استارتاپ startup چیست؟

استارتاپ startup چیست؟

«کار و کاسبی (به انگلیسی: Startup یا Start-up)  یه کار و کاسبی نوپا و موقتیه که با به کار گیری فناوری ، روی ایده یی خلاقانه کار می کنه که توانایی پیشرفت پذیری و تکرار پذیری داشته باشه که هدف اصلی اون، درآمدزایی و کارآفرینیه.»

اگه بخوایم تعریف اشاره شده رو تا اندازه ای به زبون عامیانه بازنویسی کنیم، باید بگیم که «کار و کاسبی به مجموعه یی از افراد گفته می شه که به صورت خیلی غیررسمی و موقتی دور هم جمع می شن و یه مدل کار و کاسبی رو پیشرفت میدن تا با به کار گیری فناوری های روز دنیا مثل اینترنت، کامپیوتر، وب، موبایل و چیزای دیگه ای به جز اینا روی ایده یی که جدیده و نمونه های مشابه اون در بازار نیس و یا اگه هم باشه خیلی کاربرپسند نیستن کار می کنن تا در آخر بتونن واسه خود و بقیه علاقمندان دست به ایجاد کار زنند و در آخر به درآمدزایی برسن اما در عین حال این نکته رو هم مورد توجه دارن که ایدهٔ ایشون این توانایی رو باید داشته باشه که در آینده با گسترش زیرساخت ها، پول و پله و سرمایه و … پیشرفت یابد و در عین حال، با تکرار روند انجام کارا، بشه دست به تولید خدمات یا اجناس بر اساس ایدهٔ مورد توجه به صورت تکراری زد.

کار و کاسبی ویکند  (به انگلیسی: Startup Weekend) چیه؟
حتماً باید این نکته رو مورد توجه داشته باشیم که مفاهیم کار و کاسبی یا کار و کاسبی ویکند دو بحثٔ به طور کاملً متفاوت از همدیگه هستن؛ اصطلاح «کار و کاسبی ویکند» یه اتفاق آخر هفتهٔ ۵۴ ساعتیه که در اینجور رویدادی پیشرفت دهندگان، ایده پردازان، گرافیست ها و بقیه علاقمندان دور هم جمع شده تا روی ایده هایی تازه کار کرده و در آخر در آخر روز سوم، یه دمو، پروتوتایپ و پرزنتیشن از ایدهٔ خود ارائه بدن.

این را هم حتما بخوانید :
استراتژی محتوای بلند مدت

در آخر، کار و کاسبی یه جور از کسب و کاره اما کار و کاسبی ویکند یه اتفاق کارآفرینیه که می تونه منتهی به ایجاد یه سری کار و کاسبی جدید شه.

کار و کاسبی چه چیزایی نیس:
یه اتفاق و همایش کارآفرینی نیس.
یه سایت یا یه اپ موبایل، حتما یه کار و کاسبی نیس.
یه شرکت کوچیک که در حال درآمدزایی و رشده، نیس.

حباب استارتاپی چیه؟
در جواب به این سؤال که حباب استارتاپی چیه؟ باید بگیم که خیلی ها می گن که به محض راه اندازی یه کار و کاسبی نو، با دست کم هزینه و سرمایه گذاری می تونن به درآمد چندین میلیونی در ماه برسن و نکتهٔ دیگه این که خیلی اوقات در مورد استقبال کاربران در مورد ایدهٔ خود دچار اشتباه می شن؛ مضاف بر این، رسانه ها بیشتر از اون که به شکست های ایده های استارتاپی بپردازند، فقطً متمرکز روی ایده های موفق استارتاپی می شن پس مخاطبین بر این باور می شن که هر ایدهٔ استارتاپی به قول معروف «می گیرد» که اینجور دیدگاهی به طور کاملً اشتباهه!

واقعیت امر اون هستش که قبل از راه اندازی کار و کاسبی خود، همیشه باید این نکته رو مورد توجه داشته باشیم که احتمال شکست استارتاپا در دنیا بسیار بالا -چیزی در حدود ۹۵ درصد- است که این آمار با در نظر گرفتن شرایط کاری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران، به مراتب بالاتره؛ وقتی که با اینجور دیدگاهی قدم به دنیای استارتاپی می گذاریم، در صورتی هم که جزو درصدی باشیم که محکوم به شکست هستن، خیلی شکه نمی شیم چون که از قبل خود رو واسه اینجور سرنوشتی آماده کرده بودیم و در صورتی هم که به موفقیت برسیم، می تونیم خود رو واسه قدم های بعدی بزرگ کردن اندازه کار و کاسبی و تبدیل کار و کاسبی خود به یه شرکت بزرگ آماده کنیم.

این را هم حتما بخوانید :
آموزش پیام رسان بیسفون پلاس

منبع: چگانه، خوش فکری

edame

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *