هزینه بیشتر، افراد بیشتری موفق به سفر با اسنپ شدن.»

اما این سیستم تغییر قیمت به شکل هوشمند و خودکار عمل می کنه یا تیم اسنپ به شکل دائم مشغول پایش اون هستش؟ شیدماهر در جواب به این سوال سایت ما میگه: «این کار به وسیله تیم ما انجام می شه و با وجود اینکه ما امکانات فنی واسه هوشمندسازی اونو داریم، زیرساختای لازم از طرف بعضی نه هادها در اختیار ما قرار نمی گیره. واسه اینکار ما باید از هواشناسی و پلیس API بگیریم. این زیرساخت رو در اختیار ما قرار نمی دن و این دیتا از طرف اونا پنهونی حساب می شه. ما همین عوامل رو با به کار گیری یه تیم چندین نفره بررسی می کنیم که این تیم شیفت بندی شده و حتی شبا هم مشغولند. با این حال منکر خطای انسانی نیستیم.»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *