• by 92
  • تیر 4, 1397
  • 0 Comments

رپورتاژ آگهی چیه؛ چیجوری یک رپورتاژ آگهی بنویسیم؟

 

رپرتاژ آگهی؛ معامله ای «سه سر سود»

از نوع رپرتاژ آگهی، امتیازات منحصربه فردی واسه خواننده ، آگهی دهنده و منتشرکننده ی آگهی داره.

مردم از دیدن رپورتاژ آگهی در رسانه ها لذت می برن. خریدارانِ پنهون رو به چشمِ «اخبار قابل استفاده» نگاه می کنن که اطلاعات لازم رو واسه تصمیم گیری آگاهانه در مورد خرید هر چیزی که به اون نیاز دارن، واسه شون آماده می کنه. یک رپرتاژ آگهی که خوب نوشته شده باشه، این اطلاعات رو در قالبی جالب توجه و گیراتر از معمولی ارائه می ده. رپرتاژ آگهیا به نظر خوانندگان سرگرم کننده و مفید و واسه آگهی دهندها ابزاری قوی به حساب بین. آگهی دهندها با استفاده از رپرتاژ آگهی «چهره» ای به کسب و کارشون می بخشن، اونو دارای صفات انسانی می کنن و خود رو نسبت به رقبایشان جدا می کنن. آدم موجودی اجتماعیه؛ ترجیح ما اینه که به جای سروکار داشتن با یک شرکت با آدمای دیگر رفت و امد کنیم. رپرتاژ آگهی این فرصت رو به هر کسب وکار می ده تا با معرفی نیروی انسانی اش و داستان داستان کسب وکار خود امکان اینجور تعاملی رو فراهم کنه.

ساختارِ روایتی رپرتاژ آگهی ، پیام صاحبان صنایع و کسب وکارها رو واسه مردم به یادماندنی تر می کنه. وقتی مردم خود رو به عنوان بخشی از داستان داستان شده می بینن، اطلاعات رو کامل تر و به مدت طولانی تری به یاد میارن. داستانا اطلاعات رو به جالب ترین و به یادماندنی ترین روش ممکن نقل می کنن. داستانا نه تنها به مردم کمک می کنن کسب وکارها رو بهتر به خاطر بسپارند بلکه اونا رو واسه اقدام به خرید تشویق می کنن.

هنگامی که اطلاعات یا ایده ای به شکل داستان ارائه شه، افراد رو سریع تر و با اثر بیشتری قانع می کنه. استفاده از رپرتاژ آگهی واسه بیان قانع کننده تر و به یاد ماندنی تر پیام کسب و کارا، به صاحبان اون اجازه می ده تا در بین رقبا قد علم کنن. مردم محتوای پخش یافته به شکل چاپی رو قابل اعتماد تر از محتوای بقیه رسانه ها پیدا می کنن. آگهی دهندگان می تونن از این اعتماد واسه ارتقای نظر مردم درباره کسب و کارشون استفاده کنن.

مردم رپرتاژ آگهی چاپ شده در روزنامه رو به چشم محتوایی قابل اعتماد نگاه می کنن. این نکته به ویژه واسه کسب وکارهای خدماتی یا تازه تأسیس تری مهمه که، واسه جذب مشتریانِ با احتیاط، نیاز دارن وجهه ی خوبی از خود بسازند. رپرتاژ آگهی وسیله قدرتمندی واسه اون دسته از مشاغلیه که خدمات تکنیکی ارائه میدن یا نیاز دارن ایده های پیچیده ای رو واسه مخاطبان شون بگن. مثلا، در اون روزنامه ای که درباره اش صحبت کردم، هر هفته بخشی با عنوان سؤال از کارشناسان” منتشر می شه که در اون پزشکان، دندان پزشکان، مشاوران اقتصادی و دیگر متخصصین می تونن با جواب دادن به سؤالات مردم جنبه ی خاصی از کارشون رو واسه اونا توضیح بدن.

  نمونه ای از تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

اون دسته از صاحبان مشاغل که کالا یا خدماتی عرضه می کنن که نسبت به کالا یا خدمات مثل قیمت بالاتری داره، می تونن از رپرتاژ آگهی واسه نشون دادن ارزش کالا و خدمات شون استفاده کنن.

مثلا رستورانی که از گوشت محلی در پخت غذا استفاده می کنه، می تونه با روش ای جذاب و متقاعدکننده به شکل یک داستان، امتیازات استفاده از این نوع گوشت واسه سلامتی و کیفیت غذاهای پخته شده با اونو توضیح بده. ریپورتاژ آگهی نه تنها بازگوکننده ی خدمت یا کالای قابل عرضه یک کسب وکاره بلکه ضرورت دقت مصرف کنندگان به چند تا نکته مهم رو هم توضیح می ده.

رپورتاژ آگهی واسه صاحبان نشریات امتیازات زیادی داره. روشن ترین امتیاز اون هزینه تبلیغاتیه که به نشریه پرداخت می شه که میشه از اون واسه پیشرفت ی محتوا و افزایش درآمد استفاده کرد. می شه رپورتاژ آگهی رو به شکل تبلیغی تکی یا به عنوان بخشی از برنامه سنتی به کسب وکارها ارائه داد. من در کسب وکارم از رپورتاژ آگهی واسه تشویق مشتریانم استفاده می کنم تا فضای بیشتری واسه آگهی شون بخرن. مثلا آگهی دهنده ای که نصف یک صفحه رو واسه آگهی خود بخره، یک مقاله یک چهارمِ صفحه ای از ما هدیه میگیره یا اگه یک تموم صفحه رو واسه آگهی خود بخره، یک مقاله نیم صفحه ای و یک عکس هدیه میگیره. ما هزینه فضای رپورتاژ آگهی رو در هزینه آگهی دید می کنیم.

مضاف بر افزایش درآمد، رپورتاژ آگهی شمار خوانندگان رو هم افزایش می ده. همونجوریکه اشاره شد، خوانندگان از رپورتاژ آگهی لذت می برن، پس گنجاندن رپرتاژ آگهی در نشریه ، ارزش اونو واسه مخاطبین افزایش می ده. یک رپورتاژ آگهی با طراحی مناسب، که از عکس یا اثر هنری استفاده کرده باشه، به جاذبه ی چشمی نشریه اضافه می کنه و یکنواختی صفحات تبلیغی اونو می زداید. علاوه بر این فهمیدم که رپرتاژآگهیا حس وفاداری رو در مشتریانی که در نشریه ی شما آگهی دادن، برمی انگیزند. اونا از دیدن مقالات چاپ شده در مورد کسب و کارشون خوشحال می شن. دادن شانس خرید رپورتاژ آگهی به اونا روابط شما رو با مشتریان تون محکم می کنه. ما در مورد رپورتاژ آگهی بازخورد خیلی مثبتی از مشتریان مون دریافت می کنیم. به خاطر این که رپرتاژ آگهیا خوانندگان رو به خود جلب می کنن، به کرات اتفاق میفته که هنگام خرید به اونا اشاره می کنن: «در مورد کسب وکارتان در روزنامه خوندم»؛ و این ارزش نشر شما رو ثابت می کنه.

  ناگت مرغ خانگی

چیجوری یک رپورتاژ آگهی مؤثر بنویسیم

مشکلِ اضافه کردن رپورتاژ آگهی به ترکیبِ محصولِ پایانی، زمان بر بودن ساخت و نوشتن اینه. من به چند دلیل اجازه نوشتن متن رپورتاژ آگهی رو به مشتریانم نمی دم. محول کردن این کار به خود مشتریان احتمال خرید اونا رو کم می کنه. حتی اگه صاحبان کسب وکار از تسلط کافی در نوشتن بهره مند باشن، تمایل اونا به طرف استفاده از اصطلاحات بیشتر از حد تخصصی و نوشتن از چیزهاییه که بیشتر واسه خودشون مهمه تا خوانندگان. من پی بردم که نوشتن متن رپورتاژ آگهی به وسیله خودمون خیلی بهتره. اگه هیئت تحریریه دارین، نوشتن متن رپورتاژ آگهی راهی واسه مشارکت مستقیم اونا در تهیه ی نسخه نهاییه. اگه هیئت تحریریه ندارین، با فروشنده های خودتون، کارمندان دفتری و کارکنان تولیدتان صحبت کنین، ممکنه در بین اونا فردی لایق و علاقه مند به نوشتن متن پیدا کنین. گزینه دیگر شما استخدام یک نویسنده ی آزادکار (فریلنس) است.

رپرتاژ آگهیا معمولی نیستن، رپرتاژ آگهیا داستان ان. اونا نباید خیلی آسون مواردی رو تکرار کنن که در به اون اشاره شده. نوشتن خیلی از رپرتاژ آگهیایی که در روزنامه ما به چاپ می رسه بر عهده ی منه؛ و اینا درسایی هستن که من یاد گرفتیم:

  • سعی نکنین به تموم داستان مشتریان تون بدین. تمرکز خود رو بر یک جنبه ی جالب توجه از کسب وکارشان بذارین؛ مثلا: چه جوری شروع به کار کردن، جایزه ی مهمی که برنده شدن، خدمات جدیدی که ارائه میدن.

  • چهره ای واسه کسب وکارها بسازین. داستانایی که درباره افراد باشه، گیراتر از داستان هاییه که درباره سازمان و سازمانا باشن. به داستانایی درباره صاحبان اون مشاغل بدین، درباره خانوادشان، کارکنان شون و مشتریان شون. سعی کنین تصاویری از کسائی که درباره اونا می نویسید به متن اضافه کنین.
  • درباره چیزایی بنویسین که واسه خوانندها جالب باشه. مقالاتی درباره اینکه چه جوری کسب وکارها به مشتریان شون کمک کردن تا کارشون رو به طور خاصی خوب بکننن. این روش یکی از بهترین ساختارها واسه ارائه تایید مشتریانه. مثلا من شاهد بودم که پخش داستان «خانوم صمدی، همشهری ما» که با اشتیاق وصف ناپذیری در مورد خدمات خوب کلینیک زیبایی شبنم صحبت کرده بود، همراه با عکس خندانی از اون در کنار دکتر کلینیک، چه واکنش قدرتمندی رو در خوانندگان درست کرد.
  • رپورتاژ آگهی رو گیرا و جذاب بنویسین. از زبون آسون و گفتگو ای استفاده کنین و از کاربرد جملات و پاراگرافای طولانی دوری کنین.
  • از تیترهای قوی استفاده کنین و مطمئن شید واسه هر عکس توضیحاتی نوشته اید. تحقیقات نشون میدن حتی افرادی که مقالات رو نمی خونن، سرتیترها و توضیحات عکسا رو مطالعه می کنن.
  روش های درمان بدبینی؛ چه جوری عینک بدبینی خود رو برداریم

اصول اخلاقی رپرتاژ آگهی

کسب اطمینان از اینکه خوانندگان می تونن بین مقالات تبلیغاتی و دیگر مقالات روزنامه شما فرق قائل شن خیلی مهمه. این فرق نه تنها واسه مراعات موارد قانونی، بلکه واسه حفظ اعتبار رسانه شما دارای اهمیته. کافیه عبارت «محتوای تبلیغاتی» رو با فونتی کوچیک در بالای مقاله به خوانندگان یادآور شید. تجربه به من آموختهه که این کار اثر بدی بر سودمندی رپورتاژ آگهی نداره.

پایان خوش رپورتاژ آگهی

درج رپورتاژ آگهی در نشریه لازمه زحمت فراوانیه. کسی باید از راه صحبت با مشتری اطلاعات واقعی درباره به محصول یا خدمات رو جمع آوری کنه و اون وقت داستان اون کسب وکار رو بنویسد. درسته که زحمت زیادی می خواد، اما ارزش این همه سعی رو داره. همونجوریکه پیش از این اشاره شد، امتیازات زیاد رپورتاژ آگهی متوجه ی همگانه: خوانندگان، آگهی دهندگان و نشریه ی شما. الان، تقریبا تموم رسانه ها به یه جور از «محتوای جاسازی شده» (embedded content) استفاده می کنن؛ به این شکل که محصول یا برند آگهی دهنده در برنامه سازی اون رسانه کامل می شه. دلیل این کار خیلی راحته!- جواب می ده! هیچ رسانه ای در امر انتقال داستان یا اطلاعات بهتر از رسانه های چاپی عمل نمی کنه. استفاده از رپرتاژ آگهی، اهرمی فوق العاده واسه افزایش توان ما در کمک به مشتریان و کسب درآمده. به مشتریان کمک کنین که داستان شون رو از راه نشریه ی شما به گوش مخاطبان شون برسانند، و مطمئن باشین که هر دو پایان خیلی خوشی رو تجربه می کنین.

برگرفته از: paperchain


دیدگاهتان را بنویسید