سرفصل محتوا

  • آموزش گوگل وبمستر
    • تنظیمات گوگل وبمستر
  •  
    • verification method

آموزش گوگل وبمستر

اگه به دنبال بهبود سئو سایت تون هستین و می خواین با وسایل مختلفی که گوگل در این زمینه ها در اختیارتون گذاشته آشنا و از اونا استفاده کنین، از جمله این وسیله ها میشه به ، گوگل آنالیتیک ، گوگل ترندز و … هستن.

در این مقاله می خوایم با وسیله گوگل وبمستر بیشتر آشنا شیم و به معرفی قسمتهای جور واجور اون بپردازیم :

گوگل وبمستر کنسولی رو به ما میده تا از راه اون بتونیم خودمون اطلاعاتی رو به گوگل بدیم، به خاطر همین به اون کنسول گوگل می گن.

در حالت عادی باید منتظر باشین تا رباتهای گوگل به سایت شما بیان و سایت شما رو بررسی و کراول کنن، اما با به کار گیری این وسیله همه چیز سریعتر و با قدرت بیشتر پیش میره و از طرفی حتی بازخوردهای جور واجور مثلا ارورها و چیزای دیگه ای به جز اینا رو هم می تونین بررسی کنین.

از همه مهمتر می تونین گوگل وبمستر رو به گوگل آنالیتیک وصل کنین و از امتیازات اون استفاده کنین…

در این قسمت به بررسی قسمت تنظیمات در گوگل وبمستر می پردازیم :

تنظیمات گوگل وبمستر

خیلی اوقات شما واسه اینکه سئو سایت خود رو به یه شرکت دیگه بسپارین، باید مشخصات ورود گوگل وبمستر خود رو به اونا بدین، و این سوال بسیار پیش میاد که باید مشخصات حساب جیمیل مون رو به اونا بدیم؟

خیر در گوگل در قسمت تنظیمات می تونین اینجور دسترسی واسه بقیه بسازین، به راه زیر مراجعه کنین :

Setting >> Users and Property Owners >> add a new user

در قسمت اضافه کردن بقیه باید نشانی ایمیل فرد مورد نظرتون رو وارد کنین. در این قسمت حتی می تونین دسترسی کامل (full) یا محدود (restricted) رو واسه کاربر مشخص کنین.

در قسمت setting قسمت دیگری با عنوان site settings هست که در تصویر زیر مشاهده می کنین :

در این بخش دو قسمت متفاوت رو مشاهده می کنین :

در قسمت اول که نوع نشانی سایت یا دامنه تون رو باید مشخص کنین، با www یا بدون اون، یا اینکه هیچ اولویتی قرار نمی دین و تصمیم رو با گوگل می ذارین.

در قسمت دوم اندازه کراول رو مشخص می کنین، که این اندازه بطور پیشفرض، از سمت گوگل گزینه اول انتخاب شده، و اندازه کراول سایت شما برابر با نظر گوگل انجام می شه، و واسه سایتهایی با کمتر از ۲۰۰ صفحه پیشنهاد می شه این گزینه رو تغییر ندین،

اما در مورد سایتایی که فکر می کنن اندازه تغییرات سایتشان خیلی بیشتر از کراول گوگله و میخوان این مقدار رو زیاد کنن، می تونن گزینه دوم رو انتخاب کنن و مقدار کراولشان رو زیاد کنن.

سئو آموزش گوگل وبمستر

گزینه بعدی در تنظیمات وبمستر، گزینه change of addressه که واسه کسائی مناسبه که میخوان نشانی سایت شون رو تغییر بدن.

در این مورد روشن تر بگم که اگه قرار باشه کلا سایت خود رو عوض کنین و به مطالبی که روی دامنه فعلیه احتیاجی ندارین، این قسمت مناسب شما نیس.

اما اگه می خواین سایت فعلی تون رو به نشانی جدیدی منتقل کنین، طوری که گوگل سایت جدید رو به عنوان کپی نشناسه، باید از این قسمت استفاده کنین :

به خاطر به کار گیری این قسمت اول باید دامنه جدید رو پارک کرده و در گوگل وبمستر ثبت کنین، بعد برابر با مراحلی که در تصویر زیر مشاهده می کنین، عمل کنین :

سئو و آموزش گوگل وبمستر

 

verification method

در این بخش می تونین کلیه اطلاعات مربوط به چگونگی و روش verify کردن سایت خود رو ببینین :

در این قسمت به سراغ داشبورد گوگل وبمستر میریم :

در داشبورد شما به اطلاعات آماری در مورد سایت تون دست پیدا می کنین، در این بخش چند قسمت کلی رو می تونین ببینین، تصویر زیر رو ببینین و به مطالبی که در ادامه اومده دقت کنین :

سئو و آموزش گوگل وبمستر

در این قسمت می تونین ارورهای مربوط به کراول رو ببینین، حواستون باشه که در این قسمت باید هر سه مورد سبز رنگ باشن،

یعنی DNS ، رابطه با سرور و فایل robots.txt همه بدون مشکل و خطا و وصل باشن.

در قسمت بعدی یعنی search analytics ممکنه با یه یا دو آمار مواجه شید :

total clicks که تعداد کلیکهای کلی رو نشون میده و impressions تعداد کلی نمایش سایت شما به ازای کلمات کلیدی تون رو نشون میده.

در قسمت بعد اطلاعات مربوط به  sitemap شما میشه دید.

در قسمت message اگه خطا یا ارور و مشکلی در سایت تون وجود داشته باشه رو می تونین ببینین

در قسمت search traffic به اطلاعات آماری دست پیدا می کنین، که در ادامه به معرفی و توضیح تک تک بخشای اون می پردازیم :

سئو و آموزش گوگل وبمستر

 

اصطلاحاتی که در این قسمت ممکنه با اون مواجه شید عبارتند از clicks که کلیکها و نمودار و اندازه کلیکهای شما رو نشون میده و در قسمت کلمات کلیدی می تونین تعداد کلیکهایی که روی هر کلید واژه شده رو ببینین.

Impressions تعداد نمایشای سایت شما به ازای کلمات کلیدی سایت شما رو نشون میده.

CTR درصد کلیک به ازای نمایش رو نشون میده، بدین صورت که زمانیکه CTR یه کلمه زیاد باشه، یعنی با تلاش بیشتر در مورد اون کلمه، میشه به CTR بالاتر رسید و راحت تر میشه کلیکهای بیشتر گرفت (البته این موضوع به اندازه سختی کلمات هم بستگی داره. Position میانگین جایگاه شما رو در اون کلید واژه نشون میده.

Queries کلمات کلیدی معروف سایت شما رو نشون میده.

قسمت links to your site : در این قسمت لینکهای خارجی که به سایت شما داده شده، با عنوان یا متن لینکها نشون داده می شه.

قسمت structured data : در این قسمت شما مشاهده می کنین که طراح سایت شما قالب سایت رو برابر با متودها و قوانین اسکیما (schema marke up) بارگذاری کرده یا خیر…. اگه در این قسمت نبود به کار گیری قوانین این سایت رو مشاهده نمدید با طراح خود در این مورد صحبت کنین.

قسمت data highlighter : اگه حتی قالب شما شما این ویژگی رو نداره، گوگل این امکان رو در اختیار شما گذاشته تا با مشخص کردن زمینه هر صفحه سایت تون، کار موتورهای جستجو رو واسه تشخیص بهتر راحت کنین.

مثلا می تونین مشخص کنین صفحه تون در مورد اخبار، حوادث ، مقاله ، محصول و … است.

Html improvement : در این بخش پیشنهاداتی واسه بهبود html خود می گیرین، مثلا مواردی از جمله duplicate content یا duplicate tags رو در این قسمت مشاهده می کنین.

Site links : در این بخش لینکای داخلی سایت خود رو مشاهده می کنین.

یکی از مهم ترین قسمتها در وسیله گوگل وبمستر، قسمت google indexه، که مهم ترین بخش اون index statusه :

در این بخش می تونین ببینین که سایت شما در طول زمان چه تعداد ایندکس از سمت گوگل داشته.

بخش دیگه crawlه و مهم ترین قسمت در اون crawl errorsه.

crawl errors بخش مهمیه، که پیشنهاد می کنیم این قسمت رو مشاهده و پس از اصلاح ارورها، اونا رو با به کار گیری marked as fixed نشونه گذاری کرده و اطلاع بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *